Van Avermaet hoopt op WK-selectie: “Maar ik ben op dit moment geen certitude”

dinsdag 17 augustus 2021 om 12:58
Van Avermaet hoopt op WK-selectie: “Maar ik ben op dit moment geen certitude”

foto: Cor Vos

Greg Van Avermaet is sinds 2007 steevast van de partij op het WK wielrennen, maar de vraag is of hij er dit jaar ook bij is in eigen land. Met Wout van Aert rekent bondscoach Sven Vanthourenhout op één duidelijke kopman en voor de overige plekken is de concurrentie moordend. “Ik zal mijn selectie moeten afdwingen”, klinkt het in gesprek met Het Nieuwsblad.

De 36-jarige Van Avermaet wist in het voorjaar nog naar meerdere ereplaatsen te fietsen, met een derde stek in de Ronde van Vlaanderen als voornaamste uitschieter, maar de laatste maanden is de renner van AG2R Citroën vergeefs op zoek naar zijn beste benen. Zo draaide de voorbije Tour de France uit op een teleurstelling.

Vandaag hervat Van Avermaet na goed drie weken weer de competitie in de Tour du Limousin. “Dit is voor mij een nieuwe wedstrijd. Mijn trainer en ikzelf vonden het een goed idee om deze koers te rijden. Anders had ik voor de Benelux Tour (30 augustus-5 september, red.) zes weken met alleen maar training gehad.”

“Als ik het goede gevoel terugvind, komt die WK-selectie ook wel”
“Het parcours van de Tour du Limousin is heuvelachtiger dan bijvoorbeeld Poitou-Charentes en is er ook geen tijdrit. Zo is het een interessante wedstrijd.” Na de Tour du Limousin hoopt Van Avermaet goed te presteren in onder meer de Benelux Tour en Parijs-Tour. Ook het WK in Leuven is een wedstrijd die de Belg heeft aangekruist in zijn agenda.

De vraag is alleen of Van Avermaet er straks wel bij is in eigen land, gezien de concurrentie. “Het klopt dat ik op dit moment geen certitude ben. Ik zal mijn selectie moeten afdwingen, maar voor mezelf wil ik vooral het goede gevoel terugvinden op de fiets. Sinds de Dauphiné heb ik me nooit meer echt top gevoeld. Als ik het goede gevoel terugvind, komt die WK-selectie ook wel”, aldus Van Avermaet.

Dit artikel delen:

19 Reacties

chasse patat 17 augustus 2021 om 13:23

certitude?! En dan volhouden dat Belgen minder leenwoorden gebruiken dan Nederlanders.

Cervezas 17 augustus 2021 om 16:30

Volhouden? Dat zou ik allerminst doen. Met een vader die opgegroeid is in Brussel staat mijn woordenboek ook gevuld met "placeren, arriveren, couverts, pions" etc…
Maar ook in het Gentse worden deze woorden 'gebezigd'.
In De Pinte en Latem spreekt men zelfs nog geregeld frans. Maar dat zijn de 'chiqués', de Gentse 'Bourgeoisie' .

Ook in West-Vlaanderen heb je veel leenwoorden uit het frans of engels dan wel verbasterd.

'de comiskes doen' = faire des comissions = boodschappen doen

MarkPeeters 18 augustus 2021 om 09:21

Voor Vlamingen is het logisch aangezien 40% van de Belgen franstalig is. Hoeveel procent van de Nederlandse bevolking is franstalig?
Bovendien, bepaalde leenwoorden komen vooral in Nederland voor. Woorden als “marechaussee”, “jus d’orange” … zijn begrippen die vooral door Hollanders maar minder of niet door Vlamingen gebruikt worden.

fudd 17 augustus 2021 om 13:38

Heeft nochtans een goede sollicitatie gedaan tijdens de OS.

Michelangelo 17 augustus 2021 om 17:04

Wat mij betreft was zijn sollicitatie daar beter dan die van Evenepoel. Van Avermaet heeft daar bewezen bereid te zijn zich volledig weg te cijferen in dienst van zijn kopman, en zich te houden aan alle afspraken en teamorders. En volgens mij is dat een heel belangrijke randvoorwaarde als je met 1 kopman wilt starten.

Dan kun je m.i. beter starten met renners die volledig bereid zijn om mee te gaan in de ploegtactiek, dan met renners waar je je twijfels over hebt.

De luxe van de bondscoach in Belgie is overigens dat er heel veel renners zijn die dit parcours aankunnen, en dat er dus echt wat te kiezen valt. Dit in tegenstelling tot een echt klimparcours, waarbij je weet dat er slechts een handjevol Belgische renners is dat echt mee kan doen tot in de finale. En dan kun je dus ook gewoon je eisen stellen aan de mensen die mee willen.

Cochise 17 augustus 2021 om 19:06

Wel handig dat jij inzicht hebt in de afspraken en teamorders en dus weet dat Evenepoel die negeerde. Voor zover deze onwetende volger het weet moest hij proberen om mee over Mikuni te geraken met Wout. Hij was daarvoor duidelijk niet goed genoeg. In tegenstelling tot jou ga ik m’n eigen analyse niet tot evangelie promoveren maar zou het niet kunnen dat hij wilde anticiperen met die aanval om zo wél mee over Mikuni te geraken ondanks z’n mindere benen?
In Harrogate wachtte hij meteen op Gilbert toen die pech had en hypothekeerde er zelfs z’n eigen kansen mee.

