Van Aert als ‘helper’ naar kasseienrit? “Koerssituatie zal beslissen wat er moet gebeuren”

dinsdag 5 juli 2022 om 12:15
Van Aert als ‘helper’ naar kasseienrit? “Koerssituatie zal beslissen wat er moet gebeuren”

foto: Cor Vos

Wout van Aert is normaal gesproken altijd een van de favorieten voor de kasseienrit in de Tour de France van aankomende woensdag, maar zijn ploeg Jumbo-Visma heeft ook andere belangen. Klassementskopmannen Primož Roglič en Jonas Vingegaard moeten die dag zonder kleerscheuren de finish zien te bereiken.

De grote vraag is of Van Aert woensdag zijn kansen zal moeten opofferen voor Roglič en Vingegaard. Of krijgt de Belg in de finale toch alle vrijheid om zijn ding te doen? “Deze hele Tour rijden we voor twee doelen”, probeert sportief manager Merijn Zeeman te verduidelijken in gesprek met Het Laatste Nieuws. “Geel met Jonas en Primož, groen met Wout. Dat is woensdag niet anders. Morgen willen we een goede dag voor geel en een goede dag voor groen hebben.”

“Het is maar één van de 21 ritten in de Tour. Morgen willen we als team excelleren. Dan rijdt iedereen voor iedereen”, vervolgt Zeeman. “De koerssituatie zal beslissen wat er moet gebeuren. Dat is niet te voorspellen.” Van Aert kan woensdag met een sterke prestatie ook goede zaken doen met het oog op de groene puntentrui.

Zeeman kijkt echter naar het grotere plaatje, ook als het gaat over de groene trui. “We hebben megaveel tijd gestoken in de voorbereiding hiervan. Voor de groene trui hebben we een puntenstrategie over 21 dagen. We liggen voor op schema. Als Wout woensdag wat minder punten scoort voor groen, kan hij op andere dagen meer punten pakken. Dat kan elke etappe weer improviseren worden.”

Dit artikel delen:

48 Reacties

Dangeroe 5 juli 2022 om 12:28

Van die puntenstrategie hoor ik voor het eerst. Zit dus wel degelijk een betere gedachte achter dan alleen een paar puntjes pakken in sprints

AWestie 5 juli 2022 om 21:54

We hebben hier wel gewoon met een professionele topsportploeg te maken hé, ik had niet anders verwacht dat ze dit cijfermatig gingen uittekenen. Net als dat Sporza schreef dat hij zo’n 300 punten nodig heeft, hij zit dus over de helft!

thorsen 5 juli 2022 om 12:29

Zonder ongelukken wint Van Aert gewoon het groen, hij staat bij wijze van spreken al 3-0 voor. Ik zou daar niks voor opzij schuiven. Ritwinst is natuurlijk een ander verhaal.

tvm 5 juli 2022 om 14:07

Sagan nochtans in de gaten houden. Die ligt niet aan de ketting en kan vrijwel overal meesprinten. Ook kan hij in de vroege vlucht mee in week 2 en 3, hetgeen van Aert niet gauw zal doen.

Secondant 5 juli 2022 om 12:34

Het is volgens mij heel simpel. Groen kun je niet verliezen morgen. Geel wel, en dus moet WvA knechten.

Gelei 5 juli 2022 om 12:36

Ik begrijp wel dat hij deze boodschap breng, maar de realiteit is dat de kans dat Van Aert groen en/of de kasseienrit wint vele malen groter is dan Roglic/Vingegaard de tour (IMO rijden ze behoudens pech van Pogacar gewoon voor de 2e plaats).
2 jaar geleden was dit wel een logisch bericht geweest.
Bovendien hebben met Laporte, Benoot & Van Hooydonck meer dan voldoende paardenkracht & expertise om ze over de kasseien te loodsen. Als het met deze chaperonnes al niet lukt, kunnen Roglic & Vingegaard beter stoppen met fietsen.

Guushovd 5 juli 2022 om 12:46

Dus de ploeg met de op één na en op twee na grootste kanshebbers op de tour te winnen, moet voordat er tijdverschillen ontstaan zijn, de tactiek al richten op de groene trui en niet op de gele?

Gelukkig voor iedereen denkt Jumbo daar anders over.

Gelei 5 juli 2022 om 13:25

@Guushovd,

Dat is net het punt. Het is niet omdat je de op één na en de op twee na grootste kanshebbers hebt dat je daardoor ook een realistische kans maakt op eindwinst. Daarvoor is het verschil met Pogacar te groot.

Zoals ik al zei: er is voldoende andere mankracht in het team in dienst van de 2 om Van Aert zijn ding te laten doen in zijn doelen waar de kans op succes veel groter is.

