Valverde zet Evenepoel boven Pogacar: “Momenteel de beste renner ter wereld”

maandag 31 oktober 2022 om 12:14
Valverde zet Evenepoel boven Pogacar: “Momenteel de beste renner ter wereld”

foto: Cor Vos

Alejandro Valverde is gestopt als profwielrenner, maar de 42-jarige Spanjaard reisde nog wel af naar Azië voor het door de ASO georganiseerde Singapore Criterium. Daar sprak hij vol lof over Remco Evenepoel. “Op dit moment is hij de beste”, zei Valverde tegen Cyclingnews over de huidige wereldkampioen.

Tadej Pogačar is exceptioneel, maar Remco doet dingen waarmee hij iedereen verrast”, aldus Bala. “Hij is superieur aan alle anderen. Dus voor mij is hij de beste wielrenner in de wereld op dit moment – met groot verschil.”

Valverde heeft met vier keer Luik-Bastenaken-Luik, vijf keer de Waalse Pijl, de Vuelta a España van 2009, het WK van 2018 en tal van andere koersen een gigantisch palmares, maar de Spanjaard verwacht dat Evenepoel hem kan overtreffen. “Als hij doorgaat op deze manier, met wat hij op dit moment laat zien, dan zal hij zeker beter doen dan ik. Het is indrukwekkend als je op die leeftijd wereldkampioen bent en de Vuelta, Luik-Bastenaken-Luik en de Clásica San Sebastián wint.”

Zelf nam Valverde afscheid na de Ronde van Lombardije. Daar heeft hij nog geen spijt van, vertelt hij. “Het is beter om op een goede manier te eindigen, met goede resultaten”, aldus de nummer zes van Il Lombardia. “Op die manier herinneren mensen je als een renner van 20 jaar oud, die een goed niveau had aan het begin van zijn carrière en aan het einde ervan. Doorgaan na je 42ste heeft geen zin.”

“Oké, ik zou volgend jaar een goed niveau kunnen halen, maar het is goed geweest. Ik moet ruimte maken voor de jongere generatie en ik zal van een andere kant van het wielrennen genieten.” Valverde krijgt een functie bij Movistar, de ploeg waar hij het grootste deel van zijn carrière voor reed. “Ik blijf een beetje betrokken bij de renners, een beetje bij de managers en een beetje bij de coaches. Het zal van alles wat zijn”, zegt hij over zijn rol.

Dit artikel delen:

144 Reacties

Wheely 31 oktober 2022 om 12:22

"Remco is de beste, hup Remco."

Getekend; Alejandro.

9
Koers 31 oktober 2022 om 13:38

Mwa, ik denk dat een onderonsje in een GR tussen de 2 vaker Pogi als winnaar zal opleveren. Natuurlijk is er meer dan het GR werk, maar Pogi had verleden jaar nog 2 monumenten, en dit jaar 1tje, strade, en daarnaast top 5 in 2 andere monumenten. Hij won daarnaast 3 ritten in alle 4 grote rondes waar ie meedeed. En won daarnaast de 1weekse ritten waar ie aan meedeed (waaronder Tirreno). De Prins doet het ook fraai met het wk, Luik, San Sebastian, maar pakt toch al een etappe minder, en wist in het 1weekse werk geen ‘grote’ titels te pakken (2x11e in TA en Zwitserland). Algarve won ie volgens mij wel met overmacht.
Voor mij heeft Pogacar toch nog wel iets betere papieren. Maar beiden zijn nog jong en er is nog genoeg ontwikkeling mogelijk.

6
Bielefeld 31 oktober 2022 om 13:56

Beide toppers, zo simpel is het. Ik schat Pogacar als talent nog wel hoger in dan Evenepoel. Daar staat tegenover dat ik momenteel niemand boven Pogacar plaats qua talent. Wat het extra knap maakt trouwens dat Jumbo Poga toch wist te slopen in de Tour. Evenepoel kan in rechtstreekse duels laten zien of hij al gelijkwaardig is of sterker zelfs.

6
Wim Kruithof 31 oktober 2022 om 19:35
Quote:
Ik schat Pogacar als talent nog wel hoger in dan Evenepoel. Daar staat tegenover dat ik momenteel niemand boven Pogacar plaats qua talent.

uhm, huh?

0
Verschrikkelijk 31 oktober 2022 om 19:37

Pogacar is een van de beste ooit, maar het is ook een feit dat intrinsiek Remco gewoon nog beter kan zijn. Wat Remco als junior heeft laten zien is ongezien. Aankomen op een Europees kampioenschap met 10min voorsprong, Europees en Wereldkampioen TT en weg, telkens de competitie totaal wegrijden…. En vergeet niet dat hij nog maar 5j op de fiets zit!

3
KJP 31 oktober 2022 om 15:49

Vooralsnog vind ik het een non-discussie. Beide zijn exceptionele talenten.

Pogacar heeft al veel meer groots gewonnen, waaronder twee keer de grootste wedstrijd die er is. Daarnaast laten zien dat hij in alle monumenten een rol kan spelen. Wint zijn wedstrijden wel iets meer op een traditionele manier, al heeft hij wel een hele bijzondere aanvalslust.

Evenepoel heeft wat minder geworden dan Pogacar. Maar de overwinningen die hij pakt zijn vaak op een manier die ongekend is in het wielrennen van de laatste decennia. Dus dat spreekt enorm tot de verbeelding. Evenepoel kan je echt geen meter geven, want als ie weg is zie je hem nooit meer terug. Hij is gewoon sterker dan een peloton als dat peloton niet de allerbeste knechten bevat.

