Uitblijven wildcards grote rondes beroert ProTeams: “Niet kunnen starten, zou een ramp zijn”
Interview De wildcards voor alle grote rondes in 2025 liggen nog altijd open, en dat is niet toevallig. Met de stevige versterkingen van de Zwitserse ProTeams Tudor en Q36.5, hebben vaste waarden als TotalEnergies, Uno-X Mobility en de kleinere Italiaanse en Spaanse ProTeams er twee serieuze concurrenten bijgekregen voor de twee vrije plekjes in Giro, Tour en Vuelta. Strijd verzekerd!
Meer nog, nooit eerder lag de verdeling van de wildcards zo gevoelig. Dat merkte WielerFlits bij een rondvraag bij de ploegleiders van de vier grootste kanshebbers op de wildcards voor de grote rondes. De belangen zijn immers zeer groot en geen enkel team wil uit de boot vallen.
Op welke wildcards mikken jullie en hoe groot is het vertrouwen dat jullie die gaan binnenhalen?
Thibaut Macé (TotalEnergies): “We gaan alleen voor de Tour. Daar hebben we vorig jaar toch bewezen dat we het waard zijn om te mogen deelnemen. We hebben een prachtige ritzege geboekt en een tweede plaats gepakt met Matteo Vercher. Sportief gezien hebben we er ons maximale uitgehaald, zoals elk jaar in de Tour. Dat willen we graag opnieuw doen. We hebben in ieder geval de capaciteiten.”
Christian Andersen (Uno-X Mobility): “De Tour is absoluut onze hoofdprioriteit, maar we staan voor alles open. ASO was na de vorige twee edities telkens blij met onze deelname, kregen we achteraf te horen. In de gesprekken met de organisatie zijn er alleen maar ‘good vibes’. Alleen, echt zekerheid heb je nooit. We doen onze voorbereiding met de achterliggende gedachten om honderd procent klaar te zijn voor de Tour.”
Sylvain Blanquefort (Tudor): “We wachten af, zoals iedereen. We verwachten dat we er sowieso eentje gaan hebben, maar we moeten respect hebben voor de beslissing van de organisatoren. We hadden al een goede start van het seizoen. Het was belangrijk om ons meteen te tonen en we hopen dat het helpt. We zijn zowel voor de Tour als de Giro nog altijd in de running.”
Alexandre Sans Vega (Q36.5): “Als ik echt eerlijk ben, kijken we momenteel vooral naar de Giro d’Italia en Vuelta a España. De Tour gaat heel moeilijk worden voor ons, maar in die andere twee rondes hebben we grotere hoop.”

Turgis won voor TotalEnergies een Tourrit – foto: Cor Vos
Waarom zouden de organisatoren specifiek voor jullie ploeg moeten kiezen?
TotalEnergies: “Onze troef is continuïteit. Je mag niet vergeten dat we een historie met de Tour hebben. Niet alleen qua uitslagen, maar ook qua aanvalslust hebben we ons bewezen. We animeren de koers, we gaan ervoor. We spelen in op de wil van het publiek en creëren zo toch meer aandacht voor de activiteit. In ritten dat niemand ervoor wilde gaan, deden wij dat wel. Sportief zijn we ook stappen vooruit blijven zetten met die ritzege van Anthony Turgis als hoogtepunt.”
Uno-X Mobility: “We hebben bewezen dat we goed genoeg waren om erbij te zijn. We hebben ons uiterste best gedaan en zijn de hele Tour ‘in the game’ geweest. Zeker vorig jaar vond ik dat we nog een stap hebben gemaakt, en dat moet ook dit jaar lukken. Ik vind dat we het verdienen, maar ik kan niet zeggen dat andere ploegen het niet verdienen.”
