UCI veroordeelt gedrag Dylan Groenewegen ‘met klem’
foto: Cor Vos
woensdag 5 augustus 2020 om 20:47

UCI veroordeelt gedrag Dylan Groenewegen ‘met klem’

De UCI heeft met klem het gedrag van Dylan Groenewegen veroordeeld in de massasprint van de openingsetappe van de Ronde van Polen. Dat laat zij weten in een persbericht dat is uitgegeven na de tumultueuze aankomst in Katowice.

“De UCI veroordeelt met klem het gevaarlijke gedrag van Dylan Groenewegen, die Fabio Jakobsen een paar meter voor de finish de hekken in stuurde en zo een omvangrijke valpartij veroorzaakte aan het eind van de eerste etappe”, zo laat de bond weten. “Groenewegen werd gediskwalificeerd door het wedstrijdcommissariaat.”

Verder staat in het persbericht te lezen: “De UCI, die het gedrag onaanvaardbaar achtte, heeft de zaak onmiddellijk doorgestuurd naar de tuchtcommissie met het verzoek om een sanctie, die evenredig is met de ernst van de feiten. Onze federatie is met haar hele hart bij de getroffen renners.”

RIDE Magazine
126 Reacties
Sorteer op:
5 augustus 2020 20:51
Beter houdt TJV Dylan zelf in de luwte de komende tijd. Tijdje niet opstellen lijkt me het beste.
    6 augustus 2020 08:19
    Het lijkt er inderdaad op dat Groenewegen zich een tijdje in de luwte moet begeven. Ik vind wat sommige mensen durven te typen echter shokerender dan wat Groenewegen deed. Hij maakt in het heetst van de strijd een fout, de mate waarin hij een fout maakt staat duidelijk ter discussie (zoals blijkt uit de vele reacties). Hetzelfde geldt voor de straf die daar op zou moeten staan.

    Maar wat hij doet gebeurd in een paar seconden, in wedstrijdverband, zonder dat hij weet dat het tot zo'n ernstige val zal leiden.

    De mensen die reacties typen hebben rustig de tijd om erover na te denken. En toch worden er dingen opgeschreven die van geen enkele nuance of begrip van feiten en situaties getuigen.

    Ik hoop dat Fabio snel en volledig hersteld en dat Groenewegen hier ook oké uit komt. En ik hoop dat ik een volgende keer dat ziets gebeurt ik het kan weerstaan alle reacties te lezen, want daar wordt ik bijna net zo depressief van als van de gebeurtenis zelf.
    6 augustus 2020 09:09
    Guushovd, ik ben het met je eens. En de UCI heeft trouwens 10 pakken boter op haar hoofd. Als eindverantwoordelijke lekker kritiek hebben op haar artiesten.
    Dat is toch hetzelfde als een freefight organisatie die kritiek heeft op haar vechters omdat iemand in een rolstoel wordt geslagen.
5 augustus 2020 20:51
Dat wordt een schorsing.
5 augustus 2020 20:53
Schorsing voor de rest van het seizoen lijkt me het minimale. Is namelijk niet voor het eerst dat hij dit flikt. Strafrechtelijke vervolging lijkt me het onderzoeken waard.
    5 augustus 2020 20:56
    Sommige doen alsof Groenewegen altijd gevaarlijk sprint en andere in gevaar brengt. Enige wat ik me kan herinneren is een situatie met naessen waarbij de helft vond dat het niet kan en de andere helft waaronder de uci het prima vond. Geef me meer voorbeelden waarin hij andere in gevaar brengt. Schorsing is op zijn plaats, rest van het wielerseizoen mijn inziens.
    5 augustus 2020 21:32
    Twee jaar schorsen en strafrechtelijk vervolgen lijkt me niet meer dan normaal.
    Groenewegen is bepaald niet de sociaalste. Verdient een hele dikke douw.
    5 augustus 2020 22:39
    Elke straf die langer duurt dan de Ronde van Polen is overtrokken. Groenewegen maakt een fout zoals elke sprinter die wel eens maakt in de laatste 100m. Wielrennen is een sport van risico’s. Renners snijden elkaar aan de lopende band af. Elke dag gaat dat een keer of 100 goed en een keer of 3 fout. Meestal zijn de gevolgen beperkt tot hooguit een sleutelbeenbreuk. Dat het nu een stuk heftiger uitpakt door de combinatie van een hoge snelheid en brute pech maakt Groenewegen geen misdadiger.
    Met het stempel dat hij hier van sommigen krijgt is hij zelfs al te zwaar gestraft.
    6 augustus 2020 02:31
    Strafrechterlijk is het zwaar lichamelijk letsel door schuld (intentie of vooropgezette plannen voor het toebrengen hiervan, beide moeilijk te bewijzen, maken voor die strafeis niet uit). Dat is maximaal 1 jaar cel en vaak wordt dat dan bij een eerste veroordeling bij gevallen met extreme roekeloosheid (dat is in dit geval wel duidelijk zo) vaak een celstraf van 6 maanden en 6 voorwaarderlijk.

