Van der Poel alleen op de wereld in Zonhoven

zondag 16 december 2018 om 16:00
Van der Poel alleen op de wereld in Zonhoven

foto: Photopress.be

Mathieu van der Poel was ook vanmiddag in Zonhoven weer onnavolgbaar. De 23-jarige Nederlander maakte al na drie minuten cross korte metten met Wout van Aert, die tweede werd op bijna een minuut, en Toon Aerts.


De troepen van Corendon-Circus begonnen indrukwekkend aan de Superprestigecross in Zonhoven. David van der Poel en Tom Meeusen namen hun ploegmaat en Europees kampioen Mathieu van der Poel op sleeptouw bij de allereerste passage door de mythische Zonhovense kuil. Na nog geen halve ronde vond Van der Poel het tempo van zijn ploegmaats toch iets te laag. Hij ging naar de leiding en bouwde al snel een immense voorsprong uit. Na een ronde volgde de rest op eenentwintig seconden.

Van der Poels op papier grootste concurrenten, wereldkampioen Wout van Aert en Toon Aerts, hadden hun start volledig gemist en kwamen zo zelfs buiten de top 10 terecht. Gelukkig voor hen is Zonhoven een eerlijk parcours, waardoor dit tweetal na twee ronden toch hun weg vonden naar de tweede en derde plek. Van Aert en Aerts volgden op dat moment wel al op veertig seconden van de eenzame Europese kampioen, en zagen die voorsprong gedurende de wedstrijd alleen nog maar meer oplopen.

Een kwartier voor het einde had Van der Poel zelfs een minuut beet. In de slotronde had hij ruim te tijd om het tempo te laten zakken, in tegenstelling tot wat vader Adrie hem had aangeraden. Maar de overwinning was toen al lang binnen.

Van Aert speelde Aerts op een ronde van het einde kwijt, nadat die laatste af te rekenen had met een kettingprobleem. De wereldkampioen strandde al voor de elfde keer dit seizoen op de tweede plaats, Aerts voor de achtste keer op plek drie.

Superprestige veldrijden 2018-2019
Uitslag manche 5: Zonhoven (C1)

1. flag-nl Mathieu van der Poel (Corendon-Circus)
2. flag-be Wout van Aert (Cibel-Cebon) op 43s
3. flag-be Toon Aerts (Telenet-Fidea) op 1m35s
4. flag-nl Lars van der Haar (Telenet-Fidea) op 2m03s
5. flag-be Jens Adams (Pauwels Sauzen-Vastgoedservice) op 2m22s
6. flag-be Laurens Sweeck (Pauwels Sauzen-Vastgoedservice) op 2m24s
7. flag-nl Joris Nieuwenhuis (Sunweb Development Team) op 2m28s
8. flag-be Gianni Vermeersch (Steylaerts-777) op 2m48s
9. flag-be Tom Meeusen (Corendon-Circus) op 2m53s
10. flag-be Michael Vanthourenhout (Marlux-Bingoal op 3m09s

Dit artikel delen:

29 Reacties

paapke 16 december 2018 om 16:14

43 seconden noemen we al ‘bijna een minuut’?

horsm 16 december 2018 om 16:15

Haha… wanneer zitten we door de koppen heen?

thepsyck 16 december 2018 om 16:17

gewoon waardeloos dat dit niet te volgen in op sportza of de nl tv schande!!!!

Pol 16 december 2018 om 16:28

Dit heb ik hier al meerdere keren geschreven, bij de NOS is alleen schaatsen belangrijk.
Op dit moment is MvdP de aller beste sportman van Nederland maar bij de NOS hebben ze nog nooit van MvdP gehoord.Zelf op teletekst zitten ze er vaak naast.

xistnc 16 december 2018 om 16:50

Hoezo schaatsen? Terwijl het schaatsen nog bezig was, schakelde de NOS naar de finale van het hockey-WK.

steven2743 16 december 2018 om 16:51

Via Ziggo met het sportpakket. Alleen jammer dat je dan wel Paul Herygers mist.

Pol 16 december 2018 om 17:00

@xistnc
Zeer terecht is toch belangrijker dan schaatsen.

xistnc 16 december 2018 om 17:05

Dat wel ja. Jouw verwijt niet.

Kelder is de Man 16 december 2018 om 17:23

xistnc
Verwijt.. waar heb jij het nou weer over..

