UCI wil Bouhanni straffen na gevaarlijke duw in sprint
foto: screenshot France3
maandag 29 maart 2021 om 11:58

UCI wil Bouhanni straffen na gevaarlijke duw in sprint

De UCI neemt ferm afstand van het gevaarlijke gedrag van Nacer Bouhanni in de eindsprint van Cholet-Pays de la Loire. De Franse spurter duwde daarbij Jake Stewart in de dranghekken. Dat laat de bond weten in een persbericht.

Bouhanni reed zich zondag negatief in de kijker. De sprinter van Arkéa-Samsic eindigde als derde in de Franse eendagskoers Cholet-Pays de la Loire, maar werd na afloop uit de uitslag geschrapt vanwege een gevaarlijke manoeuvre in de massasprint. Bouhanni duwde Stewart flink de hekken in, en wonderwel bleef de Brit daarbij overeind.

Een dag later laat de UCI weten dat ze het gedrag van Bouhanni in de sprint verwerpt en dat het incident is overgedragen aan de disciplinaire commissie. “De UCI vraagt de commissie om een straf op te leggen die past bij de ernst van deze actie”, laat de wielerbond weten in een speciaal persbericht.

‘Geen hersencellen’
Op social media reageerde Jake Stewart, rijdend voor Groupama-FDJ, woedend op de actie van Bouhanni. “Yo Nacer, ik wil graag vragen wat je op dat moment dacht. Het is wel duidelijk dat je geen hersencellen hebt”, haalde de Brit uit. “De ironie is dat je na de finish tegen mij zei dat ik geen respect had. Hierbij een leerzame video hoe ‘geen respect’ eruitziet.”

‘Slachtoffer’ Stewart is niet de enige die kritiek had op de actie van Bouhanni. Op social media trokken veel wielervolgers fel van leer. De vergelijking met de crash van Dylan Groenewegen en Fabio Jakobsen werd veel getrokken. Uit een poll op WielerFlits bleek dat 95% van de lezers vindt dat Bouhanni moet worden geschorst.

RIDE Magazine
55 Reacties
Sorteer op:
29 maart 2021 12:01
Negen maanden staat hiervoor toch? Dan is zijn seizoen dus alweer voorbij. Blijft een wat buitensporige straf, maar wel goed dat ze iets doen aan dit soort dingen.
    29 maart 2021 12:11
    Buitensporig? Tsja, voor doping krijg je 2 jaar. Daar speel je met je eigen leven. En voor het spelen met een anders leven zou 9 maanden dan buitensporig zijn?
    29 maart 2021 12:27
    Dat zal de commissie bepalen. Kan 9 maanden zijn, kan minder zijn als ze daar aanleiding voor zien.
    29 maart 2021 12:37
    Hoe kan het dat deze gestoorde gek steeds weer een contract krijgt? Een schande voor de sport.
    29 maart 2021 13:30
    Ik vond die 9 maanden voor Groenewegen nogal veel en eigenlijk alleen te verantwoorden omdat de winterstop ertussen zit. Maar een douw van 3 maanden vind ik zeker wel op zijn plaats.
    Dan is het ook een zinvolle 'rode kaart' die vaker toegepast kan worden (en dan hopelijk tot meer wijsheid bij de heren sprinters leidt).
29 maart 2021 12:03
Bizar, de beweging ziet er veel erger uit als die van Groenewegen. Gelukkig is de afloop hier wel beter
29 maart 2021 12:05
Als schorsen het nieuwe precedent wordt, dan is dit een goede zaak. Getuige de ernst van de overtreding in verhouding tot die van Groenewegen, is alles <= 3 maanden acceptabel.
    29 maart 2021 12:21
    Je bedoelt in vergelijking met de gevolgen dan, want deze is toch minstens net zo erg als die van Dylan alleen heeft deze jongen geluk dat er deugdelijke hekken staan.
    29 maart 2021 12:25
    Hoezo 'minstens net zo erg'? Absoluut van dezelfde orde, maar waarom dan 'minstens'?
    29 maart 2021 13:53
    of erger ;) .... in ieder geval zijn het dus de gevolgen die de strafmaat bepalen en niet de daad als Bouhani een minder zware straf krijgt. En dan is dus de vraag weer wat heeft die gevolgen nu eigenlijk veroorzaakt, de duw of het hekwerk.
    29 maart 2021 13:55
    Waarom was dit eventueel erger?
29 maart 2021 12:07
Over 6 maanden uitspraak, stay tuned!
    29 maart 2021 12:26
    Waarschijnlijk wel, dan valt de schorsing weer mooi in de winter
    29 maart 2021 12:28
    Het is te hopen dat ze dit keer wat meer opschieten.
29 maart 2021 12:08
Zeer benieuwd wat hieruit komt. Primair dacht ik ook meteen aan 9 maanden voor Bouhanni, omdat Groenewegen die ook heeft gehad. Dat is vooral een emotioneel argument, daar ik die 9 maanden voor Groenewegen gewoon te gortig vond.

