Groenewegen wint opnieuw in Duinkerke na declassering Venturini

Door , woensdag 15 mei 2019 om 16:56

foto: Cor Vos

Dylan Groenewegen heeft alsnog de tweede etappe gewonnen in de Vierdaagse van Duinkerke. De sprinter van Jumbo-Visma werd aanvankelijk tweede achter Clément Venturini, maar de Fransman werd gedeclasseerd wegens onreglementair sprinten. Groenwegen blijft uiteraard ook leider.


Vandaag zagen we in de Vierdaagse van Duinkerke opnieuw plaatsnamen terugkomen die we kennen uit Parijs-Roubaix. De renners vertrokken immers vanuit Wallers, bekend van het fameuze Bos van Wallers. De organisatie liet deze gevreesde kasseistrook echter links liggen, op weg naar finishplaats Saint-Quentin.

Vier vluchters redden het niet 
Topfavoriet Dylan Groenewegen kreeg een ideale aankomst voorgeschoteld. De laatste kilometer ging namelijk lichtjes omhoog. Maar eerst was het tijd voor de vlucht van de dag. Net als gisteren kregen vier renners de ruimte: Lasse Norman Hansen, Emiel Vermeulen, Romain Cardis en Przemyslaw Kasperkiewcz.

De vluchters kregen vijf minuten cadeau, maar uitzicht op de ritzege hadden ze nooit. Op goed vier kilometer van de finish werden ze opgeslokt door het peloton, dat zich mocht opmaken voor een sprint. En net als gisteren werd die ontsierd door de nodige chaos. Hierdoor kregen we een atypische sprint, met Venturini als (aanvankelijke) winnaar.

Lasse Norman Hansen in actie – foto: Cor Vos

Groenewegen wint dan toch!
Waar Groenewegen gisteren nog ideaal werd gegangmaakt, moest de Nederlander vandaag van te ver komen. De renner van Jumbo-Visma kwam nog sterk opzetten, maar kon Venturini niet meer remonteren. Groenewegen leek dan ook genoegen te moeten nemen met de meest ondankbare ereplaats.

Na afloop besloot de jury echter om nog eens naar de sprint te kijken. Dit bleek funest voor Venturini, die werd teruggezet vanwege onreglementair sprinten. Hierdoor kreeg Groenewegen de zege in de schoot geworpen, waardoor hij nog steviger leider is.

Dylan Groenewegen – foto: Cor Vos

Dit artikel delen:

38 Reacties

ChefSpijker 15 mei 2019 om 16:57

De ene dag is de andere niet. Gister topleadout. Vandaag faalt de trein.

koos verrek 15 mei 2019 om 16:58

no train no gain…

martini151 15 mei 2019 om 17:00

Eigenlijk ook wel mooi om te zien hoe belangrijk een trein kan zijn. Ik vraag me af wat het voordeel is van een lange trein. Met 2-3 man voor je is het veel makkelijker om jezelf te positioneren toch? Jansen en Teunissen kunnen in dit veld prima Groenewegen vooraan afzetten.

Random wielerliefhebber. 15 mei 2019 om 17:03

het voordeel van een lange trein is dat je je sprinter makkelijker kwijtraakt en dan heb je iets om de schuld te geven

west 15 mei 2019 om 18:08

Voordeel is dat je die lange trein in de tour wel nodig hebt..

Marcel1112 15 mei 2019 om 18:16

@West Dus Groenewegen kan het wel vergeten in de Tour? Met Kruijswijk en Roglic aan de start zit een lange sprinttrein er niet in.

aru123 15 mei 2019 om 17:01

Goede wake up call dit

assen 15 mei 2019 om 17:05

Een (lange) trein is niet meer van deze tijd? 1 of 2 mannetjes ok?

