Vélo d’Or 2021 gaat naar Tadej Pogacar, Wout van Aert derde

donderdag 25 november 2021 om 10:43
Vélo d’Or 2021 gaat naar Tadej Pogacar, Wout van Aert derde

foto: Cor Vos

Tadej Pogačar heeft de verkiezing van de Vélo d’Or 2021 gewonnen. Het is voor de 23-jarige Sloveen de eerste keer dat hij de prestigieuze prijs wint. Pogačar won afgelopen seizoen voor de tweede opeenvolgende keer de Tour de France en pakte met Luik-Bastenaken-Luik en de Ronde van Lombardije ook twee monumentale klassiekers.

Pogačar mag zich de opvolger noemen van zijn landgenoot Primož Roglič, die in 2020 de prijs mocht ophalen. Roglič, die in 2021 goed was voor een derde eindzege in de Vuelta a España en de Olympische titel in het tijdrijden, moest dit keer genoegen nemen met de tweede plaats. Wout van Aert, die eveneens een uitmuntend seizoen achter de rug heeft, was de nummer drie in de verkiezing.

Ook Mathieu van der Poel, Kasper Asgreen, Richard Carapaz, Mark Cavendish, Sonny Colbrelli, Egan Bernal, Annemiek van Vleuten, Harrie Lavreysen en Julian Alaphilippe waren genomineerd voor de Vélo d’Or 2021. Naast Roglič kreeg ook Alaphilippe overigens nog een erkenning. De regerende wereldkampioen op de weg won namelijk, net als in 2019 en 2020, de Vélo d’Or voor beste Franse wielrenner.

De Vélo d’Or is de jaarprijs van het Franse wielermagazine Vélo Magazine dat verbonden is aan de Tour de France-organisatie en aan sportkrant L’Equipe. Een aantal internationale wielerjournalisten, waaronder WielerFlits-verslaggever Raymond Kerckhoffs, kiest hier de beste wielrenner van het jaar uit. De volledige uitslag van de Vélo d’Or-verkiezing wordt op een later moment bekendgemaakt.

Dit artikel delen:

53 Reacties

lo squalo dello Stretto 25 november 2021 om 10:45

Volledig terecht. Er is geen grootser wielerseizoen neergezet deze eeuw.

ThorHushovd 25 november 2021 om 11:04

Dat laatste sluit ik niet uit maar weet ik nog zo net niet, maar dat eerst klopt uiteraard. Er was eigenlijk maar 1 kandidaat: de tour + twee monumenten winnen (en daarnaast nog meer) is extreem. Komt niemand bij in de buurt afgelopen seizoen.

lo squalo dello Stretto 25 november 2021 om 11:11

Wie komt dan zelfs in de buurt volgens jou? Gilbert 2011?

Alfons Haavers 25 november 2021 om 11:11

Hmm interessante vraag. Gevoelsmatig denk ik aan:
1. Pogi ‘21
2. Froome ‘17
3. Gilbert ‘11

VespavanBern 25 november 2021 om 12:03

Vergeet Sagan ‘16 niet. Ook Boonen ‘05 komt wat mij betreft in aanmerking.

Alfons Haavers 25 november 2021 om 12:09

Sagan ‘16 en Boonen ‘05 haalde ik me inderdaad ook meteen voor de geest.

Froome in ‘17 met zijn dubbel Tour-Vuelta vind ik nog net wat indrukwekkender, ondanks dat hij dat jaar de Tour op economie won en zonder veel spektakel te brengen.

Was toch al geleden van Hinault als ik mij niet vergis dat de Tour en Vuelta in hetzelfde seizoen werden gewonnen. (En dan te bedenken dat hij binnen minder dan een jaar tijd er dan ook nog eens de Giro bij deed.)

