Veldrijders wachten nog steeds op prijzengeld van Wereldbeker Zeven 2017

Door , donderdag 6 juni 2019 om 08:46
Veldrijders wachten nog steeds op prijzengeld van Wereldbeker Zeven 2017

©Cor Vos

Het is ondertussen meer dan anderhalf jaar geleden. Maar de veldrijders wachten nog steeds op hun prijzengeld van de laatste WB in het Duitse Zeven. Onder meer de Belgische rennersvakbond Sporta bemoeit zich met de zaken, maar de UCI ligt dwars. “De organisatie is failliet”, klinkt het.


Het is Kris Wouters, ploegleider bij Telenet-Fidea die de kat de bel aanbindt. “Schandalig”, noemt Wouters het. Ook de betrokken renners, die liever niet in eigen naam reageren, vinden dat zoiets anno 2019 niet meer kan.

40.000 euro bij de heren
Bij de mannen gaat het over een bedrag van bijna 40.000 euro. 5.000 euro voor de winnaar (Wout van Aert), 3.000 euro voor Mathieu van der Poel die tweede werd. Zo gaat het naar beneden tot en met de nummer 40 in het dagklassement, die 300 euro prijzengeld tegoed heeft. Maar ook de dames (waaronder Sanne Cant) en jongeren hebben hun prijzengeld nog niet ontvangen.

“Wij, teams en renners, hebben allerlei verplichtingen richting de Internationale WielerUnie”, vertelt Wouters. “Zo moeten onze rennerslonen vooraf betaald worden, waarna de Belgische Wielerbond die doorstort naar de renners. Ook de Belgische organisatoren moeten hun prijzengeld vooraf doorstorten. Maar blijkbaar wordt met twee maten en gewichten gewerkt. In Duitsland hoefde dat duidelijk niet.”

Failliet
Ondertussen is de organisatie van de Wereldbeker in Zeven failliet verklaard, waardoor het prijzengeld niet meer ter beschikking is. “Volgens de UCI is de organisatie verantwoordelijk”, weet Wouters. “Dat heeft Sporta vernomen van de UCI. Maar die kan dus niet betalen. Vergeet niet dat in een Wereldbeker geen startrecht noch onkostenvergoeding voorzien is. Dat prijzengeld is dus de enige bron van inkomsten van de renners. We hebben dit ondertussen via allerlei kanalen aangekaart, maar zonder gevolg. Het wordt stilletjes doodgezwegen.”

Ook de Belgische rennersvakbond Sporta bemoeit zich dus met de zaken, maar ook die vangt voorlopig bot. “De enige die iets kan doen, is de UCI, maar die schuiven de zaken dus van zich af, richting de failliete organisator. Straf dat dit in 2019 nog steeds kan. Voor mij is dit een grote fail van de WielerUnie. Renners verdienen iets meer bescherming.”

Hieronder vindt u de brief die de rennersvakbond kreeg van de UCI:

Dear Name X,

We took good note of the elements of your letter dated 09.04.2019.
As you shall be aware, the payment of prize moneys is the responsibility of organisers pursuant to article 1.2.071 of the UCI Regulations.
At the end of March 2018, the UCI was informed by Mrs. Hanka Kupfernagel of the bankruptcy of the Organizing Committee and of the non-payment of riders’ prize moneys. It however appears that some riders received their prize money in the course of March 2018.
The UCI acted on several levels, including by requesting a list of paid and unpaid riders as well as payment deadlines from the organiser. Moreover, the UCI later refused all applications from the organiser to organise UCI Cyclo-cross World Cup events or any other event.
Finally, the UCI ensures the yearly payment of the UCI Cyclo-cross World Cup Overall Standings prizes to riders.

Kind regards

Name Y
Coordinatrice Cyclo-Cross | Cyclo-Cross Coordinator

Dit artikel delen:

9 Reacties

Gerben 6 juni 2019 om 09:13

De UCI begint steeds meer FIFA trekjes te krijgen. De UCI moet zijn verantwoordelijkheid nemen en deze kosten op zich nemen. De UCI heeft destijds ingestemd met de organisatie van Zeven. Nu zijn de renners/rensters de klos en kunnen ze het uitzoeken.

Jan Blokland 6 juni 2019 om 09:26

Lekker makkelijk zo’n organisatie als de UCI.
Overal het hoogste woord hebben als het uitkomt , maar niet thuis zijn als je ze nodig hebt.

Pat McQuaid 6 juni 2019 om 09:30

Als de UCI garant zou staan kunnen organisatoren van alles beloven.

Gerben 6 juni 2019 om 09:42

Dat is een kwestie van organiseren, oftewel regels opstellen (rechten en plichten). Maar er wordt blijkbaar met 2 maten gemeten als het bv gaat om het vooraf beschikbaar stellen van prijzengeld. De UCI heeft Zeven een kans gegeven, maar verkeerd gegokt en verloren. Dan moet je ook op de blaren zitten.

Polleke 6 juni 2019 om 09:57

Bel de advocaat van Froome…

UrbanSteel 6 juni 2019 om 11:02

Simpel op te lossen, al het prijzengeld 3 maanden voor de wedstrijden overmaken naar de UCI, niet overgemaakt geen wedstrijd. Problem solved.

assen 6 juni 2019 om 11:23

Blijkbaar begrijp ik het niet goed. Failliet is failliet. Zand erover en doorfietsen, dat geld krijg je niet, klaar.

Wellicht wel handig dit te voorkomen bij een eventuele volgende keer. Vooraf betalen of overmaken zou een goed idee kunnen zijn, ware het niet dat veel organisaties dat nog niet kunnen? En dan lost het misschien niet veel op, en creeert het meer problemen…

G-WoonM. 6 juni 2019 om 22:00

Uiteindelijk draait het natuurlijk om het geld, maar ze maken er een punt van omdat de ploegen zich strikt aan de regels moeten houden, maar dat blijkbaar bij de organisatie niet zo strikt wordtnageleefd.

Het is dus een principekwestie. De UCI liet toe dat de regels niet gevolgd zijn, dus is de UCI eindverantwoordelijke.
Als ik het wel begrijp is dit het dus. Gefaald beleid, Eindverantwoordelijkheid bij UCI. Of ze dan de overgebleven kosten moeten dragen… Ik denk eerlijk gezegd van niet. Maar als je zo'n grote organisatie bent van zo'n wereldwijde sport, dan zou het gewoon sieren als zij die kosten wel op zich nemen.
Voor het professionele imago ook gewoon beter.

Ze willen veldrijden pushen om de internationalering en de populariteit te vergroten. Dan zou dit wel helpen.

Bij wijze van een Colombiaan die vliegt in, wint, en dekt zijn tickets en andere onkosten. Maar nu moest ie alles zelf dokken. Dan denkt hij de volgende keer wel 3 keer na.

Ornor 6 juni 2019 om 22:39

Zuur, maar lijkt me een typisch geval van bedrijfsrisico. Andere ondernemers moeten ook een inschatting maken van kredietwaardigheid van hun opdrachtgevers en daar garanties voor vragen als ze daar aan twijfelen.

Reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om een reactie te plaatsen.