    Alles bezien, Dylan kan de advocaat vast bellen en TJV kan beter het contract maar direct ontbinden lijkt me.
    6 augustus 2020 06:28
    Sportrecht functioneert schijnbaar anders. Sorry
5 augustus 2020 20:54
Ik hoop dat hij met zijn eigen zelf nog kan leven? En ooit nog in de spiegel kan kijken!
    5 augustus 2020 20:59
    Dat ook nog eens, mocht het slecht aflopen en uiteraard hoop ik met alles wat ik heb dat dit niet het geval is. Zou iemand in zijn schoenen nog durven Sprinten, ik in ieder geval niet
    5 augustus 2020 21:05
    +1
    6 augustus 2020 02:32
    Natuurlijk kan hij dat. Hij sprint al z'n hele carrière zo als het moet.

    https://www.wielerflits.nl/nieuws/naesen-vond-groenewegen-al-achterlijk-maar-nu-is-hij-helemaal-een-deb/
    6 augustus 2020 06:31
    Dat is ook het enige voorbeeld wat mensen daarvoor aandragen. Zijn er nog meer en vergelijk het vervolgens dan met alle andere sprints en de aanloop en zie hoe vaak collega's soort gelijke dingen doen. Dylan zit fout maar valt, jammer genoeg, niet echt buiten de norm
    6 augustus 2020 07:33
    Als of hij de grootste crimineel is ,die gast van Quikstep wil door een gat wat er niet is ,risico van het vak gebeurt bij iedere sprint nou loopt het verkeerd af voor hem
    6 augustus 2020 07:41
    Classy, John.. leg het de ouders ook even uit, wil je..
5 augustus 2020 20:56
Een lange schorsing is toch wel terecht. Het is levensgevaarlijk wat hij gedaan heeft, wat nu dus duidelijk blijkt omdat er iemand in levensgevaar verkeert. Daarnaast brengt hij de sport toch wel ernstig in diskrediet. Dit soort roekeloze acties zijn eigenlijk net zo ‘not done’ als het gebruiken van doping. Hem voor dit seizoen schorsen is te kort, vind ik zelf.
5 augustus 2020 20:57
UCI keurt deze finish al jaren goed. Beetje boter op het hoofd, wel.
    5 augustus 2020 20:59
    En nog steeds blijven mensen proberen om de blaam te verschuiven van Groenewegen naar anderen. Walgelijk.
    5 augustus 2020 20:59
    Tsja de UCI.

    Misschien kunnen ze eerst eens een onderzoek doen naar de toedracht, voordat er allerlei statements op social media komen.

