Van den Broeck moet zich bewijzen in Californië

dinsdag 17 mei 2016 om 09:31
Van den Broeck moet zich bewijzen in Californië

Foto: Sirotti

Jurgen Van den Broeck moet in de Ronde van Californië bewijzen dat hij een Tourselectie verdient. De Belg heeft bij zijn nieuwe werkgever Katusha nog nergens top tien gereden. “Jurgen staat voor een belangrijke week”, stelt ploegleider Thorsten Schmid tegenover Het Nieuwsblad.

“Hij vindt hier een parcours dat hem ligt, met klimmen én tijdrijden”, vervolgt Schmid. “Alles wat hij nodig heeft, vindt hij hier terug. Over een week weten we meer.”

Er is veel concurrentie voor de plekken in de Tourselectie van Katusha. “Alleen wie honderd procent in vorm is, krijgt een ticket voor de Tour. Kijk, Jurgen is als renner enorm professioneel. Daarom blijven we nu ook vol achter hem staan, maar het zijn de wetten van de topsport. Bij Katusha is het zoals bij Etixx-Quick Step: je krijgt niks for free.”

Van den Broeck eindigde al eens als derde en vierde in de Tour de France. Vorig jaar werd hij niet geselecteerd door zijn toenmalige ploeg Lotto Soudal.

Dit artikel delen:

23 Reacties

Sephiroth 17 mei 2016 om 09:47

Pijnlijk, maar terecht, mij benieuwen hoe VdB met deze druk omgaat.

Bozar 17 mei 2016 om 10:01

Ik zou hem toch maar meepakken. Zelfs als hij niet in topvorm is kan hij best lang mee in het hooggebergte.

Michael_ 17 mei 2016 om 10:18

Ondanks het feit dat hij niet meer de klassements rijder is die hij ooit was kan hij toch wel van goede waarde zijn in het gebergte voor een kopman.

benjo maso 17 mei 2016 om 10:23

Ik zie VdB op zijn leeftijd niet opeens gaan “knechten” voor een kopman.
Maar wie weet kan hij na jaren focussen op de tour voor zichzelf, zich nu ten bate van een team opofferen……

Arema Pro Cycling Team 17 mei 2016 om 10:36

Gezien zijn resultaten dit seizoen lekker thuis laten, tenzij ….

Spinergy 17 mei 2016 om 10:39

Ik vraag me onderhand af op wat voor manier hij de klassementsrenner was die hij ooit was, ik denk dat het door zijn toenmalige vriendin Femke komt.

LaurentJalabert 17 mei 2016 om 10:54

Wow!!! Had Jurgen van den Broeck eerder een vriendin!

John Bidon 17 mei 2016 om 11:13

Jurgen, kom gewoon naar LTJ! Daar ben je kopman, boegbeeld en grootverdiener zonder dit seizoen top tien te hebben gereden.

Koersmaniak 17 mei 2016 om 11:15

Het seizoen is al goed gevorderd, maar hij heeft nog niet kunnen laten zien dat het bij Katusha zoveel beter is dan bij Lotto. Hij zal zich in California en Dauphine moeten bewijzen, anders opnieuw geen Tour

pirazzi 17 mei 2016 om 11:26

Hij is ondertussen al 33. Dat hij dit seizoen nog geen top 10 gereden heeft klopt.

ddb 17 mei 2016 om 11:38

Waarom zou je iemand kopman maken die 5 jaar geleden voor het laatst ergens top 10 heeft gereden?

F e r o x 17 mei 2016 om 11:41

In zijn vorige interviews was hij Lotto aan het afbreken en Kathusha de hemel aan het inprijzen omdat zijn nieuwe ploeg niets van druk oplegt. Er waren geen deadlines of hard targets. Tja, het kan rap keren …

Voigt 17 mei 2016 om 13:09

@DDB: iemand die 2 keer 4de werd in de Tour die kan je gerust nog als kopman uitspelen bij een van de profploegen die geen kandidaattourwinnaar in huish eeft (zoals Katusha, LottoJumbo, LottoSoudal of wie dan ook).

DeGroteMolen 17 mei 2016 om 14:15

Volgend jaar Wanty.

Purito 17 mei 2016 om 15:08

@Voigt
Maar als je een renner in je ploeg hebt die vorig jaar nog het podium heeft gereden in een grote ronde, moet je alsnog in topvorm zijn als VDB zijnde om aanspraak te maken op het kopmanschap.

Smiley 17 mei 2016 om 18:27

vdb is passé. Dat rijmt

Beekman 17 mei 2016 om 20:01

Begrijp toch van sommigen hun reacties niet over in het verleden behaalde resultaten. Veel bla bla met zijn nieuwe ploeg maar het lag niet aan zijn vorige ploeg Lotto maar aan VdB zelf. Van mij kreeg zo een renner geen contract meer, niet presteren is einde oefening.

Jungle Man 17 mei 2016 om 20:46

Was/is een vergelijkbare renner met Gesink. Ik hoop dat ie zich weer eens positief laat zien.

ddb 17 mei 2016 om 20:57

Gesink laat zich toch wel vaker dan alleen de maand juli zien?

Natrix maura 17 mei 2016 om 21:00

Met dank aan Contador en Menchov een podiumplaats in de Tour. Daar mag hij het mee doen. Dag JvdB.

Titaantje 17 mei 2016 om 22:41

Ik ben verrast dat er nog sprake is van een mogelijk kopmanschap.
Maar het verrast me ook dat hij niet mee zou gaan.
Er zijn toch genoeg renners met een tour selectie die geen top 10 rijden?

VDB lijkt me een uitstekende renner aangezien hij meestal wel stabiel plek 10-20 rijdt in ergritten en dus van grote waarde kan zijn voor Joaquin, zeker nu Moreno er niet meer is. Als je hem niet meeneemt naar de Tour had je vooraf verkeerde verwachtingen en heb je hem feitelijk voor niks gehaald. Kopman is hij uiteraard niet meer. Winnen deed hij al nooit, dus als rittenkaper hoef je hem ook niet mee te nemen.

Poeksel 18 mei 2016 om 10:05

18e in de etappe en in het klassement nu. Vooralsnog bewijst hij zich niet. Maar wellicht dat hij zich in de tijdrit naar de top 10 kan rijden.

denise 18 mei 2016 om 18:16

Ik zag dat het heel moeizaam ging in de laatste meters. Ik vrees het ergste.

Headlines

Materiaalzone

Populair