Van Avermaet: “CCC is op zoek naar versterkingen”
foto: Cor Vos
vrijdag 3 mei 2019 om 12:28

Van Avermaet: “CCC is op zoek naar versterkingen”

Greg van Avermaet bleef dit voorjaar met lege handen achter. De Belg was erbij in de finales, maar moest het wel vaak alleen doen. De Olympisch kampioen hoopt dan ook op versterkingen. “Ik denk dat we bijvoorbeeld een schaduwkopman moeten aantrekken voor de klassiekers”, zo vertelt de renner van CCC aan Het Nieuwsblad.

Van Avermaet moest het in de finales alleen opknappen, aangezien renners als Michael Schär, Łukasz Wiśniowski en Guillaume Van Keirsbulck relatief snel moesten passen. “Vergeet niet dat we als ploeg in opbouw zijn”, verdedigt de Belg zijn kompanen. “Maar ik denk wel dat we een schaduwkopman moeten aantrekken voor de klassiekers.”

“We proberen als ploeg ook nog een klassementsrenner en wellicht een sprinter binnen te halen. Er zijn zeker mogelijkheden, maar de vraag is wie er wil komen.” Tiesj Benoot zou genoemd worden als mogelijke versterking. “Het is niet gemakkelijk om iemand van dat kaliber aan te trekken”, aldus Van Avermaet.

Hulp op het juiste moment 
“Ik zou er echter niets op tegen hebben. Integendeel. Ik weet ook dat de ploeg bezig is met enkele renners, maar ik kan er geen namen op plakken. Sommige coureurs zijn namelijk met vier of vijf ploegen in gesprek.” Van Avermaet weet echter wel wat hij wil. “En dat is iemand die er nog bij zit in finales van klassiekers. Iemand die ook helpt, maar dan op het goede moment.”


Wie moet CCC eigenlijk halen? Laat het weten in de comments!

RIDE Magazine
58 Reacties
Sorteer op:
3 mei 2019 12:32
Philippe Gilbert als schaduwkopman bij CCC lijkt me wel leuk.
3 mei 2019 12:33
Dat had een groot deel hier op W'flits al in januari in de smiezen. Eén van de zwakste WT-ploegen
    3 mei 2019 12:46
    Het zijn allemaal prima WT-renners, maar overall hebben ze te weinig kwaliteit om zich als ploeg vaak te kunnen onderscheiden.

    Wel grappig om de reacties terug te lezen nadat ze in de eerste maanden van het seizoen enkele uitschieters hadden..
3 mei 2019 12:36
No shit, Sherlock...
3 mei 2019 12:42
Allemaal einde contract die hiervoor in aanmerking komen: Stybar, Kristoff, Gilbert, Trentin, Matthews, Degenkolb, Benoot, Van Baarle, Keukeleire, Senechal, Colbrelli, Turgis, Van Poppel, Petit

Andere interessante namen voor deze ploeg en einde contract: Hofstetter, Sam Bennett, Poels, Formolo, Kudus, Gibbons, Cattaneo, Masnada, Velasco, Conti, Jules, Pozzovivo, Zakarin
3 mei 2019 12:43
Politt
3 mei 2019 12:49
Gilbert is lekker slim, bij QS rijden voor een relatief laag basisloon, maar met hoge premies voor als hij goed presteert.

Toen hij zijn contract bij QS vernieuwde in 2017 heeft hij zelf een clausule opgesteld voor een premie voor twee koersen in het bijzonder: Milaan-San Remo & Parijs-Roubaix.

Hij heeft dankzij de ondersteuning en expertise van QS de Ronde van Vlaanderen en Parijs-Roubaix gewonnen. Als kers op de taart won hij ook nog eens zijn vierde Amstel Gold Race.

Van Avermaet zal vast een veel hoger basisloon hebben dan Gilbert, maar wel ten koste van een goede ploeg. Dit is al het tweede voorjaar op rij waar hij helemaal niets binnenhaalt, zelf geen podium in een Monument.