    Renners verklaringen, parcours, boarding, camerabeelden etc.
    5 augustus 2020 21:04
    Matxin nee, Dylan zit fout maar hij is niet de enige die fout zit. De UCI zit net zo goed fout en dat al jaren... Daar gaat het om, maar je zal het wel niet willen weten en denken dat alles goed komt als Dylan Groenewegen stopt met fietsen... Elke realist zal weten dat er weer zo een actie zal komen door een andere renner zolang de UCI het niet grondig gaat aanpakken
    5 augustus 2020 21:05
    @Matxin
    Groenewegen is geheel schuldig aan het plaatsvinden van de crash. De organisatie en de UCI zijn medeplichtig aan de ernst ervan, want op een niet-aflopende aankomst gebeurt zo'n crash aan lagere snelheid en zijn de gevolgen ervan dus (normaal gezien) minder ernstig. Alledrie zouden imo aan een rechtszaak onderworpen moeten worden ongeacht hoe het met Fabio afloopt, vandaag heeft helaas andermaal duidelijk gemaakt dat er een stukje aansprakelijkheid mist in het wielrennen, maar dat soort zaken zijn van later zorg zolang er een leven op het spel staat.
    5 augustus 2020 21:08
    @maxtin: Waar probeert iemand hier de schult weg te halen bij Groenewegen?
    5 augustus 2020 21:13
    edit wf: dergelijke opmerkingen mag je achterwege laten
    5 augustus 2020 21:45
    Matxin is rechter en beul tegelijk. Walgelijk mannetje ben je.
5 augustus 2020 21:01
Ongekend dat de UCI direct met zo'n uitgesproken verklaring komt. Vat de ernst toch wel samen, voor wie dat nog niet doorhad..
    5 augustus 2020 22:13
    ja en nee, het is ook gezichtsverlies voor de UCI voorkomen, want ze hebben veel te lang niks gedaan bij alle regelementaire fouten in sprints.
    5 augustus 2020 22:28
    Het staat gewoon in de reglementen dat je rechtuit moet sprinten, dus wat lul je nou?

    Er rijden te veel klootzakken rond met een profcontract die het normaal vinden anderen in gevaar te brengen.

    En dan heb ik het over ook over Iljo Keisse die Cees Bol een elleboog geeft in de touretappe 2019 wanneer hij erlangs wil en vervolgens in de berm terecht komt.
    6 augustus 2020 06:33
    Snelle Pelle dat is precies mijn probleem de UCI doet al jaren niks en daardoor houden ze het in stand. Dylan zit fout maar de UCI zit net zo goed fout met hun slappe "we straffen enkel als het fout afloopt" beleid. Ze moeten gewoon elke keer straffen ongeacht de afloop
5 augustus 2020 21:02
Voor nu eerst maar wachten en hopen. Daarna maar eens alles gaan bekijken en heroverwegen wat nu eigenlijk nog kan en mogelijk is. Als de hekken door de lucht kunnen vliegen en helmen af kunnen gaan zou daar ook goed naar gekeken moeten worden. En wat Groenewegen deed was verkeerd, maar dit gebeurt meerdere malen per jaar.

Eerst ga ik hopen en afwachten.....
5 augustus 2020 21:02
Kan de UCI dan nu eindelijk eens consequent zijn en elke sprinter die van z'n lijn afwijkt aanpakken. Ongeacht de afloop. Waarom? Omdat het vaak net goed gaat, maar het gaat zo af en toe ook niet net goed met deze gevolgen. De UCI moet eindelijk eens een duidelijke streep zetten.. waar ze al een tiental jaren te laat mee zijn
    5 augustus 2020 21:14
    eens, dit is straffen op gevolgen en niet oorzaak


    99 vd 100 keer in een seizoen loopt dit zonder valpartijen af.
    5 augustus 2020 22:25
    +1
    5 augustus 2020 22:31
    En 100x is het onreglementair, maar kijkt iedereen zoals jij door de vingers omdat het zo spectaculair is.

    Lekker hypocriet.
    5 augustus 2020 22:33
    Nee snelle pelle, ik vind het keer op keer niks. De UCI kijkt het door de vingers en daar heb ik een probleem mee, vooral omdat nu de renner in kwesite wordt geofferd om de organisaties te beschermen. Ja ik juich voor een winnaar, maar van mij mag het vaak wel wat minder riskant.

    Van je lijn afwijken: DSQ
    Duwen/kwa/Headbutt : DSQ
    Door het midden laten uitzakken en remmen in volle sprint: DSQ
    om er maar een paar te noemen. De laatste KM is altijd wel in beeld en dat kan de jury prima handhaven.
5 augustus 2020 21:03
Deze finish is levensgevaarlijk. Wapperende doeken zijn gevaarlijk. Van je lijn afwijken is gevaarlijk. In dit geval ook niet verklaarbaar want een stippellijn liep over het midden van de weg. Je kon dus als renner zien wat de 'rechte' lijn was.

Deze drie dingen samen maken het een vreselijke crash. Ik vind het wel treurig om dan alle schuld bij Groenewegen te leggen. Er moet 'iemand' boeten blijkbaar. Groenewegen was fout, de organisatie was fout en de UCI was fout.

