Veelbesproken chicane voor Bos van Wallers geschrapt uit Parijs-Roubaix
foto: Cor Vos (archief)
woensdag 5 februari 2025 om 11:28

Veelbesproken chicane voor Bos van Wallers geschrapt uit Parijs-Roubaix

Vorig jaar was er in aanloop naar Parijs-Roubaix veel te doen over de beruchte chicane vlak voor het Bos van Wallers. De organisatie hoopte zo de beruchte kasseistrook minder gevaarlijk te maken, maar niet iedereen was even enthousiast. Organisator ASO heeft de chicane nu uit het parcours gehaald en kiest dit jaar voor een alternatieve aanloop naar het Bos van Wallers.

In Parijs-Roubaix krijgen de renners de nodige lastige kasseistroken voor hun kiezen, maar de kasseienstrook van het Bos van Wallers boezemt nog net wat meer angst in. Dit heeft niet alleen te maken met de slecht liggende kasseien, maar vooral omdat de renners aan hoge snelheid beginnen aan deze strook, met alle gevolgen (valpartijen) van dien.

De organisatie besloot vorig jaar dan ook om een chicane in het parcours op te nemen, in aanloop naar het Bos van Wallers, om zo de snelheid van het peloton in aanloop naar de kasseienstrook te verlagen.

De aanpassing van het parcours deed de organisatie na een verzoek van rennersvakbond CPA, maar de invoering van de chicane deed veel stof opwaaien. Er waren voor- en tegenstanders. Zo uitte Mathieu van der Poel – de latere winnaar – zijn onvrede. “Is dit een grap?”, schreef hij bij een video van de route-aanpassing.

Vier haakse bochten
Tijdens de wedstrijd zelf leverde de chicane geen al te grote problemen op, ook al omdat het peloton bij het opdraaien van het Bos van Wallers was gereduceerd tot een man of dertig. Toch heeft de organisatie besloten om de veelbesproken chicane uit het parcours voor de komende editie van de Hel van het Noorden te halen.

In plaats van de beruchte chicane kiest men nu – in aanloop naar het Bos van Wallers – voor een kleine omweg langs de mijnsite van Arenberg, met vier haakse bochten. Via de Avenue d’Arenberg komen de renners op de Rue de Croy, die parallel loopt met de oude route. Die wordt uitgereden, waarna het peloton rechtsaf op de Rue Desandrouins gaat, om vervolgens met een linkerbocht de kasseien op te draaien. Het peloton begint zo alsnog met een gematigde snelheid aan de pittige kasseistrook, zonder dat er sprake is van filevorming.

Twee nieuwe kasseistroken
In aanloop naar Trouée d’Arenberg worden er tevens twee nieuwe kasseistroken (die van Artres en Famars) aangedaan, in de buurt van Quérénaing. “Het zijn geen moeilijke zones”, schetst parcoursbouwer Thierry Gouvenou. “Maar door hen op die plaats te leggen, krijg je een opeenvolging van een vijftal stroken zonder al te veel asfalt.”

Met vier haakse bochten kiest de organisatie voor een nieuwe aanloop naar het Bos van Wallers


RIDE Magazine
22 Reacties
05-02-2025 11:39
Vgm iets waar uiteindleijk iedereen wel tevreden mee is. Toch ook wel mooi dat het ook wel kan dat organisatoren, UCI, renners en ploegen het samen eens kunnen worden over veiligheidszaken.
05-02-2025 11:56
Die 'nieuwe'stroken liggen een 15km voor het Bos. Lijkt me dat dat niet heel veel verschil gaat maken.
    05-02-2025 12:04
    Als het zorgt voor een schifting, waardoor het peloton in groepjes of in meer logische pikorde richting het bos gaat wel: het wordt dan minder dringen voor positie in de aanloop en proberen in het bos in te halen op onhandige plekken.
    05-02-2025 12:11
    Waarschijnlijk vallen ze nu 15 km eerder....
    05-02-2025 12:15
    De 4 haakse bochten liggen op 2,5 km voor het bos, dat is ook te weinig om de spurt richting het bos eruit te halen.

    Wat niet wegneemt dat die start op de slechte kasseien in het bos juist 1 van de onderdelen is wat het verschil maakt tussen de gewone renners en de kerels die deze koers door de jaren heen wisten te winnen.
    05-02-2025 14:28
    +1 de kasseinstroken zijn te ver weg en de haakse bocht te laat
    - de beste oplossing even over het terrein bij de mijn. Prima te zien op Google maps hoe dat moet lopen. Dan kom je 100 meter voor de strook weer de weg op. (De moeilijkheid is waarschijnlijk dat dat stukje privé weg is, maar voor die ene dag per jaar moet daar een mouw aan te passen zijn.)
05-02-2025 12:56
Iedere andere oplossing is een betere oplossing dan die achterlijke chicane!
    05-02-2025 22:33
    Een veldrit zandbak van 100m gevolgd door balkjes aanleggen
05-02-2025 12:57
Even Google Maps erbij gepakt (want we doen hier aan gedegen veldonderzoek) en wat blijkt? De laatste haakse bocht ligt op 1,3 km van de Pavés d'Arenberg. De laatste flauwe bocht? Iets minder dan een kilometer. Kortom, nog steeds ruim voldoende asfalt om snelheid te maken en nog steeds nerveus door positionering.