Tudor: “Door onze manier van koersen. We nemen onze verantwoordelijkheid als we aan een wedstrijd deelnemen. We zijn een ploeg met eenheid en ambitie. We hebben goede renners nieuw in de ploeg die ons gaan helpen om ons op de kaart te zetten. Die mix kan ons helpen, maar Uno-X heeft dan weer een mooi project. Julian Alaphilippe en Marc Hirschi zijn heel populair en maken ook deel uit van de strategie.”
Q36.5: “We hebben op korte tijd aan geloofwaardigheid gewonnen en hebben bewezen dat we goed gestructureerd zijn. Bovendien zijn we een ploeg die je op alle terreinen zal zien. Voor de sprint hebben we Matteo Moschetti, voor het algemeen klassement Tom Pidcock, en dan zijn er nog veel sterke renners voor de dagen in ontsnappingen. Ook David De La Cruz heeft al drie keer top 10 in de Vuelta gereden en Daniel Howson is een vaste waarde. We zijn echt wel meer dan Team-Pidcock alleen.”

Tom Pidcock is de nieuwe troef van Q36.5 – foto: Cor Vos
Wat zou een niet-deelname aan de Tour voor jullie ploeg betekenen?
TotalEnergies: “We zijn een Franse ploeg. We hebben Franse sponsors. Voor de Fransen is de Tour één van die twee à drie topevenementen in de wereld waar we alles voor laten vallen, samen met het WK voetbal en de Olympische Spelen. Alle renners, ploegen en sponsors willen daar deel van uitmaken. Als dat niet lukt, is dat voor ons een ramp.”
Uno-X Mobility: “De Tour de France is de nummer één wedstrijd ter wereld, daar twijfel ik geen seconde aan. Er komt geen enkele andere wedstrijd in de buurt qua aandacht wereldwijd. Dat zegt genoeg, zeker?”
-
Lees ook Deze ploegen ontvangen wildcards voor Giro d'Italia, Tour de France en Vuelta a España 2024
Tudor: “We hebben enkele van de grootste renners ter wereld in onze rangen met Alaphilippe en Hirschi. Die jongens willen gewoon aan de start staan van die grote rondes, en we moeten als ploeg bewijzen dat we hen kunnen geven wat ze willen door hen aan de start te brengen. Daarnaast is de Tour voor onze partners een wereldwijde vitrine waar je hen in kunt zetten, die je niet wilt missen.”
Q36.5: “We hebben grote bedrijven als partners. Als we hen niet naar een grote ronde brengen, met als hoogst haalbare de Tour, dan is het al het derde jaar op rij dat we hen moeten teleurstellen. Gaandeweg kunnen ze zo de interesse verliezen om nog geld te investeren. Grote rondes hebben nu eenmaal de grootste impact op televisie en zorgen voor de meeste aandacht. Het is dus cruciaal om daar te zijn.”

Blijft het aanvallende Uno-X Mobility overeind? – foto: Cor Vos
Moet de UCI de optie overwegen om extra wildcards toe te laten?
TotalEnergies: “Dat is geen vraag die in mijn hoofd zit, eerlijk gezegd. Ik vermoed wel dat het zulke debatten zijn die de grote organisatoren met de UCI aan het voeren zijn, maar wij als ploeg zitten in de positie dat we moeten afwachten. Ik vind vooral dat ze sneller moeten handelen. Hoe kunnen ploegen zich anders optimaal voorbereiden?”
Uno-X Mobility: “Er zijn veel ploegen die de kwaliteiten hebben om in de Tour te starten, maar ik snap ook dat er ergens een limiet moet zijn. Anders gaan de teams blijven vragen om extra ploegen toe te voegen en eindig je met veertig of vijftig ploegen. Dat levert grote veiligheidsproblemen op, waar wij niet mee kunnen leven. Ik ben vooral benieuwd naar het nieuwe systeem vanaf 2026. Ik heb geruchten gehoord dat er serieuze veranderingen op til zijn.”
