Van Aert deze zomer ook van start in Dauphiné

Door , maandag 7 januari 2019 om 10:33

foto: Cor Vos

Wout van Aert zal na het voorjaar, een rustperiode en een hoogtestage ook van start gaan in de Dauphiné, die van 9 tot 16 juni afgewerkt wordt. “Een nieuwe stap in mijn ontwikkelingsproces”, noemt hij het.


Van Aert gaf wat meer details over zijn wegprogramma vrij aan Het Laatste Nieuws, dat hem het voorbije weekend volgde tijdens zijn trip naar het Bretoense La Mézière.

“Na de Gold Race neem ik even rust om te bekomen van het klassieke voorjaar”, vertelt hij over zijn plannen bij Jumbo-Visma. “Vervolgens ga ik op hoogtestage en rijd ik de Dauphiné. In dienst van de ploeg en vooral ook om zelf heel veel bij te leren. Ik kijk er naar uit. De Franse rittenkoers wordt een nieuwe stap in mijn ontwikkelingsproces als wegrenner.”

BinckBank Tour
Van Aert ziet de Dauphiné ook als voorbereiding op de Belgische kampioenschappen – weg en tijdrit. “De doelen eind juni. Daarna volgt opnieuw wat rust en bouw ik tijdens de Tour op naar het najaar en de start van het nieuwe veldritseizoen. Zonder wedstrijden, puur met training. Koersen doe ik pas terug in augustus, in onder meer de BinckBank Tour en de EuroEyes Cyclassics in Hamburg.”

Wegprogramma Wout van Aert 2019
flag-be Omloop Het Nieuwsblad (2 maart)
flag-it Strade Bianche (9 maart)
flag-it Milaan-San Remo (23 maart)
flag-be E3 BinckBank Classic (29 maart)
flag-be Gent-Wevelgem (31 maart)
flag-be Ronde van Vlaanderen (7 april)
flag-fr Parijs-Roubaix (14 april)
flag-nl Amstel Gold Race (21 april)
flag-fr Criterium du Dauphiné (9-16 juni)
flag-be Belgisch kampioenschap tijdrijden (27 juni)
flag-be Belgisch kampioenschap op de weg (30 juni)
flag-nl BinckBank Tour (12-18 augustus)
flag-de EuroEyes Cyclassics (25 augustus)

Dit artikel delen:

32 Reacties

Romāns Vainšteins 7 januari 2019 om 10:48

Wat een winter so far > 'van der Poel wint allemaal dit, van Aert doet allemaal dat'

Samlambeej 7 januari 2019 om 10:58

Veel hooi op de vork. Waarom moet je gaan klimmen voor goed te zijn op het BK? Zwitserland heeft minder klimmen en meer tijdritten pfft. Met zijn 78kg… gaat nie meevallen.

delgado 7 januari 2019 om 12:24

Waarom niet? Lijkt mij prima om daar eens te testen hoever je kan gaan.

tendam 7 januari 2019 om 13:21

Hij hoeft de Dauphiné niet te winnen natuurlijk.

kelderfan 7 januari 2019 om 13:37

Hij rijdt dan ook in dienst van Kruijswijk en Kuss.

Samlambeej 7 januari 2019 om 14:11

1. Kun je in het bergop minder lastige Zwitserland ook. Of doe Slovenië.
2. Nee, maar dat kan ie de tijdritten in Zwitserland wel.
3. Wout Van Aert moet wedstrijden winnen voor Jumbo. Laat Tony Martin(TdF) dat doen.
Voilà, je hoeft niet zo beperkt te denken.

tendam 7 januari 2019 om 14:31

Van Aert kan de tijdritten in Zwitserland winnen? Lijkt me nogal ambitieus.

Samlambeej 7 januari 2019 om 15:02

@tendam
Maar wat een zwak tegenantwoord. We hebben het over zijn ontwikkeling. Zonder ambitie geen ontwikkeling. Of heeft dat woord een negatieve betekenis in jouw boek? Ik denk dat er betere koersen zijn dan als klassiekrenner je klimmers over de de eerste col slepen om dan aan de voet van de laatste af te haken. Zeker gezien zijn tijdrijderskwaliteiten, sla er de uitslagen op na, tussen welk volk hij stond, zowel met de Colnago als met de Felt als met de Stevens. Ontwikkel dat en hij kan winnen.

tendam 7 januari 2019 om 15:09

Ik ben zijn trainer niet, maar ik veronderstel dat men verwacht dat een zware week koersen hem supercompensatie geeft voor het BK. Waarom je daar zo moeilijk over doet is mij een raadsel.

delgado 7 januari 2019 om 19:11

Tussen Zwitserland en het BK zit slechts een week. Met andere woorden een week vooral gericht op recuperatie.

Doe je de Dauphiné, heb je een week extra en kan je, na een paar dagen rust, nog wat specifieke trainingen inlassen in functie van het BK.

Dit lijkt me een meer doorslaggevend argument dan dewelke jij aanhaalt.

Samlambeej 7 januari 2019 om 19:27

@delgado
2018: de Dauphiné eindigt op Zondag, Oliver Naesen, wellicht maandagavond terug thuis, kruist me langs het jaagpad ter hoogte van Zwijnaarde, vol bezweet bijtend en gevend. Het was vrijdag. Dagen ervoor trainde ie resp. 173, 154 en 76 km … De dag erna 189.

https://www.strava.com/activities/1640115087

limburgia 7 januari 2019 om 19:31

Edit redactie: Dit is niet nodig

vlek 7 januari 2019 om 19:35

Dauphine en gerichte trainingen gebruiken als voorbereiding op het BK is dus heel goed mogelijk! Goed uitgezocht.

