Verrassende transfer: Visma | Lease a Bike trekt Franse kampioen Bruno Armirail aan
Visma | Lease a Bike heeft zich voor de komende jaren versterkt met de Franse hardrijder Bruno Armirail, bevestigen meerdere bronnen aan WielerFlits. De 31-jarige renner uit de Pyreneeën eindigde woensdag nog knap als vierde in de door Remco Evenepoel gewonnen tijdrit in Caen in de Tour de France.
Na Christophe Laporte en Axel Zingle is Armirail de derde Fransman in de ploeg van Visma | Lease a Bike voor 2026. Hiermee voldoet de ploeg ook aan de wens van de hoofdsponsors die Frankrijk als een groeimarkt zien. Armirail is al prof sinds 2017. De eerste zeven jaar kwam hij uit voor Groupama-FDJ, terwijl hij vanaf 2024 de kleuren van Decathlon AG2R La Mondiale verdedigt. Zijn contract bij de Franse ploeg loopt eind dit jaar af.
De renner uit Bagnères-de-Bigorre staat bekend als een echte hardrijder. Behalve een goede tijdrijder is hij een teamplayer die in staat is om finales van zware koersen hard te maken voor de kopmannen. Hij wordt gewaardeerd om zijn loyaliteit en teamgeest. Eerder dit jaar won hij nog bergklassementen in het Critérium du Dauphiné en de Ronde van het Baskenland. Voor de bolletjestrui in deze Tour geldt hij als outsider. In de eerste twee etappes zat hij ook in de vlucht van de dag.

Bruno Armirail in de aanval in de Dauphiné met o.a. Mathieu van der Poel – foto: Cor Vos
In juni werd hij voor de derde keer Frans kampioen tijdrijden. Eerder veroverde hij de Franse driekleur al in 2022 en 2024. Het afgelopen jaar heeft hij al vaker benadrukt dat het WK tijdrijden zijn grote doel is. Wereldkampioen tegen de klok worden is zijn grote droom en hij gelooft dat dit met hard werken realistisch is.
Die ambitie om voor de regenboogtrui tegen de klok te gaan, is ook een belangrijke reden voor zijn keuze voor Visma | Lease a Bike. Die ploeg toont aan dat het renners beter kan maken en op het gebied van aerodynamica voor de tijdritten veel expertise in huis heeft. Armirail zelf eindigde in alle drie zijn WorldTour-tijdritten dit jaar bij de eerste elf in de uitslag.
In de Giro d’Italia van 2023 droeg de ervaren Fransman – die nog nooit een rit in lijn won – in de slotweek twee dagen de roze leiderstrui. Uiteindelijk sloot hij die ronde op de zestiende plek af, zijn beste resultaat ooit in een grote ronde. In de daaropvolgende zomer was UAE Emirates voor hem in de markt, onlangs een doorlopend contract. Uiteindelijk verbrak Armirail die verbintenis alsnog, maar koos hij voor Decathlon AG2R La Mondiale.

Een roze Armirail in de Giro van 2023 in het wiel van (toenmalig) Visma-renners Sam Oomen en Edoardo Affini – foto: Cor Vos
Ik denk netto een prima aanvulling die ook zeker niet de grootste hoofdprijs kost.
Armirail ook wel een man die op het vlakke en het middengebergte op kop kan boren. Alleen voor de heuvels wellicht wat onder bezet zonder Benoot op deze manier. Ook nog even exacte parcours afwachten uiteraard.
Edit: interessant vraagstuk eigenlijk. de Worldtour en Pro tour teams indelen in het aantal nationaliteiten: UAE staat inderdaad bovenaan met 18 stuks. Daarachter komt Bahrein (17), INEOS (16), Lidl & EF (Beide 15). Visma staat met 'slechts' 10 verschillende nationaliteiten in het rechter rijtje gelijk met Alpecin enPicnic PostNL. Alleen de Franse ploegen en Intermarché hebben op Worldtour niveau minder verschillende nationaliteiten.
Aanbeveling voor vervolgonderzoek is om naast nationaliteit ook nog eens te kijken naar 'verschillende moedertalen' waarbij we bv Nederland/Vlaanderen, Spanje/Colombia/Mexico/Ecuador of GB/USA/Australië/Nieuw Zeeland in 1 categorie kunnen gooien.
Overigens sprak de hele top-6 van vandaag dezelfde taal, zal vast wel eerder voorgekomen zijn, maar niet Engels lijkt me.
1) dat is wel heel ambitieus
2) https://www.wielerflits.nl/nieuws/visma-lease-a-bike-verliest-nu-ook-voorsprong-in-het-tijdrijden/
Verder zeker een nuttige renner gezien de combinatie van zijn hardrijderscapaciteiten en klimvermogen.
Ik zie overigens wel Vauquelin graag komen.
"In de daaropvolgende zomer was UAE Emirates voor hem in de markt, onlangs een doorlopend contract."
Onlangs lijkt mij hier de foute woordkeuze.
Een marketingmannetje kan mij daar misschien wel meer in vertellen, maar hoeveel verschilt drie Franse renners t.o.v. twee voor sponsorbelangen? Wat maakt een renner meer of minder uit?
Veel Rock&Roll zit er niet in, en resultaten al evenmin.
Moesten ze een Seixas, Vauquelin, Magnier, Alaphilippe,... aantrekken vind ik de Franse afzetmarkt een valabele verklaring, maar de kleurloze Armirail...?