Van Aert en Evenepoel in koor: “Ja, we gaan zondag samenwerken”

donderdag 22 september 2022 om 11:42
Van Aert en Evenepoel in koor: “Ja, we gaan zondag samenwerken”

Ter Illustratie - foto: Cor Vos

Vorig jaar verliep de samenwerking tussen Wout van Aert en Remco Evenepoel op het WK allesbehalve vlekkeloos, maar dit jaar staan alle neuzen weer dezelfde kant op. “Vorig jaar waren er inderdaad wat woorden na het WK, maar daar hebben we onze lessen uit geleerd. Ja, we gaan samenwerken”, was de belangrijkste boodschap op de persconferentie van de Belgische ploeg in Wollongong.

De nieuwe RIDE is nu verkrijgbaar!
Gravel, kasseien, modder, zand, met tassen, zonder tassen: dat zijn de thema's van de nieuwe RIDE die eind september verschijnt. Bestel nu ons najaarsnummer online en krijg hem binnen enkele dagen thuisbezorgd. Bestel hem hier

Een jaar na het veelbesproken WK in Leuven zijn de plooien gladgestreken en is de kou uit de lucht. Van Aert en Evenepoel maakten vandaag een ontspannen indruk op de persconferentie. “Ja, we gaan samenwerken. Ik heb ‘ja’ gezegd, zoals bij een huwelijk”, grapt Van Aert. “En ja, we hebben erover gepraat.” De 28-jarige topfavoriet is al een tijdje in Australië. “Dat is niet onbelangrijk voor de sfeer. Het is anders dan een paar dagen voor een wedstrijd samenkomen.”

“Als je twee weken samen bent, moet je toch een beetje aanpassen. Maar het was niet enkel belangrijk voor de sfeer, ook voor de fysieke aanpassing, de jetlag. De reis vanuit Canada was zwaar, maar nu ben ik hersteld. Ik voel me goed. Vandaag was het de eerste dag slecht weer, daarvoor heb ik altijd goed kunnen trainen. Of ik mijn beste vorm heb? Moeilijk te zeggen. Ik voel me klaar, mijn opbouw verliep zoals gepland.”

Van Aert: “Misschien kan ik vroeger aanvallen”
Van Aert besloot in aanloop naar de wegwedstrijd niets aan het toeval over te laten en besloot zelfs te passen voor het WK tijdrijden. Of hij nu toch spijt heeft van zijn keuze, werd hem nog gevraagd. “Nee, ik heb geen spijt dat ik de tijdrit niet gereden heb. Die beslissing had ik al in het voorjaar genomen en daar wilde ik niet vanaf stappen. Je verwijst naar de naam van de winnaar (zijn Jumbo-Visma-ploegmaat Tobias Foss, red.) maar het is te makkelijk om te zeggen dat ik gewonnen zou hebben mocht ik aan de start hebben gestaan.”

De Belgische ploeg, met Van Aert, op verkenning in Wollongong – foto: Cor Vos

De winnaar van de groene trui in de voorbije Tour de France is blij met het feit dat hij Evenepoel als ploeggenoot aan zijn zijde heeft. “Als we met elkaar koersen, maken we gewoon meer kans om te winnen. Ik heb normaal een betere sprint dan Remco, hij kan van verder aanvallen. Maar hij moet niet te vroeg zijn keuze maken. We moeten profiteren van het feit dat we met twee in de finale kunnen zitten. We moeten beide opties open houden. Iedereen verwacht dat ik op een sprint mik, maar misschien kan ik vroeger aanvallen.”

Evenepoel: “Ik voel me beter dan een week geleden”
Evenepoel kwam ook uitgebreid aan het woord op de persconferentie. De winnaar van de Vuelta a España ziet een samenwerking met Van Aert helemaal zitten. “Ik ken de capaciteiten van Wout, hij kent die van mij. We kunnen perfect samenwerken in de finale van een zware wedstrijd. Ik sluit me aan bij Wout. Zo lang mogelijk samenblijven en geen domme krachten verspillen. Misschien is Mount Pleasant niet de zwaarste klim, maar het is een lange koers. En het is een WK, dan kan je altijd sneller rijden.”