Tudor: “Ja. Alleen al voor de business van het wielrennen. Voor de ploegen en hun sponsors zou dat een goede zaak zijn, en dat maakt het aanlokkelijker voor sponsors om in de ploegen en het wielrennen te investeren. Maar de UCI beslist.”
Q36.5: “Natuurlijk. Dat kan een goede opportuniteit openen voor drie ploegen. Ook voor organisatoren is het minder stressvol om beslissingen te nemen. Het is een complexe situatie, we begrijpen dat. Maar men moet niet zeggen dat het een veligheidsissue is met één extra team. In hectische wedstrijden als de Ronde van Vlaanderen en Parijs-Roubaix rijden zelfs meer teams mee. Waarom kan dat niet in een grote ronde?”
Breng de WT terug naar 16 teams en/of geef de lager geklasseerde teams de mogelijkheid om een grote ronde over te slaan. En geef bijvoorbeeld alleen het beste proteam van het vorige jaar startrecht, maar niet de beste 2. Het huidige systeem is te strak geregeld en geeft veel te weinig kansen voor proteams, vergeet niet dat die ook een belangrijke rol in de sport vervullen. Maar wie gaat er straks nog miljoenen in een proteam steken als de kans op een grote ronde de 0 benaderd?
Een wildcard is wat mij betreft juist goed voor de Proteams uit eigen land. De ronde uit het land houdt daarmee het wielrennen in eigen land op een goed niveau. Cofidis heeft zelfs enkele jaren niet in de World Tour gereden omdat ze de voor hun twee interessantste ronden toch wel reden. Tour en Vuelta. Daarnaast is de Vuelta voor die kleinere Spaanse ploegen het bestaansrecht van die ploegen.
Het was vroeger gewoon een soep en op een bepaald moment reden bij wijze van spreken 3 totaal verschillende pelotons in de 3 grote rondes. De winnaar van de Giro kón soms niet eens naar de Tour omdat z'n ploeg niet was uitgenodigd en ploegen gingen constant op de fles door die onduidelijkheid.
De macht van de organisatoren was daardoor ook nog veel groter dan nu.
Nee hoor, enorm goede zaak die gegarandeerde deelnames. Omdat er nu een jaar wat meer gegadigden zijn moet je niet het hele systeem overboord gooien. Als Arkea er volgend jaar tussenuit valt is er weer een plekje meer voor Tudor/Q36.5.
Een ploeg als Tudor kan het ook niet helpen dat er nauwelijks Zwitserse renners zijn die je op WT-niveau (of zelfs PCT-niveau) kan uitspelen als kopman, met Hirschi hebben ze ook gewoon de beste gehaald. En Lienhard is misschien een nietszeggende naam, maar hoort tegenwoordig ook bij de beste 10 Zwitsers van het peloton en die haalden ze ook. En de enige Zwitser met noemenswaardige resultaten van hun U23 team promoveerden ze naar de hoofdmacht.
Die doen hun best om er een wervend project van te maken, maar het is nu eenmaal makkelijker om trouw te blijven aan je vaderlandslievende principes als je natie aan het boomen is, moeilijker als je nauwelijks toprenners hebt en zelfs moeite hebt om Zwitserse pelotonvulling te vinden die een hoog genoeg niveau haalt.
Zo werkt het wielrennen toch?
De meeste WT-ploegen doen niet veel anders.
Tour wordt lastiger. ASO gaat op geen enkele wijze Total passeren. Hebben met hun ritzege met Turgis ook een sterke troef. Uno-x heeft het goed gedaan afgelopen twee edities, maar het is de vraag of ze Alaphilippe gaan passeren. Marion Rousse werkt bij ASO. Dus Tudor krijgt naar mijn gevoel de tweede. Sneu voor Uno-x maar zo werkt het helaas vaak met wildcards. Tour heeft wel de meeste baat bij 3 wildcards naast de twee gegarandeerde.