KnightBiker 16 december 2018 om 17:23

Ik deel je mening, daar komt bij dat Eurosport zich opwierp als kanaal voor cyclocross, maar Het enige wat ze doen is De wereldbeker wedstrijden uitzenden die voorheen gratis op Het UCI livestream kanaal te zien zijn en Ook vaak op De NOS gestreamed worden.
Daarnaast is De Eurosport App Ook nog eens zo gammel als wat, Casten via chrome cast werkt nawelijks en krijg je als abonnee Ook De reclame te verwerken: fail! Ik had meer aanbod van Eurosport verwacht.
Als je als commercieele partijen De kans krijgt om ergens op in te springen moeten ze Het wel goed doen… bij Het wegrennen gaat dat aardig, maar Het abbonement de winter doorlaten lopen is niet erg aanlokkelijk zo.

rahimns 16 december 2018 om 16:20

Gewoon sterk gereden van Mahieu en als hij niet was gevallen dan had hij zeker met een minuut voorsprong gewonnen. Wat is het toch een klasbak.

nolvh 16 december 2018 om 16:24

Heb ook gezocht waar het uitgezonden werd. Helaas niets van te zien. Deze suprematie van MvdP is apart. De andere trainen toch ook volle bak. Ze komen niet meer in de buurt. Ben benieuwd hoe hij zich verder ontwikkelt. Hij is nog erg jong

Nick Doup 16 december 2018 om 16:32

In de Volg Hier proberen wij altijd zo volledig mogelijk te zijn waar de cross te zien is. Dit keer op tv enkel achter de decoder in Nederland (Ziggo Sport Extra) en België (Play Sports).

EddyB1958 16 december 2018 om 16:39

Enkele crossen geleden zei Adrie : Die gast gewoon niet te peilen… Een andere uitspraak was : Dat heeft hij niet van mij, waarop de journalist verwees naar mama Corinne en Adrie het bevestigde…In elk geval is Mathieu altijd recht uit, wereldkampioen worden, zijn Nederlandse trui op de weg tonen in voorjaarskoersen, maar het absolute doel blijft toch het mountainbiken op de Olympische Spelen 2020 in Peking.

G99prblms 16 december 2018 om 16:34

Prima te volgen op de livestreams die gedeeld worden onder het volg-hier artikel hoor. Maargoed, het was weer een heerlijk middagdutje met de belgen op de achtergrond.

EddyB1958 16 december 2018 om 16:40

Drie Vlamingen op het podium, dat lijkt me toch niet zo slecht…

Kelder is de Man 16 december 2018 om 17:25

Get over it Eddy..

Marcel1112 16 december 2018 om 18:24

Wel een beetje triest van onze door mij geliefde zuiderburen om van der Poel te vragen of hij wist wie er WK hockey heeft gewonnen.

Lalsacien 16 december 2018 om 18:41

Proficiat België!

Col du Bramont 16 december 2018 om 18:50

Zeer triest hoe de frustratie van sommige Vlamingen zich vertaalt in ongepaste vragen en opmerkingen.
Men ziet nog steeds niet in dat de cross internationaal steeds minder voorstelt en alleen in Vlaanderen nog echt leeft.
Dat op geen enkel openbaar kanaal de wedstrijd te volgen was is ook veelzeggend.

Vd Poel is een mega talent, ik geniet van zijn suprematie, voor veel Vlamingen is de suprematie aanleiding tot zure opmerkingen en frustratie.
Een top10 met slechts Vlamingen en wat Nederlanders, hilarisch. Met weemoed denk ik terug aan de jaren 80 en 90 toen de cross internationale allure en uitstraling had.
Enfin dat is al vaker opgemerkt, ik ken weinig sporten die zo lokaal georiënteerd zijn als de cross momenteel.

Bij de vrouwen gelukkig een wat positiever beeld, maar organiseer alleen een cross voor vrouwen, daar komt niemand op af als de dames wedstrijd de hoofd attractie is.

Emergo 16 december 2018 om 18:55

Zo te zien heb je het alleen over de cross bij d mannen.

delgado 16 december 2018 om 19:04

Stop dan met kijken? In plaats van te herhalen wat al 5000 keer is gezegd.

Of vertel iets nuttig en kom met goede voorstellen om het internationaler te maken.

Col du Bramont 16 december 2018 om 19:10

Oei, Vlamingen voelen zich aangesproken :), de cross is heilig voor de Vlaming.
Ik heb dus niet gekeken, dat was nu juist het punt, er was geen uitzending op een openbaar kanaal.

delgado 16 december 2018 om 21:34

Een Vlaming die zich aangesproken voelt nadat jij de Vlamingen rechtstreeks aanspreekt. Raar hè.