Zullen vast nog heel sterke jaren tussen zitten, heb de resultaten niet allemaal zitten uitpluizen. Cancellara ‘10 was bv. ook indrukwekkend.

hartstikkebedankt 25 november 2021 om 12:12

Sagan 2016 misschien, Wiggins 2012 (Parijs-Nice, Romandië, Dauphiné, Tour, Olympisch goud) en Contador 2008

Romāns Vainšteins 25 november 2021 om 12:14

van Avermaet 17 was ook een straffe campagne

Gebruikersnaam 25 november 2021 om 12:32

OK, het is geen echt wielerseizoen, maar Froome die de 3 grote rondes binnen 12 maanden wint, vind ik veel grootser.

kleomantre 25 november 2021 om 13:21

@Gebruikersnaam: Die zou daarvoor niet eens in aanmerking mogen komen, ronde nummer 2 reed hij met overmatig gebruik van oneigenlijke middelen en hoort dus niet op palmares thuis en ronde 3 had hij vanwege schorsing niet aan mee mogen doen.

Lalsacien 25 november 2021 om 15:28

@Alfons in de tijd van Hinault werd de Vuelta voor de Giro en de Tour gereden.

Alfons Haavers 25 november 2021 om 15:39

Dan is Froome de enige in de geschiedenis die in de zomer heeft gedubbeld. Toch wel een unieke, misschien zelfs wat onderschatte prestatie.

Al vind ik Pogacar ‘21 toch nog steeds knapper. Die was (buiten zijn wederopbouw-dipje na de OS) een heel seizoen op topniveau op verschillende terreinen en met spektakelwielrennen.

lo squalo dello Stretto 25 november 2021 om 16:13

Allemaal goede seizoenen inderdaad maar de Tour + 2 monumenten + WT-rittenkoersen is echt wel hoger dan al het bovenstaande

kleomantre 25 november 2021 om 17:14

Froome heeft bijna nooit de moeite genomen om een eendagskoers te rijden. Was hij zo beperkt, had hij minachting voor dat werk of speelt er iets anders. Ik heb het altijd een beetje fishy gevonden gezien enkele exploten uit het decennium ervoor.

Michelangelo 25 november 2021 om 11:05

Ik vraag me af wat je als baanrenner of vrouw moet presteren om serieus voor deze prijs in aanmerking te komen.

Blijkbaar is het niet genoeg om meervoudig olympisch kampioen en meervoudig wereldkampioen te worden en een renner als Van Aert (wat heeft die jongen eigenlijk gewonnen dit jaar?) achter te laten in deze verkiezing.

Neemt niet weg dat als er 1 wegrenner deze prijs moet winnen, dat het dan Pogacar is. Die heeft gewoon heel veel dikke vissen binnengehengeld dit jaar…

Beer 25 november 2021 om 11:35

Van Aert won de Zilvermeercross. Wat moet een mens nog meer doen om serieus voor deze prijs in aanmerking te komen.

Peetvader 25 november 2021 om 11:41

Dan zal er geen enkele wegrenner bovenuit mogen steken.

Wegwielrennen is nu eenmaal een veel grotere sport met veel meer profrenners en dus meer concurrentie dan baansprinten.

Michelangelo 25 november 2021 om 11:48

@Beer,
die was ik vergeten… net als zijn glorieuze overwinning in Baggermonde (of was dat nog 2020?). Als je het zo stelt is het eigenlijk zelfs belachelijk dat die Sloveen er met de gouden fiets vandoor is gegaan.

Romāns Vainšteins 25 november 2021 om 11:49

De eerste en, _0_ ‘o opperwezen hoe je ook heten mag laat het de láátste zijn!!!, editie van Rundum die Bemelerberg ook op het palmares.

KimJungPoels 25 november 2021 om 12:03

Deze uitslag laat wel zien dat het wegwielrennen bij de mannen gewoon veel zwaarder weegt dan de vrouwelijke variant of de andere disciplines.

Dat je Pogacars prestaties boven die van Lavreysen en van Vleueten zet kan ik wel snappen. Maar die van Roglic en zeker die van Wout zijn toch echt veel minder indrukwekkend.

