Vier maanden schorsing voor Simon Yates

vrijdag 17 juni 2016 om 17:40
Vier maanden schorsing voor Simon Yates

Foto: Sirotti

De UCI heeft Simon Yates met terugwerkende kracht voor vier maanden geschorst. Dat meldt de internationale wielerunie op zijn website. De schorsing duurt tot en met 11 juli, waardoor de 23-jarige Engelsman van Orica-GreenEDGE de Ronde van Frankrijk moet missen.

Yates testte op 12 maart tijdens Parijs-Nice positief op het middel Terbutaline. Orica-GreenEDGE verklaarde later dat de ploegdokter vergeten was om een vrijstelling aan te vragen. De Australische formatie laat weten dat Yates op 12 juli terugkeert in competitie tijdens de Ronde van Polen.

Dit artikel delen:

19 Reacties

123poetertjes 17 juni 2016 om 17:41

Die kan halverwege mooi met zijn broertje switchen.

RainbowJersey 17 juni 2016 om 17:47

Is het niet zo dat de minimale schorsing 6 maanden duurt?

Greg4ever 17 juni 2016 om 17:47

Haha… lijken ze zo erg? hij zwijnt hier wel enorm… hoe waar ook, t is wel weer een mooi precedent voor andere ‘lul’ verhalen…

Orakel 17 juni 2016 om 17:51

Mooi compromis. En geen gedoe voor ASO. Kan Simon zich mooi voorbereiden op San Sebastián en Vuelta.

KnightBiker 17 juni 2016 om 17:56

Fijn voor Yates, maar ik vind het niet zo goed dat dit soort ‘uitzonderingen’ toegestaan worden. consequent straffen is het enige dat helpt, nu lijkt het also je als lievelingetje van de klas er met een keertje nablijven vanaf komt.
Het zou ook goed zijn als de redenering van de strafmaat openbaar wordt gemaakt want dit riekt naar willekeurige maatstaven.

Greg4ever 17 juni 2016 om 18:07

@KnightBiker + 1

F e r o x 17 juni 2016 om 18:12

Is er echt wel bijzonder goed mee weggekomen.

Vraag mij af wanneer een renner van Vino wordt betrapt en de Astana-dokter zegt een ‘foutje’ te hebben gemaakt …

Turtlehead 17 juni 2016 om 18:22

Mazzelaar inderdaad. Maar we moeten hem wel zielig vinden, want hij heeft opeens ernstige astma ontwikkeld, en moet de rest van zijn carrière prestatie-bevorderende pufjes nemen.

Polleke 17 juni 2016 om 18:26

Iets met maten en gewichten…

pirazzi 17 juni 2016 om 18:27
Quote:
Is het niet zo dat de minimale schorsing 6 maanden duurt?

Bron?

xistnc 17 juni 2016 om 18:31

Netjes opgelost.

Romāns Vainšteins 17 juni 2016 om 18:42

Ik vind het een prima straf die mijns inziens dan nu ook standaard op dit type vergrijp moet worden toegepast. Ongeacht de ploeg van dienst of de nationaliteit van de renner.

Covadonga 17 juni 2016 om 18:57

RV+1
Bovendien gebeurt er tenminste iets, ook al is het wat laat.

bilthoven 17 juni 2016 om 19:12

Hier klopt iets niet. De UCI erkent dat Yates het middel niet heeft ingenomen om zijn prestaties te bevorderen, maar vindt wel dat de Brit geschorst moet worden. Hoe krom kan een redenering zijn???????

Greg4ever 17 juni 2016 om 19:48

Precies … 2 jaar of niets! En RV zegt dus nu dat iedere betrapte renner zijn dokter vooral moet instrueren dit ‘lul’ verhaal op te hangen, scheelt toch al gauw 20 maanden

Retro Lex 17 juni 2016 om 20:47

Betekent dit ook dat hij uit de uitslag geschrapt wordt en zijn punten verliest ?

Romāns Vainšteins 17 juni 2016 om 20:52

Nou Greggie, die gekke Greg met zijn babyvoeronzinlulverhaal inclusief een nieuwe klassieker ‘wel besteld maar nooit opgehaald’ vond ik zelf eigenlijk wel een stukkie schuldiger overkomen dan deze Simon Yates hoor. Maar weet je wat, ook met zijn niet-vervolging kan ik goed leven.

‘2 jaar of niets!’ is een ontzettend benepen, kortzichtige en zijnlijnschreeuwerig statement.

Coldeportes 17 juni 2016 om 21:03

Wat een farce van de UCI?!!

Als Astana of Katusha de ‘ vergeetachtige dokter’- smoes hadden gebruikt, hadden ze de maximale straf gekregen. Klassejustitie en toont maar weer dat de dopingbestrijding weinig lijn heeft.

Doomsday 18 juni 2016 om 07:39

Ik vermoed dat de arts van orica 1x kan worden gebruikt als excuus Truus.
Ik denk dat er dus een soort dispensarieregeling moet komen voor 1x in de 10 jaar. Oftewel de arts als joker dan hoef je toch 20 maanden korter af te stappen.

Headlines

Materiaalzone

Populair