Van Schip sensationeel naar WK-titel op puntenkoers

Door , vrijdag 1 maart 2019 om 19:18
Van Schip sensationeel naar WK-titel op puntenkoers

foto: Cor Vos

Jan-Willem van Schip heeft in het Poolse Pruszków de wereldtitel veroverd op de puntenkoers. Met 104 punten was de Nederlander heer en meester op dit onderdeel, waarop hij vorig jaar al zilver pakte.


In deze puntenkoers over 160 ronden werd er direct geknald door de renners, onder wie de Nederlander Jan-Willem van Schip en de Belg Kenny De Ketele. Van Schip behoorde tot de grote kanshebbers na zijn zilveren medaille op het WK in Apeldoorn vorig jaar. Hij was meteen bij de pinken door zich al vroeg te mengen in de strijd om de punten. Ook pakte hij al rap rondewinst.

Meerdere renners gingen eveneens rond, waardoor het half koers nog alle kanten op kon gaan. Van Schip handhaafde zich intussen in de top-3 door steevast punten te blijven pakken. In de tweede helft bleef de Nederlander attent en rustig toen de concurrentie zich begon te roeren. Hij bleef zijn punten pakken en hield zijn rivalen nauwlettend in de gaten.

Een dolgelukkige Van Schip na zijn WK-titel – foto: Cor Vos

Loon naar werken kreeg de Nederlander, die al voor de laatste ronden waren gereden kon beginnen met feest vieren. De wereldtitel was binnen, waarmee hij Cameron Meyer opvolgde op de erelijst van deze discipline. De Spanjaard Sebastian Mora Vedri eindigde op de tweede plek, de Ier Mark Downey pakte brons.

Uitslag
flag-nr1 flag-nl Jan-Willem van Schip
flag-nr2 flag-es Sebastian Mora Vedri
flag-nr3 flag-ie Mark Downey

Dit artikel delen:

22 Reacties

Baik-Baik 1 maart 2019 om 19:20

Wat een beest!

rahimns 1 maart 2019 om 19:21

Wat een ongelofelijke groot talent is hij eigenlijk… echt heel erg sterk hoe hij dit voor elkaar bokst. Pakt gewoon 3 rondes… wow

Mwielerfan 1 maart 2019 om 20:08

Er staat niet hoeveel anderen mee gingen. Als het een open koers is waar iedereen rondes pakt, stelt het minder vol. Dan achtervolgt het peloton ook weinig. Het zegt alleen wat als je de verschillen in aantal rondes ziet

rahimns 1 maart 2019 om 20:59

Als je het live gezien had was je het met mij eens geweest, pakt als enige 3 rondes en eindigt boven de 100 punten… gewoon bijzonder knap.

HSV 1 maart 2019 om 19:32

Te gekke kerel en idem prestatie!

assen 1 maart 2019 om 19:52

Wat een manier om je gelijk te halen, ha ha ha! :-)

Merlinappa 1 maart 2019 om 20:01

Op de afspraak voor het voorjaar. Wat een held!

ikbenprocycling 1 maart 2019 om 20:03

Helaas live gemist. Zeer coole zege. En ik zie uit naar zijn baanwerk op de weg.

Wheely 1 maart 2019 om 20:23

Gaaf! Zeer terechte reden om de Omloop te missen lijkt me zo.

Cadellie 1 maart 2019 om 20:42

Pracht interview met de NOS

Man met de hamer 1 maart 2019 om 21:01

Over een paar jaar wint hij Parijs-Roubaix op legendarische wijze, om daarna een nog legendarischer interview te geven. Staat op mijn bucketlist. Dus dan moet het gebeuren.

Merlinappa 1 maart 2019 om 21:42

Waarschijnlijk precies zoals hij het in de podcast omschrijft. Vroeg aan gaan met 350 meter te gaan en iedereen verrassen, ondanks dat iedereen dit weet.

Samlambeej 1 maart 2019 om 21:14

Zat vanmiddag nog die podcast te luisteren op de baan van Parijs naar huis..
“nou jaah sgewoon FETGAAFF!

VluggeJapie2001 1 maart 2019 om 21:19

Hahaha wat een schitterende interviews geeft die toch ook altijd. Dik verdiende zege ook overigens. Ben benieuwd wat hij verder kan doen in het voorjaar!

Man met de hamer 1 maart 2019 om 22:53

Ik begrijp overigens totaal niet waarom Jumbo hem niet heeft ingehuurd. Publicitair gezien is het sowieso een gouden greep, en slechter dan Van Poppel gaat ie het niet doen.

Baik-Baik 1 maart 2019 om 22:54

Rijdt trouwens rond op een Cervelo. Volgend jaar Sunweb?

Merlinappa 2 maart 2019 om 07:43

Hij rijdt al langer rond op een (afgetapede) Cervelo. Vinden ze bij de NL ploeg niet per se leuk maar die fiets werkt wel voor hem.

Hensie 1 maart 2019 om 22:55

Nu al een legendarisch interview. Wat een held.

koos verrek 1 maart 2019 om 23:13

Hoe oud is die in feite?

Effe gecheckt. 24 pas. Volgend jaar in de WT graag. Wat kan die hard fietse

MDKIDW 2 maart 2019 om 00:44

Mooie gast en ontzettend sterk gereden.. een aanwinst voor elke WT ploeg
Heeft hij olympische ambities? Indien ja dan denk ik dat hij pas na Tokyo naar een WT ploeg gaat.. bij roompot heeft hij de mogelijk om de weg/baan combo te doen.. ik denk niet dat veel worldtour ploegen daar om staan te springen.. hij zou wel bij quickstep passen…

Tinus 2 maart 2019 om 02:33

Mooi man. Bart Chabot op een fiets. Enthousiasme wordt beloond. Gaat mee in m’n klassieke ploeg op scorito. Met 0 punten ben ik ook al tevreden.

Mystery Rider 2 maart 2019 om 07:37

Was erg indrukwekkend hoe hij dit tactisch heeft klaargespeeld.