Valverde: “Luik winnen is fenomenaal”

Valverde: “Luik winnen is fenomenaal”

foto: Sirotti

zondag 26 april 2015 om 18:36

De Ardennen lijken wel het thuis voor Alejandro Valverde. De 35-jarige Spanjaard werd vorige week tweede in de Amstel Gold Race, en in de Waalse Pijl en Luik-Bastenaken-Luik wist hij als eerste de finishlijn te passeren. “De zege van vandaag is nog specialer als je kijkt naar deze week”, kijkt de kopman van Movistar terug op de voorbije heuvelklassiekers.

“De laatste jaren heb ik aan sterkte en vertrouwen gewonnen. Als je kalm en zelfverzekerd bent, gaat alles makkelijker. Ik denk dat ik mijn zege mede door dat heb behaald.” Toch leek het er niet op dat Valverde ging winnen. Daniel Moreno reed weg in de slotkilometer. “Zijn aanval was taai. Het was lastig om te reageren, maar ik wist dat hij het moeilijk ging krijgen. Iedereen verwachtte dat ik zou gaan als grote favoriet. Ik wilde eigenlijk energie sparen, maar ik moest er voor gaan. Ik wist hem terug te halen en had nog genoeg kracht voor de sprint.”

Het is de derde overwinning voor Valverde in Luik, eerder won hij al in 2006 en 2008. “Alle drie zijn ze fantastisch; Luik winnen is fenomenaal. Het betekent veel, het is een monument. Om hier drie keer te winnen, is net alsof ik de geschiedenis van het wielrennen binnenkom.”

Dit artikel delen:

9 Reacties

Purito 26 april 2015 om 18:49

Props voor Bala. Gewoon de beste. Je moet toch respect hebben voor het feit dat hij al 10 jaar ereplaatsen en overwinning aaneenrijgt in zijn koersen.

Vuelta, 3x Luik, 3x WP, 2x San Sebastian, 2x Dauphine, Catalonië. Dan ben je een grootheid.

Hades 26 april 2015 om 18:53

Hij heeft zichzelf een leuk verjaardagscadeau gegeven.

robotour 26 april 2015 om 19:03

Valverde gaat de geschiedenisboeken in…. Als favoriet starten en het dan ook afmaken, heel knap.

Hades 26 april 2015 om 20:25

Enkele statistieken van onze Alejandro:
– Realiseert de dubbel Waalse Pijl/LBL voor de 2e keer in zn carriere, iets dat tot dusver alleen gepresteerd werd door Ferdi Kübler (1951 et 1952)
– In zijn tien deelnames aan LBL behaalde hij maar liefst 7 keer het podium, waarvan 50% bestaat uit 1e en 2e plaatsen (!)
– In 2013 was hij 3e, 2014 2e en nu in 2015 1e
– In zijn laatste twee Ardennen campagnes bedraagt zijn oogst: 3 overwinningen, 2 tweede plaatsen en een vierde plek.

freire93 26 april 2015 om 20:33

Geweldige rennner! Heerlijk om naar te kijken!

stevofan 26 april 2015 om 20:34

Bekijk de 13 jaar uitslagen van Valverde eens. (2003-2015) vanaf zijn 23e jaar rijgt hij overal in welke ronde of eendaagse wedstrijden de podiumplaatsen/overwinningen aan één.

Wat iedereen ook van hem vindt. Het is een killer. Een afmaker zoals er in het hedendaagse wielrennen maar weinig voorkomt.

Hulde aan Valverde de man is fenomenaal

Wheely 26 april 2015 om 20:42

Een groot kampioen. Koerst met rust, zelfverzekerheid en lef! De enige andere renner die ik met zoveel vertrouwen op zijn fiets zie zitten is Stybar.

ikbenprocycling 26 april 2015 om 21:22

Prima, een echte killer die Alejandro, ik mag die stijl heel graag zien. Zou alleen graag meer killers zien ter variatie.

Coldeportes 26 april 2015 om 22:10

Ben geen fan van Valverde maar hij staat er wel altijd. Klasse hoor, en dat al jarenlang

Headlines

Materiaalzone

Populair