Gr.R. 5 juli 2022 om 13:49

Waarom zouden ze geen realistische kans op winst hebben? Want als je dat nu al zegt, kun je net zo goed meteen afstappen. Dan is het al die moeite niet waard.

Panache 5 juli 2022 om 14:39

Sommigen blijven het er maar moeilijk mee hebben dat Van Aert niet bij Quickstep, Alpecin of Wanty rijdt waar hij gewoon een vrije rol zou hebben. Van Aert weet gelukkig beter wat de prioriteiten zijn en een knechtenrol woensdag zal een groene trui en ritzege niet in de weg staan.

Glorious 5 juli 2022 om 12:39

Wout pakt overal punten

Mechia 5 juli 2022 om 12:43

Ik verwacht dat Roglic en Vingegaard gewoon kunnen volgen op de kasseien. Iedere klassementsrenner met een goede tijdrit kan ook over kasseien mits droog. En het is geen klassieker van 240 kilometer. Het wordt wel interessant als er 1 van de 2 pech krijgt. Maar dan nog is het beter om Van Aert bij de renner vooraan te laten.

mocca 5 juli 2022 om 13:36

Roglic reed in het voorjaar niet onverdienstelijk over de kasseien

Silent Hill 5 juli 2022 om 12:46

Benieuwd bij wie Wout moet blijven als Roglic of Vingegaard op een cruciaal moment lek rijdt. Visma staat niet echt bekend om hun tactisch vernuft, dus dat kan nog wat worden.

Panache 5 juli 2022 om 14:41

Wout gebruik je m.i. aanvallend in deze. Dus aanvallen met Roglic, of aanvallen met Vingegaard. Terug naar voren rijden is dan voor de ‘echte’ knechten.

fringale 5 juli 2022 om 12:57

Helpen voorsprong te pakken op Pogacar, kan ik begrijpen, maar helpen de schade te beperken, dan vergooi je mijns inzien beide truien. Trouwens, als deze rit dan toch zo belangrijk is voor de klassementsmannen waarom hebben zij dan geen kasseikoersen gereden in het voorjaar ?

bswinkelss 5 juli 2022 om 12:59

Dat hebben ze dus wel gedaan. Roglic en vingegaars hebben GP de Denain gereden. Dat deden ze trouwens naar behoren

Amio1998 5 juli 2022 om 13:02

Als Mathieu aanvalt en Roglic en Vingegaard kunnen niet volgen, springt Woutje echt niet mee hoor.

Marlin 5 juli 2022 om 13:16

In een ernstige ploeg zou Van Aert altijd moeten mogen meespringen met VDP, Van Baarle enz. Ook als Roglic en Vingegaard blijven zitten of niet mee kunnen. Roglic en Vingegaard moeten er enkel voor zorgen geen tijd te verliezen t.o.v. Pogacar, Vlasov, Martinez en Thomas. In de praktijk moeten ze enkel Pogacar in de gaten houden, want die kan de kasseien ook aan. Met Van Hooydonck en Benoot in de buurt moet dat zeker lukken.

nickdt 5 juli 2022 om 13:38

Ligt eraan wie anders meeschuift en of Laporte, Benoot en Van Hooydonck er dan nog bijzitten. Zitten ze er alle 3 nog, mag van Aert heus wel mee.

Marlin 5 juli 2022 om 13:13

Oh, daar begint het al. De eerdere beloften worden al in de lappenmand gegooid. Dus als Roglic en/of Vingegaard het wat moeilijk krijgen op de kasseien, lek rijden of wat dan ook…. dan moet Van Aert maar zijn kansen op een ritzege en extra punten voor groen te grabbel gooien. Ik denk dus dat Van Aert de hoop op groen mag vergeten. Net in ritten zoals die van morgen kan Van Aert voorsprong nemen op de sprinters. Want in de pure sprintritten die nog moeten komen zal Van Aert vaker vijfde of zesde eindigen dan tweede, laat staan eerste. Er zijn andere renners die Roglic/Vingegaard kunnen bijstaan. Overigens is het geen Parijs-Roubaix en moeten beide kopmannen in staat geacht worden vooraan stand te houden, zeker t.o.v. Thomas, Pogacar, Martinez, Vlasov.
En wat gaan de heren ploegleiders beslissen als Van Aert pech kent ? Hem weer in de steek laten zoals een paar jaar geleden in Parijs-Roubaix.
Ik vrees nu al dat bij een verkeerde tactiek zowel geel als groen zullen verloren gaan voor Jumbo. Hopelijk gebruiken ze daar het gezond verstand.

