Utrecht en Brabant maken Vuelta-plannen officieel

Utrecht en Brabant maken Vuelta-plannen officieel

foto: Marcel Koch

woensdag 21 februari 2018 om 15:00

De provincies Utrecht en Noord-Brabant en de steden Utrecht en Breda doen een serieuze gooi naar de start van de Vuelta a España in 2020. Nu.nl meldt dat de plannen vandaag zijn ingediend bij de gemeenteraden van de betrokken steden en bij de provincies.

De totale kosten van de Vuelta-start worden geschat op 15 miljoen euro. De gemeenten en provincies zullen garant staan voor 6,4 miljoen, waarbij de provincie en gemeente Utrecht met 4,2 miljoen het merendeel van de financiering op zich zal nemen. De gemeente Breda en de provincie Noord-Brabant zullen 2,2 miljoen in het laatje leggen.

Het is de bedoeling dat op donderdagavond een ploegenpresentatie wordt gehouden in Utrecht. Op vrijdag zal de Vuelta daadwerkelijk in gang schieten in de Domstad met een ploegentijdrit van om en nabij de 25 kilometer. In het weekend volgt op zaterdag een rit in lijn vanuit Den Bosch naar opnieuw Utrecht, met mogelijk een passage over de Utrechtse Heuvelrug en aankomst op het Utrecht Science Park. De laatste etappe op Nederlands grondgebied voert de renners van en naar Breda.

In het geval er genoeg geld beschikbaar wordt gesteld voor het project, willen Utrecht en Brabant zich begin april officieel kandidaat stellen. Men verwacht dat de Vuelta-organisatie met een definitief antwoord komt voor de start van de komende editie van de Spaanse ronde, die op 25 augustus plaatsvindt in Málaga.

[poll id=”732″]

Dit artikel delen:

16 Reacties

Geit in mijn Kelderman 21 februari 2018 om 15:10

Blijf het een vreemde strategie vinden, om een paar keer per decennium met belastinggeld te smijten om een ronde in een ander land te organiseren, terwijl hier de koersen wegkwijnen.

Veloburto 21 februari 2018 om 15:13

Tja, Nederland heeft geen hoge bergen voor een mooie koers. Die berg kwam er niet

girardengo 21 februari 2018 om 15:15

@Geit in mijn Kelderman
Hetgeen laat zien dat de doelen niet of grotendeels niet op sportief vlak liggen.

achtpuntzes 21 februari 2018 om 15:39

Het is de prestige waar ze op geilen, sport op zich is niet interessant voor die provinciale bestuurders.

Rubicon 21 februari 2018 om 15:46

goede marketing voor de regio’s, waardoor ook geld binnen komt. Liever dat mijn belastingcenten hierheen gaan dan naar allerlei volksvertegenwoordigers die wachtgeld ontvangen.
Los van dat, mooi misschien weer een grote ronde om de hoek. Mijn wielerhart wordt daar blij van!

Col du Bramont 21 februari 2018 om 16:02

Als onderdeel van wat men noemt City Marketing kan ik me er wel wat bij voorstellen dat steden en provincies hier budget voor willen vrijmaken. Maar dan moet er ook een duidelijk plan liggen dat er niet alleen kosten zijn maar ook baten.
Wat nu precies de economische waarde is van een start van een grote ronde (korte termijn overnachtingen etc. en lange termijn extra toerisme) is lastig te bepalen.
Als wielerliefhebber vind ik een start van een grote ronde in NL niet (meer) zo interessant of speciaal.

mhp88 21 februari 2018 om 16:15

Vooral dat van @coldubramont. Vroeger kwam er eens in de tien jaar een grote ronde naar Nederland. Daar keek je dan echt naar uit en was ook een waar sportfeest. Sinds 2009 is het elke paar jaar dat er een ronde naar Nederland komt, met in 2009 en 2010 achtereenvolgens de Vuelta, Giro en Tour die startten in Nederland. Drie rondes op rij dus. Maar ook de Tour van 2015 en Giro 2016 zaten dicht op elkaar. Ze moeten oppassen dat het niet teveel van het goede wordt, hoewel het natuurlijk leuk is om af en toe de renners toe te juichen van dichtbij.

Knalerwtensoep 21 februari 2018 om 17:16

Ik kan er persoonlijk geen genoeg van krijgen maar dat komt niet doordat de koers in Nederland specialer voor mij is dan in een ander land. Het is gewoon makkelijker om naar de koers te gaan als het in Nederland start. Mensen die niets met wielrennen hebben zullen met argusogen blijven kijken naar deze plannen, en terecht.

FondriestTF3 21 februari 2018 om 18:28

Intussen worden in Nederland klassiekers voor amateurs en elite geschrapt vanwege gebrek aan ondersteuning. Leg maar uit.

platteprijs 21 februari 2018 om 18:37

8.6 & Fondriest helemaal eens!

Arry1337 21 februari 2018 om 18:38

@FondriestTF3
Volgens mij wordt dat dus precies omschreven door een aantal reacties voor die van jou. Misschien even de rest lezen :)

tristania 21 februari 2018 om 18:41

Heb er wel weer zin in. Gezellig. En wat betreft de kritiek. Er gaat ook subsidie naar opera, popbands etc. Zit ik ook niet op te wachten. En als vuelta in Spanje is zijn er ook geen 30 bergetappes. En ja jammer kleine koersen worden geschrapt maar komt geen publiek op af.

maurits1972 21 februari 2018 om 22:13

Ik denk dat achtpuntzes en col du bramont de vinger precies op de zere plek leggen.

Mr10B 21 februari 2018 om 23:15

Zo’n start van een grote ronde trekt ook heel veel non wieler of zelfs non sport publiek door al de activiteiten die eromheen worden georganiseerd. Het is geen investering in sport in de regio, en het komt ook niet uit dat potje. Het is inderdaad marketing / entertainment. En wat mij betreft is daar niks mis mee, al is de frequentie die laatste jaren inderdaad te hoog, maar dat komt ook omdat de voorgaande edities succesvol waren, met name de tourstart in Utrecht. Dus bestuurders zien zo’n evenement graag opnieuw.

Mwielerfan 21 februari 2018 om 23:35

Bij opera wordt er nooit geschermd met dat het ook veel oplevert.
Niet alleen is dat lastig te kwantificeren, de meeste keren dat dat wel een beetje lukt lijken er sterk op te wijzen dat dit soort evenementen helemaal niet rendabel zijn. Jij gaat toch ook niet naar een stad omdat de giro daar ooit eens gestart heeft?
Geef die miljoenen uit aan lastenverlichting, kunnen inwoners het zelf aan iets onzinnigs uitgeven.

west 22 februari 2018 om 08:20

Dat je de Tour of de Giro wilt halen kan ik nog begrijpen, maar de Vuelta? Dat is zo een uitstralingsloos ding… Gegeven; de koers is prima in Spanje, maar het circus eromheen is niks vergeleken met die andere twee. Snap dat het ook de goedkope optie is, maar is het daarom ook niet meer iets voor een Apeldoorn-achtige stad in plaats van de vierde stad van Nederland, die onlangs de Tour heeft georganiseerd?

Headlines

Materiaalzone

Populair