Ik denk dat ik de situatie met Groenwegen nog iets heftiger vind dan deze situatie.
Maar een straf van tussen de drie en zes maanden(losse pols) voelt voor deze leek dan als passend en in verhouding.

Komt er geen dergelijke straf uit - dan kunnen we denk ik stellen dat Groenwegen echt gestraft is voor de gevolgen van het incident en niet voor het incident zelf.
    29 maart 2021 12:18
    Vind dit nogal onzin, Groenewegen heeft hoogstens 2 maand echte koersperiode gekregen. Een lange periode waarin überhaupt niet gekoerst werd, herstel van zijn kwetsuur en wat dacht je van emotionele schade die hij heeft na iemand zo'n letsel aan te brengen. Ik zou 2 maanden meer dan genoeg vinden.
    29 maart 2021 12:24
    Nee, Groenewegen heeft 9 maanden gekregen. Mocht vorig jaar vrijwel het hele coronaseizoen niet rijden, plus nog 2-3 maanden van dit jaar (over februari kan je twisten, maar dat er nauwelijks koersen doorgingen in die maand wisten ze niet toen ze de straf uitdeelden).
    29 maart 2021 12:27
    @Bazz Groenewegen is er niet de oorzaak van dat in januari en februari nauwelijks gekoerst is. Groenewegen is gewoon 9 maanden geschorst. Dat dit door Corona korter lijkt, kun je niet zeggen dat hij effectief maar voor 2 maanden geschorst is. De maanden augustus, september, oktober en november stond hij ook langs de kant. Of hij in die periode wel of niet kon/wou fietsen maakt niet uit. Hij is voor 9 maanden geschorst.
    29 maart 2021 12:27
    Haha, alsof hij vorig jaar überhaupt had kunnen koersen gezien zijn fysieke gesteldheid.
    29 maart 2021 12:34
    Of iemand wel of niet kan rijden staat los van de lengte van de straf. Als een voetballer rood krijgt en hierbij een blessure die hem 4 weken aan de kant houdt, wordt er toch ook niet gezegd we verdubbelen de straf, zodat hij ook wedstrijden mist als hij fit is. Dit is dezelfde situatie als bij Groenewegen. Lengte van de straf is niet afhankelijk van of een renner wel of niet fit is
    29 maart 2021 13:24
    @Bazzz, ik zou meer zijn mentale gesteldheid noemen. Denk niet dat hij fysiek het hele jaar eruit heeft gelegen. Maar verder wat HarryJohan zegt; dat hij niet in staat was om te koersen betekent niet dat hij niet geschorst was. Zou wat zijn als ze dat ook nog meenemen in de straf.
29 maart 2021 12:12
Gelukkig ondernemen ze actie, laat zien dat ze serieus zijn in het aanpakken van onregelementaire sprints. Minder erg mijn inziens als de fout van Groenewegen al denk ik dat we dankbaar moeten zijn voor de goede hekken. Schorsing tussen de 1 en 3 maanden lijkt me op zijn plek.
29 maart 2021 12:26
Was inderdaad echt niet oké die duw. Even erg en misschien wel nog erger dan die van Groenewegen.
Het is nu natuurlijk ook niet dat we moeten vergelijken met Groenewegen zijn duw om iemand te straffen. Dit is gewoon not-done, en dan is een schorsing de enige manier om dit uit het wielrennen te krijgen.
    29 maart 2021 12:40
    het is juist wel zo dat je moet vergelijken. In zulke situaties is jurisprudentie (straffen bij vergelijkbare incidenten) leidend.