“Het parcours is ook niet makkelijk, altijd keren en draaien. De vermoeidheid zal doorslaggevend zijn. We zijn trouwens niet de enige ploeg om de wedstrijd te controleren. Ik denk aan Italië, Frankrijk, Nederland… Veel ogen zullen op ons gericht zijn, maar we moeten kalm blijven en als een team samenwerken. We moeten situaties als vorig jaar zien te vermijden. Ik, Wout en de zes andere jongens weten hoe ze moeten koersen. Het ideale scenario? Dat we met een groepje van zeven of acht naar de finish rijden na een snelle slotronde en dat we één en twee worden.”

Evenepoel heeft al een pittig seizoen achter de rug en moest in aanloop naar het WK erg diep gaan in de Vuelta, maar van extreme vermoeidheid is absoluut geen sprake. “Ik voel me beter dan een week geleden. Er zit meer energie in mijn lichaam. Vandaag was de eerste dag dat ik later dan 6.30 uur wakker werd. Dat is goed nieuws. Het lichaam is eindelijk hersteld. Of ik de benen van Luik-Bastenaken-Luik heb, valt moeilijk te zeggen. We zijn in een andere fase van het seizoen, ik weeg ook drie kilo lichter. Vergelijken heeft dus geen zin.”


Dit artikel delen:

58 Reacties

assen 22 september 2022 om 11:59

Wat denken jullie ervan, wielermakkers?

1) Neemt door de deelname van REV aan het WK de kans toe dat een Belg WK wordt?
2) Neemt de kans dat WvA WK wordt toe, met de deelname van REV?

Hier mijn antwoorden.

Vraag 2) is mijns inziens de gemakkelijkste, met een duidelijk “nee”. Als REV demareert en WvA blijft zitten, dan wint WvA waarschijnlijk niet. De kans dat WvA gevangen zal zitten MET REV is veel groter dan ZONDER REV. Mijn conclusie is dan ook dat de kans dat WvA WK wordt MET REV een stuk kleiner is dan ZONDER REV.

Vraag 1) vind ik lastiger. Hangt er een beetje vanaf of REV door mag rijden met andere vluchters en hoe lastig het parcours is. Als hij door mag rijden en het parcours is niet lastig genoeg, dan is de kans dat een Belg WK wordt MET REV kleiner dan ZONDER REV. Omdat REV dan waarschijnlijk geklopt wordt door de medevluchter. Als het parcours lastig genoeg is, dan zie ik REV nog wel medevluchters lossen, sterke beer als hij is, en dan is de kans dat een Belg WK wordt groter met REV erbij.

2
ssj 22 september 2022 om 12:12

Is toch simpel?
1) Ja -> Extra pion om uit te spelen, dus meer kans.
2) Nee -> Extra renner die kan winnen, dus minder kans.

4
Maillot à Pois 22 september 2022 om 12:28

Die ‘nee’ op vraag 2 is toch wat té simpel.
Ja, de kans is groter dat WvA gevangen zit door een ontsnapte Remco. Maar tegelijk moeten de andere sterke blokken dan aan de bak, en kunnen die Wout mogelijk in een zetel terugbrengen. Wat zijn kansen aan de meet vergroot.
Bovendien is daar ook een ander scenario dat er in de finale een groepje weg is zonder Belgen. En dan is de aanwezigheid van Evenepoel onmiskenbaar een voordeel voor Van Aert, want die heeft de capaciteiten om dat groepje nog terug te halen.

1
Peterke 22 september 2022 om 13:10

Indien Rev zou kunnen wegrijden is hij sterker dan de knechten die het gat zouden moeten dichtrijden. De Van Baarles (tweederijkopmannen) gaan hun kansen niet ten volle opofferen. En de kopmannen gaan het gat niet dichtrijden met Wout in een zetel.

Het ideale scenario voor REV WK is eigenlijk ook zo voor Van Baarle. Mijn favoriet voor zondag trouwens. Op kousenvoeten weg zoals in de ronde voor de koppenberg, en met de winst van Roubaix als vertrouwen in zijn achterzak. Dankzij tegenvallend klassementswerk van kopman in vuelta ook niet vol aan de bak gemoeten aldaar maar zijn voorbereiding op het WK kunnen volbrengen.