rahimns 15 mei 2019 om 17:10

Winnaar zou wel eens Dylan kunnen worden… podium procedure duurt erg lang

rahimns 15 mei 2019 om 17:11

Dylan pakt hem alsnog

martini151 15 mei 2019 om 17:14

Komen ze nog weer goed weg, maar ik zag niet echt wat Venturini fout deed

Wielerfan999 15 mei 2019 om 17:21

Beetje duwen is het enige wat ik kon ontdekken…

mus van de maasstad 15 mei 2019 om 18:00

Die liep echt flink te kwakken maar al voor de sprint

Zei ik in het volgtopic al

west 15 mei 2019 om 18:09

Schouderduwen volgens de organisatie

Dolfy 15 mei 2019 om 17:17

https://twitter.com/JumboVismaFANS/status/1128680220502917120 Is de bron.. Opvallend wel inderdaad.

ChefSpijker 15 mei 2019 om 17:19

Nouja Venturini legde z’n hand op de rug van Dupont om aan te geven dat ie opzij moest in volle sprint. Zal wel niet mogen. Handjes thuishouden…

Covadonga 15 mei 2019 om 17:18

Verslagen door een veldrijder… Waar ken ik dat van?

tdola 15 mei 2019 om 17:19

Enig idee waarom dsq venturini?

Dolfy 15 mei 2019 om 17:21

https://twitter.com/JumboVismaRoad/status/1128679520259776513 beeld van huldiging van Groenewegen voor de etappezege

rahimns 15 mei 2019 om 17:21

Volgens mij gaf hij nog een duw in volle sprint… maar ik zou het nog even terug moeten zien

mus van de maasstad 15 mei 2019 om 18:03

Al voor de sprint liep hij flink te beuken om naar voren te komen

pirazzi 15 mei 2019 om 17:21

Waarom is dit geen World Tour?

Marcel1112 15 mei 2019 om 17:32

Na vandaag zit dat volgend jaar wel snor.

Quintenri 15 mei 2019 om 17:27

Misschien gewoon in het vervolg alle ritten schriftelijk afwerken. Je kan al deze deklasseringen toch niet meer serieus nemen?

katerkop 15 mei 2019 om 17:29

Volgens mij een belachelijk besluit. Niets vreemds gezien

mus van de maasstad 15 mei 2019 om 18:02

Kijk laatste km terug

dikkechaap 15 mei 2019 om 17:42

Sinds wanneer is een licht oplopende finish ideaal voor Groenewegen? Volgens mij is het hoe vlakker hoe beter voor hem, hoewel hij natuurlijk ook wel uit de voeten kan op vals plat.

r525 15 mei 2019 om 17:49

Nu zou ik toch graag al die mensen horen die zeggen dat Fransen altijd alleen maar het voordeel aan Fransen geven…

vanSpringel 15 mei 2019 om 17:51

Oké ! komt ie……… “die Fransen geven altijd alleen maar voordeel aan Fransen ” !

Samlambeej 15 mei 2019 om 17:58

Jury ken er geen reet van.

mus van de maasstad 15 mei 2019 om 18:02

Venturi ging echt als een buldozer door het peloton heen in de laatste km

LB108 15 mei 2019 om 18:02

Oei oei als zelf Venturini je kan kloppen is dit toch al even vrezen voor de Tour..

ghostwriter 16 mei 2019 om 16:22

Lol, sprint niet gezien?

xistnc 15 mei 2019 om 18:12

De een kreeg een linkerschouder, de ander een rechterschouder en nog eentje zelfs een handoplegging in volle sprint. Het zag er sterk en spectaculair uit, maar doe toch maar niet.

Sephiroth 15 mei 2019 om 20:10

Waar kan ik beelden vinden, wil het ondertussen toch wel zien.

leegloper 15 mei 2019 om 20:19

Net teruggekeken op eurosportplayer. Dat dat allemaal mag in de laatste km, dacht ik. Blijkbaar toch niet lees ik nu. En terecht. 3 kwakjes plus handje.

The98Joker 15 mei 2019 om 20:34

Handje deed onze Mathieu ook op het NK bij Sinkeldam. Dat gebeuk van Venturini de laatste kilometers ging inderdaad wel te ver.