Urán tweede in klassement: “Hadden aanval Vingegaard onder controle”

donderdag 8 juli 2021 om 08:44
Urán tweede in klassement: “Hadden aanval Vingegaard onder controle”

foto: Cor Vos

Rigoberto Urán hoorde kort na afloop van de Mont Ventoux-etappe in de Tour de France dat hij opgeklommen was naar de tweede plaats in het algemeen klassement. Hij lost Ben O’Connor af als dichtste achtervolger van gele trui Tadej Pogačar. “Sta ik echt tweede? Dat is uitstekend, maar we kijken het dag per dag”, houdt hij zich kalm.

“Het was een zware etappe, maar het ging goed”, vertelt de kopman van EF Education-Nippo, die vijfde werd in de door Wout van Aert gewonnen rit, tegen de Colombiaanse media. “Gelukkig zat ik zelf altijd erbij van voren en wist ik daar ook te blijven.”

Urán had wel even een kritiek moment, toen op de tweede beklimming van de Mont Ventoux Jonas Vingegaard een ferme demarrage plaatste. “Dat was even moeilijk, maar uiteindelijk hadden we het onder controle. Dat ging goed en op die manier moeten we door blijven gaan”, aldus de 34-jarige klimmer. “Het was handig van Richard Carapaz en mij om samen op te trekken na de aanval van Vingegaard. Daarna gingen we samen met Pogačar in de achtervolging.”

In het algemeen klassement volgt Urán nu op 5.18 minuut van geletruidrager Pogačar. Zijn voorsprong op nummer drie Vingegaard is veertien seconden, Carapaz volgt op vijftien seconden.

Dit artikel delen:

27 Reacties

madeinstars 8 juli 2021 om 08:53

Vingegaard rijdt op 2 km bijna een minuut weg. Het is dat ‘ie met z’n 60 kilo niet zo hard naar beneden gaat. ‘Onder controle’ lijkt me sterk.

Herbinator 8 juli 2021 om 08:57

De kop is dan ook een beetje misleidend. In ’t artikel zegt hij dat het even moeilijk was, en uiteindelijk onder controle.

AWestie 8 juli 2021 om 09:01

Ja ik zou zelf ook niet precies die titel gebruiken

Baukema Tomoulin 8 juli 2021 om 08:57

Typisch Uran. Plekje verdedigen en verder volgen, volgen, volgen. Heeft hij ooit een ronde/rondje gewonnen? Wel vaak 2de en 3de volgens mij

josemanuelfuente 8 juli 2021 om 09:13

Tirreno een paar jaar geleden?

nickdt 8 juli 2021 om 10:41

Zwitserland dit jaar nog.

Baukema Tomoulin 8 juli 2021 om 11:12

In beide gevallen niet het rondje gewonnen maar een etappe. Hij is een beetje de Kelderman van Colombia. Plek 2 of 3 verdedigen is belangrijker dan aanvallen voor winst.

Turtlehead 8 juli 2021 om 11:36

Hij heeft nog nooit een etappekoers gewonnen. Kwam nog ter sprake tijdens RvZ.

Steven_E 8 juli 2021 om 09:05

Stel dat Pogacar uitvalt, dan moet je eens inbeelden hoe de top-6 er momenteel voorstaat qua tijdsverschillen.

Wheely 8 juli 2021 om 09:14

Dan krijg je opeens een hele spannende Tour ja, top 6 binnen de minuut. Dan worden boni’s opeens ook weer interessant.

klimmer999 8 juli 2021 om 09:20

Vingegaard heeft natuurlijk ook nog zijn goede tijdrit.

Tomasz 8 juli 2021 om 09:23

Die hebben Pogacar en Uran ook wel.

Tomasz 8 juli 2021 om 09:23

Goh dappere Uran hoor, gelukkig ging jij samen met Carapaz en Pogacar in de achtervolging op Vingegaard. Want stel je voor wat er zou kunnen gebeuren zeg.
Nee, ga jij maar lekker samenwerken met Pogacar om de gevaarlijke klanten terug te halen.

Scott Sunderland 8 juli 2021 om 09:30

Jongens als Uran en Kelderman krijgen vaak de kritiek dat ze alleen meerijden, maar vergeet niet dat ze echt op hun limiet rijden. Als je letterlijk alles moet geven om maar niet te lossen dan is aanvallen geen optie. De meeste renners kunnen überhaupt niet lang hun karretje aanhaken bij dat moordende tempo.

martijnkh 8 juli 2021 om 09:55

Daar heb je gelijk in, maar toch is het bijna vervelend om naar te kijken. Altijd maar in het wiel plakken, nooit eens initiatief. En als stilvalt altijd maar naar een ander kijken.

arviidd 8 juli 2021 om 10:21

Toen Kwiatkowski van kop ging was het toch echt Uran die direct op kop ging rijden.