Overigens wel mooi dat je Van Avermaet zijn inspanning naar waarde weet te schatten. 3 minuten dicht rijden op een hoopje exotische amateurs waarvan de meesten de plaatselijke rondes niet eens zouden halen, daarvoor mag je wel credits krijgen!

Scott Sunderland 17 augustus 2021 om 13:49

Greg weet het. Hij zal echt beter moeten gaan rijden. Anders is het ook zinloos om op het WK te starten. Hij is 36 nu en zijn tijd van oogsten is definitief voorbij. Hij kan alleen nog hopen op een positieve uitschieter. Hij heeft wel de mazzel en de zekerheid van een contract tot en met 2023 bij AG2R.

rennerske 17 augustus 2021 om 13:55

Mooi: “ik ben momenteel geen certitude”. Dank je Greg.

koos1 17 augustus 2021 om 13:55

Als hij zich volledig wil opofferen zoals op de OS zou ik zeggen selecteren, als hij voor eigen kans wil gaan thuis laten.

Dario Koelkast 17 augustus 2021 om 14:04

Kan lastig worden, er zijn best veel Belgen die op een Vlaams parcours een zeer nuttige rol kunnen vervullen. Zowel als schaduwkopman of als goede helper tot diep in de koers.

Reiger 17 augustus 2021 om 14:49

Je kunt natuurlijk niet zeggen dat het selecteren van Greg zinloos zou zijn. Als er iemand weet hoe je moet positioneren op Vlaamse wegen is hij het wel. Hij is bijlange na niet goed genoeg meer om mee te doen voor de overwinning maar hij lijkt mij de ideale koerskapitein voor de eerste pakweg 200 km. Daardoor zou de absolute kopman WVA redelijk fris aan de finale moeten kunnen beginnen.

De Cabybara van de Conradkade 17 augustus 2021 om 16:03

Naesen kan dat werk ook. En de rol die Greg op de OS vervulde kan de Clercq ook…

Reiger 17 augustus 2021 om 17:00

Die kunnen ook alletwee in dienst rijden maar Greg is qua tactisch inzicht wel één van de betere Belgen. Die wordt koerskapitein, zet de grote lijnen uit en werkt ook hard voor de ploeg. Win win dus.

Massimo Bataille 17 augustus 2021 om 17:01

Van Avermaet moet je op een parcours niet als 1ste man laten rijden.
Iedereen boort hem maar de grond in als hij niet wint,maar hij heeft gewoon een oerdegelijk voorjaar gereden dit jaar:
3de in R.v.Vl, 6de in E3, 7de in dwars d. Vl, 12° in Brabantse Pijl en G-Wevelgem en 13° in Sanremo. Dit zijn allemaal ereplaatsen waar 99% jaloers op is.

Qua selectie zit ik ook wel eerder te denken op
Van Aert, Stuyven, Lampaert, Van Avermaet en Declercq en afhankelijk van conditie nog 3 uit deze groep: Naesen, Vanmarcke, Philipsen, Teuns en Vermeersch.

Michelangelo 17 augustus 2021 om 17:09

Namen die Massimo noemt zijn niet echt gek. Jammer dat Van Moer geblesseerd is, want die had op basis van zijn wedstrijden ook wel een plekje verdiend.

Wat wel listig gaat zijn (en wat WK’s altijd mooi maakt), is hoe ploegbelangen en landsbelangen door elkaar heen kunnen lopen. Als je verwacht dat Alaphillipe en MvdP de grootste concurrenten zijn, wat doe je dan met renners uit de ploegen van Lefevere en Roodhooft. Of kies je bewust juist mensen uit andere ploegen (Naesen, Stuyven, Gilbert, Van Hooydonck) om meer zekerheid te hebben over de bereidheid om vooral voor de Belgische kopman te werken.

Zal interessante discussie worden de komende tijd.

Alfons Haavers 17 augustus 2021 om 19:16

@Massimo: Benoot en Van Hooydonck kan je ook wel al opschrijven denk ik, als 2 luitenanten/vrienden van WvA.

Aangevuld met Stuyven, Wellens, Declercq, Van Avermaet en… Remco Evenepoel is mijn gok (al zullen de koersen van komende weken wellicht meer duidelijkheid bieden over het vormpeil van de verschillende kandidaten).

MarkPeeters 18 augustus 2021 om 09:25

@reiger: inderdaad, geen kopman (daarvoor is hij niet sterk genoeg meer) maar eerder als een wegkapitein. Greg kan heel goed de koers lezen, zeker op een Vlaams parcours.
@de cabybara: Oliver Naesen heeft minder koersinzicht dan Greg VA. Eigenlijk is Oliver al enkele jaren een betere renner dan Greg VA maar toch behaalt Greg betere resultaten (dit jaar nog 3e in de Ronde van Vlaanderen).

Ronellenfitsch 17 augustus 2021 om 19:24

Vandaag maar 10,5 minuut verloren in de Limousin. Ja, echt lekker aan het solliciteren Greg

MarkPeeters 18 augustus 2021 om 09:28

Nog nooit gehoord van een voorbereidingskoers rijden? Greg hoeft zich niet te bewijzen. De bondscoach en andere kenners weten na al die jaren wel wat je van Greg VA kan en mag verwachten en wat niet. Leken zoals jij weten dat duidelijk niet.

Headlines

Materiaalzone

Populair