Vuelta heeft het grootste probleem. Met Euskaltel, Kern Pharma, Caja Rural en Burgos zijn er 4 Spaanse ploegen waar er dus max 2 of 3 in aanmerking komen.
Q365 zal overal naast vissen vrees ik.
Nu zitten we met het probleem dat WT of niet een te bepalende factor is voor teams om sponsoren aan te kunnen trekken. De UCI weet dit en heeft dus dat stomme systeem met gegarandeerd startrecht voor de beste ProTeams, waardoor er helemaal geen keuze overblijft. En zeg nou zelf, ik zie liever een super gemotiveerde wildcard aan het vertrek dan een gegarandeerde start van Israel of Lotto. Laat ze maar mee vechten om de wildcards.
Persoonlijk zou ik de WT terugbrengen naar 16. Straks moet bv Lotto overal weer starten, terwijl ze daar eigenlijk helemaal geen zin in hebben. Idem dito voor Arkea nu.
Op basis van prestatie zou Uno X gewoon naar de Tour moeten, maar ik denk dat de komst van Flip bij Tudor ervoor zorgt dat ze er naast gaan vissen.
Unox en Qnogwa giro en/of vuelta, Tudor en Total naar de tour wordt het, denk ik.
25% kans op deelname met een volledig team, versus 90% kans op deelname met een half team.
Neem Q36.5 met Pidcock, die zullen daar vast wel in geïnteresseerd zijn.
Overigens verwacht ik dat de UCI het verzoek voor een extra wildcard voor de Giro en de Vuelta gaat honoreren: deze rondes zijn minder gevaarlijk dan de Tour, dus de veiligheid, die sowieso vloeibaar is in het wielrennen, is daar iets minder in het geding. Dan kan de Giro vervolgens Polti, VF-Bardiani, Q36.5 en Uno-X uitnodigen, gaan Tudor en Total naar de Tour, en start Kern Pharma met Burgos en Caja Rural in de Vuelta.
Dat is dan jammer voor Euskaltel, maar die hebben vorig jaar al een kans gekregen zonder aan te tonen dat de organisatie niet om deze ploeg heen kan, in tegenstelling tot Kern Pharma. Ook staan zij het laagst op de UCI-ranglijst als je naar de Spaanse ProTeams kijkt.
Bij de Giro stel ik er meer vragen bij, ze hebben eigenlijk al een extra keuze door het afhaken van Lotto.
Het is lastig om beleid voor meerdere jaren te maken op wat grillen. Je kunt nu wel weer van alles omgooien, maar straks kapt Ineos ermee, valt Arkea om en dan zit je straks weer in grote rondes met allerlei ploegen die er niks te zoeken hebben.
Wat natuurlijk wel zo is, is dat de Pro Tour leeg gaat lopen op deze manier. Het bestaansrecht van deze ploegen zijn Wild cards in de lokale grote wedstrijden. Voor Corratec in bv. de Giro, voor Burgos in de Vuelta, voor Bingoal in de Vlaamse klassiekers, etc.
Valt dat weg, dan zullen die sponsors ook wel gaan minderen, want dan kun je net zo goed een continentaal team gaan sponsoren.
Tudor en Total zullen wel de Tour gaan rijden. Dan zal Tudor in de Giro niet met Hirschi en Alaphilippe komen, dus die wild cards kunnen dan naar Q365.5, UNO-X.
Vuelta zal dan voor de Spaanse ploegen zijn.
Je moet er toch niet aan denken dat dit niet gebeurt en bijv Tudor voor Giro en Tour wordt uitgenodigd, terwijl UnoX en/of Q36.5 overal naast grijpt.
Voor de Noren zie ik het trouwens wel somber in omdat het te verwachten is dat in Giro én Vuelta al 2 lokale ploegen een wildcard krijgen. In Spanje blijft dan niks over, in Italie 1 ticket dat dan vast naar Nibali's ploeg gaat.