Al met al twee hele bijzondere renners in een tijdperk dat daar sowieso vol mee lijkt te zijn. Ze hebben nog niet voldoende krachtmetingen gehad om te bepalen wie nu de betere is. Het voorlopige palmares is wel in het voordeel van Pogacar.

6
Wim Kruithof 31 oktober 2022 om 19:38
Quote:
Vooralsnog vind ik het een non-discussie. Beide zijn exceptionele talenten

Perfecte samenvatting.

1
Mooie Sjors 31 oktober 2022 om 12:31

Altijd fijn om even wat realistischere geluiden te horen vanuit het peloton zelf. Herinner me een tijdje terug ook Dumoulin, die vorig jaar in volle Remco-afzeikperiode zei wat een uitzonderlijk talent Evenepoel is. Is toch eens iets anders dan iemand die vanuit zijn luie stoel op te merken heeft wat die jongen allemaal niét kan, en hoe we het toch in perspectief moeten blijven zien met al die jannekes en miekes.

Voor mij persoonlijk is Pogacar wel nog steeds de meest veelzijdige en vanwege zijn Tour-prestaties ook de beste, maar Evenepoel komt snel. De manier waarop hij wint doet het er misschien gemakkelijk uitzien, maar is echt wel uitzonderlijk. Palmares is nu, inderdaad nog op zeer jonge leeftijd, ook al van fenomenale kwaliteit.

Volgend jaar, bij misschien iets meer rechtstreekse duels, kunnen we beter bepalen wie ‘de beste’ is. Dit jaar is Evenepoel op basis van zijn grote overwinningen, voor mij althans, wel al de man van het seizoen.

5
Groetjesaandevoetjes 31 oktober 2022 om 13:17

Sluit ik me helemaal bij aan. Hopelijk zien we enkele mooie clashes in 2023, want de enige koersen die ze beide reden dit jaar waren het WK, San Sebastian en Tirreno Adriatico en in beide koersen was er één die er ver boven uit stak.

3
Wim Kruithof 31 oktober 2022 om 14:14

Heel begrijpelijk en prima te volgen. Voor mij is Vingegaard de man van het seizoen, met Van Aert als goede tweede, maar dat is natuurlijk subjectief en bezien vanuit mijn voorliefde voor Jumbo – Visma.

-1
Dikke Kater 31 oktober 2022 om 14:14

@groetjes
Je bericht is wat onduidelijk; je noemt drie koersen en hebt het daarna over beide.

Ik plaats dit seizoen Evenepoel boven Pogacar. Het lijstje met WT-zeges in 2022 van Evenepoel vind ik toch wat imposanter.

Beide zijn natuurlijk steengoed, maar overall wint Pogacar het nog dik en dat zal nog wel even zo blijven. Evenepoel zie ik eerlijk gezegd niet een Tour winnen. Hopelijk voor hem, zit ik er flink naast.

Het is in ieder leuk dat er zoveel goede renners zijn en er niet een mijlenver bovenuit steekt.

2
SoloSlim 31 oktober 2022 om 17:08

Denk dat hij juist wil zeggen dat ze maar 3x samengereden hebben en er toen geen echt duel was.. Terwijl we wel een duel willen zien!
En zonder duels is het moeilijk om iets te claimen, en blijft het een persoonlijk gevoel.

0
Mooie Sjors 31 oktober 2022 om 19:19

Hmm maar zelfs rechtstreekse duels zeggen niet alles. Wie was de beste: Cancellara of Boonen? Van der Poel of Van Aert?

Het is natuurlijk een moeilijke discussie, ze zijn allebei nog zo jong. Dit soort discussies horen aan het eind van een carrière en blijven meestal heel subjectief. Maar ik denk dat Valverde het vooral over afgelopen seizoen heeft, en daarbij kan je er moeilijk naast kijken wat Evenepoel allemaal heeft gewonnen.

Misschien speelt wel mee dat Valverde ook wereldkampioen is geweest en de Vuelta heeft gewonnen, en vindt Froome dit jaar Vingegaard de beste? ;)

2
Promiz Rigloc 31 oktober 2022 om 15:54

Volgens mij zegt Valverde hier geen woord verkeerd ?

Remco is op "dit moment" de beste. Pakt winst in een grote ronde, pakt een monument, pakt een klassieker, en wordt daarnaast ook wereldkampioen.

Niemand in het peloton die hem dat na kan vertellen in 2022. Simple as that !!

Tevens heeft hij alle wereldtoppers in één of meerdere wedstrijden ergens wel eens verslagen, want andersom ook wel eens gebeurd is. Maar puur gebaseerd op de uitslagen ontkomen we er niet aan dat Evenepoel dit seizoen echt de beste was.

Volgend seizoen is weer een nieuw jaar vol met nieuwe mogelijkheden en misschien wel andere wedstrijden. En dan zien we aan het eind van dat seizoen wel weer wie het meeste aan z'n palmares heeft toegevoegd. Maar in 2022 was dit wel zeer duidelijk.

Pogacar geen grote ronde, Roglic geen grote ronde, Vingegaard wel een grote ronde maar geen monument, klassieker en WK. Dan wil ik Hindley als grote ronde winnaar zeker niet overslaan, maar ook die kan verder niet tippen aan Remco z'n prestaties op "dit moment".

Dat hier überhaupt nog over gesproken dient te worden ?

Maar wat vandaag is hoeft morgen niet ook zo te zijn, ik kan er persoonlijk slechts van genieten dat we meerdere sterke renners hebben die aan elkaar gewaagd zijn. Ben al lang blij dat we geen eenzijdige saaie dominantie van één bepaalde renner hebben.

De Armstrong jaren waren voor mij als fan bijvoorbeeld met lichtjaren voorsprong de saaiste periode uit de laatste vijftig jaar. En ik hoop dat dan ook nooit meer mee te hoeven maken.