Beer 25 november 2021 om 12:03

Baggermonde was 2020, dat weet je toch. Jouw favoriete soort cross; lekker in de modder dabben.

Koers 25 november 2021 om 12:14

Het probleem is een beetje dat eigenlijk altijd de tourwinnaar hoger zal eindigen dan degene die alles wint op de baan en verder niets doet. Baanresultaten worden alleen 'echt' geteld als je ook andere prestaties ook de weg kan aantonen. Ik vraag mij ook af of de journalisten (de jury) weten wat goede tijden zijn op de baan, en of ze ook naar de verschillen (met de nummer 2) hebben gekeken.

Michael van Gerwen won ook een jaar bijna alles (op wk na) en deed dat in een kleine sport. Maar de verschillen in gemiddeldes was enorm, en doet vermoeden dat als de sport groter was, hij nog steeds enorm veel zou winnen. Alleen daar houdt men dan geen rekening mee bij de sportman van het jaar.

Enkel de tour winnen met 20 man op 1 sec wint het vermoedelijk altijd van alle gouden baan wk en os medailles met 10% sneller zijn dan de nummer 2.

KimJungPoels 25 november 2021 om 12:20

Als een Tourwinst altijd beter is dan wat dan ook in het baanwielrennen en/of vrouwenwielrennen dan betekent het dus dat het onzin is om die disciplines mee te nemen binnen deze prijs.

Wat Pogacar heeft gepresteerd dit jaar is exceptioneel en al heel lang niet meer getoond binnen zijn discipline. Dus ik kan er in meegaan dat hij deze prijs wint.

Maar wat Lavreysen heeft laten zien is binnen zijn discipline eigenlijk zeker zo bijzonder.

En wat Wout & Roglic hebben laten zien is van waanzinnig hoog niveau, maar wel een stuk minder bijzonder.

Dus als je dan toch Wout & Roglic boven Lavreysen laat eindigen is dat voor mij wel het ultieme bewijs dat je baanwielrennen beter niet mee kan nemen binnen de Velo D’or.

Panache 25 november 2021 om 12:42

"Ik vraag me af wat je als baanrenner of vrouw moet presteren om serieus voor deze prijs in aanmerking te komen."

Ik denk dat dit de verkeerde vraag is.
M.i. is de juiste vraag: hoe versplinterd moeten de uitslagen in de grootse mannen wegkoersen zijn om er geen renner bovenuit te laten steken, waardoor dominantie in een andere discipline beloond zou kunnen worden met een Velo 'd Or?

reusjen 25 november 2021 om 13:04

Een prestatie leveren die geen man dat seizoen heeft geleverd. En dat gaat nooit gebeuren. Je kunt het verdelen in een man en vrouw categorie, anders is het kansloos.

Lalsacien 25 november 2021 om 15:33

Ik denk dat als Ganna Parijs Roubaix wint en in hetzelfde jaar de Olympische tijdrit wint, op de baan ook nog wat gouden medailles pakt en wereldkampioen tijdrijden wordt, hij een kans maakt om de Vélo d’or te winnen. Op die manier kan een baanwielrenner de prijs pakken.

Alfons Haavers 25 november 2021 om 11:06

Van Aert net als vorig jaar derde na de 2 Slovenen. Ben wel benieuwd naar de volledige uitslag.

Jean Dumas 25 november 2021 om 11:53

Flipje zal ook niet ver af zijn.

Alfons Haavers 25 november 2021 om 14:22

Volgens o.m. HLN werd Flip vierde in de uitslag.

Charlie33 25 november 2021 om 11:45

ITT OS was de mooiste race van het jaar. Jammer dat Slovenie daar maar 1 renner mocht afvaardigen

Peetvader 25 november 2021 om 14:35

Een tijdrit de mooiste koers van het jaar???

