Valverde na nieuwe tweede plek: “Ik had de benen om te winnen”

zaterdag 12 oktober 2019 om 18:54
Valverde na nieuwe tweede plek: “Ik had de benen om te winnen”

foto: Cor Vos

De tijd begint te dringen voor Alejandro Valverde, wil de Spanjaard nog een keer de Ronde van Lombardije winnen. De kopman van Movistar finishte vandaag als tweede, andermaal tweede, op zestien seconden van Bauke Mollema. “Ik ben tevreden met mijn tweede plek, maar het wringt toch een beetje. Ik had namelijk de benen om te winnen”, zo valt te lezen op de ploegsite.


Valverde was de eerste renner die aanviel op de steile Civiglio, maar het was Mollema die niet veel later een gaatje wist te slaan. De Nederlander van Trek-Segafredo begon met twintig seconden voorsprong aan de afdaling, wist vervolgens alleen maar verder uit te lopen en kwam ook als eerste aan in finishplaats Como.

Zestien seconden na de triomfantelijke binnenkomst van Mollema spurtte Valverde naar de tweede plaats, voor Tourwinnaar Egan Bernal en Jakob Fuglsang. Voor de 39-jarige Spanjaard is het zijn derde podiumplek in de Ronde van Lombardije, nadat hij ook al tweede werd in 2013 en 2014. “In de finale keken we vooral naar elkaar.”

“Bauke is de verdiende winnaar”
“Dat is in het voordeel van een solist. Het is dan makkelijker om uit te lopen en uit de greep te blijven. Bauke heeft van het moment gebruikgemaakt om aan te vallen. Hij wist zijn energie vervolgens goed te gebruiken. Ik neem mijn hoed af voor Bauke, hij is de verdiende winnaar. Soms win je, soms verlies je. Dat is nu eenmaal de wielersport.”

Valverde zal nu weer één jaar moeten wachten om een gooi te doen naar zijn eerste zege in de herfstklassieker. “Ik word volgend jaar veertig. Het zal lastig worden, maar ik doe nog altijd mee. Ik reed zelfs beter dan de voorgaande jaren, dus wellicht kan ik nog een keer verrassen”, blijft de Spaanse kampioen optimistisch.

Dit artikel delen:

15 Reacties

debarreman 12 oktober 2019 om 19:02

Als hij echt de benen had om te winnen, dan had ie dat wel gedaan.

Ab Normaal 12 oktober 2019 om 19:08

Jij kijkt niet vaak wielrennen?
Je kunt en moet niet overal op reageren. Soms moet je gokken.
Verder een eerlijke en mooie reactie richting Mollema.

debarreman 12 oktober 2019 om 19:18

Klopt wat je zegt Ab, daarom is het ook kul wat Valverde zegt over zijn benen.
Hij heeft namelijk niet gewonnen.

maklukzat 12 oktober 2019 om 19:17

Viel niet goed voor Valverde. Een knecht mee over de Civiglio had zeker geholpen.

Fast Freddy 12 oktober 2019 om 19:42

Gelukkig een wedstrijd waarvan het verloop niet tot diep in de finale op slot zat door sterke knechten. Graag meer van dit soort man tegen man gevechten.

Japsie 12 oktober 2019 om 20:20

Met een goede ploeg had Valverde 3x Lombardije nog nog tweemaal Luik gewonnen.

Hollow Knight 12 oktober 2019 om 20:54

En zonder doping had Valverde nooit wat gewonnen in zijn carrière.

Pol 13 oktober 2019 om 08:44

@Hollow Knight
Wat een rare opmerking, de wielersport stelt volgens U niets voor. Ga lekker naar U vriendin kijken Dafne Schippers die er al jaren niets meer van bakt.

Henk 13 oktober 2019 om 12:45

@Pol
Het is misschien wat gechargeerd wat Hollow zegt, maar er zit ook zeker een kern van waarheid in.

Marik 13 oktober 2019 om 15:43

Eens met Pol en Hollow. Valverde heeft veelvuldig verboden snoepjes gepakt.

Tripodboom 12 oktober 2019 om 20:40

Simpel zat Fast Freddy. De Tour door alleen de kopmannen laten rijden. Wel zo eerlijk en verzekerd van 3 weken dit soort koersen.

Koppi 13 oktober 2019 om 09:09

En weer op het podium staan met iemand die zijn zoon kon zijn. Respect voor deze oude krijger.

EddyB1958 13 oktober 2019 om 09:32

En de billen om te blijven zitten.

Japiejo 13 oktober 2019 om 10:35

Één van de redenen dat Mollema zo’n held is, is dat hij jaren terug doodleuk zei niet blij te kunnen zijn als Valverde won. Gezien zijn dopingverleden. Inmiddels is hij alweer wat soepeler, maar kan me voorstellen dat het nog steeds niet echt botert tussen hem en Valverde.

djerkson 13 oktober 2019 om 13:15

Hoe vaak is Valverde al solo aangekomen in zijn carrière?