Kritiek op Bouhanni na gevaarlijke duw in sprint, Stewart reageert woedend

zondag 28 maart 2021 om 19:27
Kritiek op Bouhanni na gevaarlijke duw in sprint, Stewart reageert woedend

Screenshot - foto: France3

Nacer Bouhanni heeft zich negatief in de kijker gereden. De sprinter van Arkéa-Samsic eindigde zondag als derde in Cholet-Pays de la Loire, maar werd na afloop uit de uitslag geschrapt vanwege een gevaarlijke manoeuvre in de massasprint. Bouhanni duwde Jake Stewart flink de hekken in, en had geluk dat de Brit overeind bleef.

Op sociale media reageert Stewart, rijdend voor Groupama-FDJ, woedend op de actie van Bouhanni. “Yo Nacer, ik wil graag vragen wat je op dit moment aan het denken was? Het is wel duidelijk dat je geen hersencellen hebt”, haalt de Brit uit. “De ironie is dat je na de finish tegen mij zei dat ik geen respect had. Hierbij een leerzame video hoe ‘geen respect’ eruitziet.”

Stewart raakte de hekken, maar bleef wonderwel overeind. Wel was hij uitgeschakeld voor een goede uitslag in de Franse eendagskoers; hij eindigde als 29ste.

‘Slachtoffer’ Stewart is niet de enige die kritiek heeft op de actie van Bouhanni. Op sociale media trekken veel wielervolgers fel van leer. De vergelijking met de crash van Dylan Groenewegen en Fabio Jakobsen wordt veel getrokken. De UCI heeft zich (nog) niet uitgesproken over het incident.

Bekijk hieronder de beelden van het incident tussen Bouhanni en Stewart.

Dit artikel delen:

75 Reacties

Pelicek 28 maart 2021 om 19:35

Elke andere uitkomst dan een schorsing van 9 maanden voor Bouhanni (precies even lang als die van Groenewegen) zou een regelrechte schande zijn.

Die totale inconsistentie van de UCI wat betreft diskwalificaties en schorsingen bij gevaarlijke manoeuvres in de sprints moet wel echt een keer worden aangepakt. Ik heb het afgelopen jaar al een heel aantal sprints gezien waar het er net zo aan toe ging als in Polen, met als enige verschil dat er niet gevallen werd. Ik denk dat elke fatsoenlijke advocaat gehakt maakt van de UCI en het feit dat de regels totaal willekeurig lijken te worden toegepast..

Groetjesaandevoetjes 28 maart 2021 om 20:06

Dat er geschorst moet worden lijkt me duidelijk, maar het is niet geheel hetzelfde als de actie van Groenewegen (en de gevolgen). Je kunt geen appels met peren vergelijken.

Peetvader 28 maart 2021 om 20:23

Gevolgen zijn ook van tel voor bepalen straf. Is in de rechtbank ook zo.

Dus schorsing ja, maar wel minder. Die 9 maanden van Groenewegen zijn er trouwens eigenlijk maar 3 hè. Hij mist februari, maart en april.

reusjen 28 maart 2021 om 20:44

Dat is te kort door de bocht. In de rechtbank wordt gekeken of de gevolgen helemaal of gedeeltelijk jouw schuld/verantwoordelijkheid zijn. Daarnaast wordt dit dan uitgebreid gemotiveerd.

Apemantus 28 maart 2021 om 22:51

Strafrecht vergelijken met het hanteren van sportreglementen is pas appels en peren.

Ik heb het voorbeeld al vaker aangehaald. Je moet het vergelijken met het uitschrijven van snelheidsboetes. "Zo meneertje, u reed 120 waar u maar 40 mocht, maar ach… u heeft niemand doodgereden dus we zien het vandaag maar door de vingers". Te zot natuurlijk, maar dit is de logica en consistentie die de UCI momenteel hanteert.

Lalsacien 28 maart 2021 om 23:06

@Pelicek eerst je emotie laten zakken en dan oordelen. Dat is een tip aan een nieuw lid.
De enige vergelijking met de sprint van Dylan is dat hij een tegenstander richting de hekken duwt. Daarmee houdt het op.
Een maand schorsing is wat mij betreft een goede straf.

