Veelbesproken chicane voor Bos van Wallers geschrapt uit Parijs-Roubaix
Vorig jaar was er in aanloop naar Parijs-Roubaix veel te doen over de beruchte chicane vlak voor het Bos van Wallers. De organisatie hoopte zo de beruchte kasseistrook minder gevaarlijk te maken, maar niet iedereen was even enthousiast. Organisator ASO heeft de chicane nu uit het parcours gehaald en kiest dit jaar voor een alternatieve aanloop naar het Bos van Wallers.
In Parijs-Roubaix krijgen de renners de nodige lastige kasseistroken voor hun kiezen, maar de kasseienstrook van het Bos van Wallers boezemt nog net wat meer angst in. Dit heeft niet alleen te maken met de slecht liggende kasseien, maar vooral omdat de renners aan hoge snelheid beginnen aan deze strook, met alle gevolgen (valpartijen) van dien.
De organisatie besloot vorig jaar dan ook om een chicane in het parcours op te nemen, in aanloop naar het Bos van Wallers, om zo de snelheid van het peloton in aanloop naar de kasseienstrook te verlagen.
De aanpassing van het parcours deed de organisatie na een verzoek van rennersvakbond CPA, maar de invoering van de chicane deed veel stof opwaaien. Er waren voor- en tegenstanders. Zo uitte Mathieu van der Poel – de latere winnaar – zijn onvrede. “Is dit een grap?”, schreef hij bij een video van de route-aanpassing.
Vier haakse bochten
Tijdens de wedstrijd zelf leverde de chicane geen al te grote problemen op, ook al omdat het peloton bij het opdraaien van het Bos van Wallers was gereduceerd tot een man of dertig. Toch heeft de organisatie besloten om de veelbesproken chicane uit het parcours voor de komende editie van de Hel van het Noorden te halen.
In plaats van de beruchte chicane kiest men nu – in aanloop naar het Bos van Wallers – voor een kleine omweg langs de mijnsite van Arenberg, met vier haakse bochten. Via de Avenue d’Arenberg komen de renners op de Rue de Croy, die parallel loopt met de oude route. Die wordt uitgereden, waarna het peloton rechtsaf op de Rue Desandrouins gaat, om vervolgens met een linkerbocht de kasseien op te draaien. Het peloton begint zo alsnog met een gematigde snelheid aan de pittige kasseistrook, zonder dat er sprake is van filevorming.
Twee nieuwe kasseistroken
In aanloop naar Trouée d’Arenberg worden er tevens twee nieuwe kasseistroken (die van Artres en Famars) aangedaan, in de buurt van Quérénaing. “Het zijn geen moeilijke zones”, schetst parcoursbouwer Thierry Gouvenou. “Maar door hen op die plaats te leggen, krijg je een opeenvolging van een vijftal stroken zonder al te veel asfalt.”

Met vier haakse bochten kiest de organisatie voor een nieuwe aanloop naar het Bos van Wallers
Wat niet wegneemt dat die start op de slechte kasseien in het bos juist 1 van de onderdelen is wat het verschil maakt tussen de gewone renners en de kerels die deze koers door de jaren heen wisten te winnen.
- de beste oplossing even over het terrein bij de mijn. Prima te zien op Google maps hoe dat moet lopen. Dan kom je 100 meter voor de strook weer de weg op. (De moeilijkheid is waarschijnlijk dat dat stukje privé weg is, maar voor die ene dag per jaar moet daar een mouw aan te passen zijn.)
Is dit de oplossing? Ik betwijfel het. Waarom dan niet gewoon haaks insturen via de Boulevard des Mineurs d'Arenberg? Dan ligt de strook pas ná een bocht, en niet in volle sprintmodus.
Hoe dan ook, er zijn alternatieven direct voor de strook begint maar ze worden niet voorgesteld…
Altijd goed om te experimenten, maar ik vermoed dat het weinig verschil zal maken. Sowieso omdat er altijd wel een ploeg is tegenwoordig - Lidl, Alpecin, Visma - die al ruim voor het bos de boel uitdunt.
2023:
https://www.wielerflits.nl/wp-content/uploads/2023/04/Parijs-Roubaix.jpg
2025:
https://img.aso.fr/core_app/img-cycling-prx-jpg/prx25-carte-v2conf/5846/0:0,2000:2750-960-0-70/defe9
Nu wel gelukt met meer tijd. Rue de Croy optie, Hansen favoriet lijkt me idd de beste oplossing.
Het is precies de optie die Alan Hansen vorig jaar noemde. Uit WF artikel vorig jaar:
"De belangrijkste optie is een weg die parallel ligt met de hoofdbaan waarlangs de renners in het verleden altijd richting de Trouée d’Arenberg reden. Het betreft de favoriete optie van Adam Hansen, de voorzitter van de rennersvakbond, omdat de snelheid wel wordt gedempt, maar zonder een al even gevaarlijke haarspeldbocht. “Daar moet het peloton dan eerst een links-rechts- en dan vlak voor de kasseistrook een rechts-links-combinatie maken”, aldus Hansen in gesprek met Sporza. Deze optie kon dit jaar nog niet worden gebruikt vanwege een gat in het wegdek. “Maar het is wel de beste optie voor de toekomst.”
De tekst komt er dan wel weer mee overeen: "In plaats van de beruchte chicane kiest men nu – in aanloop naar het Bos van Wallers – voor een kleine omweg langs de mijnsite van Arenberg, met vier haakse bochten."
Iedereen die het over bochten op geruime afstand van de ingang tot het Bos zelf heeft wacht dus best even af denk ik alvorens op basis van bovenstaand kaartje een oordeel te vellen.
Dat lijkt me namelijk een prima oplossing. Zeker als je wilt voorkomen dat ze met 60 per uur de slechtste kasseien van PR op vlammen.