Verrassende transfer: Visma | Lease a Bike trekt Franse kampioen Bruno Armirail aan
foto: Cor Vos
Raymond Kerckhoffs
donderdag 10 juli 2025 om 19:48

Verrassende transfer: Visma | Lease a Bike trekt Franse kampioen Bruno Armirail aan

Visma | Lease a Bike heeft zich voor de komende jaren versterkt met de Franse hardrijder Bruno Armirail, bevestigen meerdere bronnen aan WielerFlits. De 31-jarige renner uit de Pyreneeën eindigde woensdag nog knap als vierde in de door Remco Evenepoel gewonnen tijdrit in Caen in de Tour de France.

Na Christophe Laporte en Axel Zingle is Armirail de derde Fransman in de ploeg van Visma | Lease a Bike voor 2026. Hiermee voldoet de ploeg ook aan de wens van de hoofdsponsors die Frankrijk als een groeimarkt zien. Armirail is al prof sinds 2017. De eerste zeven jaar kwam hij uit voor Groupama-FDJ, terwijl hij vanaf 2024 de kleuren van Decathlon AG2R La Mondiale verdedigt. Zijn contract bij de Franse ploeg loopt eind dit jaar af.

De renner uit Bagnères-de-Bigorre staat bekend als een echte hardrijder. Behalve een goede tijdrijder is hij een teamplayer die in staat is om finales van zware koersen hard te maken voor de kopmannen. Hij wordt gewaardeerd om zijn loyaliteit en teamgeest. Eerder dit jaar won hij nog bergklassementen in het Critérium du Dauphiné en de Ronde van het Baskenland. Voor de bolletjestrui in deze Tour geldt hij als outsider. In de eerste twee etappes zat hij ook in de vlucht van de dag.

Bruno Armirail in de aanval in de Dauphiné met o.a. Mathieu van der Poel – foto: Cor Vos

In juni werd hij voor de derde keer Frans kampioen tijdrijden. Eerder veroverde hij de Franse driekleur al in 2022 en 2024. Het afgelopen jaar heeft hij al vaker benadrukt dat het WK tijdrijden zijn grote doel is. Wereldkampioen tegen de klok worden is zijn grote droom en hij gelooft dat dit met hard werken realistisch is.

Die ambitie om voor de regenboogtrui tegen de klok te gaan, is ook een belangrijke reden voor zijn keuze voor Visma | Lease a Bike. Die ploeg toont aan dat het renners beter kan maken en op het gebied van aerodynamica voor de tijdritten veel expertise in huis heeft. Armirail zelf eindigde in alle drie zijn WorldTour-tijdritten dit jaar bij de eerste elf in de uitslag.

In de Giro d’Italia van 2023 droeg de ervaren Fransman – die nog nooit een rit in lijn won – in de slotweek twee dagen de roze leiderstrui. Uiteindelijk sloot hij die ronde op de zestiende plek af, zijn beste resultaat ooit in een grote ronde. In de daaropvolgende zomer was UAE Emirates voor hem in de markt, onlangs een doorlopend contract. Uiteindelijk verbrak Armirail die verbintenis alsnog, maar koos hij voor Decathlon AG2R La Mondiale.

Een roze Armirail in de Giro van 2023 in het wiel van (toenmalig) Visma-renners Sam Oomen en Edoardo Affini – foto: Cor Vos

RIDE Magazine
37 Reacties
10-07-2025 07:57
Is wel iemand die in zware etappes met veel klimwerk lekker lang een hard tempo op kan rijden. Wat dat betreft de vervanger van van Baerle
10-07-2025 10:20
Bizarre transfer. Toch al 31 jaar oud, goede tijdrijder maar ik zie geen rol voor hem in pakweg de Tourploeg rond Vingegaard.
    10-07-2025 11:16
    Gewoon een uitstekende transfer. In de tekst staat ook duidelijk uitgelegd waarom hij is aangetrokken.
10-07-2025 09:11
Duidelijk bewust gekozen voor een zelfde type renner als Van Baarle. Schat zo in dat het financieel voor de ploeg tevens aantrekkelijker is om met Armirail, die toch ieder jaar nog een stapje zet, verder te gaan dan met deze Van Baarle. Even los van of ik het jammer vind dat het er bij Van Baarle niet is uitgekomen.

