Van der Poel na vierde plaats: “Over die sprint kan ik blijven nadenken”

zondag 31 maart 2019 om 17:15

Mathieu van der Poel luisterde zijn WorldTour-debuut op met een vierde plaats in Gent-Wevelgem. Toch zal de Nederlands kampioen met gemengde gevoelens terugkijken op zijn spurt. “Ik kom twee keer vast te zitten in de sprint. Dat is mijn eigen fout”, zo erkent hij na afloop aan Sporza.

Meer video’s zien uit het peloton?
Abonneer je dan nu op ons YouTube-kanaal!

Van der Poel reed een zeer attente koers. Zo wist hij zich voorin te handhaven, toen het peloton in verschillende stukken brak door de aanwezige wind. “Ik ben wel tevreden over mijn koers”, aldus de renner van Corendon-Circus, die onderweg wel heeft afgezien. “Ik heb dit nog niet vaak meegemaakt.”

“Mijn wattages sprongen echt de hoogte in”, aldus de Nederlander, die nét geen podiumplaats wist te veroveren. “Er had meer ingezeten”, zo is hij stellig. “Er was echter geen ruimte. Ik kom uiteindelijk twee keer vast te zitten in de sprint, waardoor ik moet inhouden. Zo verloor ik mijn snelheid.”

Topfavoriet voor de Ronde van Vlaanderen?
Toch kan Van der Poel terugkijken op een geslaagde wedstrijd. Maar is hij ook meteen een van de voornaamste kanshebbers voor de Ronde van Vlaanderen? “Het is logisch dat Wout van Aert een grotere favoriet is voor de Ronde. Ik moest op de Kemmelberg passen toen hij en Stybar versnelden”, stelt hij eerlijk.

Dit artikel delen:

30 Reacties

ghostwriter 31 maart 2019 om 17:19

Ik denk niet dat hij had gewonnen maar het podium zat er zeker in. Hij maakte sowieso een sterke indruk en het zou me niet verbazen als hij in de Ronde van Vlaanderen samen met Stybar en Van Aert de sterkste is.

HSV 31 maart 2019 om 20:27

+1

maklukzat 31 maart 2019 om 21:07

Zou zo maar kunnen. Deze wedstrijd gaat hem nog wel een boost geven.

vanSpringel 31 maart 2019 om 17:20

Elke renner die probeerde aan de linkerkant in de laatste paar honderd meter naar voren te komen kwam ‘vast’ te zitten. Wind kwam van rechts dus wanneer je dan voorin wil eindigen zul je vanaf de rechterkant naar voren moeten gaan, wil je niet ‘vast’ kom te gaan zitten. Links naar voren is natuurlijk het meest voor de hand liggend wanneer je onderdeel bent van de stervende zwanen.

Verweggistan 31 maart 2019 om 17:23

Hij kan nog wat leren van Groenewegen, die laat zich niet blokken door Naesen ;)

HSV 31 maart 2019 om 20:30

Haha, daar moest ik ook aan denken. Als hij niet 2x de deur had dicht gegooid was Mathieu derde geworden, wat gezien de hele koers terecht was geweest. Naessen vind ik in interviews redelijk aardig over komen maar op de fiets vind ik em irritant. Beetje dubbel dus.

Marcel1112 31 maart 2019 om 17:35

Prachtig om van der Poel zo te zien rijden maar hij moet nog wel leren niet zo met zijn krachten te smijten. Van Aert koerst slimmer.

Vic413 31 maart 2019 om 17:45

Ze hebben allebei enorm veel arbeid voor hun rekening genomen! Twee strijders.

mark vv 31 maart 2019 om 17:46

Valt nogal mee met krachten smijten. op het laatst zat hij mooi rustig in het peloton en deed geen trap teveel. En schoof beetje bij beetje naar voren. Heeft goede koers inzicht. Van Aert trouwens ook. En flink werken is niet erg, worden ze alleen maar sterker van.

Marcel1112 31 maart 2019 om 17:56

Van der Poel nam iets teveel kopwerk in de vroege ontsnapping. Het is een verademing om beide veldrijders op de weg aan het werk te zien. Maar mogen ze elkaar totaal niet? Ze gunden elkaar in het interview bij Sporza geen blik waardig.

mark vv 31 maart 2019 om 18:05

Hadden eerst veel respect voor elkaar. Misschien dat het minder is geworden na het op de rollen uitfietsen incident?

