Verplichte deelname aan NK wielrennen in toekomst niet uitgesloten

dinsdag 21 mei 2019 om 14:09

foto: Cor Vos

Opnieuw een hoop afzeggingen voor de NK wielrennen. Onder meer regerend Nederlands wegkampioen Mathieu van der Poel, Dylan Groenewegen, Steven Kruijswijk en Tom Dumoulin hebben al aangegeven dat ze dit jaar niet in Ede aan de start zullen staan. Het is ook Thorwald Veneberg, algemeen directeur van de KNWU, een doorn in het oog. In gesprek met de NOS geeft hij aan dat hij niet uitsluit dat deelname in de toekomst verplicht zal worden gesteld: “Als dat de enige manier is, moeten we kijken of we die kant op willen.”


Volgens de reglementen van de nationale wielerbond moeten renners die naar de wereldkampioenschappen op de weg willen ook starten op het Nederlands kampioenschap. Deze regel werd ingevoerd om de strijd om de rood-wit-blauwe trui meer cachet te geven, maar in overleg met de bondscoach kan daar van worden afgeweken.

Bondscoach Koos Moerenhout gaf al aan dat hij over de regel heen stapt wanneer bijvoorbeeld Mathieu van der Poel ervoor kiest om het wereldkampioenschap in Yorkshire in zijn programma op te nemen, terwijl hij al heeft aangegeven dat hij zijn in Hoogerheide veroverde titel niet gaat verdedigen.

“Zonde voor het wielrennen”
Veneberg begrijpt dat de drive om een NK te rijden soms wat minder groot is, maar desondanks vindt hij het een spijtige zaak dat er zoveel toppers afwezig zijn bij de nationale titelstrijd: “Het is een belangrijk evenement en een kans voor de Nederlanders om hun helden te zien. Dit is zonde voor het wielrennen”, stelt hij.

“Onze voorkeur gaat niet uit naar het afdwingen van deelname. Wij werken liever in overleg met de teams in het belang van de wielersport. Maar als dat de enige manier is, moeten we kijken of we die kant op willen.”

Dit artikel delen:

41 Reacties

Jowinho 21 mei 2019 om 14:12

Terecht. Je hebt als renner rechten en plichten. Ook ten opzichte van fans en sponsors.

AlfredoBinda 21 mei 2019 om 14:21

Je hebt als renner een contract met de ploeg waar je voor rijdt, niet met de KNWU. Als renner heb je dus alleen maar rechten en plichten richting je ploeg. De KNWU(en de fans) kunnen wel allemaal dingen willen, maar ze hebben, gelukkig maar, niks te zeggen over welke wedstrijden een renner rijdt.

Belachelijk idee dit dus en ook iets wat de KNWU helemaal niet zou moeten kunnen bepalen.

limburgia 21 mei 2019 om 15:07

@ Alfredo Binda : Wie geeft de licentie af voordat de renner bij een ploeg onder contract komt ?

graceland 22 mei 2019 om 10:11

Ben het met Jowinho helemaal eens maar dan moet Koos Moerenhout ook geen uitzonderingen gaan maken als een bepaalde renner toevallig top kandidaat is in een andere dicipline .
Terpstra is van de nederlandse toprenners trouwens altijd aan de start.
Hetzelfde probleem is de Amstel Gold Race die al jaren vermeden wordt door Dumoulin en Kruyswijk wat in mijn ogen ook minachting is van het nederlandse publiek en kom mij niet dat het niet past in de voorbereiding wat even later start Dumoulin wel in L-B-L.

Joachim Agostinho 22 mei 2019 om 10:12

Renners hebben helemaal geen verplichtingen aan hun fans. Wanneer een sponsor vindt dat een renner moet starten, dan start hij, maar ik kan mij voorstellen, zeker met de vele valpartijen, dat b.v . een TdF veel belangrijker gevonden wordt.

Vincent Lacressonniere 21 mei 2019 om 14:17

Kies gewoon een andere datum. Waarom niet ergens in het naseizoen? Dan hebben de renners niet zoveel meer te verliezen.

Wortelen 21 mei 2019 om 14:18

Misschien eens kijken of het NK ergens anders op de kalender kan.

Timothy12 21 mei 2019 om 14:21

Als ze nou eerst eens een lekker parcours neerleggen voor dat soort renners ipv dit gezever. In de afgelopen jaren is er nog geen parcours geweest dat ook maar een beetje aantrekkelijk was voor mannen als Kruijswijk en Mollema.
Je kunt niet van deze mannen verwachten dat ze een NK rijden zonder ook maar enige kans op winst en tegelijkertijd hoge verwachtingen hebben tijdens de Tour.

reusjen 22 mei 2019 om 11:32

Dat geldt inderdaad voor de klimmers, maar Groenewegen heeft dit jaar een grote kans en die is er ook niet. Overigens vind ik dat een wedstrijd zijn waarde moet krijgen en verdienen, niet krijgen opgelegd door een startplicht.

