Van der Poel, Alaphilippe en Bernal schudden wielerwereld wakker in Strade Bianche

Van der Poel, Alaphilippe en Bernal schudden wielerwereld wakker in Strade Bianche
zondag 7 maart 2021 om 19:00
Opinie

Een kopgroep van acht man die elegant door het schilderachtige Toscaanse landschap bewoog. Ongeacht wie van dit achttal de Strade Bianche zou winnen, deze kopgroep was een overwinning voor de wielersport.

Bekijk de documentaire Plan B, the fall & rise over Team Jumbo-Visma in de Tour de France 2021 en ontvang gratis de zomer-editie van RIDE Magazine. Koop nu jouw ticket

Op de Monte Sante Marie op circa vijftig kilometer van de streep, wisten deze renners reeds een schitterende editie van de Strade Bianche naar hun hand te zetten. Vanaf dat moment kregen we acht namen van voren te zien, die de wielersport in alle facetten vertegenwoordigen: Mathieu van der Poel, Wout van Aert, Julian Alaphilippe, Tadej Pogacar, Egan Bernal, Thomas Pidcock, Quinn Simmons en Michael Gogl. Een bont gezelschap van veldrijders, klassiekerspecialisten, allrounders, ronderenners en grote talenten.

Het is een discussie waar veel grote partijen in de wielersport al enige tijd op attenderen. Wil je wielrennen tot een grote mondiale sport laten uitgroeien, dan zal er een topkalender met minder wedstrijden moeten worden gemaakt. Alleen dan lukt het om de beste renners overal met elkaar te laten strijden. Er is al eens geopperd dat deze A-league uit maximaal 100 koersdagen moet bestaan en dat de iedere renner op het hoogste niveau verplicht is om aan minimaal 70% van deze wedstrijden deel te nemen. Dit stuitte natuurlijk op bezwaren van vooral de Giro d’Italia en Vuelta a España die voor de realisatie van dit plan hun ronde minimaal een week zouden moeten inkorten. Het plan leeft echter nog steeds bij een groot deel van de ‘stakeholders’ binnen de professionele wielersport.

Toch is de Strade Bianche 2021 een belangrijk signaal voor de wielersport. De koers over de grindwegen en de steile Toscaanse heuvels heeft zich de laatste jaren ontwikkeld als een topkoers voor allrounders. Pas vijftien edities oud, maar nu al een klassieker met een monumentale uitstraling.

Bernal, Alaphilippe en Van der Poel strijden om de zege in Strade Bianche – foto: Cor Vos

In theorie lijken de ‘Vlaamse’ coureurs in het voordeel. Je moet op de onverharde wegen immers over een grote behendigheid op de fiets beschikken. Niet zo extreem als op de kasseien, maar de beheersing van de fiets is wel essentieel. Fabian Cancellara wist in Siena driemaal te winnen, maar ook Michael Kwiatkowski, Zdenek Stybar, Philippe Gilbert, Wout van Aert, Julian Alaphilippe en Mathieu van der Poel eisten in het Toscaanse land de hoofdprijs op.

Daarom was het te verwachten dat Mathieu van der Poel, Wout van Aert en Julian Alaphilippe in de bewuste kopgroep zaten. Veldrijder Thomas Pidcock is de neo-prof met de meest verwachtingen, de Oostenrijker Michael Gogl een revelatie met een echt ‘Vlaams’ postuur en over de pas 19-jarige Amerikaan Quinn Simmons zijn al genoeg lofliederen geschreven. Dat de laatste twee Tour de France-winnaars Tadej Pogacar en Egan Bernal mee de koers zouden maken, was misschien wel de grootste surprise.

En juist die hoofdrol in de Strade Bianche van de twee jonge Tour-winnaars is een bouwsteen waar de wielersport iets mee moet doen. Het wielrennen leeft te veel in vooroordelen. Veertig jaar geleden moest je nog op de ochtend voor een wedstrijd biefstuk en spaghetti eten wanneer je een kans op een kort resultaat wilde maken. Rond de millenniumwisseling moest je rond de dertig jaar zijn voordat je in de klassiekers naar het podium kon kijken. Tien jaar geleden riepen we nog dat je als jonge prof rustig gebracht moest worden en dat het Vlaamse werk niet met de Waalse heuvels is te combineren.