5
Gunther Leonhardt 31 oktober 2022 om 16:14

Het is moeilijk om hier een uitspraak over te doen tot beide heren eens in topvorm tegen elkaar strijden. Dat is tot nog toe niet gebeurd. Qua resultaten ontlopen ze elkaar dit jaar niet veel, al schat ik Pogacars prestatie in de TdF hoger in dan REvs Vuelta. Zonder Roglic en WVA zou Vingegaard de TdF niet gewonnen hebben.
Daar staat tegenover dat REv dingen doet die we de afgelopen decennia niet gezien hebben. Het wk winnen met minuten voorsprong? Geleden van 1968. De Clasica met minuten voorsprong? Geleden van 1990. Hij doet zo’n dingen met grote regelmaat.
Nu was de Strade Bianche van Pogacar ook redelijk formidabel, maar hij mikt toch net iets vaker op zijn eindschot.
Laat 2023 maar komen. Het zou geweldig zijn mocht MvdP zijn vorm terugvinden, Pidcock er vol voor gaan, Vingegaard z’n focus wat uitbreiden, Bernal terug op niveau komen en jongens als Arensman, Ayuso, Rodriguez, Hayter, Sheffield en Uijtdebroeks een stap voorwaarts zetten. Dan wil ik nog wel eens zien of Pog and REv het seizoen zo domineren.

5
Marik 31 oktober 2022 om 19:22

Ach, we hebben het over de mening van een (recent gestopte) renner. En daar hebben veel Wielerflitsers weer een mening over. En dat is het bestaansrecht van deze site.
Het wordt pas ingewikkeld als mensen hier denken dat hun mening een vaststaand feit is.

3
Gebruikersnaam 31 oktober 2022 om 21:42

Ik zie 3 keer "op dit moment" en ook nog 1 keer "momenteel" staan, maar toch gaat men overal stellen wie er het grotere palmares heeft, wie er al vaker de Tour heeft gewonnen en wie er op andere momenten uit het verleden de betere was. Maar goed, knap dat zovelen iets kunnen weerleggen wat niet werd gezegd.

Najaar 2022 was hij de beste die er rond reed, meer dan dat zegt hij niet. En je moet het niet eens tussen de regels zoeken, hij herhaalt het zelfs verschillende keren.

3
Pietspeed 31 oktober 2022 om 22:23

Op dit moment of momenteel knoop je altijd vast aan een bepaalde periode of gereden koersen. Valverde heeft het iig niet over het najaar. Dat is jouw eigen invulling Alleen het najaar daarin betrekken doe je anderen, bijvoorbeeld de klassieke types van het voorjaar al te kort. Daarom is 2022 best een prima referentie. Pogacar was over het hele seizoen nagenoeg top, Evenepoel gewoonweg minder. Bovendien blijven de meest recente prestaties het beste op het netvlies hangen. De crème de la crème is de Tour en daar was Evenepoel er niet. Ook in het voorjaar zeker minder dan Pogacar, gewoon een feit.

-1
Marlin 31 oktober 2022 om 23:16

@Pietspeed
Maar Pogacar heeft de Tour wel niet gewonnen dit jaar. Dat verandert alles. Zelfs als we het hele seizoen beschouwen (wat niet het onderwerp van deze discussie is), dan is het palmares van Pogacar dit seizoen (aantal overwinningen, kwaliteit van de overwinningen, de variatie van winst in rittenwedstrijden, klassiekers, monumenten, WK, en al zeker de manier waarop gewonnen werd) altijd minder dan dat van Evenepoel. Deze laatste is dus niet alleen momenteel de beste renner ter wereld, maar ook de beste over het hele seizoen gezien. Vorig seizoen was dat Pogacar en
volgend seizoen kan dat weer een andere renner zijn. Maar daarover gaat het hier niet.

0
Baroudeur Baroudeur 1 november 2022 om 00:56

Als bijna winst in de Tour of RVV of San Remo de referentie is… Koers draait om winnen.

-1
Pietspeed 1 november 2022 om 01:08

@marlin

Jouw citaat :
‘Zelfs als we het hele seizoen beschouwen (wat niet het onderwerp van deze discussie is)’…

Oh nee? Als je het artikel leest dan betrekt Valverde ook Luik cq het voorjaar erbij. Exact hetgeen ik mede als referentie neem. Ergo, helemaal niets vwb slechts alleen het najaar.

-1
Gebruikersnaam 1 november 2022 om 09:15
Quote:
Dat is jouw eigen invulling

Zou het? En bij jou is het niet je eigen invulling?

0
Handige Harry 31 oktober 2022 om 16:27

Ik ben wel benieuwd wat er gaat gebeuren als ze Evenepoel niet meer laten rijden. Dat de toppers gelijk zelf reageren in plaats van te hopen dat de knechten het wel oplossen.
Dan moet hij toch iets verzinnen want hij kan natuurlijk niet met een van der Poel, Pogacar, Pidcock of van Aert naar de streep rijden want dan verliest hij sowieso.

2
Mooie Sjors 31 oktober 2022 om 16:29

‘Laten rijden’, ik vermoed dat ze daar binnen het peloton toch wel een andere kijk op hebben. :)

1
Gunther Leonhardt 31 oktober 2022 om 16:35

Harry, ik ben er redelijk zeker van dat ze hem zowel in de Clasica als in de Vuelta als in het WK niet hebben 'laten' rijden. Zelfs in Gullegem Koerse wilden ze hem niet laten rijden. In L-B-L heeft heel Bahrain (+Mas) er op gejaagd. Bovendien worden de renners die hem niet laten rijden binnen de kortste keren zo suf gereden, dat ze minuten verliezen nadat ze moesten lossen. Vraag dat maar Yates (Clasica) of Lutsenko (WK).

