Van Aert en Stuyven wezen al op gevaar afdaling richting Kanarieberg: “Altijd een stressmoment”
foto: Cor Vos
woensdag 27 maart 2024 om 16:31

Van Aert en Stuyven wezen al op gevaar afdaling richting Kanarieberg: “Altijd een stressmoment”

Voor meerdere favorieten eindigde Dwars door Vlaanderen vroegtijdig door een zware valpartij. Onder meer Wout van Aert en Jasper Stuyven moesten de strijd staken nadat ze hard onderuit gingen in de afdaling richting de Kanarieberg. Een gevaarlijk punt, stelden veel renners nog geen week geleden. Dat deden ze in een enquête van Het Laatste Nieuws.

De renners kregen de vraag voorgelegd wat de gevaarlijkste passage/afdaling is in het Vlaamse voorjaar. Van Aert noemde allereerst de afdaling van de Paterberg, maar ook die naar de Kanarieberg en Oude Kwaremont. “Vooral door het gedrum van de renners”, legde hij uit. “In het algemeen doen de organisatoren van de Vlaamse klassiekers het maximum om de veiligheid te garanderen, door bijvoorbeeld bloembakken weg te halen. Que preventie zijn dit de veiligste koersen die er zijn.”

Stressmoment
Ook Stuyven, eveneens een van de grote slachtoffers van de val in Dwars door Vlaanderen, noemde de afdaling naar de Kanarieberg. “Altijd een stressmoment. Het peloton is er vaak nog groot en er ligt veel vuiligheid en grind aan de zijkant van het wegdek.”

Verder begonnen ook Jasper Philipsen, Jasper De Buyst, Brent Van Moer, Gianni Vermeersch en Tiesj Benoot over de afdaling naar de Kanarieberg. “Maar in de Ronde van Vlaanderen hebben ze de aanloop richting die helling vanaf dit jaar veranderd. Een positieve evolutie”, zei die laatste.

Aangepaste route Ronde van Vlaanderen
Benoot doelde daarmee op het feit dat de Kortekeer en Kanarieberg uit de route van de Ronde van Vlaanderen zijn gehaald. Dat is gedaan om de koers interessanter te maken, maar ook vanwege de veiligheid. “Er is een richting langswaar we verplicht naar de Kanarieberg moeten”, legde koersdirecteur Scott Sunderland onlangs uit bij Het Laatste Nieuws. “Dat gaat bergaf en het peloton haalt daar een snelheid van 90 km/u. Waarop de weg versmalt van drie rijvakken naar één. Als je over veiligheid praat, moet je dit serieus bekijken.”

RIDE Magazine
8 Reacties
27-03-2024 16:56
Dus eigenlijk geeft van Aert zelf al aan dat het gevaar ontstaat door de renners zelf. Duidelijk.

Ben benieuwd hoe veel extreme valpartijen er nog moeten gebeuren voordat er ook maar ietsje reflectie komt bij de renners..
27-03-2024 17:00
Tja ik zag een vrij brede weg en Van Aert die zeer spijtig zelf het wiel van Benoot aantikt.

Als de renners het zeggen zal het er echt wel gevaarlijk zijn maar vuiligheid en grind kan je weghalen en het stressmoment zal nu verschuiven naar een andere plek waar er nog veel renners bij elkaar zijn en er lastig punt aankomt. Ik hoop dat ze daar met het verleggen van de route ook rekening mee houden
27-03-2024 17:16
Het is een brede weg, die weliswaar omlaag loopt. Het gevaar maakt de renner zelf. Triest dat het gebeurt, maar dit valt helaas niet uit de bannen in de wielersport. Nu ligt het complete voorjaarspeloton erbij.
27-03-2024 16:46
Bijzonder. De renners die weten waarover ze het hebben tov de vele volgers alhier in vorig artikel dat de weg niets bijzonders is etc..
Of dat sporters in een wedstrijd, een race, eigen verantwoordelijkheid moeten nemen wat betekend niet racen en allemaal aan 30 per uur twee aan twee dat deel passeren of zoiets.
    27-03-2024 21:47
    Er zal echt iets moeten komen van de strekking die je aangeeft. Stoppen met de verantwoording over veiligheid op de eerste plaats bij de organisatoren leggen maar bij het gedrag van renners en ploegleiders. Het aantal renners per team hlaveren en dan niet het aantal teams vergroten zodat het aantal deelnemers per koers niet boven de 100 uitkomt. Gevaarlijker stroken neutraliseren ?
27-03-2024 17:23
Kan alleen maar stellen dat dit echt zwaar kl*te is voor iedereen maar dat ik tevens 'blij' ben dat het niet vooraan in een volledig peloton gebeurt want dan liggen er net als vorig jaar RvV 50 man in de kreukels.
27-03-2024 18:35
Dit is altijd een gevaarlijk punt. Maar de afdaling van de paterberg? Na de paterberg zit toch geen afdaling?

Zou eerder denken het stuk van oude Kwaremont naar de paterberg. Dat oogt altijd bijzonder gevaarlijk.
    27-03-2024 23:38
    Precies, Vanmarcke kan er over meepraten, kwam op volle snelheid met zijn wiel daar in de gleuf tussen de betonplaten

Reacties zijn gesloten.

RIDE Magazine