En de laatste decennia waren we nog overtuigd dat ronderenners een ander profiel dan de klassiekerspecialisten hebben. Tour-winnaars als Miguel Indurain, Lance Armstrong, Jan Ullrich, Alberto Contador en Chris Froome lieten zich immers in hun gloriejaren zelden in het eendagswerk zien.

Het zijn zoveel niet onderbouwde beweringen die steeds als bewezen waarheden in het peloton worden aangenomen. Gelukkig hebben we tegenwoordig jonge renners die dankzij de passie waarmee ze koersen, al die wijsheden van de zogenaamde pseudo-wetenschappers in de prullenbak gooien.

Julian Alaphilippe en Egan Bernal in de Strade Bianche. foto: Cor Vos

Julian Alaphilippe leek in 2019 ineens een gevaarlijke outsider voor de Tour-zege. Mathieu van der Poel deed vorig jaar twee weken voor zijn zege in de Ronde van Vlaanderen nog mee voor de overwinning in Luik-Bastenaken-Luik. Wout van Aert won de vorige Tour massasprints en was ook de meesterknecht op cols van hors-categorie. En op zaterdag 6 maart 2021 constateren we dat Egan Bernal en Tadej Pogacar (beiden kennen overigens ook een bescheiden geschiedenis als veldrijder) mee doen om de zege op de onverharde wegen van de Strade Bianche.

Laat de beelden van deze klassieker dan ook zien wanneer alle wielerbobo’s weer met elkaar om de tafel gaan om te kijken hoe ze de wielersport populairder kunnen maken. Deze Strade Bianche is de beste reclame om de wielersport mondiaal aanzien te geven. Hoe wij als wielerliefhebbers uit de Lage Landen ook juichen om onze sport, globaal gezien is het wielrennen niet populairder dan judo en handbal. Dat was drie jaar geleden nog te lezen in een rapport van IMG.

De enige oplossing om de sport verder te globaliseren, is een kalender waar de beste renners elkaar steevast tegenkomen in de grootste koersen. Dit moet het uitgangspunt worden bij de verdere herstructurering van het wielrennen. Dat kan alleen maar, wanneer we niet blijven hangen in de historie van onze sport. Juist met deze nieuwe generatie moeten we durven vooruit te kijken.

Dus zwijg over het vooroordeel dat de kasseien van Le Nord niet in de Tour de France thuis horen. Nee, de helden van de Tour de France horen zich juist ook op kasseien van Parijs-Roubaix thuis te voelen. Wielrennen moet niet een sport van de specialisten, maar van de allrounders worden. Als kampioen behoor je ieder aspect te beheersen.

De wereldkampioen veldrijden die uiteindelijk de wereldkampioen op de weg en de Tour-winnaar van twee jaar geleden in een klassieker vloert. Hoe mooi kun je de diversiteit van het wielrennen krijgen als in deze Strade Bianche. Het enige historische in deze moderne opvoering van het wielrennen, was op deze eerste zaterdag in maart het decor.

Dit artikel delen:

53 Reacties

Westland95 6 maart 2021 om 18:12

Tegen jou, voornamelijk.

Voor de rest ook geen idee waar dit eigenlijk over gaat ;)

Panache 6 maart 2021 om 18:16

Ik snap er ook geen bal van. De beste renners die de degens kruisen…? Tja dat gebeurt af en toe, maar is zeer gebonden aan een allround parcours en toevallig verloop van de race. Heeft nul te maken met een kalender. Alsof een kortere WT er voor zorgt dat Bernal ook in Roubaix vooraan rijdt..

Limal 6 maart 2021 om 18:16

Ik ben niet zeker wat je nu eigenlijk wil zeggen, Raymond. Is het de bedoeling dat er maximum één wedstrijd per weekend is waarbij alle toppers verplicht wordt om dáár aan de start te staan, afgezien van hun kwaliteiten? (Sprinters hebben totaal geen winstkansen in de Strade dus ik vermoed dat dit dan toch niet de profetische toekomst van de wielersport kan zijn) En wat met de rest van de renners waarvoor er geen plaats is in die reeks topwedstrijden, een soort van tweede klasse? Oh wacht, wedstrijden van verschillende niveaus bestaan eigenlijk al…

Romāns Vainšteins 6 maart 2021 om 18:21

Nieuwe poging: Ik moet bekennen dat ik de strekking en boodschap van dit relaas niet helemaal vat. ‘Geen touw aan vast te knopen’ is op zich een passende Nederlandse omschrijving, in het Engels zou ik kiezen voor ‘All over the place’.