FDJ 29 maart 2021 om 11:23

@lalsacien Nee, de actie van Bouhanni is niet anders dan die van Groenewegen. Reglementair sprinten is het niet.

Dat de gevolgen anders zijn ligt niet aan Bouhanni of aan Groenewegen. De gevolgen zijn anders doordat de finishconstructie hier deugt qua dranghekken en in Polen niet.

De beoordeling van de sanctie van Groenewegen had dit te allen tijde in meegenomen worden. De zware verwondingen van Jakobsen zijn namelijk grotendeels toe te wijzen aan de verkeerde constructie aan de finish. Als Bouhanni dit bij dezelfde constructie in Polen doet zijn de gevolgen ook ernstiger.

Dus ja, als je puur de sprint van Groenewegen beoordeelt en deze (dat is namelijk het enige waar je de renner voor verantwoordelijk kunt stellen) kun je niet anders dan een zelfde schorsing uitschrijven.

Groenewegen of Bouhanni is namelijk niet verantwoordelijk voor de constructie ter plaatse.

Lalsacien 29 maart 2021 om 11:45

@FDJ ik zie het toch anders. De overeenkomst is natuurlijk dat beide niet volgens de regels sprinten. Maar Bouhanni duwt Stewart weg met lichaam en schouder in zijn poging om iemand anders voorbij te rijden. Groenewegen reed op kop en maakt een gat kleiner en kleiner door bewust af te wijken van zijn lijn.

Romāns Vainšteins 28 maart 2021 om 19:36

Als je dan eens een schorsing als eerste uitdelen wil is dit misschien wel een goede ja.
Misschien een maand doen of zo? Die 9 van Groenewegen zijn natuurlijk absurd. Wel liever een professionele jury op dit soort dingen zetten dan dat wielrenners gaan twitteren etc. Aub.

Stef Van Dam 28 maart 2021 om 19:36

Ben benieuwd wat de UCI hiermee gaat doen, deze move is minimaal net zo erg als die van Dylan Groenewegen vorig jaar in Polen.

Paling99 28 maart 2021 om 19:58

Minimaal net zo erg? Daarmee zeg je dus; net zo erg of zelfs erger. Dat is dus absoluut niet zo, klassiek geval van overdrijven om je punt kracht bij te zetten.

Ja, wat Bouhanni doet is extreem gevaarlijk. Misschien even erg als Groenewegen vs Jakobsen, ik ben geen expert. Maar duidelijk NIET erger dan die situatie.

On: belachelijke actie van Bouhanni en een schorsing is wat mij betreft terecht.

reusjen 28 maart 2021 om 20:39

@Paling
Ik vind het na een aantal keren bekijken eigenlijk wél erger. De gevolgen niet uiteraard, maar dat is niet de verdienste van Bouhanni. Waar je bij Groenewegen nog kon discussiëren over of het al dan niet expres was is dat hier voor mij heel helder. Het enige dat ik ervan kan maken is dat hij, terwijl hij kijkt, opschuift met de intentie om een duw uit te gaan delen.

reusjen 28 maart 2021 om 19:39

Ik vind de schorsing voor Groenewegen (veel) te lang. Ik vind zelf een maand of 2 à 3 wel genoeg, en die zijn hier dus 100% op zijn plaats. Mocht de UCI standaard voor 9 maanden willen gaan dan ook hier opleggen.

Mochten hier de omstandigheden van Polen zijn geweest zaten we nu in spanning of we vanavond een bericht in grijstinten konden verwachten.

Wim Kruithof 28 maart 2021 om 19:55

precies dit. En Groenewegen stond bekend als boefje, maar in die context niet meer dan een loopjongen voor kickbokser Bouhanni.

Als conculega afreageren op Twitter snap ik dan nog wel, zegt hij het face 2 face, slaat Bouhanni de tandjes uit zijn mond.

