Van Aert past voor WK op de weg (en verkent dus ook niet)

vrijdag 3 mei 2019 om 14:58
Van Aert past voor WK op de weg (en verkent dus ook niet)

foto: Cor Vos

Wout van Aert moet nog minstens een jaar wachten op zijn debuut op het WK wielrennen. Even leek het erop dat de Belg deze maand naar Yorkshire zou vertrekken om er het WK-parcours te verkennen, maar zijn ploeg Jumbo-Visma is duidelijk: “Geen WK en dus ook geen verkenning.”


Eind april leek het er nochtans op dat Van Aert zou afreizen naar Yorkshire om er de route tussen Leeds en Harrogate te gaan bekijken samen met de Belgische bondscoach Rik Verbrugghe en Oliver Naesen. Het voedde alleen maar de geruchten over een eventueel WK-debuut van Van Aert op 29 september.

Die verkenning door Van Aert komt er niet want het WK rijdt hij ook niet, laat woordvoerder Ard Bierens van Jumbo-Visma weten aan WielerFlits. “Wout heeft het WK niet op zijn programma staan. Ik zeg nooit, nooit. Maar het is niet de bedoeling dat daar iets aan verandert. Dus een parcours verkennen van een wedstrijd waar je niet aan deelneemt, is zinloos.”

Dit artikel delen:

26 Reacties

kjjl 3 mei 2019 om 15:00

Ho Rik, daar gaat je snoepreisje.

Boomie1 3 mei 2019 om 15:08

Gaat alsnog met Naesen?

kjjl 3 mei 2019 om 15:33

Dat zou je denken, maar laten we wel wezen. De kans dat Naesen onverhoopt toch moet Bardetsitten is vrij groot. Nee ik denk dat Rik het hotel kan afzeggen.

Iets serieuzer; Mathieu lijkt een grote kans te hebben op winst gezien zijn sprint en het parcours. Veldritten afzeggen (o.a.) en het WK rijden lijkt dan logisch.
Voor Wout is die kans toch aanzienlijk kleiner lijkt me. En met afmakers als Greg en Philip zal hij in de praktijk nooit kopman zijn. Lijkt me redelijk logisch dat hij zijn seizoen niet afstemt op het WK.

Nico Dick 3 mei 2019 om 15:58

@Boomie: Van Aert wordt vervangen door Lampaert voor de verkenning. Samen met Naesen

jessevdalen 3 mei 2019 om 15:02

De ploeg is duidelijk, maar wat willen ze hem verbieden? Hij kan toch voor zijn land uit willen komen? Of dat op de planning stond of niet. Daar heeft de ploeg niks over te zeggen

DeGroteMolen 3 mei 2019 om 15:23

Als ik goed geïnformeerd ben betaalt de ploeg als werkgever zijn salaris. Dus dat ‘niets over te zeggen’ is relatief.

mackie 3 mei 2019 om 15:38

Zo ver ik weet mag je als ploeg niemand verbieden om mee te doen aan een WK, sterker als een land je oproept moet de ploeg hem sturen. Bij het EK is het overigens niet verplicht.

Overigens zegt de ploeg tegen het Nieuwsblad, dat als Wout wil gaan ze graag een programma voor hem schrijven met het oog op het WK. maar omdat het nu niet in zijn programma staat, en hij rust moet houden mag hij niet gaan.

kjjl 3 mei 2019 om 15:48

@Mackie In dat artikel staan inderdaad interessantere passages dan de stukjes die hier vermeld worden.

AWestie 3 mei 2019 om 15:56

Zo snap ik het nieuwsbericht al veel beter inderdaad. De ploeg zegt nu eigenlijk: Met het WK hebben we geen rekening gehouden en omdat Wout een heel jaar bezig is moet je wel gedoseerd omgaan met de vorm. Dus we houden hem liever thuis. En dat snap ik, maar hier is denk ik nog geen definitieve plooi hoor. Rik gaat denk ik nog vaak naar ‘Olland bellen.

john 3 mei 2019 om 16:00

@grote molen dus als Ajax tegen Neres zegt jij gaat niet voor Brasil spelen dan moet hij maar in Amsterdam blijven want Ajax betaald zijn salaris .
Of geld dit alleen maar voor wielrennen

titanio82 3 mei 2019 om 16:53

Zie je de gebruikelijke Van Aert miserie alweer aan de einder verschijnen?

