UCI-voorzitter David Lappartient denkt aan WK’s over gravelwegen

vrijdag 24 januari 2020 om 11:05
UCI-voorzitter David Lappartient denkt aan WK’s over gravelwegen

foto: Cor Vos (archief)

David Lappartient, voorzitter van de internationale wielerunie UCI, denkt serieus na over het organiseren van wereldkampioenschappen over gravelwegen. De Fransman ziet de toenemende populariteit van gravel- en endurancewedstrijden. “We willen als UCI het gravelkoersen omarmen en in de toekomst WK’s organiseren”, zo vertelt hij in een uitgebreid interview met Cyclingnews.

Peter Stetina, Laurens ten Dam, Ian Boswell… Steeds meer (ex-)renners verbreden hun horizon en richten zich op populaire gravelwedstrijden als Dirty Kanza, SBT GRVL en de 24 uur van Old Pueblo. De Amerikaanse WorldTour-ploeg EF Education First komt zelfs met een alternatieve koerskalender, wat betekent dat renners van de zuurstokroze formatie aan de start zullen staan van gravelwedstrijden.

Het is dus niet zo verwonderlijk dat Lappartient met belangstelling kijkt naar het fenomeen gravelkoersen. De Fransman wil de grootste wedstrijden onder auspiciën van de internationale wielerunie brengen. “Gravel zit in het DNA van het wielrennen, aangezien de renners vroeger over gravelwegen reden. We zien de enorme populariteit en potentie van dergelijke wedstrijden.”

Nieuwe dimensie 
“We hebben al gravelsecties in wedstrijden als de Tour de France, maar kijk ook naar Strade Bianche. Deze klassieker is in tien jaar uitgegroeid tot een van de belangrijkste wedstrijden op de kalender. Het laat zien dat gravel de wielersport een nieuwe dimensie geeft”, aldus Lappartient, die druk bezig is om een nieuwe koers uit te stippelen. “We hebben al een globale UCI-meeting gehad om onze strategie te bepalen.”

De voorzitter beseft echter wel dat het een tijdje zal duren, vooraleer er ook echt een WK over gravelwegen zal worden georganiseerd. “Het is lastig om als internationale federatie een andere koers in te slaan, maar we moeten als UCI nadenken over de toekomst van de sport en ons aanpassen. Het organiseren van gravelkoersen is een voorbeeld van aanpassen en anticiperen.”

Lappartient doet oproep aan lokale organisatoren: “Samen staan we sterker”
Lappartient hoopt dat lokale organisatoren zich zullen aansluiten bij de UCI. “Het is altijd beter om deel uit te maken van een internationaal orgaan. Het grote doel is om de verschillende partijen te verenigen, want samen staan we sterker.” De grote baas van de UCI geeft verder ook aan een constructief gesprek te hebben gevoerd met Giancarlo Brocci, de drijvende kracht achter de populaire l’Eroica-toertochten.

De Italiaan is bezorgd over de huidige staat van het wielrennen en pleit voor het afwijken van de geijkte routes, wedstrijden over 300 kilometer, versnellingen zonder bergverzet en een ban op fietscomputers. Met deze maatregelen komt de wielersport weer dicht bij het publiek te staan, stelt Brocci. “Het is tijd voor verandering.”

Dit artikel delen:

37 Reacties

Romāns Vainšteins 24 januari 2020 om 11:21

Geweldig idee, doen.

Hebben ‘we’ ook meteen een geduchte kanshebber.

guyremgabdel 24 januari 2020 om 11:24

Prima idee. En zet dan koersen als de Strade, Dwars door het Hagelland en Parijs-Tours alvast maar op die aparte kalender.

limburgia 24 januari 2020 om 15:30

Zou het niet beter zijn de weg wedstrijden alleen over de normale wegen te laten rijden en een aparte gravelwedstrijd over onverharde paden met een categorie renners die hierin gespecialiseerd is .

HoofdIsVrij 24 januari 2020 om 11:33

Ik weet nu niet of het bevorderlijk is om de gravel koersen echt helemaal los te trekken van het gewone wegwielrennen. Ik zou liever een toenemende integratie zien.