Murcia 28 maart 2021 om 19:45

Ik heb al eerder gezegd dat ik de schorsing van Dylan kan begrijpen als men ook bij andere vergelijkbare overtredingen kiest voor een harde sanctie. Bouhanni gaat hier duidelijk ver over de schreef en nu is het afwachten.

stephano 28 maart 2021 om 20:00

Lijkt me logisch dat er een schorsing volgt. 9 maanden vind ik te lang. Ik denk dat het wel uitmaakt of je je tegenstander daadwerkelijk laat vallen. Maar 2 maanden lijkt me redelijk.

reusjen 28 maart 2021 om 20:45

Dat Stewart niet valt komt niet op het conto van Bouhanni, die heeft gedaan wat hij kon om het te laten lukken, maar Stewart was te stabiel.

Gladiool 28 maart 2021 om 20:01

Zeker voor recidivist Bouhanni past hier een maximale straf. Als Dylan de maatstaaf is, dan is dat 9 maanden.

Koers 28 maart 2021 om 20:06

Ik heb geen cijfers, maar via Google kom ik toch al op een aantal strafzaakjes. Geen idee hoe dat zich verhoudt tot andere renners maar het verleden mag wat mij betreft ook meespelen bij het geven van een straf.

Aerosolo 28 maart 2021 om 20:10

Groenewegen deed het puur om Jakobsen af te stoppen. Bouhanni lijkt naar een wiel te willen springen. Het is natuurlijk bloedlink, maar ik vind het overdreven om dit even erg te vinden.

Joachim 28 maart 2021 om 22:44

Ook mijn interpretatie. Zonder Stewart had Bouhanni wellicht net hetzelfde gedaan: van richting veranderen moest hij sowieso door zijn stilvallende lead-out net voor hem en dan uiteraard naar links om het wiel van Viviani te pakken. Je zou bijna zeggen dat het per ongeluk is dat hij daarbij Stewart raakt, al heeft Bouhanni natuurlijk z’n reputatie tegen en is het minstens onvoorzichtig en zelfs roekeloos dat hij Stewart hindert. Zo erg als Groenewegen (die even goed rechtdoor had kunnen blijven sprinten en echt bewust Jakobsen opzoekt) vond ik het zeker niet.

klootje kriekeljon 29 maart 2021 om 03:03

Hij heeft hem nooit gezien idd. Wel onbesuisd maar niet bewust, denk ik.

BConinx 29 maart 2021 om 11:22

Dit was ook mijn initiële reactie, maar als ik daarna de volledige sprint nog eens bekeek lijkt het toch ook plausibel dat het een soort vergeldingsactie was tov Stewart. Ze hebben een eerste keer contact aan de rechterkant wanneer Bouhanni met zijn lead-out voorbij Stewart wil, waarbij Bouhanni bijna zelf in de hekken terecht komt, daarna snijden ze naar binnen en is er een tweede keer contact vlak voor ze beiden op het wiel van Viviani willen springen.

de nieuweMerckx 28 maart 2021 om 20:11

Hij verliest z’n evenwicht, kan gebeuren… Totaal iets anders dan bij die Ollanders

KnightBiker 28 maart 2021 om 21:16

Als je weet dat je wielen bij die snelheid vooral recht vooruit willen is het verliezen van je evenwicht op deze manier zeer onwaarschijnlijk. Hij lijkt opzettelijk een renner van zijn fiets te willen rijden. Ook schiet Bouhanni hier qua positionering weinig mee op, dus blijft wat mij betreft kwade wil de motivatie voor deze actie.

Jan Blokland 28 maart 2021 om 20:17

De UCI weet wat ze nu moet doen. Maar ja, dan had Stewart natuurlijk zich te pletter moeten laten vallen. En dat doe je dan weer niet.
Groenewegen zal toch wel met gemengde gevoelens hier naar kijken wat de schorsing zal zijn. (als hij er uberhaupt komt)
Want bij de UCI weet je het nooit!!!!!

KimJungPoels 28 maart 2021 om 20:18

Het eindresultaat bij Groenewegen was anders, en hier kan misschien lichte, maar dan ook hele lichte twijfel zijn dat het onbewust is. Al ben ik er stiekem van overtuigd van niet.

3 maanden lijkt me het minimum, zeker ook omdat het dit keer wel volledig tijdens het seizoen is itt bij Groenewegen. Maar eigenlijk zou ik zes maanden ook wel prima op zijn plaats vinden. Dit moet er echt uit.