Ik denk netto een prima aanvulling die ook zeker niet de grootste hoofdprijs kost.
    10-07-2025 13:22
    En met een gewenst paspoort.
    11-07-2025 09:32
    Franse renners zijn financieel niet de meest aantrekkelijke, die worden relatief goed (misschien zelfs over) betaald bij de talrijke Franse werkgevers.
10-07-2025 09:39
Edit redactie: Bedankt voor de feedback. Verbeterpunten mogen gemeld worden in het daarvoor bestemde topic op het WielerFlits forum.
10-07-2025 09:11
Wellicht ook met het oog op de ploegentijdrit in de Tour volgend jaar? Met Affini, Van Aert, Campenaerts, Armirail, Jorgenson, Vingegaard heb je daar al een aardige ploeg voor. Aanvullen met 2 klimmers a la Yates en Kuss en je bent er wellicht redelijk.

Armirail ook wel een man die op het vlakke en het middengebergte op kop kan boren. Alleen voor de heuvels wellicht wat onder bezet zonder Benoot op deze manier. Ook nog even exacte parcours afwachten uiteraard.
    18-07-2025 13:50
    Waarschijnlijk heeft kuss nog een doorlopende contract,maar zie hem nu al en in toekomst niet veel waarde hebben voor de ploeg. Vervangen door een talentvolle klimmer zou wel beter zijn.
10-07-2025 09:50
Verstandig. Ze kunnen wel iemand met een beetje tijdritkennis gebruiken...
10-07-2025 11:14
Neem dan in godsnaam Timo de Jong erbij!!!!! Allez allez RABO bank doe wat je gezegd hebt.
10-07-2025 07:56
Head of preformance heeft niks geleerd van de ervaringen in het voetbal , hoe meer culturen hoer meer verschilende talen hoe meer miscomunicatie . Het moderene wielrennen gaat niet meer alleen hard trappen
    10-07-2025 08:53
    Want hoeveel extra talen worden gesproken met deze transfer?
    10-07-2025 10:46
    En andere ploegen met een vreemdelingen legioen presteren in het wielrennen ook niet, dat klopt. Ik denk dan spontaan aan de dramatische seizoenen van UAE (18 nationaliteiten) de afgelopen tijd.

    Edit: interessant vraagstuk eigenlijk. de Worldtour en Pro tour teams indelen in het aantal nationaliteiten: UAE staat inderdaad bovenaan met 18 stuks. Daarachter komt Bahrein (17), INEOS (16), Lidl & EF (Beide 15). Visma staat met 'slechts' 10 verschillende nationaliteiten in het rechter rijtje gelijk met Alpecin enPicnic PostNL. Alleen de Franse ploegen en Intermarché hebben op Worldtour niveau minder verschillende nationaliteiten.
    Aanbeveling voor vervolgonderzoek is om naast nationaliteit ook nog eens te kijken naar 'verschillende moedertalen' waarbij we bv Nederland/Vlaanderen, Spanje/Colombia/Mexico/Ecuador of GB/USA/Australië/Nieuw Zeeland in 1 categorie kunnen gooien.
    10-07-2025 22:29
    @stijnntje: bij Visma heb je dan 6 talen (Noren en Denen zijn redelijk compatible geloof ik, zal niet minder zijn dan pakweg Vermote en Kooij elkaar verstaan). UAE telt 10 verschillende taalentiteiten.

    Overigens sprak de hele top-6 van vandaag dezelfde taal, zal vast wel eerder voorgekomen zijn, maar niet Engels lijkt me.
10-07-2025 07:38
"Die ambitie om voor de regenboogtrui tegen de klok te gaan, is ook een belangrijke reden voor zijn keuze voor Visma | Lease a Bike. Die ploeg toont aan dat het renners beter kan maken en op het gebied van aerodynamica voor de tijdritten veel expertise in huis heeft."