Dat moet toch wel zuur zijn voor Van Avermaet, zeker gezien zijn rivaliteit met Gilbert.

Als ik Van Avermaet was, had ik mijzelf al lang aangeboden bij QS... Al zal hij wellicht niet samen met Gilbert in een ploeg willen rijden.
3 mei 2019 12:50
Ze hebben wel meer renners nodig dan alleen een schaduwkopman voor de klassiekers.
Buiten Van Avermaet hebben ze gewoon geen topper en als Van Avermaet dat zoals dit voorjaar wat minder presteert is het helemaal niks met de ploeg.
Nu de (grote)rondes eraan gaan komen rijden ze bij CCC ook vrijwel doelloos rond, alleen met een ontsnapping rijden ze dan nog in beeld en met geluk zit er een etappe winst in.
Wat CCC het beste kan doen is Sam Bennett aantrekken met een leadout man daarbij.

Dan kan je in veel koersen voor één kopman rijden ipv doelloos in de rondte.

Een klassementsman erbij zou ook geen overbodige luxe zijn, misschien toch Kwiatkowski die een doel wil maken van de tour in de toekomst.
    3 mei 2019 13:04
    1. Als je Sam Bennett of desnoods een Hofstetter probeert te halen idd met een een goede lead out en
    2. Van Baarle en Keukeleire/Petit/Turgis voor de klassiekers en
    3. Voor het klassement bijvoorbeeld de volgende namen:
    - Formolo, als kopman en heb je in de heuvels ook wat aan
    - Poels, als kopman in kleine rondes en een vrije rol
    - Conti, ook voor de kleinere rondes en als ondersteuning
    - evt. Pozzovivo als nestor en kopman mocht hij daar zin in hebben
    Dan heb je toch een stuk leukere ploeg te pakken en de meeste hiervan zullen toch in het riante budget van CCC moeten kunnen passen (?)
    Dat zijn veelste veel namen die jij noemt, bovendien als je Poels en Formolo zou willen is er voor die renners al geen reden meer om te komen.

    Ik zou zeggen

    In
    Sam Bennett
    Fausto Masnada
    Michael Kwiatkowski
    Rudiger Selig

    Out
    Gradek
    Bernas
    Akkoord voor volgende renners:

    - Sprint: Sam Bennett, Rudiger Selig
    - Klassiekers: Van Baarle, Jens Keukeleire
    - Klassement: Davide Formolo

    Ik zou ook willen toevoegen: Ion Izagirre
    3 mei 2019 15:21
    Als je Ion neemt, moet je Gorka er ook bijhalen hè?
3 mei 2019 12:55
@redactie: QS zit aan de ketonen, kan daar een stuk over?
    3 mei 2019 13:05
    Is volens de Belgische professor geen doping ,want staat niet op de doping- lijst
    3 mei 2019 13:14
    En?

    3 tot 15% beter wor je dervan. Is wel prestatiebevorderend middel. Ik voel me toch ietwat bedrogen na wat ik lees & de prestatie die ik in het voorjaar zag...
    3 mei 2019 13:17
    @John
    "Is volens de Belgische professor geen doping ,want staat niet op de doping- lijst"

    Dat is helemaal z'n motivatie niet hoor ...
    Het gaat ten eerste om een lichaamseigen stof (itt cafeïne, ook geen doping) die bovendien geen negatieve bijwerkingen heeft (zoals EPO, wel doping). Op die 2 vlakken net hetzelfde als suikers eten of water drinken.
    Het is door het WADA uitvoerig onderzocht en daar hebben ze besloten het niet op de dopinglijst te zetten. Enige wat nu kan gebeuren is dat social media het zo opblazen dat WADA/UCI toch ingrijpt om de negatieve sfeer rond het wielrennen te vermijden.
    3 mei 2019 13:21
    Er zijn wel meer dingen prestatiebevorderend. Zoals bananen en sportdrank. Of pindakaas, als je basislijn een boterham zonder pindakaas is. Omdat iets een spannende naam heeft maakt het niet noodzakelijk eng.
    3 mei 2019 13:23
    Nie iedereen beschikt erover zoveel is duidelijk. Maakt de strijd ongelijk
    3 mei 2019 13:23
    Nee joh. Bij Deceuninck is er een betere sfeer dan bij andere ploegen.

