Valverde: “Opa heeft het laatste woord nog niet gesproken”

zondag 8 september 2019 om 19:53
Valverde: “Opa heeft het laatste woord nog niet gesproken”

foto: Cor Vos (archief)

Alejandro Valverde is nog niet klaar in deze Vuelta a España. Dat kondigt de wereldkampioen aan na afloop van de vijftiende etappe, waarin hij op de slotklim naar Santuario del Acebo een aanval plaatste. Leider Primoz Roglic kon die demarrage volgen, maar Valverde blijft het proberen. “Hier is door opa het laatste woord nog niet over gesproken”, aldus Valverde tegen AS.

“Iedereen zat kapot, vooraan en achteraan”, blikt de Movistar-kopman terug op de slotklim. “We gingen vanaf de start de strijd aan door Marc Soler in de ontsnapping te sturen. Daarom kon hij op mij wachten aan het einde om mij te helpen. Ik wil hem en de ploeg bedanken voor al dat werk.”

Het leverde Valverde en Roglic tijdwinst op tegenover Tadej Pogacar, Miguel Ángel López (41 seconden) en Nairo Quintana (1:36 minuut). De Murciaan is daardoor de grootste bedreiger van Roglic. “Ik ben hier in eerste instantie niet gekomen om voor de eindoverwinning te vechten, maar nu ga ik ga enkel voor de eerste of de tweede plaats. Dat ga ik van dag tot dag bekijken”, aldus de 39-jarige veteraan.

Dit artikel delen:

54 Reacties

Bazzz 8 september 2019 om 19:59

Niet gekomen voor de eindoverwinning. Maar nu gaat hij voor de eerste of tweede plaats.
Wat is het nou?

Turtlehead 8 september 2019 om 20:01

Lees (tussen de regels) …in eerste instantie…

Kelder is de Man 8 september 2019 om 20:01

Ik denk.. Niet voor gekomen, maar nu ga ik voor..

Turtlehead 8 september 2019 om 20:00

Hij heeft het gesnapt. Tweede worden is voor hem al de hoofdprijs, en dat brengt ‘ie graag even onder de aandacht.
Een soort omgekeerde Nibali-ervaring dit voor Roglic: Valverde is ook constant aan het zuigen en klieren, maar dan niet tegen hém, maar tegen zijn eigen ploegmaat.

Toch niet overmoedig worden en Valverde recht in het gezicht ‘opa’ noemen, dan wordt ie nog echt boos als je pech hebt, en hij kan toch een aardig stukkie fietsen.

adelaarvanantwerpen 8 september 2019 om 20:10

In de giro was roglic constant aan het zuigen.

tetedelacourse 8 september 2019 om 21:55

Nibali was aan het zuigen in de Giro. Roglic liet zich simpelweg niet voor het karretje spannen.

Leonard Stiksma 8 september 2019 om 20:33

Opa is nog speciaal voor een verkwikkende gezondheidscheck bij het lokale medisch centrum langsgegaan.

Groningen 9 september 2019 om 06:13

Dit wordt zo langzaam echt vervelend…

Leonard Stiksma 9 september 2019 om 12:35

Hoog tijd dat hij er mee ophoudt inderdaad

Sagan=hulk 8 september 2019 om 20:40

Eigenlijk heeft Valverde pech dat Roglic zo afgepeigerd de Giro uitkwam die die besloot om de Tour over te slaan. Anders won Valverde op zijn 39e waarschijnlijk gewoon de Vuelta.

Sammysosa 8 september 2019 om 20:41

Ik word elke dag een beetje meer fan van Opa.

mattje123 8 september 2019 om 21:08

Ik zou ook graag meer dan willen worden. Echter is zijn verleden dusdanig dubieus dat ik daar mijn vingers niet aan ga branden.

girardengo 8 september 2019 om 21:14

Je zou Valverde bijna een laatbloeier noemen, als hij niet vroeger al ‘onverslaanbaar’ was;-)

VerstandOpNul 8 september 2019 om 22:26

Ik las ‘onweerstaanbaar’ (in welk geval je zin natuurlijk nog steeds klopt).. :-)

sooike 8 september 2019 om 21:20

Als ik hem zoals vandaag zie klimmen, zie ik constant een vraagteken boven zijn hoofd mee klimmen. Sorry!

tetedelacourse 8 september 2019 om 22:00

Ik ga ervan uit dat je Valverde bedoelt. En in dat geval: helemaal eens.