    Juist de gevolgen voor Jakobsen hadden niet mogen worden meegewogen met de straf voor Groenewegen. En als de UCI de straf voor Groenewegen passend vindt, is precies ook 9 maanden voor Bouhanni acceptabel.
    29 maart 2021 12:48
    En het zou Arkea sieren als ze hem aan de kant houden in afwachting van een uitspraak van de UCI.
    29 maart 2021 19:20
    @Xistnc Mijn voorkeur gaat er naar uit dat de UCI de straffen uitdeelt. De ploeg kan hem nu beter gewoon laten starten, zodat de UCI gedwongen wordt een snelle uitspraak te doen. De uitspraak van Groenewegen heeft ook veel te lang op zich laten wachten. Waarschijnlijk omdat JV heeft gezegd we laten Groenewegen niet rijden voor de UCI een straf heeft uitgesproken.
29 maart 2021 12:27
Dat zou een ontzettend goede zaak zijn! Door velen hier, mezelf incluis, werd getwijfeld aan de daadkracht van de UCI. Maar dit stemt me hoopvol dat men het écht aan gaat pakken.
29 maart 2021 12:28
Kleine voorspelling... De slaapkoppen van de UCI gaan zich in oktober uitspreken en een paar maanden straf opleggen vanaf gisteren... wedden voor een pintje ?
    29 maart 2021 15:33
    Prima, ik wed met je om een pintje dat jouw voorspelling niet uitkomt.
29 maart 2021 12:32
Een schorsing lijkt me wel terecht. Het is gewoon een bewuste kamikaze-actie. Gelukkig blijft Stewart overeind, maar dat is zeker niet met dank aan Bouhanni.
29 maart 2021 12:38
Tjonge jonge, dat is bewust je collega in de hekken duwen. 9 maanden en geen dag minder.
29 maart 2021 12:39
Goed, de nodige eerste stap is gezet door de UCI.

Omtrent de strafmaat heeft Panache volgens mij al het meest pertinente punt gemaakt bij het vorige artikel: https://www.wielerflits.nl/nieuws/kritiek-op-bouhanni-na-gevaarlijke-duw-in-sprint-stewart-reageert-woedend/comment-page-2/#comments
    29 maart 2021 13:22
    Zeker niet mee eens, consistentie is key. UCI heeft een een statement gemaakt met een dergelijke bestraffing van het "Groenewegen incident". Deze zullen ze moeten volgen om geloofwaardigheid te behouden en daadwerkelijk na te komen wat ze zeggen op basis van het veiliger maken van de sport.
    29 maart 2021 15:03
    Geloof me, we zijn het eens over die consistentie in de strafmaat. De meesten hier leken echter van mening dat de 9 maanden schorsing van Groenewegen te zwaar was en dat de gevolgen voor Jakobsen daar in meegespeeld hadden. Of men bij die 9 maanden moet blijven als 'standaard straf' voor het iemand in de hekken rijden kan daarom zeker herbekeken worden, wat mij betreft. Zolang het maar duidelijk wordt dat je voor die daad x maanden aan de kant staat.
29 maart 2021 12:46
Ik vond de straf voor groenewegen ook te hoog en dat was nog een halfjaar winter.
    29 maart 2021 13:04
    Ik vind de boetes voor een paar kilometer per uur te hard ook veel te hoog, maar die worden ook niet in willekeurige bedragen opgelegd.
    29 maart 2021 13:11
    De straf Groenewegen was een uniek, er is geen standaard straf hiervoor, zoals wel met verkeersboetes. Dus dat betekend dat ze in dit geval anders kunnen beslissen.
    29 maart 2021 13:14
    Dan zullen ze dat wel moeten beargumenteren, wat ze bij Groenewegen hebben nagelaten, anders riekt het nogal sterk naar willekeur.
    29 maart 2021 13:26
    Naar willekeur ruikt het vaker bij de UCI, al decennia lang. Daar mogen ze wel eens mee stoppen. Het kan niet zo zijn dat de straf die een renner krijgt afhangt van de kwaliteit van de dranghekken. Want als daar Poolse hekjes hadden gestaan waren de gevolgen anders geweest.
    29 maart 2021 13:28
    De straffen zijn ook volledig willekeurig.
    Gewoon afhankelijk van een paar willekeurige uci-leden.

    En boetes in het verkeer zijn ook willekeurig, vergelijk ze gewoon maar eens tussen belgie, nederland en duitsland.
    Als je op de snelweg 20 km/u te snel gaat, betaal je 30€ in duitsland, 177€ in nederland en 120€ in belgie.
    Volledig andere bedragen terwijl de inwoners van elk land +- gelijke inkomens hebben.
    29 maart 2021 13:57
    Gelukkig hebben we geen Duitse UCI, Nederlandse UCI en Vlaamse UCI. Die vergelijking gaat dus niet op.
    29 maart 2021 13:58
    Half jaar... er zat tussen de laatste koersdag in 2020 en de eerste in 2021 nog geen 3 maanden
    29 maart 2021 14:47
    @Massimo Bataille: volgens mij haal je twee dingen door elkaar. De vraag of de door de uit te spreken straf voorspelbaar is en vraag of die strafmaat redelijk is.