Alfons Haavers 25 november 2021 om 16:03

Deze volg ik ook niet zo, het was eigenlijk ook geen superspannende tijdrit voor plek 1, voor 2-5 wel natuurlijk en misschien als hardcore Dumoulin-fan wel een heugelijke dag.

Moet eerlijk zeggen dat ik hem eigenlijk al zo goed als vergeten was en die bij mij niet eens in de top-10 staat van mooiste wedstrijden. Dan denk ik toch eerder aan de WK-wegrit, Roubaix, Vlaanderen, Strade, Tirreno,…

Romāns Vainšteins 25 november 2021 om 12:10

Ik vind stek 3 nogal discutabel en te vergeven aan alle 4 van de grote 4 namelijk Flippie, Colbrelli en die 2 antwerpse wonderboys

thorsen 25 november 2021 om 12:23

Pogacar verdiende winnaar, maar nomineer dan voortaan ook geen baanrenners meer als ze met een nagenoeg perfect seizoen niet eens in de top3 eindigen, of geef ze een eigen categorie. Eens in de 4 jaar zouden baanrenners kans moeten maken, en als dat zelfs het geval niet is dan heeft het weinig zin om ze er in te houden.

Romāns Vainšteins 25 november 2021 om 12:30

Gewoon alle disciplines een eigen bokaal geven, kan je zo’n vreselijk gala ook nog lekker lang rekken met allerlei drafjes op en neer naar het podium.

Koers 25 november 2021 om 12:35

Precies dit ja, als je in een olympisch jaar geen fatsoenlijke kans maakt, ga je dat in de meer ‘anonieme’ jaren helemaal niet lukken. Gewoon verschillende prijsjes weggeven. Wel benieuwd naar waar hij op de lijst staat.

Wheely 25 november 2021 om 13:09

Moeten die baanwielrenners maar gewoon normaal leren doen, net als de rest van het peloton een fiets met versnellingen onder de kont en de weg op!

Romāns Vainšteins 25 november 2021 om 13:15

En nokken met dat maffe 1001 sportschooluren doormalen om één rondje als He-Man af te blaffen en vervolgens aan de beademing te moeten. Douw ze anders in hetzelfde potje waar de Chippendales de jaarlijkse prijzen ophalen.

reusjen 25 november 2021 om 13:16

De organisatie moet toch lekker zelf weten hoe ze de verkiezing vorm willen geven. Het is niet iets waar men recht op heeft ofzo. Ze laten betrokkenen alle renners waarderen en daar komt een winnaar uit. Blijkbaar worden wegwielrenners het beste gewaardeerd en voìla daar is de ranglijst.

Maillot à Pois 25 november 2021 om 13:36

Je kan ook de nominatie op zich al als een erkenning zien, dat is ook wat waard.

Veel beter kan iemand als Lavreysen niet presteren, maar je kan er niet omheen dat baanwielrennen een veel kleinere sport is dan wegwielrennen. Op zich dus niet vreemd dat prestaties op de weg zwaarder doorwegen.
Daar staat tegenover dat een baanwielrenner veel meer kansen heeft op Olympisch eremetaal dan een wegwielrenner. Keirin, scratch, sprint, teamsprint…

Massimo Bataille 25 november 2021 om 13:41

Los van de prestige weg tov baanwielrennen is hetgene wat Leverysen goed kan, gewoonweg enkele rondjes op de piste keihard knallen ( beste ter wereld). Of dit dan individueel (Keirin, Sprint) of teamsprint is, principe blijft hetzelfde.
Het is natuurlijk zeer knap wat hij doet, maar met alle disciplines op de piste is 1 of 3 medailles een beetje hetzelfde voor mij. Mocht hij nu nog schitteren in de langere afstanden (scratch, puntenkoers of omnium) zou hij het zeker verdienen.