Zonder twijfel enorm getalenteerd. Gezien de trainingen bergop met dat parachute-je op de rug óók een harde werker. Ongelooflijk hoe knap de man dik in de 30 nog van een knie-breuk is teruggekomen. Het hele jaar door overal goed ook.

Maar onlosmakelijk verbonden met een koelkast in Madrid. Bij iedere topprestatie vraagtekens extra creërend ipv wegnemend.

Sammysosa 8 september 2019 om 22:50

Ik ga Valverde op doping gebied niet verdedigen, laat staan dat ik mijn handen in het vuur zou steken door te beweren dat hij schoon rijdt. Aber. Het wordt wel heel lastig om van wielrennen (of atletiek, of tennis, of welke krachtsport for that matter) als je zo kijkt. Neem het verschil in prestaties tussen ketonen-ploegen en non-ketonen-ploegen, gigantisch. Sky (blijkbaar de eerste die erbij waren) en de Britse prestaties op OS Londen waren fenomenaal omdat ze iets hadden dat de ander niet had. Usain Bolt? Zoveel sneller dan de rest van het veld? De transformaties van Michael Jordan, Jaap Stam, Rafael Nadal, Christiano Ronaldo, Chris Froome. Allemaal dubieus.

Ik zie een vent, ouder dan ikzelf, die nog nooit zo strak, zo droog heeft gestaan. Die minder macht heeft op de punchaankomsten, minder absolute versnelling en vermogen om weg te komen (capaciteiten die passen bij de jeugd, kijk naar het eerdere verval van sprinters tov klassementsmannen). Waarom dan niet gewoon Ketonen in een dopinglozer tijdperk. Ik kan ervan genieten.

peervaneynthoven 9 september 2019 om 11:53

@Sammysosa “zoveel sneller dan de rest van het veld” ? Je vergeet Eddy Merckx in het rijtje nog te vermelden. Zoveel sneller, zoveel beter, zoveel jaren!! Vandaag de dag en met de huidige kennis, dient iedere sporter die met met kop en schouder boven de anderen uitsteekt te worden gewantrouwd, helaas. Talent en fysiek zijn uiteraard verschillend maar de huidige kennis van voorbereiding en training is zo ontwikkeld dat medesporters onmogelijk “mijlenver” boven anderen kunnen uitsteken! Tenzij……..
Ketonen staan niet op de dopinglijst maar maken m.i. wel degelijk verschil als ik de resultaten van de “gebruikers” en “afwijzers” bekijk. Wat dat betreft zou Kelderman eens een andere ploeg op moeten zoeken omdat zijn niveau niet stijgt , mede ook door blessures als excuus. Maar niettemin.

Hollow Knight 8 september 2019 om 21:29

Bijna 7w/kg voor Valverde tijdens de laatste klim… Op zijn 39e, na een dopingschorsing…

ghostwriter 8 september 2019 om 21:33

Valverde, de enige wielrenner die harder fiets "zonder" doping dan toen hij doping gebruikte… Het boegbeeld van microdosing.

Polleke 8 september 2019 om 21:34

Kan je na gaan hoe hard hij met doping nog zou doorknallen…

Luukvanm 8 september 2019 om 21:34

Alejandro held

Wheely 8 september 2019 om 21:50

In heel Europa m’n oude opa, Nergens zo iemand als hij!

Pietspeed 8 september 2019 om 22:09

Opa is een ondeugend boefje cq pater familias van Movistar.

guyremgabdel 8 september 2019 om 22:11

Nu we toch bezig zijn met dopinginsinuaties : volgend jaar komt er nog een oude terug in het peleton na een salbutamol-kuur. Valverde heeft zijn straf uitgezeten, Froome had echter genoeg geld voor operatie doofpot.

Baukema Tomoulin 8 september 2019 om 23:10

Amen. Als is het in Froomes geval adem (in en uit in zijn puffer). En als dat niet werkt vreet je dat hele ding gewoon op.

Viktrodriguez 9 september 2019 om 08:01

Goed werkende luchtwegen zijn juist essentieel in een duursport. Dus als je dat niet hebt, ben je gewoon niet goed genoeg. Daarnaast waren de omstandigheden waarin Froome gepakt werd met die hoeveelheid in zijn lichaam en de korte tijd waarin dat werd ingenomen zelfs voor de zwaarste astmapatiënten onnatuurlijk.

