Van der Poel: “Een van mijn beste dagen op de fiets”

woensdag 30 juni 2021 om 18:01
Van der Poel: “Een van mijn beste dagen op de fiets”

foto: Cor Vos

Mathieu van der Poel had zichzelf verrast vandaag in de individuele tijdrit van de Tour de France. In Laval klokte de kopman van Alpecin-Fenix de vijfde tijd en wist hij zijn gele trui met succes te verdedigen.

In het najaarsnummer van RIDE besteden we ruimschoots aandacht aan het komende WK en lees je onder meer interviews met Wout van Aert en Jasper Stuyven. Profiteer nu van onze abonnee-actie en krijg tijdelijk bij het afsluiten van een jaarabonnement ons najaarsnummer gratis. Bestel je RIDE liever los? Bestel dan nu het najaarsnummer van RIDE en krijg het gratis thuisbezorgd.

“Ik moet de ploeg bedanken. We hebben tot middernacht aan de fiets gewerkt om mijn positie nog wat te verbeteren. Het was een van mijn beste dagen op de fiets. Ik kon mijn tot de limiet pushen. Ik ben heel trots op mijzelf en de ploeg”, vertelde Van der Poel naderhand.

Tijdens de 27,2 kilometer lange tijdrit werd de Nederlander door zijn ploeg op de hoogte van de andere tussentijden gehouden. “Daardoor kreeg ik vertrouwen. Ik spaarde nog wat energie om tot het einde te kunnen vechten, want de laatste paar kilometer zouden beslissend zijn. Gelukkig had ik daar nog wat over in de tank. Ik heb mijzelf echt verrast. Ik ben heel trots op deze prestatie.”

Dat hij morgen opnieuw in de gele trui van start mag gaan, was een verrassing. “Dat ik gisteren zei dat ik verwachtte dat ik vandaag het geel zou verliezen, was niet gelogen. Tijdrijden is immers niet mijn specialiteit.”

‘Fenomenaal wat Tadej vandaag deed’
Van der Poel omhelsde na afloop van de etappe dagwinnaar Tadej Pogačar. De Nederlander en de Sloveen kunnen het goed met elkaar vinden. “Het is een heel leuke jongen, altijd vriendelijk. Het is fenomenaal wat hij vandaag deed. Hij is een van de grote favorieten om het geel weer naar Parijs te brengen”, aldus VDP.

Dit artikel delen:

39 Reacties

FW07 30 juni 2021 om 18:04

Van der Poel heeft goedkeuring gegeven over Pogacar. Dan zal het nu wel goed zitten met hem en sommige Nederlandse fans?

Zo enthousiast hoor je Van der Poel toch niet vaak over zijn prestaties. Mooi dat ie zichzelf (en velen met hem) zo nog kan verrassen.

peterwinnen 30 juni 2021 om 18:06

Hij won misschien wel 10 seconden op Pogacar in de laatste kilometer.

vanSpringel 30 juni 2021 om 18:22

Die formidabele bochtentechniek heeft MvdP zijn trui gered.

Turtlehead 30 juni 2021 om 18:22

Hoe kom je daar bij? Hij reed toch steeds op het schema van WvA? Die verloor in ieder gedeelte. Relatief het minst in deel 3.

notriple 30 juni 2021 om 18:24

Van 3 sec was het opeens 8 sec.

peterwinnen 30 juni 2021 om 18:30

Misschien keek ik niet goed. Maar bij ingaan laatste kilometer was VDP zijn voorsprong in he klassement kwijt, uiteindelijk houdt hij 8 seconden over. Hoe betrouwbaar het GPS is, weet je natuurlijk nooit.

LeoR 16 30 juni 2021 om 18:39

Pogacar miste in de laatste paar 100’en meters zijn bocht volledig. Lag dus meer aan zijn ‘falen’ dan aan VDP’s ‘kunnen’.

Peet Gute 30 juni 2021 om 19:25

dat virtueel klassement was de kluts kwijt in die laatste kms, op 4 km voor de meet had VDP nog 12 secondes en ineens werd dat 3 en 1 en terug 3, dus dat klopte toen niet meer. Zowel Matje als Pogi reden een vrij gelijkmatige tijdrit zonder gekke virtuele bokkesprongen.

Pathieu van der Moel 30 juni 2021 om 18:07

Fenomenale rit van Mathieu. Hopelijk kan hij tot en met rit 8 het geel dragen!

ThorHushovd 30 juni 2021 om 18:08

Goh, is pogi een van de favorieten? Straffe uitspraak hoor..

Wheely 30 juni 2021 om 18:12

Wurfie bedankt! Wurfie bedankt!

the student 30 juni 2021 om 18:16

Wurfie is dan toch zeker einde contract bij Ineos. Maar heeft hij nou ploegmateriaal verkocht? Blijft een vreemd verhaal.

Polleke 30 juni 2021 om 18:22

Hij had beter een paar wielen van Matxin geleend, die bollen pas…

the student 30 juni 2021 om 18:26

Had gewoon campagnolo kunnen bellen voor een WTO80 ( tubeless ) en Disc. Redelijk normaal verkrijgbaar materiaal. Alleen nog even vittoria ultra speed tubeless banden erop, veel (20w) sneller dan veelgebruikte tubes. Allemaal materiaal dat gewoon te koop is.

Wheely 30 juni 2021 om 18:31

Ach wieweet heeft het hem ook net dat extra mentale zetje gegeven, zo werkt dat vaak. Beetje placebo effect.