Da's echt geen toeval meer.

4
Marcel de Gendt 31 oktober 2022 om 16:45

De waarheid ligt m.i. in het midden.

Kijk naar LBL; je maakt mij niet wijs dat er niemand in het groepje zat boven op de Redoute die niet mee zou kunnen met Evenepoel. Iemand van een ander kaliber dan Powless. Denk aan Vlasov bijvoorbeeld, Van Aert, wie weet ook wel Quinten Hermans. Genoeg explosieve types die m.i. op dat momente wel het wiel hadden kunnen houden als ze dat echt hadden gewild. Maar die gokken dat er genoeg knechten zijn om hem nog te halen. Of willen hun cartouche nog bewaren.

Zelfde op het WK: hoe kan het dat Evenepoel als enige topfavoriet ineens in die kopgroep zit, terwijl de rest erachter naar elkaar kijkt. Zijn dat de benen van Evenepoel, of speelt ook hier hetzelfde als bij LBL? Ik denk het laatste.

Heeft hij eenmaal de ruimte, dan is hij bijna niet meer terug te halen. En dat is denk ik ook wat Harry bedoelt, je moet hem gewoon niet die ruimte geven.

San Sebastian dit jaar is een ander paar mouwen. Daar kletst hij iedereen uit het wiel, terwijl alle andere favoerieten krampachtig proberen het wiel te houden.

0
ken dcq 31 oktober 2022 om 17:05

Dus in 2022 lieten ze Evenepoel gewoon elke keer gewoon wegrijden, omdat ze niet wisten dat hij de jaren ervoor zo won? En na LBL had nog niemand het door dit jaar dat ze hem beter in het oog moesten houden, eigenlijk maak je met je stelling Handige Harry van de rest van het peloton een stel dombo’s…

En als ze in een groep zitten in 2023, dan moet hij Pidcock maar laten rijden en dan winnen ze alletwee niet en kan Pidcock zijn supermanpose niet herhalen…

2
Mooie Sjors 31 oktober 2022 om 17:09

Ik weet ook niet goed in wat voor koersen Evenepoel met Van der Poel of Van Aert samen naar de meet gaat rijden. Ik gok dat het er op een jaar niet zo erg veel zullen zijn. In ieder geval niet de mannen die de grootste invloed op Remco zijn erelijst gaan hebben. Pogacar met zijn venijnige sprint na een klimkoers natuurlijk veel meer. En Pidcock is voorlopig toch nog van een niveautje of 2 lager op de weg, die meten we nu ineens wel een enorme progressiemarge aan.

0
Gunther Leonhardt 31 oktober 2022 om 17:16

@Sjors: De Brabantse Pijl? Milaan – San Remo? Het WK in Schotland? Tirreno – Adriatico?

1
Mooie Sjors 31 oktober 2022 om 17:18

Een rit in de Tirreno, dat gaat niet zo veel invloed hebben op een palmares. WK kan inderdaad naargelang de omloop (tegen VDP dan, WVA is zijn ploegmaat :) ), MSR zie ik minder weggelegd voor Evenepoel. Brabantse Pijl is een kleinere koers. Zoals gezegd: niet zo vaak dus. ;)

0
Handige Harry 31 oktober 2022 om 19:07

In Luik lieten de andere favorieten hun knechten reageren, hetzelfde bij het wk.
Dan Sebastian is geen graadmeter omdat de helft uitgeput is van de Tour en een gedeelte in opbouw naar de Vuelta.
In de Vuelta was hij zeker nadat Roglic wegviel duidelijk de sterkste. Maar een grote ronde is toch anders dan een eendagskoers qua laten rijden.

Het is ook geen kritiek op Evenepoel maar ik verwacht dat er komend jaar wel een schaduw in zijn wiel rijdt.

-3
Mooie Sjors 31 oktober 2022 om 19:45

Luik-Bastenaken-Luik en het WK zijn 2 van de allergrootste wedstrijden van het seizoen. Nu lijkt het soms alsof de rest schouderophalend hem gewoon laten wegrijden en daarna met frisse benen over de meet komen maar gewoon geen zin hadden om erachter te rijden.

Ik denk dat willen en kunnen hier soms een beetje door elkaar worden gehaald. :)

2
Gunther Leonhardt 31 oktober 2022 om 20:30

@Harry, die knechten die in LBL achtervolgden, heetten Mas, Mohoric, Landa, Haig, Poels en Caruso. Op de top van de laatste klim gingen Martinez, Teuns, Woods en Vlasov voluit.

In San Sebastian klopte hij Sivakov (won de week erna de ronde van Burgos), Yates (winnaar van Castilla y Leon) de week ervoor, Mollema en Rodriguez.

Op het WK reed hij Bardet en Lutsenko naar de vaantjes, de nummers 6 en 8 uit de TdF.

3
Mooie Sjors 31 oktober 2022 om 20:36

Als Pogacar (redelijk in vorm zagen we in Montreal) de benen had gehad om het WK te winnen, hadden we hem best wel iéts zien proberen.

Van Aert (toch ook geen prutser) zei dat hij in LBL op La Redoute compleet op zijn limiet zat en hij Evenepoel zag wegrijden maar er zelfs niet aan dácht te kunnen reageren.