Veloburto 16 december 2018 om 22:36

Nog 2,5 maand jongens, dan is de omloop. Kunnen we dit kermismoddergeneuzel weer laten voor wat het is.

Romāns Vainšteins 16 december 2018 om 23:10

Als je het zo neerpent klinkt 2,5 maand nog pijnlijk lang eigenlijk.

Taliesin 17 december 2018 om 00:25

Ik was gaan kijken vanmiddag in Zonhoven, was er nog nooit geweest, ga normaal naar Zolder.

Wat mij heel erg opviel:
1) Fan support voor vd Poel. Ik bespeurde eigenlijk niets van frustratie of ergernis bij Belgische fans, zoals je dat hier naar voren hoor t komen. Geloof het of niet, maar er werd meer gescandeerd voor Mathieu dan voor Wout, en dat was door Belgische fans. Ik vond dit uitermate opmerkelijk. Er was na 1 ronde ook al meteen enorme berusting, de spanning was er direct uit en toch bleven de Mathieu aanmoedigingen komen, terwijl je het meer bij de achtervolgers zou verwachten.
2) Voor mij een waardeloze start van Wout van Aert, alweer. Je laat MvP ( weer ) snel wegrijden en weet dat je er nooit meer bijkomt. Als je het zo live ziet is het duidelijk wat aan de hand is, Wout rijdt duidelijk voor een tweede plaats en heeft allang helder in zijn hoofd dat winst er echt niet meer in zit, waar dan ook. Ik vermoed dat de Belgen dit zien en hem gebrek aan karakter verwijten en dat dat ze hem daarom veel minder aanmoedigen dan ik vorige twee jaren zag op de crossen. Hij is toch de hoop op spanning en hij richt zich nu steeds meer op Toon Aerts. Het is niet anders, hij zal heus zijn best doen maar het is gewoon een enorm verschil met vorig jaar.
3) MvP begint nu echt veel en veel te goed te worden en moet inderdaad gaan uitbreiden naar de weg om daar een echte uitdaging te vinden. Begrijp me niet verkeer, ik wil hem zeker behouden voor de cross, maar dit is een supertalent en hij zal echt pas op de weg wellicht anderen tegenkomen van dit niveau. Als je ook de wedstrijd van Antwerpen gisteren bekijkt, wat die anderen gewoon niet kunnen is dat Mathieu steeds weer kan demarreren als hij wil, als ze hem counteren in ronde 1 gaat ie nog eens in ronde 4, en dan nog eens in 7, 8 of 9 als het moet, maar tegen die tijd zijn ze al lang op een minuut. Van Aert ook, hij start te traag ja maar loopt vervolgens in de race niet in, komt alleen maar maar achterstand bij.
40 Fietsbeheersing MvP: Yup, een klasse apart, hij is zowel snel als zeer handig.

sooike 20 december 2018 om 22:46

Ik heb in dit crossseizoen al vier Vlaamse crossen bijgewoond en alleen diegenen die er nooit bij zijn roepen hier dat de Vlamingen gefrustreerd zijn en niet-Vlaamse coureurs uitjouwen. Niks van dat alles. Ik ben een rasechte Nederlander, wel een wielergekke Brabander uit de mooiste wielerprovincie van het land, en ik sta heerlijk met de Vlamingen langs de kant te discussiëren over o.a. het rijden van Van der Poel. De meeste zuiderburen leggen zich neer bij zijn suprematie en omdat ze veelal kenners zijn genieten ze van hem en ik met hen! Dus stop met verdachtmakingen aan het adres van de Vlaamse crossliefhebbers en ga zelf eens een keer kijken . Binnenkort rijden ze weer net over de grens , dus voor de afstand hoef je het niet te laten. En ben je niet in staat om je eeuwige kritiek op het veldrijden voor je te houden, ga dan wat anders doen, zet een andere zender op of ga het gras alvast maaien met het oog op de warme zomer die gaat komen !

Martin Bergstra 20 december 2018 om 23:14

Ik vind de cross ook heel leuk en kan vanwege de afstand niet live komen kijken maar mag graag kijken naar de beschikbare mogelijkheden zoals sporza en vtm of ziggo
Ook de vrouwen kijk ik vaak maar wat voor verdachtmakingen heb je het over Sooike?