Zwitserland zal vast ook gebruikt kunnen worden, maar dat wordt al wat krapper qua recuperatie, ruimte voor gerichte trainingen en nog wat rustigere laatste dagen voor het BK.

delgado 7 januari 2019 om 20:37

@Samlambeej

Bevestig je nu niet gewoon mijn punt? Of wat wil je precies duidelijk maken met de gegevens van Naesen te posten?

Samlambeej 7 januari 2019 om 21:00

@delgado
Dat er met 1 dag rust na de Dauphiné/Zwitserland al weer prima gegasst wordt.

Naesen heeft aansluitend die trainingen nog een trainingskamp gedaan met AG2R voor de Tour.

delgado 7 januari 2019 om 21:13

Ja uiteraard, omdat het na de Dauphiné nog 2 weken is tot het BK. Dan kan je dus nog een stevig trainingsblok afwerken, in tegenstelling tot wanneer je Zwitserland rijdt.

Samlambeej 7 januari 2019 om 21:46

@delgado
Dauphiné + 10 dagen solo- en ploegtraining – 1 dag – BK
Hoogtestage + 8 dagen Zwitserland – 1 week – BK

Nou ja, zeg het maar. Zwitserland lijkt me leuker bij Wout.
Wanneer rijdt hij het beste BK? Ik ben geen trainer.
In de dauphiné is er een ploegtijdrit ter voorbereiding van die in de Tour. (die Wout niet rijdt)

vlek 7 januari 2019 om 23:32

M.a.w. blijft het een beetje vreemd om voor een renner als Van Aert op je trom te slaan voor Dauphins dan wel Zwitserland.

Samlambeej 8 januari 2019 om 00:21

@vlek
Het programma van Van Aert geniet van mij net zoveel belangstelling als dat van Dumoulin. De traditionele rondjes van een week liggen mij nauw aan het hart. Ze zijn vaak spannend en we trekken er veel conclusies uit. Maar dat kan voor jou anders zijn.

vlek 8 januari 2019 om 08:11

Sure, maar een voorkeur voor een van beide valt in dit geval dus niet overtuigend genoeg te onderbouwen om je er gerechtvaardigd druk om te maken. Dat blijkt wel uit bovenstaande uitwisseling.

Samlambeej 8 januari 2019 om 09:46

@vlek
Ik hoef mijn voorkeur voor helemaal niets of niemand te onderbouwen en jij hoeft zeker niet te bepalen wat hier vatbaar is voor discussie. Wie denk je wel dat je bent!

vlek 8 januari 2019 om 10:03

Het staat je uiteraard vrij om je druk te blijven maken over het rijden van de Dauphine in plaats van Zwitserland. Wanneer je zo’n voorkeur voor Van Aert in Zwitserland hier in een discussie echter omzet naar de opvatting dat hij niets te zoeken heeft in de Dauphine, dan loop je nu eenmaal het risico dat je niet iedereen zult overtuigen dat je goede redenen had om je druk te maken.

jvh93 7 januari 2019 om 11:14

Prima om hem wat uitdaging te geven om zich te ontwikkelen. Hij moet zich toch nog grotendeels ontdekken als wegrenner, dus prima om hem dan de Dauphine mee te geven

salb 7 januari 2019 om 11:47

edit wf: svp geen volledige artikelen van andere media in de comments vermelden ivm copyright

Mwielerfan 7 januari 2019 om 17:39

Grappig dat wf zelf wel behoorlijke delen van artikelen zo over neemt

EddyB1958 8 januari 2019 om 08:33

Hier mag Salb het niet doen en in de topic over de winst van Van Aert in La Meziere wel…

kelderfan 7 januari 2019 om 12:57

Dat hij de Dauphine gaat rijden lijkt mij prima voor zijn ontwikkeling. Alleen mis ik nu de Ronde van Denemarken in zijn programma, want ik mag toch wel aannemen, dat hij na de BB-Tour niet de Ronde van Denemarken gaat rijden.

Mwielerfan 7 januari 2019 om 17:40

Milaan San Remo vind ik opvallend

KimJungPoels 7 januari 2019 om 17:50

Waarom? Kan daar een hele belangrijke rol spelen voor van Poppel denk ik, en wellicht kan van Poppel hem in de weker erna wel ergens terug betalen.

tdola 7 januari 2019 om 18:13

@kelderfan
Waarom vind je de ronde van Denemarken zo belangrijk?
Maakt toch niet zoveel uit? Hij rijdt mooi programma zo.
Benieuwd hoe ver hij in bb tour kan komen.

Over de dauphine : logisch dat van aert ook in dit soort koersen gaat starten. Ontdekkingsreis, en ook hoge bergen horen daarbij. Als hij minder op cross was georiënteerd dan had hij mogelijk dit jaar de vuelta gereden.

Romāns Vainšteins 7 januari 2019 om 21:17

Sterker nog :

‘Ronde van Denemarken ?!’

Verweggistan 7 januari 2019 om 18:25

Is best logisch, Van Aert start graag in Franse koersen ;)