Rawolf 24 januari 2020 om 12:06

Het zijn 2 aparte sporten, is niet samen te voegen. Dat is net zo’n absurd idee als veldrijden maar opdoeken en in mountainbiken integreren

Joachim 24 januari 2020 om 11:38

Als ik het goed begrijp heeft hij het dus over een nieuw WK dat mogelijk in de toekomst georganiseerd kan worden, en niet dat het huidige WK op de weg eens over gravelwegen zou kunnen gaan, wat ik aanvankelijk dacht toen ik de titel las.

Groningen 24 januari 2020 om 12:14

Dacht ik eerst ook. Gravelwedstrijden als nieuwe discipline met eigen wk heb ik weinig op tegen, maar laat het voor het normale wk maar achterwege.

koos verrek 24 januari 2020 om 11:47

wedstrijden over 300 kilometer, versnellingen zonder bergverzet,
zin in!

Kabouter Wouter 24 januari 2020 om 13:15

Dan moeten er wel bergen inzitten anders is het geen uitdaging.

zipp404 24 januari 2020 om 12:05

Ik snap het idee van 300 kilometer, dat maakt een koers een ware slijtageslag.
Toch vind ik wedstrijden van 100-150 kilometer spectaculairder.

Munnichs 24 januari 2020 om 12:20

Wielrennen moet blijven zoals het is , geen veredelde cross van maken.

Kabouter Wouter 24 januari 2020 om 13:16

Wat dan met Strade, Parijs-Roubaix, Hageland, enz.. ? Afschaffen?

toke 24 januari 2020 om 12:32

Is er al een wk voor eenwielers?

Thijs E 24 januari 2020 om 19:07

Zekers: klik hier

Kabouter Wouter 24 januari 2020 om 12:47

Ik zie er het nut niet van in.
Hoe moet het parcours er dan uitzien? Ofwel zijn het atypische wegwedstrijden met enkele onverharde stroken (cfr. Strade Bianche, Hageland, Antwerp Port Classic, etc…).
Ofwel wordt het rondjes draaien op een gesloten, onverharde omloop van enkele km maar dan komen we terug bij CX of MTB uit, afhankelijk van de techniciteit.

Polleke 24 januari 2020 om 12:54

De UCI moet juist ver weg blijven van de gravelscene…het mooie er aan is dat het een lekker vrijblijvend deelnemersveld aantrekt…allemaal gasten die niet zitten te wachten op een commisaris die hun soklengte gaat opmeten of bepalen hoe dik hun banden mogen zijn…de enige reden dat de UCI hier naar lonkt is om meer vergunningen te slijten….opzouten graag…

Binda 24 januari 2020 om 13:27

Die ontspannen tijden zijn binnenkort toch sowieso voorbij. Komend jaar zijn er al veel profs die bij het gravel komen meerijden, dan is automatisch het relaxte er ook af. Over een paar jaar is ook de gravelsport uitontwikkeld en gaat het ook hier om de kleine details.

Thijs E 24 januari 2020 om 19:12

Dan staat er inderdaad zo’n Zonneveld aan de start die gaat lopen zagen over sokken, beenbeharing, zadeltasjes, verschillende kleuren bidons en non conforme sturen.

Dan is de het eigene er ook wel af.

Derierre de la course 24 januari 2020 om 20:26

Zonneveld is toch geen prof.

KnightBiker 24 januari 2020 om 13:18

Als aparte discipline kan het wat mij betreft wel, maar dan voor races met 100% gravel. Races met een beetje gravel zoals Tours, Strade etc horen bij weg wielrennen.
Dat er dan ook ooit een Weg-WK komt met een paar stroken Gravel, dat moet kunnen… maar wegrennen is toch ook het F1 van het fietsen, dus moet het ook gecontroleerd veilig en vooral snel zijn. Dus niet 100% gravel voor dit peleton. Daar horen andere renners bij.
(Zie MVDP & Terpstra wel een uitstapje maken…)

dingetjep 24 januari 2020 om 13:27

Waarom doet men in het wielrennen zo spastisch over de ondergrond? Bij tennis zijn gravel, gras en hardcourt toch ook geen aparte disciplines?

Laat organisatoren hun gang gaan en ploegen/renners zelf kiezen wie waar rijdt. Prima als dat allemaal onder de vlag van de UCI gebeurt en tot dezelfde kalender behoort.

