Victor Campenaerts over Mixed Relay: “Misschien moet de afstand voor vrouwen iets minder”

Victor Campenaerts over Mixed Relay: “Misschien moet de afstand voor vrouwen iets minder”

foto: Cor Vos

woensdag 22 september 2021 om 19:31

Victor Campenaerts was niet eens ontevreden van de prestatie van het Belgische team in de gemengde ploegentijdrit. “Maar we moeten ook eerlijk zijn: het podium was geen haalbare kaart.” Campenaerts pleit er wel voor om de afstand van de vrouwen aan te passen. “Zij rijden trager, dus kunnen ze meer tijd winnen of verliezen dan de mannen. Dat is eigenlijk geen gendergelijkheid.”

In het najaarsnummer van RIDE besteden we ruimschoots aandacht aan het komende WK en lees je onder meer interviews met Wout van Aert en Jasper Stuyven. Profiteer nu van onze abonnee-actie en krijg tijdelijk bij het afsluiten van een jaarabonnement ons najaarsnummer gratis. Bestel je RIDE liever los? Bestel dan nu het najaarsnummer van RIDE en krijg het gratis thuisbezorgd.

“Veertig seconden, dat is een groot gat”, gaf Victor Campenaerts toe. “We hebben echter alles gegeven en kunnen onszelf weinig verwijten. En zelfs zonder de technische mankementjes, zoals het gebrek aan communicatie bij de mannen en de problemen met het versnellingsapparaat van Shari Bossuyt, hadden we die kloof ook niet gedicht.”

“Ja, bij de wissel telden we amper een seconde achterstand op plaats drie, maar het is aan de meet dat de prijzen uitgedeeld worden. Toekomstgericht gaan we daar dus moeten aan werken. Ik denk aan het Belgische 4 x 100 meter-team bij de vrouwen dat goud pakte op de Spelen in Peking. Dat waren ook niet de vier beste atletes individueel, maar door specifiek te werken op die discipline, haalden ze er wel het maximale uit.”

Betere timing
Campenaerts was er vandaag bij, omdat de timing van de Mixed Relay nu veel beter was dan in 2019. “Toen kreeg ik ook de vraag, maar twee dagen voor de individuele tijdrit ging dat echt niet. Nu zit het niet meer in de weg van de andere disciplines en dat zie je meteen aan de kwaliteit van het deelnemersveld. Als die gemengde ploegentijdrit olympisch wordt, wil ik daar wel bij zijn. Zo geraak ik toch nog eens op de Spelen”, lacht hij.

Al heeft Campenaerts wel nog een suggestie in petto. “Nu rijden de mannen en de vrouwen quasi dezelfde afstand (op een half kilometertje na, red), maar de vrouwen rijden – wat logisch is! – trager. Concreet betekent dit dat zij meer tijd kunnen verliezen ten opzichte van de mannen. Dat is ook geen gender equality. Dus zou het traject van de vrouwen iets ingekort moeten worden.” Leuke redenering, maar de topteams zullen daar wellicht niet over klagen. “Toch denk ik dat ze daar zouden kunnen mee leven.”


Dit artikel delen:

35 Reacties

Sjonge Jonge 22 september 2021 om 19:39

Dezelfde afstand rijden is toch juist WEL gender equality?

klootje kriekeljon 22 september 2021 om 20:25

Hoe doen we het in godsnaam goed?!

dit is mijn achterwiel 22 september 2021 om 20:29

Je kunt het niet voor iedereen goed doen. Dat moet je ook niet willen. Ik vind dat je een beslissing moet nemen, die je goed onderbouwt. En dat je een beslissing kunt bijstellen als daar weer een goede onderbouwing voor is.

Tempobeul 22 september 2021 om 20:56

Niet de afstand, maar de duurtijd moet dezelfde zijn. Dus als vrouwen verwacht worden van ietsje trager te rijden, moet ook de afstand verhoudingsgewijs aangepast worden.

Turtlehead 22 september 2021 om 21:11

Ja, want een olifant en een aap zijn ook ongelijk, maar kunnen wel bovenin dezelfde boom klimmen.
PS wie de olifant is en wie de aap, mag eenieder zelf invullen.

Poeksel 22 september 2021 om 19:58

Zoveel verschil zat er niet tussen de tijden van de vrouwenteams en de mannenteams.

xistnc 22 september 2021 om 21:12

Inderdaad. Bij Duitsland deden de mannen er 24m37s over en de vrouwen 26m12s. Dat verschil is veel te klein om allerlei ingrepen in het parkoers te rechtvaardigen die de benodigde tijden dichter bij elkaar brengen.