Dat idee van ‘de knechtjes pakken hem wel maar oei ze krijgen het niet dicht en tja nu is het te laat’ , volg ik toch niet helemaal. ;)

1
Handige Harry 31 oktober 2022 om 21:05

Je hoeft het ook echt niet met mij eens te zijn maar het is gewoon een feit dat in Luik en op het WK, niet de grote renners gelijk op zijn aanval reageerden.
Dat ze hem daar hebben onderschat, is wel duidelijk.
Maar ik heb tot nu toe maar een renner echt als een schaduw op zijn wiel zien rijden en dat was Colbrelli op het EK, dat zal vanaf nu vaker gebeuren.
Het lijkt mij in ieder geval onwaarschijnlijk dat hij volgend seizoen niemand heeft die echt op zijn wiel rijdt, zoals Girmay bij Van der Poel deed in de giro.

0
Baroudeur Baroudeur 1 november 2022 om 01:12

Laten rijden, nu wordt deze plaat weer gedraaid. Moet jullie er zelf niet om lachen of kennen jullie er echt zo weinig van? 22 jaar, ondertussen een palmares om van te duizelen, maar nog altijd geloven dat hij het cadeau heeft gekregen en dat het tegen Janneke en Mieke was. 3 renners hebben hem dit seizoen voorgedaan in de geschiedenis: Binda, Merckx en Hinault… Tja, wat moet er dan nog gezegd worden. Maar geloof vooral jullie eigen nonsens, jullie zullen wel bijdraaien. En dat Revketje moest maar eens geboren zijn aan de andere kant van de landsgrens, het zou hier nog eens euforie geweest zijn…

-1
Alto de angliru 31 oktober 2022 om 17:51

Iedereen zijn eigen voorkeur en kijk erop natuurlijk want je kan ook erbij opnoemen hoe Pogi Rev weg reed in de Tirreno.

Voor de rest denk ik of weet ik zelfs zeker gewoon dat Valverde zelf geniet van deze renners en ook fan van beide is getuige zijn zeer blije reactie en omhelzing na zijn tweede plaats in de Strade dit jaar en de boel op scherp wil zetten voor volgend jaar!

2
poeskescherens 31 oktober 2022 om 20:34

Dat woord “Momenteel”…….dat lijkt bij sommige mensen niet op het scherm te verschijnen, mogelijk iets met de instellingen. In ieder geval veroorzaakt de titel bij velen een Pavlov-reactie.

2
Baroudeur Baroudeur 31 oktober 2022 om 13:28

Als je het palmares van Pogacar van 2 seizoenen geleden vergelijkt met dat van Evenepoel nu, dan steekt Evenepoel er bovenuit. Maar goed, het zijn 2 exceptionele renners die nog veel op hun palmares gaan toevoegen.

1
theking 31 oktober 2022 om 13:56

Toen won pogacar al de tour. Dat is het allerhoogst haalbare. Ben het dus niet met je eens.

1
Baroudeur Baroudeur 31 oktober 2022 om 14:03

Tour vs Vuelta,Wk, LBL, 2 keer San Sebastian

Kies ik toch voor Evenepoel.

1
Dikke Kater 31 oktober 2022 om 14:18

@baroudeur
Je maakt de vergelijking wel een beetje in het voordeel van Evenepoel als je bij Pogacar alleen de Tour neerzet. Ik denk als je naar alle feiten kijkt, je een andere conclusie mag trekken.

6
Baroudeur Baroudeur 31 oktober 2022 om 14:38

Welke andere feiten dan? Ik hoor het graag!

0
Dikke Kater 31 oktober 2022 om 14:53

Hahaha, je bent grappig. Misschien heb je ook weleens gehoord van procyclingstats of cqranking. Dat zijn leuke sites om uitslagen per renner te bekijken. Dat kost niet eens veel moeite.

Maar als jij op jouw manier Evenepoel de beste vind, is dat helemaal prima hoor. Ik wil je adoratie zeker niet verpesten met wat objectiviteit.

1
Baroudeur Baroudeur 31 oktober 2022 om 15:04

Kater, ik wacht op jouw vergelijking op dat tijdstip in hun carrière. Geef hem mij dan i.p.v. mij te beschuldigen van blinde adoratie.

1
Dikke Kater 31 oktober 2022 om 15:06

Ik heb al lang in de gaten dat het enige dat jij doet is roepen om feiten. Verdiep je zelf eerst eens wat beter in de materie en doe zelf eens wat moeite.

-1
Baroudeur Baroudeur 31 oktober 2022 om 15:14

Ik roep niet om feiten, ik geef ze in tegenstelling tot jou…Tot daar de discussie zeker?

-1
Dikke Kater 31 oktober 2022 om 15:21

Je geeft inderdaad wat feiten. Tot zover heb je gelijk. Zorgvuldig ben je echter niet.

Als je op leeftijd vergelijkt, moet je bij Pogacar bijna heel 2021 ook nog meenemen in je vergelijking. Hij is immers geboren op 21-9-1998, Evenepoel op 25-01-2000.
Dus als je een knip maakt op leeftijd, doe het dan exact en niet op hele seizoenen.
Ik heb geen zin om voor jou uitslagensites over te tikken. Je kunt het zelf vast ook wel vinden.

0
Baroudeur Baroudeur 31 oktober 2022 om 15:27

Je maakt een vergelijking op basis van een seizoen en niet op basis van een geboortedatum.

-4
Cycling 31 oktober 2022 om 19:43

@Baroudeur Als je op basis van leeftijd met elkaar vergelijkt is het eerlijker om 2021 van Pogacar met 2022 van Evenepoel te vergelijken. Er is namelijk maar een verschil van 1 jaar en 4 maanden. Het seizoen 2021 van Pogacar was toch wel van een hoger niveau dan het seizoen 2022 van Evenepoel. Pogacar: Tour. LBL, Lombardije, UAE Tour, Tirreno en 6 ritoverwinningen in de WT waarvan 3 in de Tour.

