‘UCI verbiedt schijfremmen per direct’

Door , woensdag 13 april 2016 om 21:09
‘UCI verbiedt schijfremmen per direct’

Schrijfremmen bij Roompot Oranje Peloton - foto: Marcel Koch

De UCI gaat het gebruik van de huidige vorm van schijfremmen per direct opschorten. Dat bevestigen rennersvakbond CPA en Harald Tiedemann Hansen, bestuurslid van de UCI, aan ProCycling.no. Dit naar aanleiding van het zware letsel van Fran Ventoso in Parijs-Roubaix.

‘We zijn eindelijk gehoord’
“We hebben gevraagd om het gebruik van schijfremmen aan de UCI op te schorten, en zij zullen dit waarschijnlijk doen”, aldus CPA-persvoorlichtster Laura Mora. Tiedemann Hansen van de UCI bevestigt dit. Hij zegt dat het initiatief ook binnen de UCI al genomen was om een tijdelijke pauze in te lassen.

Mora: “We hebben net de steun van apparatuurcommissie ontvangen. We hebben enkele maanden terug gesproken over de risico’s van het gebruik van schijfremmen en hebben een brief aan de UCI en de organisatoren gestuurd om dergelijke risico’s te vermijden. Nu zijn we eindelijk gehoord.”

Samen naar de juiste oplossing zoeken
“We zullen niet stoppen met de vooruitgang, maar we zullen gemeenschappelijke oplossingen moeten vinden voor de invoering van nieuwe technologieën zonder risico voor de renners”, vertelt de persvrouw. Zij wil de renners betrekken bij de beslissingen.

Vanuit de UCI is er (nog) geen officieel statement naar buiten gekomen omtrent deze zaak.

Dit artikel delen:

56 Reacties

batchieboy 13 april 2016 om 21:12

Verbied dan ook maar bidons want die kunnen ook terug stuiteren op de weg. Verbied dan ook maar alle hekken langs de finalestrook want daar heb ik ook wel eens mensen over zien vallen.

KeesD 13 april 2016 om 21:12

Beetje overtrokken reactie als je het mij vraagt.
Bij koersen met afdalingen zijn die dingen zo verkeerd nog niet.

Retro Lex 13 april 2016 om 21:14

De ‘Industrie’ zal met oplossingen moeten komen. Bijvoorbeeld afgeschermde schijven of zo…

Tinkerbell 13 april 2016 om 21:14

Prima beslissing. Als je ook ziet hoeveel bijval van andere renners Ventoso krijgt op social media lijkt dit het enige juiste om te doen.

mus van de maasstad 13 april 2016 om 21:15

ok. dan heeft Roompot nog 3 dagen om nieuwe fietsen te kopen voor de amstel….

LutsenkoFan 13 april 2016 om 21:15

@KeesD

Hoe bedoel je??? Dan zijn ze misschien wel het gevaarlijkst! Gloedhetende schijfremmen die zomaar kunnen afbreken en als er een val is wil je daar niet met 80 kmp/u in gaan.

ratajan 13 april 2016 om 21:17

Goede beslissing van de UCI. We maken wat mee!

girardengo 13 april 2016 om 21:17

Als iets gevaarlijk is en het wordt meteen verboden, waarom ga je je daartegen verzetten?? Het is toch een logische beslissing?

Chrono 13 april 2016 om 21:18

Zoals de schijfremmen op dit moment enkel in deze vorm bestaan is dit enige correcte beslissing.

inlinewout 13 april 2016 om 21:18

Het bericht waarvan iedereen wist dat het spoedig zou komen na het eerste, tweede of derde ernstige letsel waarvan iedereen wist dat het zou komen.

Die remschijven zijn messen en brandmerkpoken tegelijk.

jooprioolpijp 13 april 2016 om 21:19

Ik mag hopen dat hier iets héél verstandigs achter zit, want dit klinkt echt ongelooflijk stupide. Ik zou dan meteen alle remmen verbieden. Want (velg)remmen die niet betrouwbaar zijn in de regen, daar komen pas ongelukken van. En ook met elke rem die je op de verkeerde manier bedient kun je vervelende ongelukken krijgen. Het probleem is niet de rem maar de remmer. Hele hordes MTBers lukt het n.l. prima om hier veilig mee door het leven te gaan.

edit: ik zie nu bovenstaande berichten. Afbrekende schijfremmen lijkt me net zo iets als afbrekende voorvorken – (heel) vervelend maar eenvoudig te vermijden. Als mtb-er heb ik daar echt noch nooit van gehoord. En de randen van schijven kun je gewoon afronden hoor. Isniemooeilijk. Niet kunnen remmen in de nattigheid, dat is pas link – weet ik uit mijn velgrem-MTB periode…

polke 13 april 2016 om 21:21

Ook voor het veldrijden ?

xistnc 13 april 2016 om 21:22
Quote van joop:
Het probleem is niet de rem maar de remmer.