Cochise 30 juni 2021 om 20:39

Wurf heeft die wielen toch helemaal niet aan Alpecin “gegeven” of zelfs verkocht. Princeton kon gewoon niet snel genoeg het juiste setje leveren en die vertegenwoordiger haalde dus een van de twee setjes die ter beschikking gesteld waren van Wurf terug. Het “Wurf helpt Alpecin”-verhaal is dan ook redelijk ongenuanceerd, alsof Cameron.Wurf zijn wielen stiekem op 2dehands aan het verkopen was en het bod van MVDP aanvaardde.

TheBigShow 30 juni 2021 om 18:22

Wat een klasbak. Vrijdag nog een keer knallen en dan nog een paar dagen mee peddelen. Al zijn er aan het einde van de 2e week zijn nog wel wat ritjes die hem liggen. Benieuwd wanneer hij uitstapt.

Jean Dumas 30 juni 2021 om 18:27

In de Alpen denk ik. Is geen type die in het geel afstapt.

Renaissance 30 juni 2021 om 18:46

Tot welke etappe zal hij in koers blijven? Misschien etappe 7 nog proberen te winnen en etappe 14 uitstappen?

KnightBiker 30 juni 2021 om 18:55

Met de OS in het oog hoop ik dat hij maandag/eerste rustdag uitstapt. Maar ja, in het geel uitstappen in ook not done…

TheBigShow 30 juni 2021 om 19:11

Neem aan dat ie zaterdag de trui verliest. Dus daarna is hij ‘vrij’ om af te stappen.

peterwinnen 30 juni 2021 om 18:30

Misschien keek ik niet goed. Maar bij ingaan laatste kilometer was VDP zijn voorsprong in he klassement kwijt, uiteindelijk houdt hij 8 seconden over. Hoe betrouwbaar het GPS is, weet je natuurlijk nooit.

Kelder is de Man 30 juni 2021 om 18:35

Ik zag 2 seconden nog over op dat punt. Iig een goed eindschot.

WoutMathieu 30 juni 2021 om 18:39

Hij ging als een beest door die laatste haakse bochten.

CechRepublic 30 juni 2021 om 18:43

De GPS zat gewoon fout. Met nog ongeveer 500m te gaan zat hij rond de 31.30, terwijl hij 32.38 moest rijden. Toen wist je wel dat het moest lukken.

Romāns Vainšteins 30 juni 2021 om 18:35

Wat een held !!!

Nu even naar het andere topic om een keurig uiteengezet verhaal te plaatsen met als hoofdthema bewegende wenkbrauwen.

Alfons Haavers 30 juni 2021 om 18:38

Hallo dit is Matje?! Hij won de Superprestige in Gieten al op zijn 19de!! Dus…

Barry Batsbak 30 juni 2021 om 21:30

Toch dat verrekte Zwift RV… misschien toch ook eens proberen, je mountainbiked immers ook al. Kan dat er ook nog wel bij.

FritsvanHoefelen 30 juni 2021 om 18:38

Hele sterke tijd. Toch ook wel verrassend

Wheely 30 juni 2021 om 18:41

Logisch natuurlijk dat hij dit soort inspanningen goed aankan maar stel je voor wat er gebeurt als hij er net zo veel devotie in zou stoppen als Van Aert of Dumoulin… Dan pakt hij binnenkort ook prijzen in de TT en het werelduurrecord is dan ook een kolfje naar zijn hand.

Franco Ballerini 30 juni 2021 om 18:58

Jou kennende zal het ongetwijfeld cynisch bedoeld zijn, maar inderdaad: alle doelen die je noemt liggen binnen handbereik als hij zich daar echt voor gaat inzetten. Eerst maar even goud halen in Tokyo, en ondanks Pidcock denk ik dat ook dat hem gaat lukken.

KnightBiker 30 juni 2021 om 19:00

Dat komt na zo’n prestatie EN een succesvol WK in België dit jaar, wellicht nog wel: er moeten doelen over te blijven… en Mathieu rost ze in hoog tempo af…

Op zich een uur lang knallen op een golvend parcours past natuurlijk wel bij die veldrijders.

Reiger 30 juni 2021 om 19:10

Ik denk dat er maar één land is waar het werelduurrecord leeft en dat is België. Mocht Mathieu hem ooit gaan aanvallen (wat niet gaat gebeuren hoop ik) ga ik niet eens kijken. En ik kijk al alle koersen op tv sinds Kuiper won op Alped’Huez in 1977

Deel Koeper 1 juli 2021 om 12:35

Als hij echt, echt, echt, had gewild, dan had hij er natuurlijk ook gewoon 3 ingetrapt tegen Tsjechië.

Peet Gute 30 juni 2021 om 19:27

Wat een fenomeen en vind het ook geweldig dat de toppers van deze generatie zo goed met elkaar kunnen opschieten zoals Matje, Pogi, Flupke en Wout …. kunnen sommige TJV fans (en andere) hier een voorbeeld aannemen

fd1980 30 juni 2021 om 21:11

Als pog bij EF zou rijden zou iedereen hem mogen. Wat een ploeg niet met je imago kan doen.

fd1980 30 juni 2021 om 21:08

3km voor einde 35sec. 1km 33sec verschil. Finish 31sec verschil

fd1980 30 juni 2021 om 21:09

Mvdp reed echt sterk. Als hij als vaker op tt fiets traint dan kan hij zo een rit winnen.

Pole Pole 1 juli 2021 om 14:53

Nou en die Pogacar moet nog pieken naar de bergen. Dan lijkt het me duidelijk wie de sterkste renner ter wereld is… MVDP mag z’n handjes dichtknijpen dan Pogacar zijn zinnen niet op de OS MTB gezet heeft want die heb ik ook al jumps zien doen…

Headlines

Materiaalzone

Populair