Westland95 6 maart 2021 om 18:23

Samenvatting: mooie koers

Fast Freddy 6 maart 2021 om 18:31

edit wf: bedankt, aangepast

On, een paar meer wedstrijden waar rondrenners en klassieke renners bij elkaar komen op een allround, maar zwaar parcours, zouden zeker wat toevoegen. Hiervoor hoeft echter niet de hele kalender op de schop. Zonder kampioenen in hun eigen specialiteit, creëer je ook geen diversiteit.

hugo_b 7 maart 2021 om 09:40

Dit dus. +1

Michelangelo 6 maart 2021 om 18:42

Beetje warrig verhaal. Heb wel eens sterkere opinies gezien. Weet eigenlijk niet wat nu eigenlijk de “mening” is, en waarover de mening dan gaat.

Of is het gewoon een hele moeilijke manier om te zeggen dat het een schitterende koers is met een deelnemersveld om u tegen te zeggen.

YogiBear 6 maart 2021 om 18:56

Ik snap echt niet wat de boodschap is. Zoveel warrigheid in een door een journalist geschreven stuk.

limburgia 6 maart 2021 om 19:40

Super goed verhaal.
Bij iedere topwedstrijd horen ook de toppers aan
het vertrek te staan en meedoen om de wedstrijd te winnen.
Graag meer verhalen van Raymond een journalist die weet
waar het over gaat.

jooprioolpijp 6 maart 2021 om 19:58

jammer alleen dat wie 'de toppers' zijn, nogal van het parcours afhangt. Die handvol uitzonderingen die (bijna) alles goed kunnen en die vandaag toevallig saampjes op pad waren zijn eerder de uitzondering dan de regel. Als we die week in, week uit overal op kop zien rijden gaan we ons ook vervelen. Koester de variatie en de verrassing!

Romāns Vainšteins 6 maart 2021 om 20:05

Exact , ik had geen geschiedenis zonder Ciolek, Iglinsky en Haymann willen hebben.
Het schreeuwen om de allerbesten steeds is net zo fantasieloos als van elke popgroep alleen de grootste hit willen horen.

Jacco van Stierop 6 maart 2021 om 20:33

Het blijft een hardnekkig misverstand dat een blik toppers automatisch altijd garant staat voor een aantrekkelijke, spectaculaire koers. Mag hopen dat zo’n zogenaamde topcompetitie er nooit komt. Lijkt wel of ik hier een echo van die malle Tinkoff hoor bulderen.

@RV: Oliver Zaugg was natuurlijk ook een heel fraai pareltje.

Stacey Dijkstra 6 maart 2021 om 19:48

Ik vind het vooral vreemd dat zoveel mensen hier de strekking van dit artikel niet lijken te snappen. Ik vind het best een logisch verhaal en kan me er volledig in vinden. Prima stuk!

jooprioolpijp 6 maart 2021 om 19:52

Tussen de regels door lees ik een pleidooi voor een soort wieler-champions league. Ik hoop van ganser harte dat dat niet de toekomst van het wielrennen is. Ja, het was een mooie koers vandaag, maar feit is dat lang niet alle grote wedstrijden een zo divers veld in de finale toelaten. Dat er specialisten voor allerhande terreinen zijn, is juist zo leuk aan het wielrennen. Dat klimmers, puncheurs en klassieke renners af en toe met elkaar in de slag kunnen is mooi, maar probeer dat niet elke week af te dwingen.

ssj 6 maart 2021 om 20:04

Aan de andere kant is t wel mooi dat top ronderenners ook vol gaan voor eendagswedstrijden. Maar of dat heel uniek is? Nibali doet dat ook al een tijdje. Valverde natuurlijk ook

Lalsacien 6 maart 2021 om 20:03

Ik ben het er niet mee eens, een soort Champions League bij het wielrennen. Je hebt al genoeg wedstrijden waar de toppers elkaar tegenkomen. Nu was het “toevallig” een bont gezelschap, een mengelmoes van verschillende soorten coureurs. Maar ook in kleinere wedstrijden moeten de toppers aanwezig kunnen zijn, zoiets als de landelijke voetbalcompetitie tegenover de Champions League.

Wheely 6 maart 2021 om 20:33

Wielrennen heeft zijn specialismes dat gaat niet veranderen, dit soort uitslagen zijn prachtig maar zie je misschien een paar keer per jaar tijdens een klassieker of een WK. Met renners als VdP, Alaphilippe en Van Aert waarschijnlijk wat vaker.