Wheely 28 maart 2021 om 20:21

Ik dacht even dat hij een steward omver gekegeld had.

Ward 28 maart 2021 om 20:36

Haha, ik dacht ook al : “waar moeit die steward zich mee?”

Michelangelo 28 maart 2021 om 20:26

Als je kijkt naar een strafmaat voor de daad zelf dan is 9 maanden de juiste straf.
Enige echte verschil is dat nu het slachtoffer overeind blijft en dus niet zwaar crasht met een boel anderen.

UCI, als je veiligheid in de sprint echt nastreeft en geloofwaardig wil blijven dan moet ook hier een zware schorsing volgen en niet enkel een declassering.

Viking 28 maart 2021 om 20:39

Goh, Bouhanni weer eens. Die man sprint vaker buiten zijn lijn dan dat hij zijn lijn weet te houden. En ook nog eens een schouderduw of kopstoot met grote regelmaat. Snap niet dat er nog ploegen zijn die hem een contract aanbieden.

bilthoven 28 maart 2021 om 20:51

Waar haalt Bouhanni het lef vandaan om tegen Stewart te zeggen dat die geen respect zou hebben? Het bewijst eens te meer dat Bouhanni het spoor helemaal bijster is. Hier helpt volgens mij alleen een zware straf van de UCI.

Gitan 29 maart 2021 om 07:45

Vreemd inderdaad om meteen iets over respect beginnen te roepen als je zelf net bijna iemand (al dan niet bewust) het decor hebt ingereden.

Toont toch aan dat sommigen niet helemaal meer mee zijn met de betekenis van dat woord de dag van vandaag…

bartp25 28 maart 2021 om 20:53

Nu gaan we zien hoe serieus de UCI is met gevaarlijk sprinten aanpakken. De move van Groenewegen was heftiger maar bouhanni hier niet aanpakken is geen optie. Dan hebben ze 3 stappen vooruit gezet door Groenewegen te schorsen maar zetten ze er 5 terug als ze nu niets doen. Ik zou een schorsing tussen de 1 en 3 maanden willen zien. Dan geef je als UCI ook aan bij alle sprinters: de grens is bereikt en we gaan straffen bij dit soort acties

nickdt 28 maart 2021 om 21:08

Gaan ze niet doen. Straf van Groenewegen was om eigen straatje schoon te vegen door het goedkeuren van die finishstraat.

bartp25 28 maart 2021 om 21:20

Niks doen van de UCI staat gelijk aan carte blanche geven aan alle sprinters. Dan mag alles zolang er maar niet iemand levensgevaarlijk valt

Tuubke 28 maart 2021 om 20:54

Gelukkig staat daar een afrastering die geen uitsteeksels heeft en glad genoeg is om in volle vaart langs te glijden, want anders zijn de gevolgen niet te overzien.

David Janssens 28 maart 2021 om 20:56

Die Bouhanni had moeten blijven boksen, in het peloton heeft hij in ieder geval niets te zoeken. Het is ook zeker niet de eerste keer dat hij zoiets flikt. En dan nog het lef hebben een ander een gebrek aan respect verwijten…. Wat een psychopaat! Als hij dit seizoen nog mag koersen wil ik de UCI niet meer over veiligheid horen!

debarreman 28 maart 2021 om 21:03

Hele goede hekken trouwens.

04398 28 maart 2021 om 21:07

De beuk van Groenewegen vond ik toch wel net wat ernstiger dan deze. Hij probeert een gat in te duiken dat er niet is, iets dat zowat elke sprint gebeurt. Als Stewart iets meer body toont dan heeft Bouhanni geen kans om in te sturen. Schorsing van 9 maanden lijkt mij een beetje te overdreven.

nickdt 28 maart 2021 om 21:09

Dat probeerde Jakobsen ook: Een gat induiken dat er niet was.

reusjen 28 maart 2021 om 21:13

Dit is een grap mag ik hopen? Er is een gat van 1,5 meter.

Edit: het is 2 meter.