Simon van Rijthoven 5 juli 2022 om 13:20

Hij ’s toch al 2 keer 2e geworden grappenmaker en veel meer echt vlakke ritten met uitzondering pan parijs komen er ook niet meer

Panache 5 juli 2022 om 14:44

“En wat gaan de heren ploegleiders beslissen als Van Aert pech kent ? Hem weer in de steek laten zoals een paar jaar geleden in Parijs-Roubaix.”

Uiteraard, wat anders?

Bahamontes Fanclub 5 juli 2022 om 13:18

Je moet het toch maar doen om als Wout zijnde keer op keer op keer je eigen belangen opzij te zetten en je kansen op te offeren om je kas leeg te rijden voor iemand die nooit van zijn leven iets zal terug doen…

Hij zal er wel goed betaald voor worden, maar toch…

Murcia 5 juli 2022 om 13:28

Michel Wuyts ben jij dat? Geniet van je werk bij HLN en VTM en blijf deze woorden herhalen voor de lokale van Aert fanclub.

Bahamontes Fanclub 5 juli 2022 om 13:30

Vertel mij dan eens wat niet aan die stelling klopt?

TheBigShow 5 juli 2022 om 13:51

Keer op keer nog wel

mocca 5 juli 2022 om 14:05

Zijn belang is het groen in Parijs. En als hij winst kanst opoffert in de kasseien rit, dan zit hij nog steeds op koers voor het groen in Parijs.

Panache 5 juli 2022 om 14:46

Het wordt nog gekker. Binnen de wetenschap van het hier en daar knechten voor de klassementsman en eigen kansen opofferen heeft Van Aert ook nog eens zijn contract verlengd. Dat kan toch niet!

Adorni 5 juli 2022 om 13:26

Met de ploeg die ze hebben, tegenover die van de grootste rivaal, moeten ze oorlog maken in zo een rit.
Waarom neem je anders Vanhooydonck, Benoot, Van Aert én Laporte mee?
Oorlog maken en Pogiboy trachten te isoleren.

dukeman 5 juli 2022 om 13:37

Dus Wout moet als knecht rijden in een rit die voor hem neergelegd is, en in sprintritten waar er spurtbommen als Ewan, Groenewegen en Jakobsen meedoen, mag hij zijn kans gaan. Wat een ongezien altruïsme van de Jumbo ploeg naar Van Aert toe.

xistnc 5 juli 2022 om 14:06

Als Wout zijn kans wil gaan in elke rit die voor hem gemaakt is, moet hij lekker bij Cofidis of Wanty gaan rijden.

De manier waarop hij zijn gang mag gaan voor groen en de steun die hij daarbij krijgt lijkt me alleen mogelijk als er iets in de weegschaal tegenover ligt: bijvoorbeeld in eerste instantie een dienende rol morgen.

Fifty 5 juli 2022 om 13:50

mist. Wout rijdt woensdag voor winst.
Jumbo is gewoon niet van plan om de hele rit te controleren.

Romāns Vainšteins 5 juli 2022 om 14:01

Als Jumbo slim is stillen ze vandaag reeds de honger naar een zege voor van Aert. Het is vrij simpel om een aankomst te forceren waar er geen Jakobsen, Groenewegen en Ewan meer aanhangen. De rest vreet ie dubbelgevouwen op aan de meet.

Dan kan morgen idd met verstand en vrijheid tussen kopmanschap en topknechtschapgekozen worden.

Panache 5 juli 2022 om 14:48

Goede tactiek, 11 kilometer knallen. Geen garantie op ritzege, wel garantie op een pak goede groene punten vandaag. Het zou kunnen.

Romāns Vainšteins 5 juli 2022 om 17:45

Ze hebben hem zelfs nog grover uitgevoerd :)

williams 5 juli 2022 om 14:15

En Van Hooydonck, Laporte of Bennoot kunnen niet voor Roglic / Ving rijden ?

xistnc 5 juli 2022 om 14:29

Ja en dat zullen ze morgen dus ook doen. Mocht dat genoeg blijken, dan kan Van Aert in de finale zijn gang gaan. Dat is precies wat de ploeg bedoelt met 'koerssituatie'.

Jose Maria 5 juli 2022 om 14:29

Het lijkt mij ook dat Wout (samen met Laporte en Van Hooydonck) vooral de rol zal hebben om Roglic en Vingegaard bij te staan. En ik schat dat Ganna, Pidcock en Van Baarle eenzelfde rol hebben bij Ineos. Mannen zoals Mathieu, Lampaert en Pedersen hebben geen klassementsman die ze moeten bijstaan en zullen ongetwijfeld in de aanval gaan indien mogelijk, zeker omdat zij nog zo dicht op het geel staan. Wout zal best mee mogen gaan, zo lang hij de rest van de ploeg ook meeneemt en dat zal toch een lastig verhaal worden.