1
Baroudeur Baroudeur 1 november 2022 om 01:00

Nogmaals, je vergelijkt seizoenen met elkaar.

-2
Romāns Vainšteins 31 oktober 2022 om 14:56

Onzinnig.

Aankomend seizoen in directe strijd met elkaar gaan we het antwoord krijgen denk ik.

Ardennen
Tour
WK en najaar

Hoewel ik het WK parcours nog niet ken

1
Dikke Kater 31 oktober 2022 om 15:08

Zou leuk zijn als Evenepoel start in de Tour. Maar dat zal vast niet met maar een tijdrit, terwijl er in de Giro 3 zitten.

0
Alto de angliru 31 oktober 2022 om 17:33

Ik wou hier tot nu toe geen commentaar op geven omdat ik toch ook wel best fan ben van Rev en totaal geen afbreuk wil doen aan zijn grote ronde prestatie maar ik doe het nu toch, de meeste toppers waar Rev het tegen op nam in de Vuelta hadden al een grote ronde namelijk de Giro of een deel van de Tour achter de rug wat qua frisheid wel een verschil kan maken iets wat Rev voor de Vuelta zelf ook aangaf..

Verder vergeten mensen ook wel even dat Pogi 1 van de sterkste renners in RvV en Milaan sR was iets wat al in tijden niet gepresteerd is door een ronde renner, maar niet getreurd volgend jaar hopelijk mooie clashes tussen al deze toppers.

1
Mooie Sjors 31 oktober 2022 om 17:47

Mjoa winst in grote ronde, monument en WK in 1 seizoen is meer dan 40 jaar niet vertoond. En Evenepoel is de allerjongste die het doet in de wielergeschiedenis. Als je eerst de Tour moet winnen om een grote te zijn, vallen er nog wel aan paar mannen af. ;)

Maar ja, kennietourwinne… :D

2
kleomantre 31 oktober 2022 om 22:02

Vermakelijke kost. Remco zal volgend seizoen goed z’n sokken moeten optrekken, wie weet waar zijn eergevoel ‘m kan brengen.

1
tramontana 1 november 2022 om 07:24

Naar mijn mening hebben we de beste Pogacar gezien, en ook naar mijn mening hebben we de beste Remco nog niet gezien. Een Pogacar die dag na dag in een grote ronde onder druk wordt gezet, is te verslaan. Dat is wat Jumbo dit jaar deed, en dat is waar ook een (allerbeste) Evenepoel toe in staat is. De open uitnodiging van Pog aan Remco om in de tour te starten kan je ook zien als “samen proberen we Jumbo aan flarden te rijden”. Aan diegenen die Vingegaard als beste renner naar voor schuiven: die Tourwinst is 50% op het conto van Wout.

1
Romāns Vainšteins 1 november 2022 om 07:36

Maar laten we nou even aannemen dat Pogi geleerd heeft van afgelopen jaargang: die zal een slag behoudender gaan rijden en op zijn finish rekenen. Het profiel van aankomende tour in acht genomen maakt hem dat de logische topfavoriet met een Roglic als tegenstander. Op papier dan.

Ik zou als QS, Jumbo en verdere uitdagers vooral een ploeg meenemen waarop je ook op het plat enorme druk zetten kan.

0
tramontana 1 november 2022 om 07:52

@Romāns Vainšteins Exact, die gedachtegang volg ik helemaal. De koers 3 weken lang hard maken versus de punchers. Dat zou echt een mooie strijd worden. Laten we hopen…

0
Limal 1 november 2022 om 07:52

Wielerflits dankt op blote knietjes de wielergoden als er tijdens de winterstop zo’n leuke polariseerbare mening verkondigd wordt :-)

Persoonlijk vind ik Pogacar, Evenepoel en Van Aert allemaal even speciaal om naar te kijken. Van der Poel staat daar na afgelopen seizoen wat onder, maar kan volgend jaar evengoed weer de opperspektakelman worden. Bij o.a. Roglic, Vingegaard en Alaphilippe heb ik toch minder het gevoel dat ik naar buitenaardse superhelden zit te kijken, maar dat is natuurlijk volledig persoonlijk en niet rationeel te staven.

Wie is de allerbeste? Zoals anderen al hebben gezegd is dat vooral een overbodige nondiscussie. Dat lijkt me iets waar enkel de grootste (anti-)fans volledig in op kunnen gaan.

1
kleomantre 1 november 2022 om 08:22

Ik sluit me er bij aan

Wat wel erg jammer is dat er minder wordt gekeken naar hoe iemand zich het hele seizoen heeft gemanifesteerd. Daarin kun je toch drie rondes ontdekken waar Evenepoel niet mee kon, waarbij 1 keer ronduit matig. Pogacar wint waar hij meedoet op 1 na, maar daar pakt hij nog 3 keer etappewinst mee en heeft hij zich kranig verweerd. Verder gaat Pogacar als klimmer met uitgesproken ambitie naar Milaan-San Remo en laat het zien. Pleegt daarna een raid in de RvV die ik al vele jaren niet heb gezien (was smullen geblazen om de andere favorieten stuk te zien gaan). Net daarvoor deed hij nog een 'remcootje' in Strade Bianche.
Waar laat Pogacar het niet zien, dat is in San Sebastiaan. Staat er echter weer in het Italiaanse najaar en ook daar weer als topfavoriet de koers dragen in Lombardije. Die koers dragen heeft Remco maar heel beperkt hoeven te doen tot dusver. Toegegeven, eenmaal uit de underdog gekropen in de Vuelta heeft hij zijn eerste grote testcase op dat vlak prima overleefd. Ben wel benieuwd hoe hij komend seizoen gaat koersen, wanneer Alaphilippe niet de verwachte of gehoopte kopman is in een koers maar Remco. Net zoals bij een WK later wellicht ook niet Wout van Aert de absolute kopman is bij de Belgen maar juist Remco. Of althans zo bekeken door conculega's.