rahimns 3 mei 2019 om 20:22

De ploeg verbiedt toch ook geen deelname, ze zagen alleen het nut van een verkenning niet in zolang het WK niet op zijn agenda stond.

xistnc 3 mei 2019 om 15:04

Ard fffing Bierens gaat toch niet over de WK-selectie van België? :o

wieler4live 3 mei 2019 om 15:10

Zo als ik het begreep mag hij wel het wk rijden maar maar deze maand niet verkennen omdat ze hem rust willen geven

Joachim Agostinho 3 mei 2019 om 15:36

Van het parcours verkennen wordt hij niet moe hoor. Zoals ik het lees geven ze hem niet vrij, slechte reclame voor Jumbo Belgie.

S. Morgenstern 3 mei 2019 om 15:40

Vifit is ook niet blij.

wieler4live 3 mei 2019 om 15:45

De reden was een zwaar cross en voorjaar seizoen en het feit dat hij net precies is verhuist een verkennen zal altijd meer energie kosten als op je gemak thuis zijn en je trainingen afwerken

Nico Dick 3 mei 2019 om 16:00

Van Aert rijdt het WK niet! Dat staat duidelijk in de kop. Dan is een verkenning zinloos…

Romāns Vainšteins 3 mei 2019 om 19:50

Je weet nu helemaal nog niet of hij straks het WK rijdt.

DeGroteMolen 3 mei 2019 om 15:26

Wel jammer als WvA niet meedoet. Zou hem graag met MvdP willen zien deelnemen, net als in het EK vorig jaar.

HSV 3 mei 2019 om 15:34

Dat Mathieu rijdt is ook niet zeker.

Gilberto 3 mei 2019 om 16:53

Mathieu gaat echt wel rijden hoor. Ik snap absoluut de discussie niet waarom men zou vinden dat hij dat moet laten schieten. Die WB crossjes in Amerika sla je gewoon over. Tussen WK mountainbike en de weg zit een maand. Ik durf wel te stellen dat hij die mountainbike titel ‘gewoon’ pakt. Dan ben je zo euforisch als de ziekte, in de kracht van je leven, dan ken je de hele wereld aan man. Ga je met zoveel energie een maand later na een WK op de weg wat op je lijf is geschreven. Weekje later is er dan een TEST event voor Olympische Spelen het jaar daarop. Kom op zeg…

McMulenga 3 mei 2019 om 15:50

Jammer!! Voor de titel zou hij misschien niet mee kunnen strijden maar het zou wel een topknecht zijn voor Greg en Gilbert. Daarnaast is een extra Poel versus Aert toch een mooi affiche.

EddyB1958 3 mei 2019 om 16:14

Het WK staat niet op zijn programma, dus dat gaan verkennen snijdt geen hout”, klinkt het bij Jumbo-Visma. Al wil dat ook niet zeggen dat het nog wijzigt, werd daar nog aan toegevoegd. “Het is zeker dat het ‘momenteel’ niet op zijn programma staat”, nuanceert Bierens. Met andere woorden, er wordt niet meteen nee gezegd tegen WK-deelname. De ploeg wil eventueel wel een programma opstellen richting dat WK, maar die verkenning hoort er dus niet bij volgende week. Bron Het Nieuwsblad.
Yves Lampaert neemt zijn plaats in.

west 3 mei 2019 om 18:43

Ik had die Van Avermaet misschien ook helemaal niet meegenomen naar het wk… Hij is ten eerste al anderhalf jaar niet in zijn topvorm, kan ten tweede absoluut niet leuk samenspelen met de andere kinderen en ten derde hebben de Belgen toch genoeg namen?
Met Gilbert en Wellens als kopmannen, Naessen achter de hand houden voor een sprint met een uitgedunde groep, Vanmarcke en Benoot om de Finale vroeg te openen en Teuns, Lampaert en Declercq/Lambrechts/De Plus/Vanendert om te knechten? Dan heb je zo'n intrigant toch niet nodig?

Gilberto 3 mei 2019 om 21:19

Zie jij ploegen met een sterkere selectie? (Los van absolute kopmannen)