Velon en Ronde van Zwitserland lanceren virtuele competitie voor profrenners

vrijdag 27 maart 2020 om 15:01
Velon en Ronde van Zwitserland lanceren virtuele competitie voor profrenners

foto: Cor Vos

Mede op initiatief van Velon wordt in april een online wielerkoers gehouden, The Digital Swiss 5. In deze serie wedstrijden rijden renners van WorldTeams thuis op hun fietstrainer gedeeltelijk de route van de Ronde van Zwitserland om zo de koers, ondanks de coronacrisis, toch bij de fans brengen.

The Digital Swiss 5 is opgezet door Velon in samenwerking met de organisatie van de Ronde van Zwitserland en het Rouvy Indoor Cycling Reality-platform. Het betreft een vijfdaagse competitie, waarin renners thuis op hun smarttrainer delen van het parcours van de Ronde van Zwitserland rijden. Beelden van de online koers zijn rechtstreeks te volgen. Het idee hierachter is de koers toch naar de fans te brengen, terwijl de beperkingen door het coronavirus worden gerespecteerd.

Naar alle teams die normaal gesproken in juni meedoen aan de (echte) Zwitserse wedstrijd is een uitnodiging gestuurd voor de online competitie. Elk team in The Digital Swiss 5 bestaat uit drie renners en hun data, zoals snelheid, vermogen en cadans, wordt rechtstreeks gedeeld. Sommige renners rijden met webcams, zodat ze ook daadwerkelijk te zien zijn tijdens hun inspanningen. Volledige details worden binnenkort bekendgemaakt.

Bauke Mollema
Bauke Mollema kijkt ernaar uit. “Ik heb geweldige herinneringen aan de Ronde van Zwitserland”, laat hij weten in een persbericht van Velon. “Om in vorm te blijven en mijn competitieve vorm te behouden, rijd ik veel uren op mijn smarttrainer. Echter, nog nooit heb ik echt deelgenomen aan een virtuele wedstrijd. Het lijkt me een geweldige manier om fit te blijven en mijn conditie te testen tegen de andere profrenners.”

De wedstrijden, die ongeveer een uur duren, staan gepland voor 22-26 april.

Dit artikel delen:

18 Reacties

SolitaryShell 27 maart 2020 om 15:32

Thuis? Hoe gaan ze dan virtuele doping, zoals weight doping, voorkomen?

Cyclinglife 27 maart 2020 om 16:56

Mooi toch is het net echt wielrennen ;)

Polleke 27 maart 2020 om 15:33

Tja, die van Velon moeten hun bestaansrecht verantwoorden na het debacle met de Hammer Series maar dit is toch wel heel droef…

Onie 27 maart 2020 om 15:39

Benieuwd, interessant of het een beetje wil. In deze wielerarme tijden is het in ieder geval iets!

Mathieu Moller 27 maart 2020 om 15:49

Races van ongeveer een uur? Van der Poel topfavoriet!

volvie 27 maart 2020 om 16:01

Dat is een gaaf initiatief! Ik zou hier (bij gebrek aan beter) graag naar kijken, zeker met webcams bij renners e.d. Next virtual stop: Stelvio :D

Romāns Vainšteins 27 maart 2020 om 16:20

Niet voor mij, gewoon lekker wachten tot ze weer buiten zijn.

Limal 3 april 2020 om 20:06

Ga jij naar buiten in de tuin en laat ons er lekker van genieten ;-)

Emergo 27 maart 2020 om 16:41

Lijkt me helemaal niets om naar te kijken.

xistnc 27 maart 2020 om 18:14

Oeh, vernieuwing! Dat zal vast bij veel wielerfans in goede aarde vallen… ;)

Titaantje 27 maart 2020 om 19:10

van wat ik gehoord heb werkt die Velon technologie nog niet al te best, en zijn profs nauwelijks in stat zich te onderscheiden van de sportieve en toegewijde amateur die in een virtuele race dankzij een fictief gewicht een beter vermogen kan trappen oid

thebest106 27 maart 2020 om 19:24

Zie hier nu al naar uit, eindelijk een positieve ontwikkeling. Alleen nog een Rocker-plate of smart trainer met weegschaal ontwikkelen, dan is het probleem weight-doping verleden tijd. We zijn bijna los in het digitale wieler tijdperk, ik ga zeker kijken

xistnc 27 maart 2020 om 20:01

Iemand hier ervaring met Rouvy? Ik zoek een alternatief voor Zwift. Ben een beetje klaar met al dat gravel.

Romāns Vainšteins 27 maart 2020 om 20:30

Buiten, waar de vogeltjes fluiten.

Of draaien die programma’s al inclusief omgevingsgeluiden ?

Pietspeed 27 maart 2020 om 20:51

Welkom in de virtuele wereld! Lekker binnen, goed voor je immuunsysteem. Prachtig product. Kost de stake en shareholders nakka, zero. En tussendoor lekker veel reclame, top! Ennuh, allemaal de data delen…

Romāns Vainšteins 27 maart 2020 om 23:01

Hijgende schuur- en zoldergangsters, het is niks komma 0.

Zjoske 31 maart 2020 om 12:17

@RV
Kun je eens ophouden met dat eeuwige geklaag? We weten het inmiddels wel.
Volgens mij heb je het nog nooit uitgeprobeerd. Ga jij lekker in de winter buiten fietsen ’s avonds in het donker.

Romāns Vainšteins 31 maart 2020 om 12:50

Wel eens geprobeerd, echt geen zak aan.

Headlines

Materiaalzone

Populair