Verkoop NFT’s Wout van Aert levert bijna 50.000 euro op

woensdag 17 november 2021 om 09:24
Verkoop NFT’s Wout van Aert levert bijna 50.000 euro op

Van Aert op weg naar de zege in Strade Bianche - foto: Cor Vos

Wout van Aert besloot onlangs zijn drie grootste overwinningen als wielrenner te verkopen als NFT: Non-fungible token. Mensen konden via een online veiling bieden op de drie digitale kunstwerken. Dit heeft bij elkaar 47.000 euro opgeleverd.

Een non-fungible token (NFT) is een digitaal eigendomscertificaat via blockchain, de techniek die we ook kennen in relatie tot onder meer de Bitcoin. NFT is een manier om eigenaarschap te koppelen aan digitale objecten en zo is het dus mogelijk om via een veiling eigenaar te worden van digitale kunstwerken.

In het geval van Van Aert ging het om zijn ‘drie grootste zeges’ als wielrenner: twee ritoverwinningen in de voorbije Tour de France (over de Mont Ventoux en die naar Parijs) en zijn zege in Strade Bianche. Er werd uiteindelijk gretig geboden op de kunstwerken. Zijn zege in Parijs leverde 14.822,80 euro op, die over de Mont Ventoux 15.598,88 euro en zijn overwinning in Strade Bianche 16.603,10 euro.

Van Aert en zijn ploeg Jumbo-Visma ontvangen een percentage van de oorspronkelijke verkoop en 10% wanneer de werken later nog doorverkocht worden.

Dit artikel delen:

25 Reacties

Txirrindularitza 17 november 2021 om 10:24

NFT’s in je broekje.

Romāns Vainšteins 17 november 2021 om 10:31

Goed nieuws voor Nuyens!

Koers 17 november 2021 om 10:45

Haha dombo's die het volle pond betalen. Black Friday is al over een week…
Dit is flink meer dan ik had verwacht, wie zou zoiets kopen?

Benieuwd naar de reacties als Lance de tourzeges gaat verkopen.

Dahu 17 november 2021 om 11:08

Kan iemand mij uitleggen wat je daar aan hebt? Kun je hem aan de muur hangen of zo?

Mystery Rider 17 november 2021 om 11:28

Nope , maar het bedrijf dat dit verkoopt geeft je wel toegang tot een digitale art library van al wat je hebt gekocht zodat je deze van je smartphone/tablet kan projecteren op je 90 inch TV – 'bragging rights' only :)

Wheely 17 november 2021 om 11:29

Doorverkopen met winst.

Mystery Rider 17 november 2021 om 11:31

En ja, zoals Wheely zegt, doorverkopen en dan verdient Jumbo en Wout er ook nog wat extra aan :)

Koers 17 november 2021 om 11:39

Wout hoopte dat je evenveel plezier aan het moment zou beleven als hij, dus je koopt er plezier mee…

Dahu 17 november 2021 om 17:45

Ah dus een beleggingsobject

Mystery Rider 17 november 2021 om 11:35

Vraag me nu toch echt wel af of Wout met dit een trendsetter is…kan me best inbeelden dat heel veel wielrenners en andere atleten dit toch wel kunnen bekijken als ‘passive income’.

Boonen, Cancellara, Sagan…elke overwinning op een 3 seconden digitaal kunstwerkje…dat brengt wel mooi wat extra Euro in de pocket :)

Panache 17 november 2021 om 11:54

Ik heb er wel eens aan gedacht om lappen grond op de maan te verkopen, maar volgens mij werd dat al gedaan. Je kan mensen van alles en nog wat wijsmaken en als de groep ‘gelovigen’ maar groot en fanatiek genoeg is dan kan een sneeuwbal gaan rollen. Zoek eens het verhaal op van de Rai stenen op het eiland Yap en leg dan de connectie met Euro’s, Bitcoins of NFT’s.

albertooo 18 november 2021 om 11:22

Je toont zonder meer aan dat de menselijke geest wordt misbruikt. Maar toont het misbruik ervan niet al aan dat er in principe een goede kant zit aan systemen van krediet? Of heb je een alternatief?

Turtlehead 17 november 2021 om 12:15

Zakkenvuller.
Eerst maar eens een (edit: Vlaams) monument winnen, dan terugkomen.

Overigens ben ik wel fan van WvA. En als dit nou voor een goed doel was geweest (en/of een manier om voor iedereen in de sport meer geld te genereren): prima. Maar het is nu gewoon centjes verdienen aan speculatieve handel.

Ik voorspel dat de discussie over wie er eigenlijk eigenaar is van dat 'moment' nog wel eens hoog op kan lopen ('WvA klopt Pidcock in millimeter-sprint Gold Race'…, daar zijn best veel belanghebbenden bij te bedenken).

Overigens bied ik ondanks mijn bedenkingen op voorhand 200 euro voor de 'Ik moet ff pissen-NFT' van Jantje Boven.
De calvarie-tochten van Kenny van Hummel zijn helaas verjaard…

Koers 17 november 2021 om 12:23

San Remo heeft ie gewonnen.

peter s 17 november 2021 om 12:25

Hahaha…..heerlijk!!!!!

Mystery Rider 17 november 2021 om 13:07

@Koers, M – S blijkbaar niet in zijn persoonlijke top 3, maar kan ook nog wel 15.000 Euro opleveren :)

VerstandOpNul 17 november 2021 om 13:22

Alle blunders van Jantje en Adje.. dat zou een mooie verzameling NFT’s kunnen worden..

Panache 17 november 2021 om 13:49

Ik heb Patje gemaild dat hij de DNF’s van Bennett kan verkopen en zodoende nog wat terugverdient op het uitgekeerde salaris.

Turtlehead 17 november 2021 om 14:42

@Panache: en Bennet’s start op het EK is dan dubbele waarde, of niet :)

Mystery Rider 17 november 2021 om 13:06

Ook wel grappig…indien dit zijn grootste overwinningen zijn, heeft hij dus verder geen ambitie meer, dus WK tijdrijden en weg kunnen we alvast doorstrepen net zoals RVV en PR? :) Einde carrière wordt over enkele weken aangekondigd ?

Romāns Vainšteins 17 november 2021 om 13:06

Even een vraagje, is de octrooiaanvraag op scheetgeurrecht er al door?

Turtlehead 17 november 2021 om 14:42

@RV: ik ben bang dat de braafheids-censuur dat altijd nog tegenhoudt ;)

Jaepa 17 november 2021 om 17:10

Wat een ongelooflijke onzin. Valt me tegen van zowel Van Aert als Jumbo-Visma dat ze hier hun naam aan verbinden.

Romāns Vainšteins 17 november 2021 om 17:47

Hoeveel zou zijn blonde plukje op een veiling doen?

Aerosolo 17 november 2021 om 20:54

Wat is die prijs omhoog gegaan zeg. Zouden ze het uiteindelijk van zichzelf gekocht hebben?
https://cryptonews.com/news/half-billion-dollar-fake-nft-sale-becomes-real-pr-stunt.htm

Headlines

Materiaalzone

Populair