Ik denk dat de UCI zichzelf niet gaat schorsen, zou wel logisch zijn. Groenewegen zal geschorst worden. De organisatie...vast niet.

En Jakobsen heeft er sowieso niets aan, vooral duimen en hopen nu.
    5 augustus 2020 21:05
    +1
    5 augustus 2020 21:19
    +2
    5 augustus 2020 21:51
    Dit dus
    5 augustus 2020 21:53
    @hv er is maar 1 schuldige aan deze valpartij en dat is Groenewegen.
    5 augustus 2020 21:58
    skylimit, nee UCI en Roden van polen dragen zeker deel schuld, de een door het jaren lang tolereren van dit soort sprints, enkel omdat het goed ging en de ander door het instand houden van wat door renners een levensgevaarlijke finish wordt genoemd.
    5 augustus 2020 22:35
    Weer zo’n rijtje huichelaars die naar de UCI wijzen...
    Het reglement is super duidelijk, en de witte lijn op straat en de kwakken van Groenewegen ook.
    5 augustus 2020 22:35
    Weer zo’n rijtje huichelaars die naar de UCI wijzen...
    Het reglement is super duidelijk, en de witte lijn op straat en de kwakken van Groenewegen ook.
    5 augustus 2020 22:46
    Het reglement is inderdaad duidelijk, maar de handhaving is inconsequent.

    Dit soort gedrag is alleen uit te bannen door consequenter te bestraffen. Als Groenewegen weet dat hij voor zo'n actie altijd gedeklasseerd wordt, verkleint dit de kans behoorlijk. Als Jakobsen er anderzijds op kan vertrouwen dat Groenewegen wordt gedeklasseerd, kan hij in zo'n geval de benen stil houden, omdat hij dan toch wint.
5 augustus 2020 21:05
@laatste man het lijkt mij, sorry, het is toch overduidelijk wat de toedracht is en wie verantwoordelijk is voor deze afschuwelijke valpartij.
Er hoeft hier niet naar andere excuses gezocht te worden. De renners hebben het rondje 3x gereden, wisten dus hoe de finish was.
    5 augustus 2020 21:07
    Precies zoals HV aangeeft. Parcours, boarding etc. Daarnaast eerst een onderzoek doen in plaats van social media statements.
5 augustus 2020 21:05
Ik zie niet in hoe Groenewegen nog een carriere kan uitbouwen in het wielrennen. Iedereen in het peloton is tegen hem nu.
    5 augustus 2020 21:10
    Groenewegen's carrière interesseert hem hopelijk helemaal niets op dit moment.
    Hoe zeer hij ook fout zit, hij zal voorlopig waarschijnlijk genoeg hebben aan zichzelf en niet met wielrennen bezig zijn.
    5 augustus 2020 22:11
    Cavendish heeft meerdere malen iemand van de fiets afgebeukt en rijd ook gewoon nog rond, dus dat zal wel meevallen. Ik denk eerder dat hij het er zelf lastig mee gaat krijgen. En over het algemeen gebeurd het helaas wel vaker in de sprint, en er wordt vrijwel nooit hard gestraft door de UCI. Bijna iedere sprinter is wel een keer terug gezet of gediskwalificeerd. Jakobsen zelf nog in de Ronde van Polen vorig jaar en met hem vele sprinters.
5 augustus 2020 21:07
Hoe kan hij nog deftig wielrenner zijn. Iedereen zal hem scheef gaan bekijken en een glimlach zal die niet snel meer krijgen. Erg om zo te denken maar ik denk dat er in de toekomst bij ploegvoorstellingen een flink boegeroep zal zijn.
    5 augustus 2020 21:20
    Tja, Lander, volgens mij ligt er een renner in levensgevaar. Hoe relevant is dan de sfeer bij een eventuele toekomstige ploegenpresentatie? Iedereen verwerkt dit natuurlijk op zijn eigen manier maar de populariteit van Groenewegen lijkt me nu niet het meest relevante om je druk over te maken...
    5 augustus 2020 21:26
    Ah je meent het dat er een renner en journalist in coma liggen. Wat ik dus wil duidelijk maken dat het voor Groenewegen misschien gewoon beter zou zijn om ermee te stoppen.
    5 augustus 2020 21:47
    En sommige mensen moeten definitief van deze site af.
5 augustus 2020 21:10
De UCI keurt dit gedrag af, maar keurt wel al jaren deze finish naar beneden af waar je 90 km per uur haalt. Dat is nou eenmaal gevaarlijk, dit soort sprintfinishes naar beneden zouden verboden moeten worden.