0
Romāns Vainšteins 1 november 2022 om 08:41

Of Evenepoel bij voorbaat Flip en van Aert voorbijgestreefd is als kopman is verre van gezegd. In dit metier is de ene 1,64% er af en de ander 1,53% er bij het verschil tussen op een laatste helling lossen of gelost worden.

Als QS zijnde zou ik echt 1001% (jaja) voor de tour gaan zonder verplichtingen. Ardennen, wk en Lombardije gewoon open qua (gedeeld) kopmanschap. De aankomende giro er eentje waar de kans op het tegenkomen van een slechte dag levensgroot is.

1
tramontana 1 november 2022 om 08:49

@kleomantre best wel grappig als je zegt dat Remco ‘nog geen koers heeft gedragen’. LBL, San Sebastian en het WK samen rijdt hij 100km iedereen los uit het wiel. In de Vuelta – ritten 6 en 9 moet iedereen passen (Mas ook in rit 9), in de tijdrit worden de meesten op minuten gereden. Niet dat hij een slechte ploeg heeft, maar meestal heeft hij toch zelf de verschillen gemaakt.

2
kleomantre 1 november 2022 om 09:48

@tramontana, iedereen uit het wiel rijden wil nog niet zeggen de koers gedragen per se. De koers dragen is zoals Flip al vaak team voor hem heeft laten rijden en dan dat hij kiest wanneer hij weg gaat, ook op momenten dat iedereen weet dat het daar kan of gaat gebeuren en dat dan niemand of hoogstens een enkeling nog mee kan. Dat is de koers dragen. Pogacar doet dat dit jaar ook enkele malen. Bovendien lees je niet goed, ik stel dat Remco dat ook heeft gedaan in de Vuelta toen hij de trui veroverde. Daarbij is een TT overigens niet echt toepasbaar voor een koers dragen, dat terzijde. Verder heeft Evenpoel zonder twijfel een uitzonderlijk jaar gereden. Uitslagtechnisch gezien is zijn seizoen boven die van Pogacar te plaatsen. Het is tevens niet dat hij ergens anoniem heeft meegereden in de kantlijn. Ook in de Tireno hebben we 'm gezien en dat maakt het leuk als volger.
In dat opzicht heeft Pogacar me ook positief verrast in de Tour. Hij ledge zich niet neer bij z'n nederlaag en was strijdbaar. Ook in de etappe waar hij bestookt werd en moest capituleren viel hij zelf ook nog brutaal aan. Vond verder dat hij zich op bewonderenswaardige manier liet gelden in RvV en zich later goed manifesteerde in de Roubaix-achtige TdF etappe. Terrein waar we hem niet van kenden. Heeft daarmee dit seizoen aangetoond echt enorm compleet te zijn.

Puur uitslagentechnisch bekeken zal Remco de voorkeur genieten. Immers drie vette vissen, tegen een voor Pogacar. Daar valt wat voor te zeggen. Mijn persoonlijke voorkeur gaat toch meer uit naar wat Pogacar afgelopen seizoen heeft laten zien. Als absolute kopman overal naar toe, je nergens verstoppen en leveren ook al kon het net niet winnend worden afgemaakt in bv MSR en RvV. Voor Remco zal volgend seizoen of het seizoen erop pas dezelfde uitdaging geven als Pogacar vorig seizoen en dit seizoen had. Het laatste obstakel om zich definitief langs Pogacar te kunnen zetten of 'm voorbij te gaan. Wie zal het zeggen? Het zal mij eveneens benieuwen hoe lang Pogacar daadwerkelijk op dit niveau frivool mee kan doen.

0
Romāns Vainšteins 1 november 2022 om 09:58

Het is de vraag of REVKET die ‘last’ gaat willen/moeten dragen: met een seizoen Ardennen, tour, wk/najaar kan hij achtereenvolgens op medekopmannen, bewezen tegenstrevers, ook best goede landgenoot rekenen.

Wanneer er voor de giro gekozen wordt is het meteen all-in, alle ogen er op, iedereen en alles in dienst van begin tot einde. Tegenstand is 1 ding maar niets zou meer gedragen moeten worden en de criticasters likkebaardend richting zijlijn doen schuifelen dan hier de focus op leggen. Zijn achilleshiel: slechte dag, er doorheen zakken ligt enorm op de loer hier. Veruit de dapperste keuze mogelijk!

0
Mooie Sjors 1 november 2022 om 10:12

Mooi en genuanceerd stuk Limal, maar wat betreft de heer Alaphilippe volg ik je niet.

Die heeft in het verleden voor nummertjes gezorgd waar Van Aert en Van der Poel zelfs bij verbleken naar mijn gevoel.

Tour 2019 was er eentje zoals WVA dit jaar. Ook een ritzege waar hij een heul end van de meet wegpunchte en solo binnenkwam, nog een tweede keer wegpunchen (met Pinot) maar net tekort komen op De Gendt toen. Tijdrit winnen. Zelfs in het hooggebergte dag na dag meestrijden en uiteindelijk nog 5de worden in de eindstand.

WK vorig jaar op het hoogste niveau iedereen naar huis rijden, zoals ik Mathieu of Wout nog nooit heb zien doen.

Zijn boerenjaar 2019 waarin hij er al stond van in februari en alles leek te kunnen.