Romāns Vainšteins 8 juli 2021 om 09:34

Elke tour weer gedoe over coureurs die proberen hoog in het AK te blijven staan en daarvoor de juiste keuzes maken. Gewoon snugger gedaan van Uran en Carapaz, zo konden Vingegaard niet houden maar wel goed dalen, dan maar een dag Pogi mee in het wiel.

harryjohan71 8 juli 2021 om 09:55

De verslaggevers en deskundigen doen hier ook aan mee! Steeds maar blijven herhalen dat UAE alles moet opknappen in de bergritten. Ze snappen er allemaal niets van dat Ineos op kop reed. Ze hadden het moeten overlaten aan UAE, zodat O’Connor nog 2e in het klassement stond en de overige klassementsrenners vlak achter Carapaz blijven. Dit is volgens velen de juiste tactiek. Er mag niet gereden worden voor podium in de Tour.

Tomasz 8 juli 2021 om 10:06

Oh ik snap het wel hoor, het is alleen een tactiek die mij niet aanstaat. Koersen doe je in mijn ogen voor de winst, zeker als je nog in de 2e week bent. Zit je tegen het einde van de 3e week aan, dan zou het een logische keuze zijn.
Uran en Carapaz hebben het volste recht om te koersen zoals ze doen, net zoals ik het volste recht heb om die tactiek te bekritiseren. Daarom hebben we dit forum toch?
Ik vind het wat arrogant om forumleden die een andere mening hebben, weg te zetten als mensen die er niks van snappen.

harryjohan71 8 juli 2021 om 10:33

Ik bedoel te zeggen met “Ze snappen er allemaal niets van” dat de verslaggevers denigrerend doen over de tactiek van Ineos. Steeds maar kritiek blijven geven over de aanpak van Ineos. Voor vandaag was dit gewoon een prima tactiek met voor de kopman van Ineos een goede uitkomst. Deze uitkomst was er niet geweest als UAE op kop had gereden. De verslaggevers blijven maar herhalen dat Ineos niet op kop moet rijden in bergetappes als ze niet de gele trui hebben.

Michelangelo 8 juli 2021 om 10:42

Ik denk dat iedereen liever de “Astana aanpak” ziet die destijds gehanteerd werd om Dumoulin in zijn pak te naaien in de Vuelta. Mannetjes vooruit sturen, demarreren onder de top, kopman opwachten, gas geven op de tussenstukken, volgende mannetje dat klaarstaat als de andere ploegmaat is opgerookt.

Dat zijn tactische meesterwerkjes die ook nog eens goed uitpakken. Maar ik denk niet dat INEOS in staat was om dit voor elkaar te krijgen; dat zou UAE niet laten gebeuren.

Frusterende is misschien wel dat ze het ook niet eens lijken te proberen bij INEOS. En als het op kop rijden niks oplevert behoudens extra tijdsverlies voor de eigen kopman dan ziet het er ook inderdaad gewoon erg dom uit.

D.Koch 8 juli 2021 om 09:58

Uran geeft een definitie en uitleg hoe een klassement te rijden.

Killco 8 juli 2021 om 10:18

Blijft jammer dat hij de olympische titel ooit heeft verkocht. Meestal heeft hij wel een zwakke dag…ben benieuwd of hij zijn plekje vast kan houden.

Nillus 8 juli 2021 om 12:49

Inderdaad !
En aan wie ? Dopingbaas Vino….

WoutMathieu 8 juli 2021 om 11:36

Tsja dat geneuzel om plekje 2 t/m 7 vast te houden zet vaak hele etappes op slot.

joowii 8 juli 2021 om 13:11

Ach, het zorgt net zo goed voor koers.

Team Spaak 8 juli 2021 om 12:50

Tsjah als je Uran gaat volgen op Social Media, dan volg je ook meteen de rest van het peloton…

Daarom moeten we ook zo blij zijn met renners als MvdP, WvA en Alaphillipe.
Renners die er invliegen, Uran is daar het tegenovergestelde van.
Is zijn goed recht natuurlijk, maar er veert niemand op wanneer hij hoort dat Uran meedoet aan een grote ronde natuurlijk!

Laatste nieuws

Materiaalzone

Populair