Van Avermaet mikt op eindwinst Tirreno-Adriatico
Foto: Sirotti
maandag 14 maart 2016 om 09:15

Van Avermaet mikt op eindwinst Tirreno-Adriatico

Greg Van Avermaet ziet door het schrappen van de koninginnenrit kansen om Tirreno-Adriatico op zijn naam te schrijven. “Ik kom op een eigenaardige manier in een gunstige situatie terecht”, stelt de Belg tegenover Het Nieuwsblad. “Daar moet ik gebruik van maken. Ik zei nog tegen ploegmaat Drucker: ‘Jempi, ik ga hier de Tirreno winnen, jong.'”

De BMC-renner staat voorafgaand aan de voorlaatste etappe derde in het klassement, op negen seconden van leider Zdenek Stybar. Dinsdag volgt nog een tijdrit van tien kilometer. “Kan ik de eerste Belg worden sinds Roger De Vlaeminck die de Tirreno wint? Hij heeft zes keer gewonnen, zeker? Oké, dat record gaat eraan”, zegt Van Avermaet strijdvaardig.

BMC wil Van Avermaet langer houden
De Belg heeft een aflopend contract, maar hij kan bij BMC blijven. “Wij zijn vragende partij om hem te behouden”, bevestigt ploegbaas Andy Rihs tegenover Belga. “Hij heeft opnieuw een stap voorwaarts gezet, hij won de Omloop Het Nieuwsblad. Hij is voor ons team van belang, dus ja, liever zien we hem nog enkele jaren bij ons koersen.”

Bestel de Tourgids
Tour de France-poster
31 Reacties
14-03-2016 09:21
Haha, mooie reactie van hem, begin hem toch wel steeds meer te mogen. Blijf het wel bizar vinden dat hij uberhaupt in de gelegenheid is om deze editie van de T-A nog te winnen.
14-03-2016 09:33
Zie dan toch eerder Van Garderen de Tirreno winnen.
14-03-2016 09:47
Phinney!
14-03-2016 09:49
Phinney maakt wel 27 minuten goed in de tijdrit ja
14-03-2016 09:49
Wordt nog een aardige strijd met van garderen en jungels
14-03-2016 09:54
Echt heel treurig voor het wielrennen dit.... Ik heb niets tegen GvA of BMC, maar die krijgen de overwinning zo wel heel makkelijk aangereikt.
14-03-2016 09:58
Jungels vs van Garderen (vs Stybar?)
14-03-2016 10:03
... vs Sagan.
14-03-2016 10:06
Sagan denk ik niet, maar hij mag me verrassen
14-03-2016 10:10
Sagan kan nog boni's pakken en is gewoon goed in een TT over 10km. Ik schat hem in zo'n TT hoger in dan Van Avermaet. Denk maar aan de tijdrit in California waar Sagan Van Emden wist te kloppen.
14-03-2016 10:12
Sagan zou een mooie winnaar zijn. Ik denk alleen dat het Jungels of TJVG wordt.
14-03-2016 10:22
Jammer dat Dumoulin niet T-A reed ipv P-N...
14-03-2016 10:24
Onthoofde Tirreno maar wel ingrediënten voor een spannende ontknoping. Jammer dat dit via een chrono gaat ipv een lastige rit in lijn :(
14-03-2016 10:41
Rohan Dennis zal ook vloeken, zonder zijn ziekte was de winnaar al gekend
14-03-2016 10:41
Stybar pakt de eindwinst gewoon. Is maar 10 KM he! Die kan wel korte tijd aan hoge intensiteit knallen vanuit de cross. En dan heb je nog zoiets als de kracht van de gele trui (blauwe).
14-03-2016 10:46
Hup Sagan! Na Californië nog de Tirreno erbij, misschien moet ie zich op grote rondes gaan focussen ;)

Het wordt iig een strijd tussen Van Garderen, Van Avermaet, Sagan en Jungels. Stybar verliest echt wel 10 seconden op die jongens.
14-03-2016 10:51
Blijft in elk geval spannend tot het eind!
Zo zonder bergrit zegt me wel iets.
Doet me denken aan de tijd dat Bartoli, Bettini en Cancellara daar wonnen. Niet elke WT rondeke moet een echte ronderenner als winnaar aanduiden.
14-03-2016 10:52
Phinney is wel een gewaagde gok. Hoe zouden de odds zijn? Iemand al berekend hoeveel harder hij moet rijden dan de rest om 27 minuten in 10KM goed te maken?
14-03-2016 11:00
Overigens is vandaag gewoon heel belangrijk. Die aankomst is een stuk lastiger dan die van 2 dagen terug, en het zal weer een kans zijn voor Sagan om boni's te pakken. Gaviria en Ewan favoriet, dan hij.
14-03-2016 11:05
Zelfs de tussensprints kunnen belangrijk zijn, misschien dat Sagan en zijn team daar zelfs voor gaan.
14-03-2016 11:34
Er zullen bij de tussensprints vast een paar mannetjes van BMC en Etix in het wiel van Sagan zitten. Het wordt heel tactisch.
14-03-2016 12:22
HoofdIsVrij: lukt perfect met spijkers. Veel spijkers!
14-03-2016 13:09
Als tijdrijders met een minimum aan klipcappaciteit zoals wiggins de tour kunnen winnen, dan is er zeker niets mis mee dat een renner zols GvA hier kan winnen ;)
14-03-2016 13:32
Van Aevermaet blaast wel wat hoog van de toren sinds hij z'n eerste BC won.Hij wordt
in Mei 31 en heeft nog nooit een Worldtour koers gewonnen.Hij heeft kans hier,maar het moet nog gereden worden en Baas Van Garderen loert ook op een zege...
14-03-2016 13:34
@ Senioralex

Hij won toch vorig jaar een tour etappe..? Oh, en een etappe in de Tirreno..?

Reacties zijn gesloten.