Is dit de oplossing? Ik betwijfel het. Waarom dan niet gewoon haaks insturen via de Boulevard des Mineurs d'Arenberg? Dan ligt de strook pas ná een bocht, en niet in volle sprintmodus.
    05-02-2025 13:10
    Andersom rijden lijkt me trouwens nog betervanaf de andere kant loopt ie ook iets af maar minder, daarnaast is het daar meer open/droog = minder mossig en glibberig en kom je daar sowieso haaks aan.
    05-02-2025 14:36
    Even over de rue de Coy langs de mijn installatie moet ook kunnen, dan kom je net voor het spoor weer op de AV Michel Rondet.
    Hoe dan ook, er zijn alternatieven direct voor de strook begint maar ze worden niet voorgesteld…
05-02-2025 21:35
De enige oplossing die echt werkt is de Carousel van Camiel van den Bergh op de laatste wei voor het Bos.
05-02-2025 12:46
Ze pakken nu na de kruising D13/D40 de afslag rechts ipv rechtdoor. Dat is het enige. Dat geeft een lichte omleiding met meer bochtjes, maar de directe aanloop naar het Bos is eigenlijk juist makkelijker, want je mist de laatste haakse bocht naar links.

Altijd goed om te experimenten, maar ik vermoed dat het weinig verschil zal maken. Sowieso omdat er altijd wel een ploeg is tegenwoordig - Lidl, Alpecin, Visma - die al ruim voor het bos de boel uitdunt.
05-02-2025 13:14
Volgens mij lost dit weinig op. Twee "nieuwe" stroken erin kort achter elkaar, maar ook een lange strook eruit. Vanaf die stroken (en twee haakse bochten) lijkt de aanloop naar het bos alleen maar makkelijker te zijn geworden.

2023:
https://www.wielerflits.nl/wp-content/uploads/2023/04/Parijs-Roubaix.jpg
2025:
https://img.aso.fr/core_app/img-cycling-prx-jpg/prx25-carte-v2conf/5846/0:0,2000:2750-960-0-70/defe9
05-02-2025 14:39
Vorig jaar was er te weinig tijd om deze obstructie glad te strijken: https://maps.app.goo.gl/2i6FJuuVD1fJv6Vy9
Nu wel gelukt met meer tijd. Rue de Croy optie, Hansen favoriet lijkt me idd de beste oplossing.
05-02-2025 15:01
Tja, acht het huidige peloton ook nog wel in staat om te vallen in die bochten bij het mijnterrein of op de treinrails, nu die niet helemaal recht meer worden aangesneden. Maar goed, een schuiver is beter dan met 'tig kilometer per uur op de kasseien kletteren.
06-02-2025 09:29
De Rue de Croy route is natuurlijk de meest veilige optie in de aanloop naar het bos. Weinig obstakels en een rechts-links haakse bocht voor het bos. Nu kun je het hek en de roadblocks voor het fabrieksterrein ruim van te voren weghalen en de weg nog even vrij maken van grind om uitglijden in de bochten te voorkomen.
05-02-2025 12:02
Is dit de route die vorig jaar al werd aangeduid als beste oplossing, maar waar toen te weinig tijd was om hem op het laatste moment nog te realiseren?
    05-02-2025 12:56
    Ja.

    Het is precies de optie die Alan Hansen vorig jaar noemde. Uit WF artikel vorig jaar:

    "De belangrijkste optie is een weg die parallel ligt met de hoofdbaan waarlangs de renners in het verleden altijd richting de Trouée d’Arenberg reden. Het betreft de favoriete optie van Adam Hansen, de voorzitter van de rennersvakbond, omdat de snelheid wel wordt gedempt, maar zonder een al even gevaarlijke haarspeldbocht. “Daar moet het peloton dan eerst een links-rechts- en dan vlak voor de kasseistrook een rechts-links-combinatie maken”, aldus Hansen in gesprek met Sporza. Deze optie kon dit jaar nog niet worden gebruikt vanwege een gat in het wegdek. “Maar het is wel de beste optie voor de toekomst.”
    05-02-2025 13:07
    Vorig jaar was ik met de hulp van Streetview/satellietbeelden ook tot het Hansen-traject gekomen als beste oplossing, maar van wat ik me herinner is dat niét het traject dat op het kaartje hierboven staat.

    De tekst komt er dan wel weer mee overeen: "In plaats van de beruchte chicane kiest men nu – in aanloop naar het Bos van Wallers – voor een kleine omweg langs de mijnsite van Arenberg, met vier haakse bochten."

    Iedereen die het over bochten op geruime afstand van de ingang tot het Bos zelf heeft wacht dus best even af denk ik alvorens op basis van bovenstaand kaartje een oordeel te vellen.
    05-02-2025 13:51
    @limal, is dat over dat weggetje om het terrein heen waar normaal die campers staan?

    Dat lijkt me namelijk een prima oplossing. Zeker als je wilt voorkomen dat ze met 60 per uur de slechtste kasseien van PR op vlammen.
05-02-2025 12:08
4 haakse bochten lijkt me beter dan dat maffe chicane ding afgelopen jaar.

Reacties zijn gesloten.

RIDE Magazine