Emergo 31 maart 2019 om 18:47

Marcel112 MvdP zat vaak naar het tv-scherm te kijken dus het viel wel mee.

HSV 31 maart 2019 om 20:34

Ik geloof dat het wel meevalt. In deze context zeker. Wel heb ik soms gedacht dat Mathieu wel moeite had met van Aert toen die nog in de wk trui reed. Maar ze spreken beide altijd respectvol over elkaar. En snijden elkaar ook niet af ofzo. Hoeven geen maten te zijn ook.

Greg4ever 31 maart 2019 om 17:57

Als Naesen z’n manoeuvre had uitgehaald in een sprint om de 1e plek, was ie subiet gedeclasseerd…

Nu zeurt niemand erover (behalve ik :-)) en houdt vd Poel t bij zichzelf… wat m siert.

HSV 31 maart 2019 om 20:34

+1

jibi verboort 31 maart 2019 om 18:02

Op jonge leeftijd al in de buurt van de top. Een voordeel?

Vroeger heb ik vaak ervaren renners horen zeggen dat het geen voordeel is om snel tot de top te behoren. Zij stelden dat je dan dus ook al op jeugdige leeftijd de last van-het-favoriet-zijn moet meetorsen. Ik ben benieuwd of hun uitspraak ook geldt voor bijv. Wout en Mathieu.

Na een koers kun je enigszins zien wat een koers met de renner gedaan heeft. Ik heb vaak het idee dat Mathieu dan vermoeider oogt dan Wout. Volgens Levère zou Mathieu ook op de weg Wout overvleugelen. Alleen uit feitelijke uitslagen kan zijn mening al-dan niet bevestigd worden.

HSV 31 maart 2019 om 20:36

We gaan het zien. Mathieu komt sneller aan dat wel.

KennyKlimmen 31 maart 2019 om 18:38

Kvind deze gasten een verademing en een zegen voor het wegwielrennen. Hebben ekte oorlog gemaakt.

HSV 31 maart 2019 om 20:36

+1

Merlinappa 31 maart 2019 om 19:07

Die Van der Poel gaat nog eens een grote worden!

mark vv 31 maart 2019 om 19:43

Is al een grote meneer.

Tour 31 maart 2019 om 19:46

MvdP een veldrijder noemen, is onderhand een belediging.
Hij is zo veel meer.

yo-eddy 31 maart 2019 om 20:06

Mooie koers, VdP toch wel licht ontevreden zoals hij bij sporza zat. Koerst duidelijk niet voor 4e plek en weet dat er meer in zat (minimaal 2e bij vrije sprint). Zoals altijd zoekt hij geen excuses en gaan de complimenten oa naar van Aert…… hij zal woensdag wel winnen

Merlinappa 31 maart 2019 om 21:08

Ja ik schat ‘m woensdag ook hoog in!

Lennimator 31 maart 2019 om 20:12

Zijn eerste echt grote WT wedstrijd en hij wordt vierde.

Brabantse Pijl gaat hem worden.

Maillot à Pois 31 maart 2019 om 22:48

Daar maakt hij inderdaad veel kans.
Alleen is de Brabantse Pijl geen WT wedstrijd.

sweefie 31 maart 2019 om 20:13

Drie (ex-)wereldkampioenen veldrijden op het podium van de ronde, het is niet eens zo onwaarschijnlijk!

boenk 31 maart 2019 om 23:18

Misschien dat het veldrijden zo wat aan erkenning wint. Is een mooie sport, die miskend wordt omdat het geen olympische sport is. Terwijl het aanvankelijk een veel meer internationale sport was dan mountainbike.

the student 1 april 2019 om 00:05

Ik vind van der poel minder overtuigen dan wout van aert op t moment. Toch heeft matthieu meer winstkansen. Echter verwacht ik niet dat hij na het voorjaar nog veel wordtour koersen kan rijden bij zijn huidige ploeg.

HSV 1 april 2019 om 00:19

Dat is ook de planning want dat stapt hij weer op de mountainbike.