Net als bij Valverde lijken ook jouw woorden hier een momentopname. :)

Ik zet de carrière van Alaphilippe op dit moment dan ook nog een trede hoger dan die van de 2 andere leden van de Band formerly known as Grote 3. :) Ik begrijp dat je het ook over de manier waarop hebt, maar Alaphilippe is toch veel meer dan een simpele puncher en echt wel een zeer aanvallend renner die op verschillende terreinen al voor spektakel heeft gezorgd.

1
Limal 1 november 2022 om 12:41

Daar heb je wel een punt, Sjors. Laat het mij zo besluiten: ik hoop volgend jaar op een virus-/valpartijvrij spektakelseizoen waarna we (op z’n minst!) van de ‘Grote 5’ kunnen spreken ;-)

0
Klootje Kriekeljon 31 oktober 2022 om 12:52

VDP, Aert, Pidcock, Bernal, Pogacar, Vingegaard in topvorm. We gaan het zien.

0
Mooie Sjors 31 oktober 2022 om 12:57

Wat gaan we zien?

0
Klootje Kriekeljon 31 oktober 2022 om 13:56

Hoe het zich allemaal gaat verhouden in de toekomst.

1
Mooie Sjors 31 oktober 2022 om 14:13

Van der Poel ‘in topvorm’, dat is nog zeldzamer dan een zonsverduistering. ;) Kan zomaar weer jaren duren voor we het nog eens mogen meemaken. :D

1
Jean Dumas 31 oktober 2022 om 14:10

Valverde wordt gewoon de opvolger van Eus bij Movistar.

0
De Ezel van Eindhoven 31 oktober 2022 om 15:13

Renners die de Tour nog niet rijden zijn automatisch nog niet de beste ter wereld. Daarvoor moet je de grootste wedstrijd ter wereld rijden.

En om echt de beste te zijn moet je het ook kunnen als iedereen naar je kijkt. En bij Pogacar was dat dit seizoen en vorig seizoen zeker het geval. Heeft het wel laten zien. Roglic ook 3 keer op rij in de Vuelta

Nu hoop ik dat Jonas het volgend jaar weer laat zien, en Remco ook. Maar tot die tijd kan het ook een seizoen in topvorm zijn die je misschien nooit weer hebt.

0
VerstandOpNul 31 oktober 2022 om 16:50

Valverde heeft er een goede kijk op.. Maar om Remco na de Vuelta boven Pogacar te zetten lijkt me ook een vorm van proximity bias.
Hopelijk krijgen we volgend jaar een rechtstreeks duel van deze twee buitencategorie renners in de Tour..

0
meqadon 31 oktober 2022 om 17:03

Valverde is een kenner

0
Pietspeed 31 oktober 2022 om 17:14

Op Pogacar en Van Aert na, heeft hij gelijk. Evenepoel moet het eerst maar eens in de Tour laten zien. Sla 2e plek plus 3 etappes hoger aan dan Vuelta winst en 2 etappes. Dat hij de Vuelta won was overigens mn te danken aan een perfecte voorbereiding en een veel minder sterk bezet deelnemersveld dan de Tour. San Sebastian deden veel uitgebluste Tourdeelnemers mee en het WK heeft hij mede dankzij het sterke blok van de Belgen, inclusief Van Aert, gewonnen. Een mooie solo en verdiende zege, maar echt er achteraan gekoerst is er niet. Pogacar reed bovendien min of meer in z'n eentje tijdens het WK. Luik was subliem en het Spaanse voorjaars rondje ook,of was het Portugees? Pogacar had intussen UAE Tour, de Tirreno gewonnen en met een paar etappes in beide. Ook de Strade, 5 MSR en 4e RVV. Najaar Grand prix Montreal, Tre valli, 2e Giro d Emilia en Lombardije.

Valverde wordt duidelijk een dagje ouder.

0
Marlin 31 oktober 2022 om 23:32

Je vergeet toch wel toevallig de ritzeges en eindwinst van Evenepoel in Noorwegen zeker. Je camoufleert het feit dat Pogacar niet alleen de Tour niet won, maar meer dan 3 minuten aan zijn broek kreeg van Vingegaard. Dat Pogacar maar een overwinning (Strade) met panache haalde. In tegenstelling tot Evenepoel. Je vermeldt strategisch niet dat Mas tijdens de Italiaanse eindeseizoenswedstrijden minstens even goed was, zelfs eenmaal won of slechts door een mindere spurtsnelheid of punch van Povacar verloor. Dezelfde Mas die net ervoor de mindere was van Evenepoel in de Vuelta. Moet ik nog even doorgaan ? Je fake argumenten slaan dus nergens op.

-2
De Zeboe van de Zoncolan 1 november 2022 om 00:09

Volgens mij won Pogacar wel meer wedstrijden met panache. Bijvoorbeeld de Tirenno, met name die etappe waar hij Evenepoel op 4 minuten reed.

Bovendien werd Evenepoel in Zwitserland ook op 4 minuten gereden door Thomas, die vervolgens in de tour weer op bijna 5 minuten werd gereden door Pogacar.

Ronde van Vlaanderen won hij misschien niet, maar daar reed hij toch ook met zeer veel panache, op een terrein dat hem eigenlijk niet bijzonder goed zou moeten liggen.

En rondjes als Noorwegen zijn leuk, maar niet waar het hier om draait natuurlijk. Pogacar heeft Slovenië gewonnen, daar hoor je ook niemand over.

Als je dus iemand selectiviteit gaat verwijten, zorg dan zelf wel voor een evenwichtig verhaal.

3
EricV 31 oktober 2022 om 18:50

In de Tirreno was het toch vrij duidelijk wie de betere van de 2 was

0
Mooie Sjors 31 oktober 2022 om 19:10

Bij Vingegaard en Pogacar ook. ;)

1
  • 1
  • 2

Headlines

Populair

Materiaalzone