Van der Poel over het ontbreken van ‘de flits’: “Nauwelijks op interval getraind”

dinsdag 31 december 2019 om 08:00
Van der Poel over het ontbreken van ‘de flits’: “Nauwelijks op interval getraind”

foto: Cor Vos (archief)

Interview

Mathieu van der Poel heerst ook deze winter in het veld, maar de Nederlander heeft naar eigen zeggen niet ‘die flits’ van vorig seizoen. Daar gingen we na afloop van de cross in Bredene iets dieper op in. “Het heeft vooral met een gebrek aan intervaltraining te maken”, verduidelijkt hij. “Richting het WK ga ik daar nog aan werken.”

De regerende wereldkampioen wist vandaag een wonderjaar in schoonheid af te sluiten, door in Bredene naar zijn 28e crosszege van 2019 te soleren. De nummer twee in de uitslag – Tim Merlier – was aan de finish een minuut langzamer. Een lange solo van Van der Poel: we hebben het dit seizoen nog niet al te vaak gezien.

Je wint dit seizoen niet vaak met grote voorsprong…
“Dat klopt, maar een minuut wegrijden van de concurrentie doe je ook niet zomaar. En ik probeer zo zuinig mogelijk te rijden. Het is zelfs een beetje een specialiteit geworden om een kleine voorsprong te verdedigen. Al is het dit seizoen iets meer werken dan vorige winter.”

“Ik heb het gevoel dat ik vorig jaar met meer overschot kon controleren. Ik merk nu dat ik zelf ook af en toe op het tandvlees een voorsprong moet verdedigen. Ik kan zeker niet zomaar tien seconden extra pakken.”

Je fans maken zich ongerust, Mathieu. Moet er nog iets bij richting het WK?
“Dat denk ik ook. En dat is reeds besproken met de ploeg en de coaches. Het heeft vooral met training te maken. Ik trainde vorig seizoen veel op interval, dat heb ik dit seizoen nog bijna niet gedaan. We hebben de laatste maanden geprobeerd om een nog bredere basis te leggen voor het voorjaar.”

Een verhaal dat doen denken aan de transformatie van Wout van Aert. Zijn er gelijkenissen?
“Ik herken het verhaal van Wout wel. Ik voel zelf dat ik een uur lang een heel hoog tempo kan rijden, maar die extra punch uit de benen schudden, gaat iets moeilijker. Ik ben goed hoor, maar de cross is iets heel specifieks.”

Mathieu van der Poel boekte onlangs zijn tiende zege in Diegem – foto: Cor Vos

“Als je niet genoeg traint op het crosstechnische gedeelte, doe je gewoon niet mee. Je ziet het aan Zdeněk Štybar. Ik heb gelukkig nog het voordeel dat ik in de zomer aan mountainbiken doe. Dat leunt toch het dichtst aan tegen die specifieke inspanning die je in het veldrijden ook moet leveren.”

“Maar richting het WK zal ik sowieso weer iets specifieker aan die explosiviteit werken tijdens onze stage in Spanje. Dat staat vast.”

Dit artikel delen:

17 Reacties

SteelHorseCowboy 30 december 2019 om 19:04

Ik zie het probleem niet. Op het WK rijdt hij toch tegen diezelfde gasten waar hij nu telkens van wint?

zipp404 30 december 2019 om 20:21

Het WK veldrijden wordt al sinds jaren gehyped als een wedstrijd op zich. Veel renners willen op het WK in hun beste vorm van start gaan. Ook rijden MVDP zijn tegenstanders vrijwel allemaal voor de blauwe armada, wat in sommige gevallen een onvoorspelbare wedstrijd oplevert.

Wheely 30 december 2019 om 19:11

De fans maken zich ongerust?

Samlambeej 31 december 2019 om 11:58

vdP ontbreekt mss de flits, maar het ontbreekt “de flits” zeker niet aan vdP.

Jean Dumas 30 december 2019 om 19:23

Schitterend, wat een topper.

Thijs E 30 december 2019 om 20:21

Hij heeft een historisch eerste jaar, dankzij de explosiviteit uit de cross. Datzelfde geldt in zekere mate voor Van Aert en Merlier. Hij gebruikt die explosiviteit ook bij het mountainbiken

Vervolgens verruilt hij vrijwel alle interval trainingen voor trainingsvormen die hem meer “doorsnee” maken?

yo-eddy 30 december 2019 om 21:35

ach, zo’n vaart zal het ook niet lopen, hij traint gewoon wat meer duur om als ie straks op 70km vd meet aanvalt in Roubaix het gewoon in zijn eentje te kunnen doen ;)

Samlambeej 30 december 2019 om 21:55

zeg maar: à la Boonen

zipp404 30 december 2019 om 22:59

Wat Boonen in 2012 in Roubaix liet zien, is bijna onmogelijk te evenaren.

Doswielos 31 december 2019 om 06:48

@ Zipp404
Als iemand zoiets zou kunnen evenaren, dan MvdP.

Romāns Vainšteins 31 december 2019 om 09:09

‘Wat Boonen in 2012 in Roubaix liet zien, is bijna onmogelijk te evenaren’

Cancellara deed het anders met terugwerkende kracht reeds in 2010

Paul Boudreaux 31 december 2019 om 01:23

Seems like he’s right on schedule. Has a month to gain the “flash” he wants for the WC’s. As for the road, his competitors should be extremely worried given MVDP has built a bigger base. He’s going to launch and finish long range solo attacks that will obliterate the field at races like SB, Flanders and Roubaix. The likes of AP, Gilbert, Remco, Fulsang, Trentin, etc. will not be able to ride with him, and even if they can he blow them out in the sprint. 2020 will be the year of VDP.

leegloper 31 december 2019 om 10:25

Dus veldrijden is goed vanwege de intervallen en MVDP is daarmee gekapt.
En op het WK in Harrogate wist hij snel te melden dat het geen hongerklop was, maar hij zou de laatste 6 ronden niet meer gegeten hebben.
https://sporza.be/nl/2019/12/25/mathieu-van-der-poel-wk-yorkshire-hongerklop-snickers/
Daar hebben de overige NL-renners zich dan voor weggecijferd. Het komt soms wat apart over, al zou je kunnen beweren dat hij nu de crosswedstrijden als intervaltraining gebruikt.

Samlambeej 31 december 2019 om 11:55

"Nauwelijks op interval getraind." Alleja 2 keer per week, meestal op zaterdag en zondag en als Bredene me Wout zn premie + supplement geeft dan doe ik er nog een 3de bij ipv te recupereren van Diegem. Dus nee, ik maak me geen zorgen.

josemanuelfuente 31 december 2019 om 14:59

Van Gerwen mist nu ook nog ‘de flits’ :)

Headlines

Materiaalzone

Populair