Sowieso, als gezonde persoon/atleet astmamedicatie nemen ter bevordering van lichamelijke mogelijkheden door een betere ademhaling tijdens het sporten, is natuurlijk net zo hard doping als EPO.

john 9 september 2019 om 10:56

Ja daar om is het ook leuk om nou naar de Vuelta te kijken ,in de wetenschap dat volgend jaar Sir Dope weer mee doet (Vuelta of anderen wedstrijden waar die mee doet)

Floris 8 september 2019 om 22:35

Zoals hij vandaag koerste, mag hij van mij blijven koersen. Voor de spanning zou het mooi zijn als hij Roglic er een keer af kan rijden, maar ik betwijfel of hij dat kan.

lauran 8 september 2019 om 22:40

Jammer dat sommige vraagteken blijven stellen bij Valverde’s prestaties en al het andere slikken als zoete koek. Alsof Roglic op een boterham met kaas rondrijden. Ze zoeken allemaal de grenzen van het toelaatbaar op. Maar blijkbare worden sommige ‘zondaars’ verguist en andere vereerd.

Romāns Vainšteins 8 september 2019 om 22:56

Niet zelden vergezeld van het ronduit onnozele argument dat het beter is wanneer men 'spijt betuigd' heeft. Vooral dat wordt hem kwalijk genomen maar zo werkt dat niet met Spanjaarden.

Janzwemren 9 september 2019 om 11:46

Geen broodje met Kaas , maar zo als velen , groot geworden met Pindakaas.

ebl 8 september 2019 om 23:07

Wel lekker makkelijk, zo ongefundeerd schieten…
Heel misschien is het wielrennen wel gewoon heel veel schoner dan 15 jaar geleden… Ik hoor niemand klagen dat Roglic, Dumoulin of Kruijswijk Valverde eraf rijdt, waarbij logica dan zou zijn dat dit soort mannen net zo vol zitten als Bala…

Iets met van een ezel een renpaard maken maybe?

NDI22 8 september 2019 om 23:19

Alleen zijn die mannen niet eerder in verband gebracht met dope en zijn ze geen 39.

roeleur 8 september 2019 om 23:53

Als Chris Horner de Vuelta kon winnen waarom dan een iets jongere man niet?

Scott Sunderland 8 september 2019 om 23:57

Zeker. Horner was nog meer dan twee jaar ouder. Als die oudjes eenmaal op gang komen…

NDI22 9 september 2019 om 00:35

Gezien Cobo eerder dit jaar kan Horner nog ongeveer 2 jaar genieten van die zege schat ik zo in.

Scott Sunderland 8 september 2019 om 23:53

Toch wel genieten zo'n renner van bijna veertig die nog de gretigheid van een 20 jarige heeft. En inmiddels de ogenschijnlijk enige overgebleven uitdager van Roglic deze Vuelta.

Als kandidaat winnaar voor een grote ronde was hij toch wel een beetje afgeschreven. Maar dat moet je met Valverde dus nooit doen.

Zijn verleden is voor mij niet zo'n bezwaar. Hij is gepakt en geschorst. Hij heeft nooit echt bekend, maar ik ben sowieso niet zo'n liefhebber van publiekelijke boetedoeningen. Hij koerste toen met gelijke middelen als de rest van zijn generatie. Dat is nu nog het geval. Hij is op dit moment niet meer of minder verdacht dan andere vedetten.

Pascal De Kooning 9 september 2019 om 02:28

Valverde heeft dit jaar ook nog top 10 in de Tour gereden. Ben benieuwt of hij anders Roglic op het rooster had kunnen liggen want die ouwe gek rijd knetterhard momenteel. Denk dat plek 2 het maximaal haalbare is voor hem deze ronde..

Viktrodriguez 9 september 2019 om 08:11

Ik word een beetje moe van dat dopinggezeur m.b.t. Valverde. Hij is gewoon een bizar groot talent die zichzelf uitermate goed en professioneel verzorgd, waardoor zijn niveau lang blijft aanhouden. Valverde domineerde al begin jaren 90 als Spaanse jeugdwielrenner op Merckxiaanse wijze. Ik geloof nooit dat ze toentertijd op die leeftijd aan de doping zaten. Juist ook daarna, in een zichtbaar schonere sport en na het oprollen van die Fuentes, blijven zijn prestaties uitmuntend.

Daarnaast zie ik duizendmaal liever een coureur rondrijden zoals Valverde, die van januari tot oktober iedere wedstrijd probeert te winnen dan een of ander halfbakken kutje die je buiten zijn grote doel (meestal de Tour) gewoon niet of nauwelijks ziet in wedstrijden dankzij een hoop trainingskampen.