Precies. Maar die kun je niet los van elkaar zien. We hebben te maken met een peloton onervaren schijfremmers, waarbij bovendien de één wel en de ander niet met schijven remt.

We hebben het hier niet over een definitief verbod op schijfremmen, maar een schijfrem-remmende maatregel. In de zin van ‘we weten dat we dit willen, maar laten we er samen nog even een keer goed over nadenken’.

Romāns Vainšteins 13 april 2016 om 21:24

Probleem met schijfremmen is dat ze in een valpartij type ‘Metz’ bijzonder gevaarlijk kunnen zijn, in wielerkoers dus idd nog niet te gebruiken vind ik.

MDKIDW 13 april 2016 om 21:29

jooprioolpijp.

die hordes mtbers rijden niet 60km/h met 200 man op een kluitje dus dat kun je helemaal niet met elkaar vergelijken.
het was gewoon wachten op dit besluit en zolang het niet veilig is moet er gewoon niet mee gereden worden in het peloton. laat de heren fabrikanten maar eerst met een veilige oplossing komen

branke 13 april 2016 om 21:33

Dit seizoen hebben motoren (helaas) meer slachtoffers gemaakt dan schijfremmen. Hierover is het weer aardig stil bij de UCI.

vliegende-brommert 13 april 2016 om 21:34

Ik heb de Gulpenerberg aan de dorpskant afgereden met zeer goede Magura’s, maar onder aan de berg konden ze me door de bijna haakse bocht vanwege de warmte die ze afgaven en herrie die ze produceerden bijna een kilometer verderop horen. Ben benieuwd hoe dat met 400 (200×2) gaat klinken.

OscarV 13 april 2016 om 21:35

He, wat? Een snelle reactie van de UCI op een gevaarlijke situatie? Het moet niet gekker worden…

Juiste beslissing lijkt me. Laat de industrie maar snel een manier bedenken om de remmen te verbeteren en veiliger te maken.

Coldeportes 13 april 2016 om 21:35

Roompot heeft wel een vet probleem nu….. Ze mogen nu 15 andere fietsen en wielsets gaan regelen voor zondag…. Voor een kleine speler als Isaac een flinke strop.

OscarV 13 april 2016 om 21:38

vliegende-brommert, die hitte en herrie door wrijving is simpel op te losse hoor, gewoon een beetje olie tussen je rem en wiel spuiten…

jooprioolpijp 13 april 2016 om 21:39
Quote:
die hordes mtbers rijden niet 60km/h met 200 man op een kluitje dus dat kun je helemaal niet met elkaar vergelijken.

Met 60 km/h & 200 man lijkt me inderdaad veel veiliger met matige remmen.
Wie iets langer met schijven rijdt weet dat je ze veel beter kunt doseren, dus ook juist gecontroleerder kunt remmen.

MDKIDW 13 april 2016 om 21:43

jooprioolpijp.

die schijfremmen zullen er echt niet voor gaan zorgen dat er minder massale valpartijen in een peloton zijn. daar geloof ik helemaal niks van. kopmannen willen nog steeds voorin zitten en blijven, sprinters willen nog steeds goed afgeleverd worden. dus massale valpartijen zullen gewoon blijven bestaan en als er eentje voor je valt met 60m/h helpen je schijfrempjes ook niet. en als er dan een hele peloton met schijfremmen omvalt wil ik de eventuele gevolgen niet weten

edit. ik ben niet tegen schijfremmen maar zolangs ze zo open en bloot op een fiets zitten moeten ze er in een peloton gewoon niet mee rijden. daarom schreef ik ook; laat de heren fabrikanten maar eerst met een oplossing hiervoor komen.

Thijs E 13 april 2016 om 21:45

Opschorten en verbieden, twee heel verschillende dingen.

En de UCI heeft wat goed te maken omdat ze de ongelukken met motards, buiten wat gezever, aan zich voorbij hebben laten gaan.

Sarg 13 april 2016 om 21:46

Erg rare gang van zaken regels veranderen midden in het seizoen.
Natuurlijk is veiligheid belangrijk maar dan had er meer getest moeten worden voordat het toegestaan werd.

Verweggistan 13 april 2016 om 21:57

Het kan dus wel, een snelle reactie vanuit de UCI. Hoewel het natuurlijk ook makkelijker is; het was tot nu toe een test met schijfremmen.

Headlines

Materiaalzone

Populair