0
Crevaison 22 september 2022 om 13:14

Je kunt de vragen op 2 manieren beantwoorden.

– Via simpele kansberekening, zoals ssj doet

– Via een ingewikkelde kansberekening waarbij je rekening houdt met het koersverloop, waarbij je ook de kans op een bepaald koersverloop meeneemt.

Dat laatste is praktisch niet te doen, dus ik zou het ook bij de manier waarop ssj het doet laten.

1
Pietspeed 22 september 2022 om 13:22

Je legt de focus op de Belgen alsof zij de koers kunnen controleren en bepalen. Mss is het Franse team wel het sterkst. Valt niet veel over het koersverloop te zeggen, behalve dat het wrs loodzwaar zal zijn. Mnt Pleasant en het draaien en keren en het accelereren uit de bochten zal er flink inhakken na een dikke 260 km. Sterksten blijven over.

0
Mooie Sjors 22 september 2022 om 13:26

Precies Pietspeed. Lefevere had het er onlangs nog over in De Afspraak op Canvas. Zijn mopje over dat Remco voor Alaphilippe had gereden vorig jaar werd ineens als waarheid overgenomen door allerlei zwakzinnigen en hops, Evenepoel was de grote boosdoener. Terwijl de beste gewoon gewonnen heeft in Leuven, en dat wellicht ook weer zal doen dit jaar. :)

0
Het Luipaard van Lent 22 september 2022 om 12:02

Ik geloof er niks van.

0
dikkechaap 22 september 2022 om 13:19

Er zijn twee mogelijke scenario’s:

1. België levert de wereldkampioen.
2. Er ontstaat een rel, breed uitgemeten in de Belgische pers.

6
djerkson 22 september 2022 om 14:57

Er is een derde scenario: een andere renner (Pogacar, Poel) is gewoon beter.

0
dikkechaap 22 september 2022 om 17:02

@Djerkson
In dat geval geldt scenario 2. Net zoals vorig jaar, toen anderen ook gewoon duidelijk beter waren.

0
djerkson 22 september 2022 om 17:57

Klopt, Alaphil, Van Baarle en co waren beduidend beter. Soit, ik verwacht Pogiboy met stip.

0
Seppie 22 september 2022 om 12:07

Hahaha, de eerste 100 km misschien.

1
ssj 22 september 2022 om 12:13

Eerst zien, dan geloven.

0
Angelo Pauwels 22 september 2022 om 12:19

De andere categorieën zullen ons alvast al een indruk geven van de lastigheidsgraad van het parcours. Als ze 1 voor 1 binnenkomen geef ik Remco het meeste kans en wordt het een sprint van een groepje dan zal Wout het meeste kans maken.

0
Mooie Sjors 22 september 2022 om 12:19

Tja wat is samenwerken? Gaan MvdP, Mollema en Van Baarle “samenwerken”? :) Meestal wijst de koerssituatie zelf wel uit wie de sterkste is. Echt tactisch geblunder komt eigenlijk niet zo vaak voor, buiten dan bij de Nederlandse dames. ;)

0
Sjonge Jonge 22 september 2022 om 12:28

En met al dat geblunder winnen de Nederlandse dames nog bijna alles.

Jammer voor je Sjors.

0
Mooie Sjors 22 september 2022 om 12:31

Nee maar is toch zo? Zo vaak zien we toch geen flagrante tactische blunders? Alsof het hier enkel van Evenepoel zijn bereidheid afhangt of de Belgen wereldkampioen worden. :D

De paar voorbeelden die ik kan bedenken, waren toch vooral bij de NL dames te vinden, wellicht net omwille van hun overmacht (wat de Belgische mannen niet hebben).

3
Polleke 22 september 2022 om 12:59

De taktische aanpak van de Belgen op het laatste WK kan je een blunder-light noemen, maar zo te horen hebben ze er lessen uit getrokken…

-2
Massimo Bataille 22 september 2022 om 13:15

Toch blijf ik bij het feit dat ze vorig jaar een quasi perfecte koers hebben gereden.
Waren mee in elke aanval ( zelfs op 170km vd streep). Het was miss niet aan REV om mee te zijn, maar als er niemand mee is, rijden ze ook achter de feiten ( zoals Italië heel de koers).
Uiteindelijk is er een elite-groep met 3 belgen bij, waarin REV het tempo bepaalt en controleert voor Van Aert.
Van Aert had niets moeten doen tot +-20km vd streep en had nog Stuyven bij hem.
Dan hebben ze gewoon goed gereden

0
Mooie Sjors 22 september 2022 om 13:18

Vorig WK hadden de Belgen toch nooit gewonnen.