Bij België zal het verschil tussen de mannen en de vrouwen allicht wat groter zijn geweest. Maar België lijkt me in dit verband niet de norm.

roelieman2 23 september 2021 om 10:18

@xistnc, de vrouwen reden 2 kilometer minder, waardoor ze omgerekend een minuut of 4 langer bezig zijn dan de mannen. Dat is wel degelijk een significant tijdsverschil op een inspanning van nog geen half uur.

Cayolle 23 september 2021 om 12:06

@roelieman2: De mannen en vrouwen reden sowieso andere parcoursen, dus de tijden zijn sowieso moeilijk te vergelijken. Het parcours van de vrouwen was dan misschien wel korter, maar ze hadden wel een flink stuk met tegenwind in tegenstelling tot de mannen.

We praten over kleine verschillen en daarom lijkt me dat je dames en heren gewoon over een gelijk parcours moet laten rijden. (Is voor de organisatoren ook een stuk gemakkelijker.)

josi 22 september 2021 om 20:02

Als de vrouwen vandaag 1 of 2 km minder hadden gereden had dat geen bal uitgemaakt voor de medailleverdeling. En als de wind uit een andere hoek had gewaaid, zouden de tijdsverschillen tussen mannen en vrouwen weer anders geweest zijn.

xistnc 22 september 2021 om 20:12

Misschien moet de waardering in België in zijn algemeenheid voor de ‘meisjes’ iets meer.

Maartensmits 22 september 2021 om 21:36

Heeft geen zin met vrouwen.

Wheely 22 september 2021 om 21:50

De volgorde moet anders vind ik.

zeepcentraleMarc 22 september 2021 om 22:26

De volgorde zou zelf te bepalen moeten zijn.
Dan kan er gekozen worden om eerst met de mannen of eerst met de vrouwen te starten om tactische redenen. Dat kan nog wat extra spankracht geven!

Henk van Bouw 23 september 2021 om 08:53

Top idee zeep, dan is er helemaal geen reet meer van te volgen als kijker..

Brabander 22 september 2021 om 22:50

Dit is natuurlijk onzin van de bovenste plank. Zo speel je landen met mindere vrouwen (lees België/Italië) in de kaart en benadeel je landen met sterkere vrouwen (lees Duitsland/Italië).
Dit noem je ‘preken voor eigen parochie’

Maillot à Pois 22 september 2021 om 23:37

Je zou ook kunnen argumenteren dat landen met sterke vrouwen in het huidige format bevoordeeld zijn, omdat het resultaat van de vrouwen zwaarder doorweegt in het eindresultaat.
Maar ik vind ook dat de verschillen niet groot genoeg zijn om de afstanden aan te passen. Zijn er sporten waar ze dat wél doen in de mixed relay?

Brabander 22 september 2021 om 23:52

Heb je op zich helemaal gelijk in, maar dan wordt het net zo’n wiskundige formule. Dat moet je mijns inziens helemaal niet willen

chartwatch 23 september 2021 om 06:41

Er zijn wel sporten waar in de mixed relay de vrouwen en mannen een andere afstand afleggen zoals in het biathlon (6.0 vs. 7.5 km). Er is natuurlijk ook een ca 10% verschil in snelheid tussen beide geschlachten bij veel sporten. Maar ook ik vind dat bij deze relatieve korte tijdritafstanden er geen parcoursverschil zou hoeven te komen.

Pietgat 22 september 2021 om 23:10

In principe heeft hij gelijk, maar het zal het grote verschil niet maken. Het is ook maar een bemerking/suggestie, daarnaast lijkt hij mij heel correct en realistisch in zijn reactie.

Al Phila 23 september 2021 om 08:17

Ik hoorde laatst een hoogleraar vertellen dat door het gemiddeld hogere vetpercentage van vrouwen ze beter zijn in duursporten dan mannen. Daarbij hoeven ze vaak ook minder gewicht mee te torsen. Dus mijn voorstel is: mannen: 1 rondje, vrouwen 2 rondjes (zelfde rondjes voor mannen en vrouwen)!

Wat doen we met transgenders: rijden die mee met de mannen, de vrouwen of krijgen we daarvoor ook een aparte categorie ? En de dames met een te hoge testosteronwaarde ? Of die mannen met een te lage testosteronwaarde (mogen die minder afstand rijden) ??

the student 23 september 2021 om 08:34

Dat verschil merk je pas in de extreme duursporten.