1) dat is wel heel ambitieus
2) https://www.wielerflits.nl/nieuws/visma-lease-a-bike-verliest-nu-ook-voorsprong-in-het-tijdrijden/

Verder zeker een nuttige renner gezien de combinatie van zijn hardrijderscapaciteiten en klimvermogen.
10-07-2025 08:07
Goede renner, maar ik had eigenlijk iemand verwacht die ook sterk is in het klassieke werk. Aangezien de klassieke kern zwakker is geworden door het vertrek van Benoot en van Baarle
    10-07-2025 10:18
    Daar zullen ze wel aan werken, het rijtje uitgaande transfer is nog steeds groter dan inkomende. De selectie zal dus hoe dan ook nog moeten worden aangevuld.
    10-07-2025 11:12
    Is dat echt nodig? Van Aert blijft een goede renner, maar hij is ver verwijderd van het niveau om de grootste klassiekers te winnen. Hem perfect omringen lijkt dus niet langer noodzakelijk. Verder heeft de ploeg nog altijd Affini, Behrens, Brennan, Campenaerts, Hagenes en Laporte. Daarbij heeft de ploeg interesse in Kielich en komt Mattio over van de beloftenploeg.
    10-07-2025 11:47
    Het lijkt me eerder zaak vooruit te lopen op het goed omringen van Brennan.
10-07-2025 09:32
Geen slechte keuze, ik moet het nog wel zien hoe hij zijn rol kan pakken binnen het team en/ of hij een van Baarle of Benoot kan vervangen. Dat zal de toekomst uitwijzen.

Ik zie overigens wel Vauquelin graag komen.
    10-07-2025 12:10
    Vauquelin lijkt mij onhaalbaar voor Visma. Zowel financieel als sportief. Die jongen is nog jong en zit vol ambitie, die gaat echt niet in de wedstrijd van het jaar alleen maar knechten voor een kleurloze Deen.
10-07-2025 12:26
Ik hoop, dat de Nederlandse sponsors zich snel terugtrekken van dit vreemdelingenlegioen. Renners als Marsman, Rasenberg, Timo de Jong, Axel van der Tuuk en nog een aantal anderen krijgen zo geen kans.
    10-07-2025 13:44
    Wat voegen deze renners toe, los van het Nederlander zijn?
    10-07-2025 22:24
    Daar hebben we Roompot voor, toch?
10-07-2025 08:10
Die had ik niet zien aankomen. Goede allround renner met een sterke tijdrit.
10-07-2025 08:17
Onlangs een doorlopend contract????
    10-07-2025 09:03
    'loopt eind dit jaar af'
    10-07-2025 12:17
    Beetje verder lezen Frans:
    "In de daaropvolgende zomer was UAE Emirates voor hem in de markt, onlangs een doorlopend contract."

    Onlangs lijkt mij hier de foute woordkeuze.
10-07-2025 08:58
"Hiermee voldoet de ploeg ook aan de wens van de hoofdsponsors die Frankrijk als een groeimarkt zien," Ik dacht dat dit een beetje bij het oude wielrennen hoorde en dat zeker een ploeg als VLAB niet aan zulke wensen hoefde te voldoen. Weten jullie daar meer over @redactie?

Een marketingmannetje kan mij daar misschien wel meer in vertellen, maar hoeveel verschilt drie Franse renners t.o.v. twee voor sponsorbelangen? Wat maakt een renner meer of minder uit?
    10-07-2025 09:16
    Ben geen marketingmannetje, maar lijkt me 1,5 keer zoveel kans op Frans succes. En meer wedstrijden waar een fransman voor Visma meedoet.
    10-07-2025 10:16
    Vraag me wel af of Armirail dan zo'n waardevol commercieel uithangbord kan zijn in Frankrijk...
    Veel Rock&Roll zit er niet in, en resultaten al evenmin.

    Moesten ze een Seixas, Vauquelin, Magnier, Alaphilippe,... aantrekken vind ik de Franse afzetmarkt een valabele verklaring, maar de kleurloze Armirail...?
10-07-2025 10:04
Sterke en stabiele renner. Lijkt me een mooie transfer voor beide partijen.
10-07-2025 12:56
Benoot en kooij gaan weg, trekken ze nog een renner van statuur terug aan?
    10-07-2025 14:38
    Zoveel zijn daar helaas niet van beschikbaar
10-07-2025 21:15
Geen slecht moment. Zo heb je in deze Tour een mannetje extra achter de hand. Maar niet hard opzeggen. De omerta van de UCI staat dat niet toe!

Reacties zijn gesloten.