Baukema Tomoulin 6 maart 2021 om 21:23

Ik ben het eens met meer etappe diversiteit in de grote (en ook week) rondes kan. Ik bedoel een kasseien ploegentijdrit in de tour zou toch fantastisch zijn? Verder onzin dat de klassiekers moeten veranderen qua deelnemersveld. En zeker niet verplichten, weten we nog Dumoulin in de vorige olympische wegrit? Gewoon afstappen na 10km want de focus was de tijdrit. Dan krijgen we 30 ronderenners die afstappen bij de eerste kasseien van PR… dat is pas goeie PR wereldwijd…

04398 6 maart 2021 om 22:32

Dit was vroeger heel normaal, daarna werd het wielrennen mondiale en gingen renners zich specialiseren. Met als hoogtepunt renners als Froome die je 1 maand in het jaar goed zag rijden en verder nergens iets zag doen waarvan je dacht wow.
Koersen moet weer beloond worden, in plaats van robots op een fiets.

Olly 7 maart 2021 om 09:57

@4398: Greg Lemond zag je in het verleden ook alleen in de tour en wat koersen ervoor. Dus het is niet van de laatste tijd, wat Froome doet.

Romāns Vainšteins 7 maart 2021 om 10:08

Indurain even goed, net zoals nagenoeg al zijn tegenstanders destijds.

Maillot à Pois 7 maart 2021 om 10:38

@Olly
Klopt dat het al langer zo is maar LeMond is een slecht voorbeeld.
Die heeft top-10 gereden in zowel Omloop, Milaan-Sanremo, Ronde van Vlaanderen, Parijs-Roubaix als de Waalse Pijl

Panache 7 maart 2021 om 11:13

Ik dacht dat Froome binnen 12 maanden Tour, Vuelta en Giro won. Knap voor iemand die je 11 maanden niet ziet.

Imbatido 6 maart 2021 om 22:55

Het heeft denk ik grotendeels met twee dingen te maken:
1) Parcours met ~3000 hoogtemeters
2) Positie op de kalender.

In een wedstrijd met voldoende hoogtemeters zien veel renners kansen. Een beetje zoals de Amstel Gold Race kans biedt aan heel veel renners.

Strade Bianche heeft een perfecte datum op de kalender zo in het begin van het seizoen en in de aanloop naar de Tirreno-Adriatico. Als Parijs-Nice niet zou bestaan zou het startveld nog beter zijn.

En de Strade Bianche heeft natuurlijk die extra uitstraling en prestige waardoor renners er graag mee willen doen. Het zou leuk zijn om Bernal en Pogacar ook in Roubaix te zien, maar daar hebben ze nou eenmaal meer te verliezen dan te winnen.

flores 7 maart 2021 om 08:00

Als commentaar wil ik hier het volgende aan toevoegen, ik lees hier dat er iemand wat tussen de regels ziet staan,nou, ik heb het stuk wel tien keer na gepluisd maar ik zie niets tussen de regels staan. Kan iemand me helpen.?

VespavanBern 7 maart 2021 om 09:44

Het wielrennen leeft al jaren met een misvatting dat een ‘zwaar,heroïsch, mooi parcours’ heel veel klimmen betekent. Dat terwijl een koers met 5000hm meestal oersaai is. Kijk, de meeste voorjaarsklassiekers zijn al aantrekkelijk om naar te kijken. Het probleem zit er vooral in dat de tour gewoon te weinig vermakelijke tv uren kent. (2019 erg prettige uitzondering). Ik roep het al jaren, de tour moet is afstappen van vlakke 1e week, pyrenneeen, overgangsritten door centraal massief met nog een sprintersrit, alpen, Parijs. Zoek ten eerste nou gewoon de kasseien op. Wat mij betreft ieder jaar. Plan daarnaast is een keer een korte steile klim in ( iets als de redoute) op 25 km van de aankomst, en maak de kilometers daarna super bochtig en technisch, waar je nergens ver vooruit een vluchter in de kont kijkt en ook nog een gravelpad meepakt. Al met al is de sleutel om het wielrennen weer mondiaal te maken de tour, en die moet dan gewoon een veel mooiere koers gaan forceren. De ASO mag eerst beginnen met het parcours, een ding staat vast: het parcours voor 2022 word wat er ook gebeurt een stuk beter dan die van 2021.