Met alle medailles (WK + OS) lijkt het idd spectaculair, maar een Kittel of Cav domineerden in hun hoogperiode ook het (weg)sprinten, maar hebben hiervoor ook nooit geen velo d’or beloond gekregen.

thorsen 25 november 2021 om 13:59

Sommigen snappen het nog net niet denk ik. Het gaat er niet om dat Lavreysen niet heeft gewonnen, maar dat het in zijn discipline dus onmogelijk is om te winnen. Dus waarom dan in dezelfde categorie nomineren. Hetzelfde geldt voor de vrouwen overigens.

Dikke Man 25 november 2021 om 14:09

Straks maken ze nog een categorie voor veldrijders en dan moeten we kijken hoe Iserbyt met een keukentrapje het podium beklimt om vervolgens gedesillusioneerd met een gouden badeend in de hand weer weg te lopen.

Romāns Vainšteins 25 november 2021 om 15:45

In ieder geval siddert men bij het ontwaren van dat keukentrapje nog steeds van spanning wélke tuinkabouter de eend pakt!!!! hahaha! Overigens is dat lacherige gedoe over dwergen op de site hier minimaal zo discriminerend als dat oliedomme gejammer op Belgen waarvan een select groepje oelewappers zich hier steeds van bedient. Dat zwikkie Rundskop-adepten de grond intrappen daarentegen niet want die hebben sixpacks en dat wil iedereen, stukken metaal continu op en neer tillen.

Noordbiker 25 november 2021 om 17:27

@Massimo Bataille,

Toch zijn er ook wel zwemmers of zwemsters sportvrouw van het jaar geworden, en die liggen ook maar een beetje wild om zich heen te slaan in hetzelfde bad. Zo valt er van heel veel sporten wel wat te zeggen.

Poeksel 25 november 2021 om 12:55

Precies dezelfde top 3 als https://www.wielerflits.nl/wielerforum/topic/finale-wf-renner-van-het-jaar-2021/ ! Al ging het bij daar alleen om wegrenners.

Al Phila 25 november 2021 om 15:00

Nu is het een keer volledige ‘inclusie’, willen de meesten toch weer ‘exclusie’. Bij “Het Gouden Kalf” (en vele andere instellingen) is de trant juist gezet om alles op 1 hoop te gooien. Ik begrijp er werkelijk niets van.

Murcia 25 november 2021 om 15:39

Logische uitslag maar die nominaties voor baanrenners en de ene vrouw zijn natuurlijk zinloos als ze met de wegrenners moeten strijden. Dat blijf ik potsierlijk vinden en daarom zou je naast de Velo d’or overall en die voor de beste Franse renner een categorie voor de dames en de baan gecombineerd met MTB mogen toevoegen.

Maillot à Pois 25 november 2021 om 15:52

Wat is de logica achter het combineren van baan en MTB?
En waarom krijgen de veldrijders en de BMX’ers niets?
For all I know is er misschien ergens iemand die in het cyclobal alles gewonnen heeft wat er dit jaar te winnen viel. Die verdient toch ook erkenning?

Murcia 25 november 2021 om 16:05

BMX mag er best bij maar veldrijden niet, in mijn ogen zou je tenminste een Olympische status moeten hebben als tak van de Wielersport die voor een Velo d'or in aanmerking kan komen. Dat ik toch bepaalde disciplines samenvoeg is om het niet op de Oscars te laten lijken waar het op een gegeven moment niet meer te volgen is als we bij de beste kostuums en make up zijn aanbeland. Op deze manier ontkom je ook aan cyclobal sterren als kanshebbers want je moet ergens een grens trekken. Ten minste dat doe ik dan.

poeskescherens 25 november 2021 om 16:40

Geweldige winnaar, Tour en Klassiekers, lang geleden dat dit werd vertoond, enorm genoten van hem, maar natuurlijk ook de andere protagonisten. Lijkt me lastig dit seizoen te overtreffen volgend jaar qua intensiteit elke wedstrijd, maar wie weet….