AlfredoBinda 21 mei 2019 om 14:27

De KNWU moet er voor de renners zijn, niet andersom. Dat lijkt me wel z'n beetje de kerntaak van een sportbond.

Als alle toppers afzeggen voor het NK vanwege het parcours en de datum moet je als KNWU dus toch juist zelf in de spiegel gaan kijken hoe je het kan verbeteren in plaats van dit soort bizarre eisen te gaan stellen?

Die uitspraak dat het 'zonde voor het wielrennen' is slaat ook werkelijk nergens op. Het zou pas zonde zijn als een hele generatie Nederlandse toprenners niet met een optimale voorbereiding naar de Tour kan omdat ze per se één of ander waardeloos rondje moeten rijden een week van te voren.

Romāns Vainšteins 21 mei 2019 om 14:30

Mogen we inmiddels smakelijk lachen om dit fraaie staaltje ‘jezelf de draaideur in knopen’ ? Of moeten we met strak gezicht de discussie blijven volgen ?

ddjong67 21 mei 2019 om 14:39

Als ik Ede was zou ik de stekker eruit trekken … Vind de sport aanwezigheid niet belangrijk? Geen probleem, maar dan gaan we er ook geen maatschappelijk geld in stoppen. Geen NK ook prima.

Markjow 21 mei 2019 om 14:39

Ben het volledig met AlfredoBinda eens, het is nu al een aantal jaar hetzelfde dat toppers het NK overslaan omdat het niet past in de voorbereiding van de Tour. Dat lijkt mij toch een zeer duidelijke en legitieme reden om het NK over te slaan. Het wordt dus tijd dat het KNWU zelf gaat kijken hoe zij de toppers wel aan de start krijgen. Verplaatsen lijkt mij de beste oplossing, verplichten daarentegen…

Jandepandaman 21 mei 2019 om 14:43

Dat gaat toch niet werken.. Dan rijden ze 50km om de beentjes los te rijden om vervolgens in de bus te stappen….

jooprioolpijp 21 mei 2019 om 15:18

Doet een beetje denken aan de definitie van een totalitair regime: alles wat niet verboden is, is verplicht.

vanSpringel 21 mei 2019 om 16:43

Zoiets als aangewezen vrijwilligers ?

Cintu 21 mei 2019 om 15:35

Hoe zit dat eigenlijk in andere landen?
In België is het volgens mij verplicht om deel te nemen, maar ik heb geen idee op welke manier ze dat hier afdwingen. Het voordeel is dat we in België natuurlijk al lang geen klassementsrenners of sprinters meer hebben die zich op de Tour moeten voorbereiden :-)
Hoe doen ze dat in bvb Spanje of Italië?

$kedel 21 mei 2019 om 15:54

Volkomen losgezogen van de realiteit bij de KNWU

Dekker 21 mei 2019 om 15:56

Onzin om het verplicht te maken. Als renners denken dat het parcours hun ligt en het past in hun programma starten ze echt wel.

EddyB1958 22 mei 2019 om 02:45

Dumoulin, van der Poel en Groenenwegen zijn drie verschillende type coureurs, in het programma van welk type renner past het NK bij jullie dan wel.

ebl 21 mei 2019 om 15:58

verplicht stellen lost niks op, dan ga je inderdaad van start, trapt een uurtje mee en draait af om vervolgens een duurtraining af te werken.

Kern van het probleem is de devaluatie van een nationale titel. Een renner zou trots moeten zijn de kampioen van zijn/haar land te zijn, zeg wat je wil van Boogerd, maar dat was een echte coureur die gewoon elk jaar kampioen wilde worden, los van of het rondje in Emmen, Rotterdam, Meerssen of Nijmegen lag. Dàt is de mentaliteit die weer terug moet komen ( nee, nu niet weer lekker makkelijk gaan roepen dat die generatie andere morele problemen had, is niet het onderwerp in deze).

girardengo 21 mei 2019 om 16:04

Je zou de renners tegemoet kunnen komen door het kampioenschap later te organiseren, dichter op het WK. Anderzijds kun je de organisatoren en het publiek tegemoet komen door het kampioenschap als selectiewedstrijd voor het WK te gebruiken. Zonder NK geen WK deelname, en verder kun je dan kijken welk type renners je nodig hebt in het WK. Maar misschien zit de kalender wel veel te vol.

reusjen 22 mei 2019 om 11:37

Dan haal de belangen door elkaar. Je wilt op het WK de beste renners hebben, als die besluiten niet naar het NK te gaan omdat het niet past in de voorbereiding op de tour dan zit je op het WK met een waardeloze selectie terwijl de toppers wel zouden willen. Het lijkt me dat beide partijen in dat geval niet blij zijn, wat ervoor zorgt dat de maatregel niet werkt. Wat ook blijkt uit de praktijk dit, en voorgaande jaren.