Koers 7 maart 2021 om 11:03

Een kasseienrit mag er van mij ook elk jaar wel in. Vaak wordt gesteld dat de klassementsrenners daar bij een lekke band/valpartijen veel tijd kunnen verliezen, en dat is natuurlijk ook wel zo (aangezien op die dunne wegen geen auto’s kunnen inhalen). Maar het kan ook juist zorgen voor heroïsche beelden, zoals op een kletsnat of juist gortdroog stoffige ondergrond. Plaats het in de eerste week dat heb je eventueel ook nog 2 weken om terug te komen als klassementsrenner. De giro rijdt dit jaar over een deel van de strade, dat is al een mooi begin.

joowii 8 maart 2021 om 17:01

Maar, een misvatting kan ook zijn dat ééndaagse klassiekers vergelijkbaar zijn met een willekeurige etappe in een grote ronde. Omdat belangen de dag overstijgen, zal het peloton eerder gecentreerd blijven dan in een ééndagskoers. Het is dus ook geen garantie op een aantrekkelijke wedstrijd.
Ik vind dat je dan als organisator wel een verantwoordelijkheid hebt qua veiligheid, en dat maakt de ‘klassieke’ wegen niet altijd geschikt voor een eerste week Tour. Ben ook niet zo van de gravel-revolutie die plots overal de kop opsteekt.

De afgelopen jaren heb ik wel het idee dat de Tour vooruitgang boekt trouwens. Vorig jaar was wel wat saai, maar dat had ook met de dominantie van TJV te maken. En de gehoopte waaierrit zonder wind. Ik houd hoop.

Guushovd 7 maart 2021 om 10:25

Ik denk dat qua kalender en qua wedstrijden uitstekend is zoals zij is. Er zijn geen grote geforceerde wijzigingen nodig.

RiGHT 7 maart 2021 om 10:36

Prachtig geschreven stuk. Hoog gehalte Nelissen-romantiek Voor het grootste deel ben ik er nog mee eens ook.
Ik zie het niet echt zitten om mensen te verplichten om bepaalde races te rijden. Die zullen veel races dan als peleton vulling rijden en afstappen zodra het gaat regenen, of zelfs al direct aan het einde van de neutralisatie in de remmen knijpen.
In de basis is het wel een interessant idee

52voor11achter 7 maart 2021 om 11:09

‘Zogenaamde pseudo-wetenschappers’ is dubbelop.

dvdl 7 maart 2021 om 11:48

De profesionalisering heeft geleid tot meer specialisering. Dat zorgt er ook voor dat je per specialisatie aansprekende figuren krijgt. De tijd dat de grote renners alle wedstrijden reden is daarom voorgoed voorbij. Het is dus nogal vreemd om te beweren dat de sport professioneler moet door iets te willen dat juist tegengesteld aan professionalisering is. Er zijn genoeg manieren om het wielrennen aantrekkelijker te maken en er een beter (commerciëler) fundament onder te leggen. Renners verplichten allrounder te worden, dat gaat echter niet.

josemanuelfuente 7 maart 2021 om 11:57

Welk rapport van de IMG is dat, waar kan ik dat vinden?

Hensie 7 maart 2021 om 12:06

Het verhaal is helder. Wat je precies bedoelt en anders wil ook. Toch begrijp ik er niks van.

Want wáárom vind je wat je vindt? Hoezo kan de kalender niet blijven zoals deze is? Op wat voor een manier is het een probleem om verschillende type renners te hebben die niet altijd tegen elkaar rijden? Waarom moet de sport per se globaliseren?

Paul Rietkerk 7 maart 2021 om 12:13

Op zich prima idee, mits er goed naar alles gekeken wordt.
Een Strade is ideaal voor de renners die benoemd worden. Het zou ook leuk zijn als er bepaalde wedstrijden als tegenhanger gehouden worden voor pure sprinters, zodat je het sterkste spintersveld aan de start hebt. Misschien moet je daarom ook 3 verschillende WK’s houden, 1 voor pure klimmers, 1 voor pure sprinters en 1 voor iets van avonturiers, oftewel op een meer heuvelachtig parcour.
Het is zeker niet erg om hier en daar te kijken of er aanpassingen gedaan kunnen worden aan de wielerkalender. Niet specifiek een championsleague, want ik vind het voetbal er ook niet op vooruit gegaan, maar wel wat meer wedstrijden waar echt de gehele top aan mee doet.

ps. ik heb absoluut de wijsheid niet in pacht, maar ben slechts liefhebber.

Headlines

Materiaalzone

Populair