Michelangelo 28 maart 2021 om 21:36

Eigenlijk zit ik al maanden te wachten op een situatie als deze. Waarin een compleet vergelijkbare actie als die van Groenewegen wordt uitgevoerd, maar die wonder boven wonder wel goed afloopt.

Nu gaan we zien hoe serieus we de UCI moeten nemen als het gaat om veiligheid. En hoe consequent ze gaan optreden.

Ik verwacht er weinig van. Blijkbaar moet er eerst weer iemand zijn halve gezicht verliezen. Maar met Poolse hekken had je hier exact dezelfde ellende kunnen hebben.

9 maanden voor Groenewegen vond ik veel vergeleken met eerdere incidenten. Maar als dat de maatstaf wordt dan mag dit ook wel een paar maanden schorsing worden.

Romāns Vainšteins 28 maart 2021 om 22:06

Je vind 9 maanden te veel maar als er eenmaal die straf gegeven is buig je net zo eenvoudig af naar ‘dan altijd’. Het hullie-ook principe. Erg standvastig hoor.

Na zo’n grote bek gehad te hebben over straffen is deze casus voor de UCI natuurlijk een mooie om aan te grijpen maar dan doen ze er goed om meteen die belachelijke strafmaat naar beneden te schroeven. Ook raad ik ze aan om het juridisch kordaat dicht te timmeren. Een wedstrijd organiseren waar een massaspurt een (zeer) logische uitkomt is en Dan vervolgens van je WTF?! aankomen bij de deelnemers … hmmm. Ik geef renners best een goede kans wanneer ze zo’n straf aanvechten.

Lalsacien 28 maart 2021 om 23:12

Amper vergelijkbaar met de sprint in Polen. Dezelfde straf is wat mij betreft onzin. Een maand schorsen is prima.

nickdt 28 maart 2021 om 23:17

Een maand vindt ik te kort voor Bouhanni, die al meerdere malen zoiets gedaan heeft. Een maand of 3 is een goede straf.

SpeedyLegs 28 maart 2021 om 21:37

Ben aangenaam verrast door de grote meerderheid van de voor-stemmers. Als de profs er ook zo over denken, dan is er winst geboekt voor gezondheid ( in ruime zin), sportiviteit en uitstraling voor de sponsors.

Wheely 28 maart 2021 om 22:01

Het gaat hier over Bouhanii he, wat dat betreft niet zo verrassend. Vind zelf vooral dat zijn ploeg hem aan de kant moet houden aangezien het niet de eerste keer is.

Fast Freddy 28 maart 2021 om 21:42

De enige reden waarom Stewart niet in het ziekenhuis beland, is de kwaliteit van de hekken in vergelijking met Polen. Dit zegt iets over beide manoeuvres (Polen en hier); gevolgschade bij val Jacobsen is grotendeels te wijten aan de hekken, meer nog dan aan de actie van Groenewegen. En Bouhanni haalt hier een vergelijkbare streek uit als Groenewegen. Strafmaat dus gelijktrekken, tenzij Bouhanni al meer op z’n kerfstok had voor vandaag dan Groenewegen in augustus. Dan mogen er nog een paar maandjes bij.

DunJay 28 maart 2021 om 22:23

Helemaal mee eens. +1 voor de hekken vandaag

Boci 29 maart 2021 om 09:00

Precies. Dat ik zo ver moest zoeken om dit te vinden is wel slecht! Je kan duidelijk zien dat hij niet valt omdat de dranghekken een plakaat er overheen hebben, waardoor zijn stuur of trapper niet vast kan komen te zitten tussen de spijlen zoals dat wel is gebeurd van Jakobsen. Bouhanni lijkt dit echt bewust te doen zodat hij het wiel kan pakken van de renner voor Steward en dit gedrag kan niet geaccepteerd worden.

FW07 28 maart 2021 om 21:48

Blijkt ook weer dat het belachelijk is om naar de consequenties in plaats van de actie zelf te kijken. Hierdoor ga je steeds als arbitrage problemen krijgen, doordat je niet vast kan stellen wat nu de strafmaat moet bepalen: de consequenties of de actie zelf.

Headlines

Materiaalzone

Populair