Dat gezegd hebbende, ik zou als organisator de lokroep van Lappartient voorlopig negeren. Gravelraces zijn op eigen kracht populair geworden en nu het commercieel interessant wordt wil de UCI ineens een handje helpen (lees: een graantje meepikken). Helaas zijn ze in het (recente) verleden alles behalve een betrouwbare en daadkrachtige partij gebleken.

Mocht het toch tot een aparte kalender komen dan zal de UCI duidelijke regels moeten opstellen. Bv. hoeveel % van het parcours onverhard moet zijn om het een gravelrace te mogen noemen. Anders krijg je problemen met koersen als Strade Bianche en etappes over stukken onverhard.

Romāns Vainšteins 24 januari 2020 om 13:34

Het mag van mij allemaal in één sport gevangen worden.

Gravel- en keienwielrennen hoort er gewoon bij.

dingetjep 24 januari 2020 om 13:46

Van mij dus ook, maar de UCI heeft ooit bepaald dat de ene weg wel en de andere niet bij wegwielrennen hoort. En vele volgers en functionarissen verdedigen deze arbitraire verdeling nu alsof het een natuurwet is.

Samlambeej 24 januari 2020 om 14:02

Precies, de UCI heeft er een handje van weg organisaties met een pak regels bewusteloos te knuppelen.

Samlambeej 24 januari 2020 om 13:44

Gravel over 300km ZONDER plaatselijke ronden! Anders schiet je aan je doel voorbij.

Onder de gegadigden: Scandinavië, de Baltische staten of Kansas. Enfin Oregon is ook goed :)

Heb die maar eens op je palmares ;) .

Romāns Vainšteins 24 januari 2020 om 15:33

Baltische staten, ik maak het parcours wel

Samlambeej 24 januari 2020 om 16:09

Graag een lange, lange gravelweg weg van alle beschaving en wat passages door naaldbossen waar de groepjes uit elkaars beeld raken.

Thijs E 24 januari 2020 om 19:13

Met overstekende elanden, die nors herkauwend op het pad blijven staan

berendries 25 januari 2020 om 02:47

Afgelopen zomer de dukes of hazzard shortcuts in zuidoost Estland mogen verkennen. Fantastische wegen voor een koers.

Jungle Man 24 januari 2020 om 13:59

Als men het wielrennen aantrekkelijker wilt maken, begin dan maar eens met het afschaffen van wattagemeters en oortjes in wedstrijdverband.

koos verrek 24 januari 2020 om 16:15

zegt ie ook een ban op fietscomputers.

Samlambeej 24 januari 2020 om 16:31

Oortjesban ja, wattagemeter maakt nie uit.

Posterix 24 januari 2020 om 17:33

Goedzo Lappententen! Weer een melkkoe voor de UCI gevonden. Kan wel weer een miljoentje bij op het salaris van 2020.

Gravel rijden is bedoeld als “gave ritten maken”, los van het wielerwereldje, of er juist aan vast. Geen geschoren benen, of juist wel. Lekker hamburgers vreten en bier tanken, of juist vegetarisch en alleen maar pepsi drinken. Kortom lekker zijn zoals je zelf wilt zijn, rijden zoals je dat zelf wilt.

Met andere woorden : blijf met je takken van gravel af UCI, Universal Cash Innings

Derierre de la course 24 januari 2020 om 20:27

Ik heb niet het idee dat je er nou echt beter van wordt wanneer je je als koers bij de UCI aansluit. Voor je het weet verzuip je in de regels en financiën die je af moet staan.

Cyclinglife 24 januari 2020 om 22:04

Zou er niet vanuit het wielrennen een nieuw bestuursorgaan kunnen worden opgericht? Eentje die weer voor de fietser (in elke hoedanigheid) wordt. Eentje die weet waar wielrennen om draait. En dan mag gravel onderdeel worden van die organisatie maar niet bij het huidige systeem. Laat het dan maar voor wat het nu is.

Fred Postma 25 januari 2020 om 01:19

Waarom geen wedstrijden voor wielrennen met iemand achterop de bagagedrager? Lijkt me wel spectaculair.

Reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om een reactie te plaatsen.