Zjoske 21 mei 2019 om 16:42

Als Stroetinga nu geen Nederlands kampioen meer wordt….

vanSpringel 21 mei 2019 om 16:45

Renner met de meeste UCI-punten op het eind van het seizoen mag het jaar daarop het tricot dragen. Is dat een idee ?

west 21 mei 2019 om 18:02

Dus er is geen beleid maar het is gewoon een paniekmove om MvdP maar op het WK te krijgen. En volgend jaar weer keihard eisen stellen. Lekker hoor. De KNWU. Altijd de beste vriend van de renners.
Geen startgeld, een knetter-eenduidig parcours, een week voor de belangrijkste wedstrijd van het jaar. That's it. Daar ontkom je niet aan, dus maak jezelf niet nog minder populair door achtelijke eisen te stellen.

EddyB1958 22 mei 2019 om 02:51

Als het NK 2018 in Groningen was gereden, was Mathieu verleden jaar niet gestart.

west 22 mei 2019 om 12:19

Dan start ie toch niet? Er kan er maar eentje die trui dragen dus wat maakt het uit of er tien of twintig ongeïnteresseerde toppers aan de start staan.

iLLan 21 mei 2019 om 18:31

Volgens mij is het fijner als renners intrinsiek gemotiveerd zijn om naar het NK te gaan. Als ze niet voor de koers komen, zal je ze met iets anders moeten lokken.
Misschien dat de rondemissen iedereen na afloop moeten zoenen, barbecue bij de camper van Laurens ten Dam na afloop, gratis overnachting voor het hele gezin bij de Efteling en als prijs een leven lang bier van een Nederlandse brouwer naar keuze. En natuurlijk krijgen de ploegleiders van de winnende ploeg dezelfde prijzen.
Ik denk dat het in die hoek, van secundaire arbeidsvoorwaarden, flink verbeterd kan worden.

EddyB1958 22 mei 2019 om 02:55

Als de renner voor trappist, La Trappe of Zundert, kiest is er dan ook trappistenkaas bij?

Velominatus 21 mei 2019 om 20:54

Verplichten? Wat een doldwaas idee!
Hoe ga je dat bv aan MvdP uitleggen die zich ‘s zomers met ATB-en bezig houdt?
Hoe ga je om met blessures? Met renners die wedstrijden op een ander continent rijden?

EddyB1958 22 mei 2019 om 09:49

Ja maar hij spreekt ook van een tien wegkoersen te rijden. Vier ritten in de Artic race, dus er blijft nog een vijftal over. Volgend weekend rijdt hij de wereldbeker MTB, maar de volgende MTB wedstrijd, waar hij aan deelneemt is volgens mij het EK eind juli. Dwars door het Hageland,ook op Sporza dit jaar, op 21 juni zie ik hem wel rijden. De Boucles de La Mayenne ,rittenkoers die hij in 2017 en 2018 won, dan weer niet dit jaar, want te vroeg in juni, dus in zijn rustperiode. En trouwens het is ook 170 km van Schilde B naar Ede NL. Dat de omloop hem niet ligt, vind ik een drogreden, Mathieu kan op iedere omloop in Nederland winnen.

Alto 21 mei 2019 om 21:32

Ach, volgend jaar komen ze wel aan de start waarna ze na 1 km allemaal afstappen. Ze zijn gestart, dus probleem opgelost…

joowii 21 mei 2019 om 22:51

Er is verder niemand die écht de moeite neemt om te lezen wat er staat hè?
‘Onze voorkeur gaat niet uit naar het afdwingen van deelname. (…) Maar als dat de enige manier is, moeten we kijken of we die kant op willen.’

Zelfs als het dus de énige manier is om überhaupt één renner te laten starten door deze te verplichten, vindt Veneberg dat er gekeken moet worden of je dat wel moet willen. Lijkt mij een zinnige reactie. Je wilt toch ook het tricot om de buik van een fatsoenlijke renner hebben?

Als mensen dan reageren met ‘Volkomen losgezongen van de realiteit die KNWU’ en dat soort teksten, tja…

Joachim Agostinho 22 mei 2019 om 10:18

“moeten we kijken of we die kant op willen.”
Vrijblijvender kan niet, meneertje Veneberg is een natte wind…

David Brailsmurf 22 mei 2019 om 08:18

Gewoon dat NK naar het begin of einde van het seizoen halen. Misschien kan na de tour ook nog wel tijdens de landelijke criterium koorts?

André Hilgersom 22 mei 2019 om 09:51

In de jaren zestig van de vorige eeuw was dit ook al ‘Hot’. Jan Janssen in Franse dienst had op een N.K. niets te zoeken, maar moest altijd meedoen om aan het W.K. deel te mogen nemen. Stapte af na half koers. Maar Jan Janssen was een incident, iedereen deed mee! Ook in de tijd van de ploeg van Peter Post. Zondag het N.K., vrijdag starten in de Tour. Het N.K. werd zelfs gezien als een laatste selectie! Ondanks alle begrip voor de tegenwoordige afzeggers, vind ik het jammer. Zie graag in de ‘echte’ wedstrijden het rood-wit-blauw gedragen door een ‘echte’ coureur.

BW52 22 mei 2019 om 10:04

Maak een behoorlijk parcours

  • 1
  • 2

Reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om een reactie te plaatsen.