Van Avermaet wil naar EK ondanks verbod BMC
BMC wil meerdere renners niet afstaan aan nationale bonden voor het EK wielrennen in Glasgow. Dat zegt de Belgische bondscoach Kevin De Weert tegen Het Nieuwsblad. Een dag na het Europees kampioenschap begint de BinckBank Tour, waar BMC wil scoren met onder meer Greg Van Avermaet. De kopman van de ploeg geeft echter aan daarover in gesprek te willen gaan.
“Ik kan in Schotland geen beroep doen op renners van BMC, dat heeft het team mij laten weten”, vertelt De Weert. Speciaal voor EK- en BinckBank Tour-deelnemers wordt een vliegtuig geregeld van Glasgow naar Heerenveen. “Als je voor een klassement gaat in de BinckBank Tour, dan is het zeer moeilijk. De combinatie met het EK kan, als je de eerste dagen gewoon wat wil meerijden. Maar het is een rittenkoers in de WorldTour, dus willen de ploegen daar meteen presteren.”
Het parcours in het Schotse heuvelland wordt omschreven als een Amstel Gold Race Light. “Ook Dylan Teuns was een mooie optie, maar helaas moet ik mij neerleggen bij die beslissing van BMC. Ze hebben hun renners nodig. Tja, dat is zeer jammer”, zegt de bondscoach.
Van Avermaet: “Denk dat ploeg wel naar mij zal luisteren”
Voor Van Avermaet is het Europees kampioenschap dit jaar wel een doel. “Eigenlijk wil ik het EK graag rijden. Vorig jaar was ik niet geïnteresseerd omdat het parcours niks voor mij was, maar deze keer is het echt mijn ding”, laat hij weten aan Het Laatste Nieuws. “Ik geloof dat de combinatie mogelijk is. De eerste drie ritten in de BinckBank zijn niet zo spectaculair, dat worden drie massaspurten. Ik zal misschien wat minder fris aan de start staan, maar ik zal het wel overleven.”
“De waarheid is dat ik de situatie nog niet goed heb doorgepraat met de ploeg”, zegt de BMC-kopman. “Ik ga dat ook nog niet meteen doen, er is nog tijd, maar ik denk dat ze wel naar mij zullen luisteren als het zo ver is.”
Even nagezocht. Als ik de route in Google plot, zijn de twee lastigste hellingen grofweg 290 meter aan 8% en 200 meter aan 10%, laatstgenoemde ligt op ongeveer 3.7 kilometer van de finish, en dan nog een paar stroken vals plat ertussenin. Nog steeds niet echt een AGR-light, maar wellicht wel voldoende voor Van Avermaet om iets te betekenen. Al lijkt me dat eerder voor een ereplaats.
Edit: als ik in Streetview kijk lijkt die eerste helling me wat makkelijker, maar de tweede helling zeker niet en misschien zelfs steiler.
Oei,nu gedraag ik me als de Hollanders voor het WK veldrijden.
Je weet wel,de beer en het vel.
Is het niet zo dat BMC naar De Weert communiceert over deelname terwijl dat nog niet met Van Avermaet is besproken?
Is het als toeschouwer niet logischer om de competitiviteit van de renner te waarderen in plaats van de ongehoorzaamheid aan de ploeg te hekelen? Wat is er op tegen als GvA het EK rijdt?
Als het parcours is zoals ditisdavid omschrijft, met een paar korte stroken van 8%, dan kan het zwaar worden voor de sprinters en maakt hij best kans, maar moet hij wel de snellere sterke Franse, Noorse en Italiaanse sprinters zien voor te blijven. Voor zover die meedoen natuurlijk.