Sterkte Fabio, blijf sterk en kom hier weer bovenop!
5 augustus 2020 21:12
Toch heeft de UCI ook boter op het hoofd. Zonder de actie van Groenewegen te willen vergoeilijken, maar als Jakobsen hier in de remmen had geknepen hadden we op een boze tweet van Lefevre na hier niets meer van gehoord.

Dit soort acties en andere beuken in de sprint(voorbereiding) blijft zo vaak ongestraft.

Wat mij betreft moet er veel consequenter opgetreden worden, en mag er ook wel hogere eisen gesteld worden aan parcoursbouwers. Bij een sprint in dalende lijn weet je gewoon dat als het mis gaat, de gevolgen groter zijn
    5 augustus 2020 21:19
    Precies dit. Dylan zit fout maar alle andere keren doet de UCI niks omdat het kantje boord goed gaat. Dan kan je er op wachten dat dit gebeurt.
    5 augustus 2020 21:20
    Daar heb je gelijk in. 90% van de sprinters had inderdaad in de remmen geknepen of z'n benen stil gehouden, Jakobsen is precies die ene die het niet doet. En daar heeft ie alle recht toe, hij zat al naast Groenewegen en wordt dan pas de hekken in geduwd.

    Deze finish sloeg inderdaad ook nergens op, het is alles bij elkaar een enorm noodlottige samenloop van omstandigheden: aflopende finish, hekken niet goed vast, precies een 'gat' in de nadars waar ie viel, finishboog die best wat breder mag worden neergezet..
    5 augustus 2020 21:50
    Jouw reactie is exact wat ik wilde typen en hier nog niet veel was tegengekomen. Als de UCI gewoon standaard drie maanden schorsing oid voor dergelijke acties had gegeven was dit ongeluk mogelijk nooit gebeurd.
    5 augustus 2020 23:26
    Als hij op die plek tegen 70km/h ipv 80 in de hekken wordt gekwakt komt hij er niet ineens met wat schaafwonden vanaf.

    Dat consequent zijn in bestraffingen is moeilijker dan het lijkt. In een peloton moet je wel vaker je elleboog/schouder/arm gebruiken puur om ervoor te zorgen dat je niet zelf de grond op gaat: laten voelen dat je er bent, de renner voor je even op de kont duwen zodat je meer ruimte hebt,... De renner die in die gevallen telkens in de remmen gaat zorgt ironisch genoeg voor méér valpartijen omdat er een soort bruuske remgolf door het peloton gaat. De grens tussen zelfbescherming en agressiviteit is dan ook niet in elk geval even duidelijk.
    Ik denk niet dat we dit geval moeten relativeren omdat andere ongeregeldheden in sprints niet (zwaar) bestraft werden. Ik denk dat je per geval wel een risico-analyse kan maken over wat er zou kunnen gebeuren (of wat er zoals vandaag effectief gebeurd is) ten gevolge van zo'n actie. In dit geval lijkt het me redelijk duidelijk dat dit niet goed kón aflopen.
    6 augustus 2020 06:39
    Was de boarding zo stevig als in de tour de France geweest dan had Fabio "enkel" schaafwonden en een gebroken sleutelbeen gehad. Kan Dylan weten dat de boarding veranderd in rond vliegende gepunte objecten? Nee. Dus je risico analyse verhaal is te lastig en daarom pleit ik voor bestraffen ongeacht uitkomst in dit soort situaties. Dan pas gaan renners stoppen met van hun lijn afwijken. De inconsequentheid van de UCI houd dit soort acties instand omdat ze er meestal mee wegkomen
    6 augustus 2020 07:59
    Gelukkig wijst de geschiedenis uit dat organisaties vaak na dit soort ongevallen met strengere regels komen (helm plicht na de dood van Kivilev, bomen weghalen langs een formule 1 circuit). Hopelijk schrappen ze sprint aankomsten met een aflopende weg, zorgt met voor betere hekken langs de weg, DSQ voor wielrenners die van lijn veranderen ongeacht de gevolgen, minimum breedte van de weg in het geval de organisatie een sprint voor ogen heeft.
5 augustus 2020 21:13
De afloop is verschrikkelijk, maar op deze manier het gat dichtgooien is schering en inslag. En vaak gebeurt het vele malen erger.

