Van der Poel ziet zichzelf niet als Tourwinnaar: “Niet voor mij weggelegd”

Door , donderdag 2 augustus 2018 om 14:49

foto: WielerFlits / Tim van Hengel

Mathieu van der Poel schittert op de weg, in het veld én op de mountainbike. De Nederlander lijkt alles te kunnen. Maar de Tour de France winnen, dat ziet de 23-jarige renner zichzelf niet doen. “Dat is niet voor mij weggelegd. Ik zou er te veel voor moeten laten”, zo laat hij weten aan Omroep Brabant.


Voor de tachtigste editie van de Acht van Chaam – die uiteindelijk werd gewonnen door Tom Dumoulin  – liet Van der Poel weten ooit te zullen deelnemen aan de Tour. “Maar ik denk niet om mee te doen voor winst. Het is ook geen doel. Als ik vol voor de Tour wil gaan, dan zou ik te veel dingen moeten laten vallen.”

Eerder gaf hij in een uitgebreid interview met WielerFlits aan zich in de toekomst te zullen richten op de klassiekers. “Dat heb ik liever. Als ik naar de tv kijk, dan zie ik mezelf daar graag rijden. De uitstraling van die koersen vind ik mooi”, zo liet hij destijds weten.

Alleskunner tempert verwachtingen voor EK wielrennen
Van der Poel ziet zichzelf dan wel niet als Tourwinnaar, hij hoopt komende week wel hoge ogen te gooien tijdens de EK wielrennen in het Schotse Glasgow. De alleskunner zal op 7 augustus de mountainbikewedstrijd afwerken, om vijf dagen later ook aan de start te staan van de wegwedstrijd.

“Het zal echter moeilijk zijn om beide onderdelen te winnen”, tempert hij de verwachtingen. “Bij het mountainbiken wil ik echt voor het podium gaan, maar het is afwachten wat ik in de wegwedstrijd kan.”

Dit artikel delen:

32 Reacties

assen 2 augustus 2018 om 14:55

Inderdaad, je moet er heel veel voor laten en dan maar afwachten of je het redt. Voor groen en etappezeges (ja ja, een rittenkaper) zie ik m wel gaan.

Abdoe 2 augustus 2018 om 15:04

Lijkt inderdaad logischer om op monumenten te gaan jagen dan op Tourzeges. Een type Sagan, voor zover die bestaan :)

Scott Sunderland 2 augustus 2018 om 15:07

Is hij sowieso een renner die in het echte hooggebergte mee zou kunnen met de besten ? Geen idee. Misschien wel. Van Dumoulin had ik ook nooit gedacht dat hij zo goed zou klimmen als we in deze Tour zagen.

john 2 augustus 2018 om 15:08

Zeg nooit nooit teken bij Sky en overwinning gegarandeerd

Geit in mijn Kelderman 2 augustus 2018 om 15:10

Krijg je als je in Vlaanderen ben opgegroeid. Daar is een ander ideaalbeeld van de perfecte renner dan hier. In NL ben je de man als de Tour wint, daar RvV en Roubaix.

Nul verstand 2 augustus 2018 om 15:24

Dumoulin is ook geen renner voor het hooggebergte. Is gewoon een tijdrijder die op die manier hard bergop rijdt, haha.

ah-ja 2 augustus 2018 om 15:26

Zal wel naar Quick Step gaan in 2021?

maklukzat 2 augustus 2018 om 15:31

Bij een tourwinnaar hoort ook een bepaalde mindset. 3 weken geconcentreerd blijven en alles tot in de puntjes geregeld hebben. Van der Poel lijkt me daar geen type voor.

Samlambeej 2 augustus 2018 om 15:34

Hij gaat steeds breder worden die Poel. Maarja als je tegen dat beest van een Sam Gaze moet opboksen…
Geen twijfel mogelijk dat hij het lont aansteekt in Glasgow
@ah-ja
Dat zal dan wel anders heten maar misschien spreken wij 3 jaar later nog van Quickstep.

kampie 2 augustus 2018 om 16:09

Alles op z’n tijd. Als ie op de weg klassiekers gaat rijden zullen veel WF volgens, inclusief ik, al heel blij zijn denk ik. Hopelijk wacht hij daar niet nog jaren mee.

Mwielerfan 2 augustus 2018 om 16:11

Hij is gewoon te zwaar toch?

vanuit de kantlijn 2 augustus 2018 om 16:18

@Mwielrfan in de winter lekker gaan schaatsen, dan komt dat helemaal goed….

LucasR 2 augustus 2018 om 16:23

@Geit: niet alleen in Vlaanderen hoor!

Samlambeej 2 augustus 2018 om 16:36

Gaat Jan-Wimpie mee naar het EK?
Hij is een soort Grote Vriendelijke Beul die de kopgroep op 5km neerzet en de controlerende ploegen voor versuft achterlaat. Prima troefkaart om erbij te hebben.
Of heeft ie zelf werk op de piste?

yo-eddy 2 augustus 2018 om 16:41

@Samlambeej, Gaze staat ruim achter VdP in de WC ranking dit jaar, eigenlijk is alleen Schürter in de XCO constant ietsje beter dan Mathieu…… ben benieuwd hoe lang dat nog zo blijft. In de XCC is VdP al beter.

ghostwriter 2 augustus 2018 om 16:41

Vd Poel moet zich richten op de kasseien- en heuvelklassiekers en in grote rondes op het puntenklassement. Hij is een soort van Sagan maar dan misschien wel met NOG meer potentieel.

achtpuntzes 2 augustus 2018 om 16:42

Hij zegt niet dat hij het niet zou kunnen in ieder geval.

yo-eddy 2 augustus 2018 om 16:49

Daarbij vind ik “ronderenner” op dit moment ook helemaal niet bij VdP passen, lekker knallen, beetje oorlog maken in het peloton, uniek ventje dat zijn eigen keuzes maakt, genieten!

non-believer 2 augustus 2018 om 17:18

Sam gaze aint got shit on MvdP. ..

tendam 2 augustus 2018 om 17:52

Sam Gaze is een minstens zo groot talent op de mtb, maar in Glasgow zal hij niet zoveel doen. Hij komt namelijk uit Nieuw-Zeeland.

O59 2 augustus 2018 om 17:55

Eerst de dubbel weg-MTB op het Europees kampioenschap.
Dan de dubbel nog eens overdoen tijdens de OS
Dan op zoek gaan naar een nieuwe uitdaging … de dubbel Giro-Tour.
Zou zo maar eens kunnen

Handige Harry 2 augustus 2018 om 18:38

@tendam

Sam Gaze is niet van het niveau van Matthieu.

Tour 2 augustus 2018 om 18:50

Sam Gaze kon één of twee wedstrijden mee, toen werd het al minder. En geen europeaan.
Nee geen tour, mooi, daar hebben we er genoeg van.

Alban 2 augustus 2018 om 19:03

@Tour: over een aantal jaar toch niet meer (qua ronderenners)? Alleen TD en Oomen nog in de top mogelijk. Gesink, Kruissie en Poels zijn dan al op hun retour voor het betere klimwerk. Mag best wat achteraan komen om geen hiaat te laten vallen.

assen 2 augustus 2018 om 19:20

Nou, ik vind die Gaze toch wel ijzingwekkend goed hoor! Had ook flink pech volgens mij.

MvdP voor QS lijkt me ook logisch. Ben heeeel benieuwd en kan nauwelijks wachten!

  • 1
  • 2