-1
Gapenberg 22 september 2022 om 15:11

Massimo

Je en nee
Ik volg u volledig maar blijf het niet snappen waarom ze achter het groepje met rev reden.

Als ze daar de benen stil houden en hem enkele min hadden gegeven ben ik niet overtuigd dat ze hem nog hadden terug gezien

1
Sjaak P 22 september 2022 om 15:53

Sagan maakte in Harrowgate de blunder om niet met vdPoel mee te springen.

0
Gelei 22 september 2022 om 12:28

Hoe het verlopen kan je niet voorspellen. Maar eigenlijk moet Evenepoel maar 1 regel in acht nemen: als hij aanvalt moet hij alleen weg zijn. Zoniet, de benen stil houden, slepen, linkeballen, maakt niet uit maar niet rijden. Een herhaling van het EK mag niet gebeuren.

1
Romāns Vainšteins 22 september 2022 om 12:41

Lijkt me niet zo eenvoudig. Evenepoel mag ook weg met een meewerkende renner of renners die hij er op de laatste beklimming nog af kan poeieren. Als dat niet lukt meteen in het wiel en dan nog eens op het vlakke proberen. Overigens zou Wout exact hetzelfde kunnen he, hij hoeft het niet per se in een spurt te doen.

0
Gelei 22 september 2022 om 16:59

Tuurlijk, maar ik wil gewoon zeggen: Evenepoel heeft meer kans als er 3 man terugkeert dan dat hij met 1 iemand voorop is maar niet kan lossen.

0
De Siepel 22 september 2022 om 12:31

Dat ze kunnen winnen…ja. dat ze 1 en 2 worden..nee Nummer twee zal dan echt de pest erin hebben.

0
girardengo 22 september 2022 om 12:45

Met twee Belgische topfavorieten in het WK hebben we wel vaak meegemaakt dat zij elkaar de titel niet gunnen. Ik ga de voorbeelden hier niet noemen, maar zij zijn ruimschoots voorhanden. Ik wacht liever af wat er van hun samenwerking terecht komt. Zij zullen liever allebei zelf winnen.

4
wimvl 22 september 2022 om 12:54

Het mooiste voorbeeld van vele toppers die elkaar de das omdoen zijn dan ook de Nederlandse vrouwen .

3
Reutemeteut 22 september 2022 om 13:13

Graag vier voorbeelden van meerdere Belgische toppers die elkaar de wereldtitel niet gunden. Hier kan een schlemiel zoals ik niks mee.

0
Sjonge Jonge 22 september 2022 om 13:14

Laatste 5 WK’s 4x goud en 3x zilver, maar goed dat ze af en toe blunderen, blijven er nog wat kruimels over.

-1
Murcia 22 september 2022 om 13:33

@Reutemeteut

Van Looy vs Van Steenbergen
Beheydt vs Van Looy
Van Looy vs Merckx
En natuurlijk Roger vs Lucien.
Allemaal ook nog eens met het thuisvoordeel.

0
Mooie Sjors 22 september 2022 om 13:35

Neem bij de laatste maar evengoed Roger vs. Merckx. :)

0
girardengo 22 september 2022 om 14:07

@Reutemeteut
Murcia heeft er al een aantal genoemd. Daar is ook Merckx versus Maertens aan toe te voegen (wereldtitel Gimondi).

0
Sjaak P 22 september 2022 om 15:59

Alle WKs waaraan Criquielion mee deed.

1
jooprioolpijp 22 september 2022 om 12:49

Evenepoel wordt in razende vaart volwassen. Dat is geen garantie op een BE-WK, maar vergroot die kans wel. Ik ben er alleen niet van overtuigd dat dit een heel tactisch WK wordt. Als ‘gewoon’ de sterkste uit een kleine groep wint, kun je zo 10 namen opschrijven.