Groenewegen jaar schorsing en UCI een keer streng laten optreden tegen dit soort misstanden. En evenepoel kan beter stil zijn, die heb ik een keer iemand aan de kant zien duwen tijdens het passeren.
5 augustus 2020 21:23
Ik keur de actie van Groenewegen zeker niet goed en hij wijkt degelijk af van zijn lijn, toch zie ik geen opzet in de val omdat Jakobsen Groenewegen raakt en daardoor raakt Groenewegen uit balans en gaat met zijn volle gewicht naar rechts waardoor Jakobsen valt
5 augustus 2020 21:23
En de organisatie ? En UCI ? Zo een aankomst? En bekijk de hekken is goed? Staan niet recht. Je kan het ook zien aan de hekken aan de andere kant waar ze ook duidelijke naar binnen lopen.
    5 augustus 2020 21:48
    Eens. Schandalig dat meteen naar renners wordt verwezen. In een proces gaat de UCI niet vrijuit,
5 augustus 2020 21:23
Moeten dit soort teksten allemaal maar mogen hier?
5 augustus 2020 21:23
Laten we rustig blijven (of toch proberen). Remember Dimi De Fauw...
5 augustus 2020 21:26
Schorsing op zijn plaats maar dan moet de uci ook structureel gaan straffen als een sprinter van zijn lijn afwijkt en niet enkel als er een ongeluk gebeurd. Als dit een valpartij zonder gevolgen was geweest had de UCI helemaal niks gedaan, hypocriet. Doet niks af van het feit dat hij geschorst moet worden.
5 augustus 2020 21:31
Mocht Jakobsen nooit meer kunnen fietsen of erger, het niet redden.. Groenewegen heeft al het commentaar niet nodig. Dit gaat hij z'n leven lang bij zich dragen. Hoop het beste voor iedereen.
5 augustus 2020 21:33
Ik zie zojuist het filmpje vanaf boven, het is duidelijk te zien dat Groenewegen hem wil afknijpen omdat hij er anders langs komt. Groenewegen heeft alle ruimte en zit in het midden van de weg. Dylan jongen wat heb je gedaan man! Schandalig dit kan gewoon niet. Je weet de extreme risico's en het was niet nodig om Fabio zo de hekken in te rijden!!!!
5 augustus 2020 21:36
Uiteraard gaan mijn gedachten in eerste instantie naar Fabio, en de andere gewonden. Laat ons hopen dat 5 augustus niet opnieuw een zwarte dag wordt voor de Ronde Van Polen. En dat er morgenvroeg goed nieuws is over Fabio (hoe relatief dat "goed" dan ook voorlopig mag zijn)
Maar ik leef toch ergens ook mee met Dylan. Hij is nooit mijn favoriete renner geweest, en hij zal het ook nooit worden (nu zeker niet meer). En uiteraard is hij hier, voor zover wij nu kunnen beoordelen, zwaar in de fout gegaan en moet hij hiervoor gestraft worden.
Dit is natuurlijk nooit zijn bedoeling geweest. Maar hij zal hier nu toch mee moeten leren leven. Ongeacht de uiteindelijke afloop (we blijven hopen op het beste) zal dit toch de rest van zijn leven tekenen. Hopelijk wordt die man goed ondersteund door zijn ploeg.
5 augustus 2020 21:45
In dit soort zaken moet alle aandacht eerst naar het slachtoffer gaan. Ik hoop misschien tegen beter weten in dat hij er bovenop komt. Al het overige waar ik in andere topics op heb gereageerd heb is voor later zorg. Het blije gevoel waarmee ik vanaf zaterdag weer naar wielrennen zat te kijken is volledig weggeslagen.
Ik laat het nu bij een oprechte wens dat Fabio zich hier doorheen kan vechten.

Reacties zijn gesloten.