Verliezer Roglic: “Giro is nog niet voorbij”

dinsdag 28 mei 2019 om 18:52

Primož Roglič begon als topfavoriet aan de Giro d’Italia, maar de Sloveen kijkt inmiddels tegen een ruime achterstand aan. De kopman van Jumbo-Visma moest passen op de Mortirolo. “Vandaag was cruciaal, maar er komen nog cruciale dagen”, probeert de Sloveen optimistisch te blijven.


Roglič kon zijn concurrenten niet volgen op de beruchte Mortirolo, waardoor hij aan de streep bijna anderhalve minuut verloor op leider Richard Carapaz, Vincenzo Nibali en Mikel Landa. In het klassement moet Roglič nu meer dan twee minuten goedmaken op Carapaz. “Het was echt een hele zware dag.”

“Ik heb alles gegeven en moet dan ook tevreden zijn. De Giro is nog niet voorbij”, blijft hij strijdbaar. “Er kan nog van alles gebeurden in deze ronde. Movistar is heel erg sterk, maar wij hebben normaal ook een sterke ploeg”, aldus Roglič.

Meer video’s zien uit het peloton?
Abonneer je dan nu op ons YouTube-kanaal!

Dit artikel delen:

32 Reacties

koos verrek 28 mei 2019 om 19:08

Ie vergelijk Jumbo met Movistar haha

toerist 28 mei 2019 om 19:16

Normaal gezien heeft TJV een sterke ploeg, maar niet deze Giro.

assen 28 mei 2019 om 19:18

Tsja. Goed zijn best gedaan, meer kun je niet verlangen.
De ploeg is verder ook een stuk zwakker dan die van al zijn concurrenten (Landa, Nibali, Carapaz, Lopez, en zelfs Trek), maar dat heb je als je maar 1 superknecht hebt die dan snel uitvalt door ziekte.

Nibali mag nu dubbel balen; aantal dagen terug heeft hij Carapaz tijd gegund – en Roglic kon toen niet veel beter denk ik.

Ik heb nu ook nog meer respect voor Tom die zijn Giro kon winnen zonder goede ploeg, na uitvallen van Kelderman.

EddyB1958 29 mei 2019 om 08:06

En die superknecht moet het mij nog bewijzen.

Jean Dumas 28 mei 2019 om 19:39

Carapaz kan ook zijn sleutelbeen breken en dan is de strijd weer open. Nooit opgeven.

EddyB1958 29 mei 2019 om 08:12

Natuurlijk kan dat, maar het siert je niet, als je daar op rekent.

Dick H. 28 mei 2019 om 19:51

Roglic is duidelijk over zijn topvorm heen. Het zou mij niet verbazen als zijn afsluitende tijdrit zondag tegen gaat vallen. Nu wordt daar door grote optimisten nog steeds een mogelijkheid voor eindwinst in gezien. Ik zie het niet gebeuren.

Doordrijver 28 mei 2019 om 19:51

Zijn Giro was al verloren nog voor hij begonnen was, eerlijk gezegd.

Alleen hebben ze, hij en of Nibali inderdaad de fout gemaakt Carapaz die ruimte te geven.

Wielert 28 mei 2019 om 20:09

Heerlijk hoe deze meningen on the go gevormd worden. ‘Roglic is een robot, giro is niet leuk, hij heeft al gewonnen’ *tijdsverlies* ‘Roglic maakte sowieso geen kans eigenlijk’

Als we nou met zijn allen wat minder direct inhaken op de situatie en onze impulsieve meningen spuien en wat meer genieten van de koers, wordt iedereen een stuk blijer.

YogiBear 28 mei 2019 om 20:28

Tuurlijk was die al verloren voor het begin van de ronde. TJV had überhaupt net zo goed niet kunnen starten, toch? Ik geef toe, ik was te optimistisch (zeker na de tweede tijdrit). De voorspellende gaven (achteraf) van anderen zijn echter ook verbazingwekkend.

horsm 28 mei 2019 om 20:04

Hij had ook wel weer wat pech met het koersverloop. Als het groepje Nibali-Carapaz zonder knechten zat dan brengt hij het in de vallei terug tot een halve minuut, en ziet het er minder uit.