0
Stabanger 22 september 2022 om 13:37

Die die zeggen dat Evenepoel alleen weg moet zijn hebben het voorbije jaar dan toch onder een steen geleefd.
Luik? Norwegen? Vuelta etappe met Gesink en Mas? EK '21?

Volgens mij kan hij er menig renner afrijden op den Plezanten berg.

Alleen geen klassiek kanon als Colbrelli toen of een MVDP.

Maar een Powless, Trentin, Cosnefroy, Pogacar, Hirschi, Almeida, Mohoric, Bardet, Ulissi?

Allemaal reed hij ze los op het EK in Trento. :)

Ik zie hem nog wegrijden met Alaphilippe in de op 1 of 2 na laatste ronde

-1
adelaarvanantwerpen 22 september 2022 om 16:19

Pogacar sinds de tour 2021, maar voor RVL was echt niet in geweldige vorm. Op het wk krijg jij een hele andere Pogacar.

0
Sjaak P 22 september 2022 om 16:29

Niks is onmogelijk, maar mt Pleasant is minder plezierig voor REV dan voor [vul je favoriete puncheur in], en zeker geen Trento-helling. ‘k Zie eerder een wedstrijd als in Richmond, met een grote groep in de laatste ronde. Zondag is het zomers weer, windje mee de berg op, benieuwd wie het hard kan gaan maken. Als ik de Belgische bondscoach was zou ‘k eerder op Wout gokken, lekker wachten tot de laatste ronde, Remco om de boel bijeen te houden. D’r zijn Fransen genoeg om op de laatste klim het bal te openen, en dan afsprinten tegen vdPoel.

0
VerstandOpNul 22 september 2022 om 13:41

Stuyven ook weer van de partij, zo te zien.. Ik vond zijn rol op het WK vorig jaar eigenlijk bedenkelijker dan die van Evenepoel..

0
Mooie Sjors 22 september 2022 om 13:48

Bedenkelijk, zo zo. Je opofferen voor Van Aert tot die aangeeft niet goed te zijn en dan proberen wegrijden en sprinten voor de 2de plek? Enorm bedenkelijk allemaal. :D

2
VerstandOpNul 22 september 2022 om 14:04

Ja ok, misschien had ie nog wat gedaan als Van Aert zich wel goed had gevoeld..
Maar ik heb bij Stuyven vaak de indruk dat het niet zo’n teamplayer is.. Om een of andere reden krijgt Remco heel snel het nadeel van de twijfel en hij het voordeel van de twijfel..

1
Mooie Sjors 22 september 2022 om 14:08

Daar geef ik je gelijk in. Alleen is het altijd makkelijk lullen vanaf de bank natuurlijk, de benen bepalen vaker dan dat het puur onwil is.

2
Jaepa 22 september 2022 om 13:42

Wat is dit waard, zo’n perspraatje. Alsof een voetballer zegt ‘ik ben alleen maar met deze club bezig’, en dan twee dagen later een transfer maken. Het zal gewoon moeten blijken, zondag. Áls het chaos bij de Belgen wordt, is het weer des te leuker door dit interview en doordat er 86 Belgische journalisten omheen zwermen. Nog maar 2,5 nachtjes slapen.

0
Mooie Sjors 22 september 2022 om 13:45

Niet liever verkneukelen bij nog eens een Nederlandse wereldtitel? :D

0
Sjonge Jonge 22 september 2022 om 13:53

Die hebben we al verschillende gehaald Sjors.

-1
Mooie Sjors 22 september 2022 om 14:05

Kan me toch wel voorstellen dat iedereen onder 37 het ook graag eens zou meemaken. Of liever verkneukelen bij mogelijke stennis bij de Belgen, mag ook natuurlijk. :D

1
Baardmans 22 september 2022 om 13:49

Wat deze 2 zeggen is voor de buhne. Ze gaam mooit sameneerken. Ze willen namelijk alle 2 WK kampioen worden. Gaan dus niet voor elkaar rijden om bv kanshebbrrs trrug te halen. Volgens bij wordt geen van de genoemde faborieten WK kampioen. Het wordt een goede helper. Wie? Ik laat mij verrassen

1
Sjaak P 22 september 2022 om 16:32

De toetsen op je keyboard hebben zeker ook beloofd goed samen te werken? ;)

0
Barry Batsbak 22 september 2022 om 14:02

Ik krijg er een warm gevoel van. De wereldtitel kan de Belgen eigenlijk niet meer ontgaan. Als je in de breedte zo’n sterke ploeg kunt afvaardigen en ze gaan ook nog eensgezind samenwerken dan kan je eigenlijk niet verliezen. Go België!!