In het Ultra long distance fietsen zijn er een aantal vrouwen gewoon competitief ja.

Romāns Vainšteins 23 september 2021 om 08:34

Beweer om het even iets en er is altijd wel een hoogleraar aan vast te knopen ergens.
9 vd 10 x is er dan sprake van ‘khoordelaetstpraet’ .

Polleke 23 september 2021 om 08:29

Ben ik de enige die dit allemaal heel vermoeiend vindt ?

Al Phila 23 september 2021 om 08:36

Nee hoor, ik ben er ook klaar mee. Maar voor de kans op medailles is het wel goed om zoveel mogelijk categorieën te hebben (kijk maar naar zwemmen, baanwielrennen of atletiek). Bij de normale kampioenschappen waren er maar 4 medaillekansen (heren en dames, ITT en wegwedstrijd).

dit is mijn achterwiel 23 september 2021 om 08:38

Nee hoor. Die vrouwen vonden het rondje ook behoorlijk vermoeiend…

dit is mijn achterwiel 23 september 2021 om 08:39

Phil: en houden zo: teveel disciplines zorgt voor nivellering van prestaties. Bij zwemmen is dat zo uitgemolken dat het niet leuk meer is.

Al Phila 23 september 2021 om 08:55

Ik vind zwemmen ook niet meer leuk: 25 en 50 meter-baden, 25, 50, 100, 200, 400, 800, etc tot aan 20 km. en dat met schoolslag, vlinderslag, rugslag en vrije slag (en wisselslag), en in bijna alle combinaties een estafette. Fietsen is vééél leuker !

Alfons Haavers 23 september 2021 om 09:23

Ik vind het ook onnodig. Je kan gewoon een prachtige week samenstellen met de tijdritten en wegritten in de verschillende categorieën. Dat is voldoende.

Geen idee waar toch altijd die drang naar vernieuwing vandaan komt in de wielrennerij de laatste jaren, een sport die (wat mij betreft) bij uitstek leeft van de heroïsche historiek en niet van een redbullgesponsorde coolheidsfactor.

Als er dan toch vernieuwing moet komen, organiseer dan een paar leuke nieuwe wedstrijden in onontgonnen gebied. Maar eigenlijk zit de kalender al tjokvol, dus kan je je zelfs daarbij de vraag stellen waarom. Er zijn nu al zoveel wedstrijden zonder volwaardig deelnemersveld.

En vrouwen en mannen mixen zorgt net als bij bv. het gemengd dubbel in het tennis voor een categorie die ergens tussen topsport en entertainment in valt. Wil je het vrouwenwielrennen echt serieus nemen, investeer er dan meer in i.p.v ze 2x per jaar samen met mannen te laten rijden.

Maar zoals eerder al aangegeven, ik ben een wielerconservatief. :-)

De Speedies 23 september 2021 om 10:56

Gooi ze gewoon in dezelfde groep, niet los van elkaar…. en dan de tijd van de nummer 4 waarvan er 2 man, 2 vrouw moeten zijn.

Massimo Bataille 23 september 2021 om 11:24

Dat zou ik dan wel een zeer stom idee vinden.
De mannen rijden stuk sneller dan de vrouwen, dus die moeten dan gewoon hun inhouden zodat de vrouwen meekunnen. Is er totaal geen sportieve prestatie van de mannen en heb je niets aan een ‘sterke mannenploeg’ want het is gewoon de zwakste schakel die het tempo bepaalt.

Dan winnen de nederlanders 99% vd tijd =D

Polleke 23 september 2021 om 12:51

Maar wel totaal gender equal… want daarom gaat het toch, onsportief zal het altijd zijn, waarom kan men dat niet gewoon accepteren…

reusjen 23 september 2021 om 13:10

Sterker nog, dan komen de dames niet eens uit het wiel. Het wordt dan een mannenkoppeltijdrit met aanhanger.

@Polleke
Omdat gelijkwaardigheid nogal eens wordt verward met hetzelfde zijn, qua uitkomst dan.

de adelaar 23 september 2021 om 12:43

Vocsnor even pas op de plaats, het is niet aan jou om een maat aan afstand en gelijkwaardigheid te hangen…. Het geld voor elke man/dame en de afstanden zijn altijd gelijk, hier toon je je een slechte verliezer….. drogreden en belediging aan het vrouwenwielrennen