Verder blijft het een fantastische renner. Dit is de eerste keer dat hij voor een klassement gaat in een grote ronde.

Wielert 28 mei 2019 om 20:12

Die 4e plek in de tour vorig jaar ging per ongeluk?

The Whaler 28 mei 2019 om 21:26

@wielert, in feite wel. was daar schaduwkopman met kans op ritten te nemen. hoefde toen niet vol in de stress als het keertje niet had gegaan. Koerst toch makkelijker. Nu al paar dagen roze en 2 etappes kost toch meer energie qua gedoe eromheen. Is dan weer nieuw leer proces wat hij mee kan nemen naar de toekomst.
Wie was ook weer die man die vorig jaar in de Giro zo heerste en alsnog verloor. En die later dat jaar de Vuelta won?
De ene ronde is de andere niet wil ik maar zeggen.

EddyB1958 29 mei 2019 om 08:15

En die Yates rijdt ook niet echt mee voor het roze dit jaar.

poelidor 29 mei 2019 om 09:31

@The Whaler dus als schaduwkopman draagt Carapaz nu ook per ongeluk het roze?

Volgens mij exact dezelfde situatie als met Roglic in de TdF vorig jaar. Roglic destijds schaduwkopman achter Kruijswijk en Carapaz deze Giro schaduwkopman achter Landa.
Enige verschil is dat ze daar destijds bij Lotto (waarschijnlijk ter bescherming van de renner) nogal schimmig over deden gedurende de eerste tourweek. Toen kwamen de kaarten pas op tafel toen Roglic op achterstand kwam tijdens die waaierrit en als beschermde renner door de halve Lotto-ploeg weer naar voren moest worden gebracht.

Joachim Agostinho 29 mei 2019 om 10:21

En als Yates en Mollema niet meegereden hadden en alles aan Roglic overgelaten hadden, wat dan…..?

user26108 28 mei 2019 om 20:11

Ik denk dat de Mortirolo ook gewoon te steil is voor types als Roglic. Ik denk dat een Dumoulin hier ook niet had meegekund. Komende dagen moeten hem beter liggen. En niet te vergeten dat Carapaz maar één slechte dag hoeft te hebben. Nibali staat ook nog steeds binnen de marge met het oog op de TT.

ChefSpijker 28 mei 2019 om 20:39

Wellicht niet, alleen blaast Dumoulin zich niet zo snel op. Roglic zakte op een gegeven moment wel heel snel terug tot bij Yates. Op de Zoncolan beperkte Dumoulin vorig jaar toch wel heel erg zijn verlies en gaf bijvoorbeeld op een Lopez maar 12 tellen toe.

Scibby 28 mei 2019 om 21:11

Hoop zo dat hij iig Nibali verslaat. Dus Carapaz 1ste Roglic 2de en Nibali 3de

user26108 28 mei 2019 om 21:12

@ChefSpijker. Klopt, al is de Zoncolan ook een stukje korter. Maar ik denk wel dat Roglic een groter kans heeft om de Tour te winnen dan de GIro. Kijk nu al uit naar Tour ;)

The Whaler 28 mei 2019 om 21:30

Hoe dan ook vind ik dat Rogliz het best goed doet eigenlijk. Weet elke keer verlies zeer te beperken. Had ook zo maar 10 minuten kunnen zijn op zo’n dag.
Wat het team an sich betreft denk ik dat we inderdaad zien dat met wegvallen van 2 sterke krachten het team toch wel te zwak is nu maar dat was ook wel te verwachten. Had Rogliz roze nu gehad kun je ook net even meer denk ik.
Nu gewoon zorgen dat ze met z’n allen nog 5 dagen doorbijten en Rogliz op dat podium krijgen. Dat kunnen ze gewoon nog steeds! Zet m op jongens.