1
Elmo 22 september 2022 om 15:14

Was de samenwerking bij de Belgen dan zo’n probleem vorig jaar? Mij leek eerder het probleem dat Remco nadien kritiek had op de ploegtactiek dan dat hij zich niet zou leeggereden hebben in de wedstrijd. En dat Van Aert die dag net dat tikkeltje minder was om het als kopman af te maken (wat geen schande is en kan gebeuren).

En natuurlijk willen beiden dit jaar winnen, maar gelukkig zijn ze toch enigzins wat complementair. Wat is vaak het probleem van Van Aert? Dat iedereen naar hem kijkt om iemand of een groep terug te halen waardoor de groep ofwel wegblijft ofwel hij teveel krachten moet verspelen om deze terug te halen tov zijn concurrenten. Als Evenepoel weg is, heeft hij alvast dat probleem niet. Daartegenover kan Evenepoel het niet riskeren om in een groepje zonder Van Aert te moeten sprinten voor de overwinning en kan hij naar achter wijzen om niet mee te rijden (al zal dat misschien lastig worden voor hem) om nog een alles-of-nietspoging te forceren.

Maar ik ben benieuwd, vooral ook naar de franse ploeg en Pogaçar…

1
EricV 22 september 2022 om 15:41

Remco is wel duidelijk de betere in het eendagswerk. Ik geef wva weinig kans

-1
Cochise 22 september 2022 om 16:11

De persconferentie vandaag en zeker die van Lampaert gisteren klinkt toch als het toegeven dat Remco vorig jaar gewoon gelijk had.
Gisteren zeiden ze gewoon onomwonden dat de tactische aanpak vorig jaar fout was (waar Remco nog voor werd afgeschoten als hij dat zelf durfde te suggereren). Vandaag zegt Van Aert dat het een troef is om een tweede kopman te hebben (terwijl het vorig jaar heiligschennis was om aan het exclusieve kopmanschap van Van Aert te twijfelen) en dat Evenepoel niet te vroeg z’n pijlen mag verschieten (wat hij vorig jaar net moest doen van de bondscoach – lees Van Aert – omdat die meer schrik had van Remco zelf dan van de andere landen).

Beetje sneu dat Van Aert en Stuyven die snotneus dan vorig jaar publiekelijk moesten afbranden voor een analyse die ze nu zelf ook maken.

0
adelaarvanantwerpen 22 september 2022 om 16:26

Remco had vorig jaar ook fouten gemaakt. Hij had nooit mogen meegaan met Cosnefroy. Dat heeft de koers veel zwaarder gemaakt en dat was alleen maar in het voordeel van de fransen. Het was ook niet de bedoeling/afspraak dat hij zover ging. En al zeker niet zoveel werk leveren. In die groepen moest een Lampaert of Campenaerts meegaan.

Aan de andere kant mochten de Belgen nooit achter Remco hebben gereden toen hij weg was met groep DVB en Madouas.

2
Mooie Sjors 22 september 2022 om 17:10

Liever Cosnefroy en co laten rijden zodat je mannetjes kunt oproken om ze terug te pakken zoals de Italianen? :D

0
adelaarvanantwerpen 22 september 2022 om 17:18

Er zijn andere renners die jij kan meesturen zoals ik zei en jij kan ook gewoon rustig meerijden in die groep in plaats van de drijvende kracht te zijn.

0
Mooie Sjors 22 september 2022 om 17:31

Als de anderen er niet zijn, schuif je maar beter mee. :)

Ze hadden hem daarna best nog kunnen uitspelen in de finale, maar ze kozen ervoor om hem tientallen kilometers op kop van de favorietengroep te laten hengsten. Waarom is tot op de dag van vandaag totaal onduidelijk. :)

0
Bonifatius 22 september 2022 om 16:31

Duidelijkheid gekregen, vd Poel wint!

0