Valverde: “Tweede plaats in Vuelta geeft aan dat ik in geweldige vorm ben”

donderdag 19 september 2019 om 10:08
Valverde: “Tweede plaats in Vuelta geeft aan dat ik in geweldige vorm ben”

foto: Cor Vos

Alejandro Valverde gaat volgende week zondag zijn wereldtitel verdedigen in Yorkshire. Aan de vorm van de 39-jarige Spanjaard zal het niet liggen. “Mijn tweede plaats in de Vuelta motiveert mij vooral. Het betekent dat ik in geweldige vorm ben”, aldus Valverde tegen AS.


“We hebben nu genoeg tijd sinds het einde van de Vuelta om weer op krachten te komen, rust te pakken en je mentaal voor te bereiden”, aldus de Movistar-kopman. “Het is een goed WK voor mij, maar niet zo goed als die van Innsbruck. Je moet realistisch zijn. Vorig jaar was een parcours met weinig kanshebbers, dit jaar is de strijd vrij open. Er liggen kansen, maar minder dan vorig jaar.”

Toch is Valverde andermaal de kopman van de Spaanse selectie. “Ik voel geen druk en neem het rustig in mij op. Het is duidelijk dat iedereen aan de slag moet. Het belangrijkste is niet dat ik win, maar dat Spanje wint. En als ik niet in goede vorm ben, en een aantal landgenoten zijn beter, is het geen probleem om een andere tactiek uit te spelen”, geeft Valverde toe. “Maar in eerste instantie word ik het meest ondersteund.”

Dit artikel delen:

19 Reacties

john 19 september 2019 om 10:15

Ja het is te hopen dat het peloton op zijn bek gaat, zo dat je met de Spaanse ploeg in de aanval kan gaan .Of is dat een typische Movistar actie

Chris Van Uden 19 september 2019 om 10:50

Haha +1

EddyB1958 19 september 2019 om 11:34

Dan trekt "den tractor" eens aan Valverde zijn oren.

Panache 19 september 2019 om 13:04

Of Tony Martin een Sagan onderuit schoffelen in een afdaling, of is dat een typische TJV actie? Nog meer goedkope prietpraat in de aanbieding?

Fikret 19 september 2019 om 10:35

Tweede in een Vuelta zonder Froome, Bernal, Dumoulin, Thomas, Nibali, Yates, Carapaz, Landa. Met een sterker deelnemersveld zou die het podium niet hebben gehaald.

aardappeljager 19 september 2019 om 10:44

Tja. In welke grote ronde staan alle toppers aan de start?

JVD 19 september 2019 om 11:00

Tja. En Eddy Merckx deed ook al niet mee.

kiryienka 19 september 2019 om 11:25

Wie er niet is, kan je niet verslaan. Wat een waardeloze comment. Ga lekker in de wei koeien in de kont kijken.

EddyB1958 19 september 2019 om 11:37

Als je dat stelt Fikret, is dat dan ook voor jou van toepassing op de twee Slovenen op het podium?

Panache 19 september 2019 om 13:07

De bezetting was zwak. Van daar uit doorredeneren hoe de top5 uit de Vuelta, laat staan de renners die niet gestart zijn zouden presteren, is onmogelijk. In feite maak je van je eigen verwachting een conclusie, terwijl je nooit moet uitsluiten dat je eigen verwachting misschien fout is.

Fikret 19 september 2019 om 14:03

EddyB1958. Roglic is een absolute topper, die zou altijd tot de favorieten voor de eindzege behoren. Ook bij een sterker deelnemersveld. Renners die gelijkwaardig zijn, zijn op 1 hand te tellen (Froome, Bernal, Dumoulin, Thomas).

Pogacar zou ik 1 trede lager zetten. Die zou concurreren met een Nibali, Yates, Carapaz, Landa, Pinot, Bardet, Mas of Kruijswijk (indien die niet was gevallen).

vevie 19 september 2019 om 15:49

Dit zijn idd van die onzinnige opmerkingen. Simpelweg namen noemen omdat. Thomas is niet eens te porren voor de Vuelta, Dumoulin heeft sinds 2015 niet meer daar gereden. Bernal heeft de Vuelta nog niet gereden. Carapaz heeft de Vuelta nog nooit betwist voor een klassement. Landa heeft de Vuelta ook een aantal jaar niet gereden. Van jouw lijstje zijn alleen Froome en Nibali (en Yates in mindere mate) regelmatig van de partij in de Vuelta met de mindset om te winnen ook. En zoals eerder gezegd: van wie er niet is kun je niet winnen. Hetzelfde kun je namelijk ook elk jaar dan van de Giro zeggen.

Pat McQuaid 19 september 2019 om 10:47

Ik hoop op de overwinning van onze Nederlandse kopman. Maar met iedere andere winnaar dan Valverde zal ik blij zijn.

Jack2811 19 september 2019 om 11:13

Zou hem zeker wel een ster geven in de aanloop naar dit WK. Waar ik laatst over nadacht als Valverde in die waaierrit voorop gezeten had ipv Quintana dan had hij zomaar de Vuelta gewonnen.

Panache 19 september 2019 om 13:08

Pfff…. Tuurlijk. Trek gewoon 5 minuten van zijn tijd af en doe net alsof het koersverloop daarna exact gelijk zou zijn.

josi 19 september 2019 om 11:17

Het probleem is dat Valverde maar liefst 8 ploeggenoten heeft. De kans dat er eentje wegsprint en hij die weer terug moet halen in het ploegbelang is levensgroot.

EddyB1958 19 september 2019 om 11:40

Alaphillipe heeft er meer en verspreid over meerdere landen.

SprintMaster 19 september 2019 om 12:14

Parcours lijkt me niet lastig genoeg voor hem. Verder, kan een broodmagere Valverde tegen de verwachte kou (14 graden) en mogelijk regen?

JVD 19 september 2019 om 16:41

Veertien graden is ook weer niet echt koud. Regen misschien een ander verhaal.