Alfons Haavers 5 juli 2022 om 14:29

Wat als Pogi straks wegrijdt van Roglic/Vingegaard? Moet van Aert dan mee als dood gewicht in het wiel en om boni af te proberen snoepen aan de meet of moet hij wachten om (samen met ploegmaats wellicht) de schade beperkt te houden? 1000 scenario’s te bedenken, ben benieuwd hoe het uitdraait.

Moeilijke situatie wel voor de ploeg. Met van Aert heb je 1 van de beste renners ter wereld in je rangen die je ook tevreden wil houden in de grootste wedstrijd van het jaar (die hem misschien ook wel het meeste ligt). Anderzijds ga je ook voor een klassement en wil je die kopmannen optimaal ondersteunen (maar wel in de wetenschap dat er in principe eentje nog een stuk beter is). Niet evident.

Panache 5 juli 2022 om 14:51

Geloof je in deze koerssituatie in 'dood gewicht'? Volgens mij zal het Pogacar geen bal interesseren en is hij er op het moment van demarreren al van doordrongen dat hij het alleen moet opknappen tot de streep (en of er dan 1-2-3 profiteurs zonder klassementsambities in zijn wiel zitten interesseert hem niet). Kortom: Van Aert moet op dat moment wachten en het gat zo langzaam mogelijk dichten.

Alfons Haavers 5 juli 2022 om 14:55

Hangt ook weer af van de situatie. Is het op 1 van de laatste stroken of kunnen er nog andere mee? Dan maakt het niet uit.

Is het nog 35 km en is van Aert de enige die kan volgen? Dan denk ik dat het mentaal wel wat vervelend kan zijn, en niet slecht om een waakhond mee te sturen.

Was overigens maar 1 voorbeeldje. Ik acht de kans vrij klein dat Pogacar in een nerveuze rit van 150 km iedereen de vernieling in gaat rijden.

Panache 5 juli 2022 om 15:35

Dat laatste geloof ik ook niet, maar ik sluit niet uit dat Pogacar morgen de beste ak-man is en dat de rest schade beperkt. Pogacar is er gewoon meester in om offensief te koersen op dagen dat men denkt dat hij in het nauw zal zitten. Dat zie je ook wanneer ze hem willen isoleren, vlak voor dat moment springt hij zelf weg om te voorkomen dat hij in het defensief gedrukt wordt.

zietemgaan 5 juli 2022 om 15:29

Ach, maar waarom al die angst scenario’s toch! Deze hele tour wordt véél en véél te zwaar geregisseerd door de ploegleiders. Roglic en VDG moeten enerzijds in de buurt van Pogi zitten, en blijven zitten, en anderzijds moeten ze van Aert gewoon laten koersen!

djerkson 5 juli 2022 om 15:35

Vingegaard heeft schijnbaar ook op de Deense TV gezegd dat ‘Van Aert moet knechten’ maar dat werd genuanceerd door de ploegleiding.
Eerlijk: Vingegaard, 25, handvol profzeges in kleinere koersen (Dauphiné oa) moet eigenlijk nog alles bewijzen. Een podiumzwaluw maakt de wielerlente nog niet. Een veelwinnaar is het alvast niet.

Marik 5 juli 2022 om 16:26

Dus TJV heeft de allerbeste loods in de gelederen om de kanshebbers voor het Geel er goed doorheen te loodsen. Hmmm lastig zeg…..welnee! Natuurlijk is Wout morgen de wegkapitein en moet hij Roglic en Vingegaard er goed doorheen loodsen.

poekie 5 juli 2022 om 19:18

1 van Arrrt

Ray Haaier 6 juli 2022 om 06:21

Ik ben niet van mening dat Rogli en Vingi schade moeten beperken tov Pogi, maar dat ze met de ploeg Pogi het vuur aan de schenen moeten leggen. Op Pogi zelf na oogt UAE bijzonder zwak. Dat het gros van die ploeg klimmers zijn en daarom op achterstand binnen “mogen” komen op het vlakke is geen excuus. Want Kruiswijk en Kuss zijn ook klimmers en die komen zonder achterstand binnen. Sterker nog, tot aan de Dauphiné was Kruiswijk een van de meest belabberde knechten in het peloton. En zie nu!

Pogi is de gedoodverfde favoriet, die heeft alles te verliezen. TJV heeft daarentegen alles te winnen. Ik vrees dat Rogli niet goed genoeg gaat zijn Pogi in de bergen eraf te rijden of te volgen. Vingi zie ik in de bergen Pogi wel serieus uit te dagen en zelfs op achterstand te rijden. Dit zou TJV als ploeg goed moeten uitspelen. Rogli moet gaan inzien dat zijn grootste concurrent een graatmagere Deen is die in dezelfde kleuren rijdt als hij.

Headlines

Populair

Materiaalzone