Vanmarcke fysiek én mentaal in orde

Vanmarcke fysiek én mentaal in orde

foto: Marcel Koch

vrijdag 25 maart 2016 om 09:03

Voor Sep Vanmarcke breken twee belangrijke weken aan. In de periode van E3 Harelbeke tot aan de Amstel Gold Race, moet de kopman van LottoNL-Jumbo scoren. “De voorbije jaren was ik al te goed in de Omloop, nu wil ik later pieken”, zegt hij tegen Belga.

Outsider
De media-aandacht voor Vanmarcke tijdens het persmoment van LottoNL-Jumbo op donderdag, was tekenend. Waar het de voorbije jaren storm liep, waren er nu maar vier journalisten op afgekomen. De Belg lijkt niet meer dan een outsider. “Ik schik me wel in die rol”, zegt hij. “Er start een belangrijke periode en ik kijk ernaar uit. Ik reed Milaan-San Remo al, maar was nog wat ziek. Maar nu ben ik weer gezond. Ik heb het gevoel dat ik fysiek en mentaal sterk sta om weer op het hoogste niveau mee te strijden. Ik voel me goed, steek goed in mijn vel en koers weer met plezier.”

Sportpsycholoog
Dat is mede te danken aan de hulp van een sportpsycholoog. Vanmarcke besloot een mental coach in te huren, omdat hij na het teleurstellende 2015 dacht aan stoppen. “Het is misschien nog een taboe in Vlaanderen, maar ik schaam me er niet voor dat ik langs loop bij een sportpsycholoog”, vertelt de LottoNL-Jumbo-renner.”Ik ben een nuchter persoon, maar het kan geen kwaad om soms wat hulp in te roepen. Het is niet dat ik daar in de zetel lig, maar hij helpt me wel om te gaan met bepaalde situaties. We praten gewoon veel. Het kan geen kwaad om even los te komen van jezelf en jezelf een spiegel voor te houden. Hij helpt mij daarbij en ik koers weer bevrijd. Ik ben klaar voor het tweede deel van mijn carrière. Niet iedereen kan op jonge leeftijd scoren.”

Dit artikel delen:

19 Reacties

Hengacity1 25 maart 2016 om 09:12

Je gaat winnen vanmiddag held!

Abysmal 25 maart 2016 om 09:14

Top 5 moet kunnen, maar winst zou me toch verbazen. Al hoop ik het wel! Mooie kerel die Sep

LaurentJalabert 25 maart 2016 om 09:22

Idd goeie gast. Van mij mag hij winnen.

assen 25 maart 2016 om 09:22

Kom op Sep! Als jij niet scoort voor TLJ doet niemand het. :-(

Alexander 25 maart 2016 om 09:30

Wat een leuk verhaal. Stoer dat hij het zo uit en vooral ook goed van de ploeg. Gun het hem van harte, want het zat hem ook niet mee.

jwlb 25 maart 2016 om 09:34

sarcasm
hoop niet dat hij dezelfde low-carb-training heeft gedaan als Gesink :D
/sarcasm

Pils 25 maart 2016 om 09:40

Dit is toch wel de man die world tour punten moet gaan scoren voor tlj

S-Works87 25 maart 2016 om 09:52

Lijkt me inderdaad erg leuk om Sep eens zonder pech naar de overwinning te zien rijden.

Tutu888 25 maart 2016 om 09:54

@assen
Dat is een waar woord. Ik zou echt niet weten wie anders een rol in de finale kan spelen.

maklukzat 25 maart 2016 om 09:59

Hopelijk kan hij een vracht WT-punten voor Lotto-Jumbo binnenhalen.

Reynaerde 25 maart 2016 om 10:03

Duimen voor Sep. TLJ kan wel een resultaat gebruiken, om het zacht uit te drukken.

etixstep 25 maart 2016 om 10:04

met of zonder pech zal zeker
niet winnen zijn trainer heeft gezegd dat het te veel zal regenen wa een bleiter

irriducibili 25 maart 2016 om 10:17

Ben in ieder geval blij dat hij, naar eigen zeggen, fysiek en mentaal helemaal klaar is voor de 2 belangrijke weken.
Als hij van pech gevrijwaard blijft, kan hij gewoon in elke wedstrijd een rol in de diepe finale spelen. En dat is hem ook van harte gegund. Hopelijk met een echte overwinning erbij!
Hoop dat zn ploeg zo lang mogelijk bij hem kan blijven of misschien iemand vooruit geschoven wordt om hem in de finale te helpen.

dirk mars 25 maart 2016 om 10:45

Lijkt me geweldig als hij Wint!

LyndaLid 25 maart 2016 om 10:53

Het zou hem in ieder geval wel eens gegund zijn.

Als hij écht weer in vorm is, dan is ie met Stybar wat mij betreft de enige die een ontketende Cancellara echt kan volgen. Sagan en Van Avermaet komen daar dicht achter, maar hebben toch allebei in de topklassiekers nog niet bewezen te beschikken over die kwaliteit die Sep en Zdenek hebben.

Abysmal 25 maart 2016 om 11:02

D’n Greg is er niet bij. Hup Sepke!

Jay 25 maart 2016 om 11:14

Hoop echt dat het hem een keer gaat lukken om een grote koers te winnen, hij heeft het in zich. Alleen n keer afwachtender worden in de finale

kelderfan 25 maart 2016 om 12:08

Hopelijk zijn Wynants en Van Emden in staat om bij Vanmarcke te blijven tot in de finale. Dat hij dan niet alleen komt te staan, als er wat mis is met zijn racemonster.

HJJH 26 maart 2016 om 07:59

Zit gewoon in een slechte ploeg met onvoldoende kwaliteit om hem te beschermen. Moet zelf veel werken om voorin te komen waardoor winnen moeilijk wordt.

Volg hier

Headlines

Populair

Materiaalzone