Polly 9 september 2019 om 12:18

Wauw, echt wauw… de halfgebakken kutjes zoals jij ze noemt zijn wellicht de meer geloofwaardige renners die pieken naar iets ipv zich het hele jaar te microdoseren zoals el imbatido. En bij de junioren niet gebruiken…in de jaren 90… Zichtbare schonere sport na Fuentes bawhahah.. Ik zal hier maar stoppen want ik hou het niet meer droog..

Romāns Vainšteins 9 september 2019 om 13:16

Één van de grootste misvattingen binnen de wielrennerij is wel dat de constante presteerders geloofwaardiger zouden zijn dan de piekers. Waarom dan ?

Viktrodriguez 9 september 2019 om 13:40

Ik geloof inderdaad niet dat ze geld gaan verkwisten door nieuwelingen in hun tienerjaren in de nog steeds halve amateurtijd van begin jaren 90 vol te stouwen met doping. Ik wil best heel veel geloven qua waar ze dopingbudgetten aan gaan besteden, maar dat niet.

En ja, een schonere sport. Wat trouwens iets anders is dan een volledig schone sport, want dat gebeurt nooit. Met extreem groeiende budgetten en een professionaliteit dat de hoogte in is gegaan, incluis de legale medische en niet medische begeleiding, zijn de koersen meer gesloten dan ooit, hebben renners minder cartouches in hun benen en komen ook klimtijden niet eens in de buurt van de EPO-klimmers.

Ga me trouwens geen woorden in de mond leggen, want heb nergens gezegd dat hele jaar door rijders geloofwaardiger zijn dan specifieke piekers. Het is slechts een persoonlijke voorkeur. Ik hou simpelweg niet van coureurs die buiten hun grote doel, in 99% van de tijd de Tour, verstoppertje spelen met alleen maar hoogtestages en andere trainingskampen.

Flixxx 9 september 2019 om 09:13

Opa is en blijft een held, met of zonder doping!! Interesseert me werkelijk niets, die gast is een stylist en maakt koers! :)

limburgia 9 september 2019 om 10:25

Groot gelijk . het is een KANJER.

Jean Dumas 9 september 2019 om 09:14

Roglic en Valverde hebben een gedeeld belang, alle activiteit uitstellen tot de steile rampa’s. In een Tour met lange cols zijn de Colombianen, Froome en Dumoulin in het voordeel.

xistnc 9 september 2019 om 10:37

Dat zouden we dan vandaag moeten gaan zien. De bergen vandaag zijn voor Spaanse begrippen enorm gelijkmatig.

EddyB1958 9 september 2019 om 09:23

Die is die gestreepte trui nog niet kwijt in Yorkshire.

Alexander 9 september 2019 om 10:06

Valverde is gewoon prachtige renner. Van begin tot einde carriere op hoogste niveau mee doen. Hij rijdt ook hele jaar door veel wedstrijden. Die regenboogtrui hebben wij heerlijk veel vooraan gezien. Dat de man ooit gepakt is op doping vind ik jammer maar was te verwachten in die periode. Ik wil voor de man supporteren, dus laat hem lekker schoon blijven.

Tompot 9 september 2019 om 10:25

Ik hoor tot de categorie die Valverde een verschrikking voor t wielrennen vinden. Volkomen ongeloofwaardig wat hij doet, maar ook als mens en zeg maar ploegmakker lijkt het mij geen pretje. Opvallend hoeveel grote renners aan zijn zijde vertrekken bv. Valverde bepaald bij Movistar, Unzue volgt zijn verzoeken op.

Jean Dumas 9 september 2019 om 12:12

Er is veel gezegd over de Tour van Alaflipje, maar als Valverde hier standhoudt is dat eigenlijk straffer.

Panache 9 september 2019 om 12:40

Valt toch wel mee? Pogacar is de sleutel. Valverde heeft gewoon zijn Valverde niveau, niet meer en niet minder. Ergens rond positie 10 in het peloton qua rijden van een grote ronde klassement. Veel concurrenten doen niet mee of vielen letterlijk weg. Dan heb je ineens een Pogacar die gewoon podium kan halen. Leuk voor hem, maar wel ontzettend vertekend. Zie ook Quintana als top5 renner, die in de Tour net top10 kon halen door 8 minuten cadeau te krijgen.