Covadonga 28 mei 2019 om 22:30

Ze hadden met Benett en Kruijswijk erbij natuurlijk een ijzersterk team kunnen hebben. Maar er wordt gekozen voor spreiding, wat op zich niet vreemd is. In de Tour hadden ze ook alles op de sprint kunnen zetten. Dan had je hier idd een heel goed team gehad. Roglic zegt niets fout -).

Sajarano 28 mei 2019 om 22:37

De afgelopen dagen vanaf zaterdag hebben we nooit meer de ‘echte’ Roglic gezien. Dat cadeautje aan Carapaz was, zoals ik dat nu zie, ook al van niet beter kunnen en nog zoveel mogelijk krachten sparen. Roglic wist zelf al wel hoe de vlag er bij hing, maar heeft dat proberen te verbloemen. Hopen tegen beter weten in dat het wel weer goed zou komen en zoveel mogelijk schade zien te beperken, dat zal de insteek zijn geweest.

berendries 28 mei 2019 om 22:37

Roglic zal volgend jaar ook een Grand Tour programma moeten rijden wil hij in de derde week ook nog goed zijn. Als je kijkt naar zijn concurrenten dan hebben die zich dit seizoen nauwelijks laten zien tot vlak voor de Giro. Die WT rondjes zijn leuk voor je erelijst, maar een grote ronde nog veel meer en dan moet je je daar volledig op richten.

Sajarano 28 mei 2019 om 23:24

Precies dat. Zelfde zei ik ook maar dan in ander topic. Niet weer zoveel WT rondjes vooraf laten rijden TJV. En dit jaar nog een knecht van kaliber DePlus erbij halen als backup. In je eentje in de bergritten kun je gewoon geen grote ronde winnen.

KennyKlimmen 28 mei 2019 om 23:42

Alberto C. deed in het voorjaar toch ook altijd mee om de knikkers wanner het ging om de kleinere rondes?

Angedelamontagne 29 mei 2019 om 01:02

Nibali klaart dit wel even. Steekt met kop en schouders boven de concurrentie uit. Hij piekt perfect, wist al drie maanden waar hij ging aanvallen op de Civiglio, neemt de tijd een jasje aan te doen op de Mortirolo. Hij kan zo verbazend makkelijk van tactiek wisselen en kent zo perfect de mogelijkheden van zijn lichaam. Een plezier om naar te kijken. En Roglic? Die haalt goed watt/ kilo op de computer, maar is geen ervaren renner en is bovendien te oud om dat ooit nog echt te worden.

nummer3 29 mei 2019 om 08:21

Nou nou, das een hoop onzin in een paar regels.

Wieltjes plakker 29 mei 2019 om 07:58

Roglic is het hele jaar goed, waarom niet de derde week in een koers? in de rustdag zag je de vermoeidheid afstralen.
Of is Roglic bezweken aan de negatieve geluiden om die Sloveense wieler dokter.
Hij was de duidelijk de aller beste de eerste twee weken.

Wheely 29 mei 2019 om 08:56

Als Roglič zijn podium weet te behouden in deze conditie mag hij heel blij zijn. Heeft al een indrukwekkend seizoen op zijn naam staan, daar staat een podiumplek in de Giro heel mooi bij.

Wie weet knapt hij nog wat op en kan hij nog uithalen met een ritzege op het laatst.

52voor11achter 29 mei 2019 om 09:54

Hij is Menchov zonder doping.

En Bloc 29 mei 2019 om 10:16

Intrinsiek is Roglic de beste GC-renner van het hele pak. Tijdritten bergop liegen zelden. Wint hij deze grote ronde niet dan wel een volgende. Op zijn minst één sterke helper bergop, geen schaafwonden na een val en een ervaren ploegleiding zou wel handig zijn.