    Dat is het mantra, dus waar.
    3 mei 2019 13:24
    En bij Sky?
    3 mei 2019 13:28
    @koos
    Misschien moeten die andere ploegen dan even googlen? Koste mij twee seconden;
    https://www.bulkpowders.nl/framboos-ketonen.html
    Je bent paniekerig aan het doen omdat je geen idee hebt wat ketonen zijn, als ik paniekerig ga doen over alles wat ik niet weet, heb ik de hele dag stress...
    3 mei 2019 13:31
    Verrek... Klopt helemaal, Koos. koersvervalsing? Ongelijke strijd op zijn minst. En verklaart misschien ook wel andere topprestaties van sommige renners...
    3 mei 2019 13:36
    Vin ik ook odiel, ik vind vals. Ik lees ook dat de goei ketonen super duur zijn dus enkel voor de ploegen met grootste budget. In de tour van vorig jaar waren er maar 7 a 8 team die er over beschikte & dus prestaties konde maken 3 tot 15 % beter dan de rest
    3 mei 2019 13:45
    Had Quickstep vorig jaar geen budgettaire problemen?
    Daarnaast is verschil in ondersteuning, materiaal en voeding inherent aan sport-sponsoring. Als jouw team alleen een klotefiets kan betalen is dat ook niet de schuld van Sky of Quickstep. Ook niet alle teams kunnen het hele seizoen een persoonlijke chefkok de wereld rondvliegen. Moeten we daar dan ook maar iemand voor kruisigen?
    3 mei 2019 13:55
    West wat je zeg sla als kut op dirk
    3 mei 2019 13:58
    Als je het niet snapt mag je dat ook gewoon zeggen hoor...
    3 mei 2019 14:33
    Ja en de andere ploegen hebben hier nog nooit van gehoord? Dat geloof je toch zelf niet?