    Als je de eerste vraag negatief beantwoordt, dan is er sprake van willekeur. Bij het tweede geval niet. Dat de ene wetgever een andere strafmaat voorschrijft bij bepaalde overtredingen, heeft niets met willekeur te maken.

    Ook als je willekeur definieert als de vraag of gelijke gevallen gelijk worden bestraft, dan gaat het om gevallen waar dezelfde wet op van toepassing is. Dat is niet zo als je over de langsgrenzen heenkijkt. Dat is het gevolg van politieke keuzes, maar dat maakt de bestraffing nog niet willekeurig (als je dezelfde regel maar steeds op dezelfde manier handhaaft).
29 maart 2021 12:54
Zeer goed van de UCI dat ze hier zo snel op reageren, want de actie van Bouhanni is natuurlijk er volstrekt overheen, net als die van Groenewegen eerder.
29 maart 2021 13:01
Schorsing is terecht. Ik snap deze poll echter niet
    29 maart 2021 13:07
    Als je het er mee eens bent dat Bouhanni geschorst moet worden, dan klik je op 'Eens'.
    Als je vindt dat Bouhanni genoeg gestraft is met een declassering, dan klik je op 'Oneens'.
    Als je er nog niet zo goed over uit bent of Bouhanni geschorst moet worden of het je aan je reet kan roesten, dan klik je op 'Geen mening'.

    In jouw geval moet je dus op Eens klikken.

    Geen dank.
    29 maart 2021 15:01
    Poll is heel slecht geformuleerd. Dat bijzinnetje veroorzaakt alleen maar verwarring. Gaat het er nu om of hij geschorst wordt of dat hij net zo zwaar geschorst wordt als Groenewegen? Als dat laatste niet het geval is (zoals WF zelf interpreteert in de tekst erboven), moet je dat stuk achter de komma weg laten in de vraagstelling.
29 maart 2021 13:21
Stapje 1 is gezet door de UCI, namelijk de intentie uitspreken om hem te straffen.

Nu de rest nog. Ik hoop dat ze bij de bepaling van de straf de overtreding bekijken en niet de gevolgen. Zoals in het voetbal de schorsing bij een rode kaart ook niet af moet hangen van het letsel van de speler, maar van de aard van de overtreding.

En laten we reeel zijn: de parallelen met de situatie Jakobsen/Groenwegen zijn voor iedereen zichtbaar. Enige echte verschil is het gevolg: hier bleven de hekken staan en de renners wonderbaarlijk overeind. Maar ook hier hadden voor hetzelfde geld zomaar een handvol renners zwaar onderuit kunnen gaan.
29 maart 2021 13:24
We zien je in 2022 weer, Nacer. Toch?
29 maart 2021 13:53
'Op social media trokken veel wielervolgers fel van leer'

Het is dus de kunst om hier volkomen langs te kijken, iedereen trekt altijd fel van leer op social media, het is net zoiets als lucht is fris.
    29 maart 2021 15:57
    Je bent nog nooit in Chinese miljoenensteden geweest? ;)
    29 maart 2021 19:22
    Nee. Ik woon in een afgelegen stad met gezond buitengebied er om heen. Darwinapennesten, waar dan ook, krijg je mij niet in. Aldaar gun ik de mensenmensen alle mensen.
29 maart 2021 14:09
Sodeju, wat een verschil maken die hekken.... Als de hekken altijd hetzelfde zijn overal dan kun je wat mij betreft met een boete en twee maanden weer op de fiets. Bij recidive zwaarder straffen. Bij 3 strikes, out.
29 maart 2021 16:04
Bouhanni heeft de schijn tegen, maar 'k vond 'm nog meevallen dit keer. Twee man die hetzelfde smaller wordende gaatje in willen. Wie daar remt wordt nooit een sprinter. Zat ook nog wat voorafgaande irritatie bij, als Stewart het Bouhanni lastig maakt om het wiel van z'n teamgenoot te volgen, die trouwens ook niet slim stuurt.
Maar ja, sinds Groenewegen vs Jakobsen is alles anders, zeker als iemand (bijna) valt.
30 maart 2021 14:43
De straf voor dergelijke actie zal mogelijk hoger zijn bij het vorige incident. Reden: tien voor eerst een setieuze straf. Nu doorpakken lijkt me! Renner hoort thuis in een contactsport.

Reacties zijn gesloten.