    Vraag anders eens na bij MVP, die zal er ook wel al van gehoord hebben :)
    En is zijn goed recht ook, want is volkomen legaal!
    3 mei 2019 14:39
    Het artikel gaat over CCC en van Avermaet en niet over doping en Sky !
    3 mei 2019 14:43
    Ja, maar over het feit dat CCC een flutploeg heeft zijn we het allemaal eens ;)
3 mei 2019 13:07
Styby
Kwiat
Majka
Philipsen
Greipel
Timothy Dupont
Sean de Bie
    3 mei 2019 14:14
    Dupont en De Bie gaan nog minder lang mee dan zijn huidige team!
3 mei 2019 13:13
Van Avermaet: aardige vent en supergoed wielrenner. Alleen als ik hem was zou ik eens stoppen met die belachelijke gouden helm en gouden fiets. Wellicht een ideetje van de sponsor, maar het brengt alleen maar ongeluk en legt (onbewust) druk op hem.
3 mei 2019 13:19
Niet zo'n beste ploeg nee. En als de enige echt grote kopman Van Avermaet dan ook niet top presteert blijft er weinig over. Als hij een of twee klassiekers had gewonnen zou men al veel positiever zijn nu. Kwiatkowski en Stybar kunnen ze wel gebruiken.
3 mei 2019 13:19
Bennett of Hofstetter zijn renners die onmiddelijk zullen presteren. Als schaduwkopman zou Benoot binnen het profiel passen. Verder zou ik ook even polsen bij Dries van Gestel. Die reed een aardig voorjaar. Kan een goede meesterknecht worden. Bergop is Formolo een uitstekende versterking. Ook Majka kan met zijn Poolse roots een goede vrijbuiter zijn in Grote rondes.
3 mei 2019 13:19
Het gaat niet om bijgeloof. Dat soort fratsen leidt altijd af van het doel. Kijk maar naar Sagan. Neem een voorbeeld aan Froome die na 4 x de tour ook niet op een gele fiets rijdt.
    3 mei 2019 13:25
    En toen won Froome nog een keer op een niet-gele fiets?
    En Sagan is ontzettend afgeleid door de kleuren van zijn fiets en niet door zijn scheiding?
3 mei 2019 13:37
Het is heel simpel. Om te winnen moet je gretig zijn. Maar een gouden fiets en gouden helm geeft je onbewust het gevoel dat je het gemaakt hebt en een status aparte hebt.
3 mei 2019 13:38
Je zult zien als hij kapt met die houden helm en fiets gaat hij weer winnen.
    3 mei 2019 13:40
    Volgens mij heeft ie Roubaix, de E3, Wevelgem en de Omloop gewonnen op een gouden fiets...
    Het is wonderbaarlijk dat er een heel artikel geschreven wordt over hoe ie het hele voorjaar geen ondersteuning heeft gehad en dat het eerste is wat in je opkomt als reden voor zijn falen; de kleur van zijn fiets en helm (die kan ie zelf niet eens zien)
3 mei 2019 13:45
Kwiatkowski & Majka voor het rondewerk.
Bennett & Selig voor de spurten.
Keukeleire voor de klassiekers.
3 mei 2019 13:47
Kristoff wil weg bij Emirates, lijkt me een prima versterking voor deze ploeg. Kan samen met Greg klassieke finales rijden en staat er altijd in de vlakke World Tour eendagskoersen.
3 mei 2019 14:02
@west: de Parijs Roubaix won hij op de rode fiets in teamkleuren. Ben met je eens het is een wonderbaarlijke redenering, maar het leven is vaak wonderbaarlijk. Maar een vraag: als je demarreert met een gouden fiets/gouden helm (makkelijk herkenbaar) of met een gewone fiets/gewone helm, wie wordt er dan eerder teruggehaald?
    3 mei 2019 14:14
    Klopt, maar (extra) herkenbaarheid is niet hetzelfde als door die fiets afgeleid zijn of een gevoel?
3 mei 2019 14:19
wel duidelijk dat van Avermaet geen sprintende mede kopman wil hebben. Benoot moet voor van Avermaet dan de koers hard maken zodat hij kan profiteren.

Een renner die potentieel sneller is dan hij zelf noemt hij in iedergeval niet en wil dus geen concurrentie binnen het eigen team, terwijl een renner als Kristoff erbij halen prima zou zijn voor Greg en voor de resultaten van het team maar dan moet hij zelf wegrijden in de finales...
3 mei 2019 14:34
Het is me toch wat met van Avermaet, zit ie in een sterke voorjaarsploeg is het niet goed, moet ie het nu eens zelf doen is het nog niet goed.

Nee, dan liever ene Mathieu.
3 mei 2019 15:40
In ander nieuws: gras is groen
3 mei 2019 15:54
Dat het belang van een goede ploeg in de klassiekers flink wordt overschat is anders door voorjaar wel bewezen. Moet ik meer zeggen?
3 mei 2019 18:33
Misschien moet CCC op zoek naar een andere kopman voor de klassiekers.
4 mei 2019 18:58
Greg reed ook een lekkere Tour afgelopen jaar.

Denk wel dat in zijn soort wedstrijden icm met zwakke ploeg het steeds moeilijker voor hem wordt om nog te winnen, mede door de nieuwe generatie.

Ook zijn reactie bij enige wedstrijd die hij dit jaar won toen zei hij beter te vroeg dan te laat. Zie zo 123 niet waar hij zijn tweede nog gaat halen.

Reacties zijn gesloten.