UCI verandert regels over startplicht topteams in WorldTour vanaf seizoen 2026
foto: Cor Vos
maandag 3 februari 2025 om 12:53

UCI verandert regels over startplicht topteams in WorldTour vanaf seizoen 2026

De UCI gaat de reglementen omtrent de startplicht van WorldTeams in WorldTour-wedstrijden aanpassen vanaf 2026. Alle ploegen van het hoogste niveau zijn vanaf dat jaar verplicht om de drie grote rondes en de vijf monumentale klassiekers te rijden. Van alle andere WorldTour-koersen op de kalender mogen WorldTeams er één per jaar overslaan.

Om de beste wielerploegen aan de start te krijgen in de meest prestigieuze wielerwedstrijden, heeft het managementcomité van de UCI besloten om de regels aan te scherpen. Alle WorldTeams moeten verplicht starten in de Giro d’Italia, de Tour de France en de Vuelta a España en in de vijf monumenten: Milaan-San Remo, Ronde van Vlaanderen, Parijs-Roubaix, Luik-Bastenaken-Luik en de Ronde van Lombardije.

Dat was altijd al zo, maar de verandering geldt voor alle andere WorldTour-wedstrijden. WorldTeams mogen vanaf 2026 per jaar één eendagswedstrijd of rittenkoers uit de WorldTour overslaan. Daar zitten dan wel weer extra regels aan vast: er mogen niet meer dan vier WorldTeams dezelfde wedstrijd overslaan én WorldTeams mogen in de cyclus van 2026-2028 maar één keer een bepaalde wedstrijd overslaan.

Als voorbeeld: Visma | Lease a Bike mag in de jaren van 2026, 2027 en 2028 niet twee of drie keer de Tour of Guangxi overslaan. Ze mogen wel een keer de Tour of Guangxi overslaan, in het andere jaar de Cadel Evans Great Ocean Road Race en in het laatste jaar de Ronde van Polen.

Mocht een WorldTeam besluiten om een bepaalde WorldTour-wedstrijd te schrappen van haar programma, dan wordt die vrijgekomen plek op de startlijst met een extra wildcard aangeboden aan een ProTeam.

Wat zijn de ‘oude’ regels?
Wielerploegen met een WorldTeam-licentie zijn tot eind 2025 verplicht om deel te nemen aan WorldTour-wedstrijden, maar met een kanttekening. Er geldt alleen een verplichte deelname voor wedstrijden die in 2016 tot de WorldTour behoorden.

“Een UCI WorldTeam moet met een ploeg deelnemen aan UCI WorldTour-wedstrijden. Alle WorldTeams moeten deelnemen aan wedstrijden die in 2016 tot de UCI WorldTour behoorden. Voor andere UCI WorldTour-wedstrijden mogen UCI WorldTeams deelnemen op een vrijwillige basis“, staat in artikel 2.15.127 in het UCI-reglement.

De Cadel Evans Great Ocean Road Race, Omloop Het Nieuwsblad, Strade Bianche, de Classic Brugge-De Panne, Dwars door Vlaanderen, Eschborn-Frankfurt en de Tour of Guangxi zijn tot eind 2025 dus niet verplicht voor WorldTeams.

Ook bij de vrouwen gaat de UCI deze wijziging doorvoeren voor de Women’s WorldTour-cyclus van 2026-2028. Alle ploegen van het hoogste niveau zijn verplicht om te starten in de Vuelta Femenina, de Giro d’Italia Women en de Tour de France Femmes. Van alle andere WWT-wedstrijden mogen deze teams er dus ook maar een per seizoen laten vallen; daar gelden dezelfde regels als bij de WorldTour voor mannen.

“Door de regels voor deelname aan de UCI WorldTour en UCI Women’s WorldTour aan te passen, kunnen organisatoren, renners en fans er zeker van zijn dat alle wedstrijden in deze toonaangevende wedstrijdreeksen de beste teams ter wereld gaan meedoen”, reageert UCI-president David Lappartient op de wijziging.

RIDE Magazine
14 Reacties
03-02-2025 14:56
De poll is niet compleet.

Er mist de optie: 'ik vind dat startplicht omgezet moet worden naar startrécht en deze altijd ingeleverd kan worden'. Ik denk namelijk dat dat de manier is om de afstemming koers-peloton te optimaliseren.

Wat er nu gebeurt is juist het afvaardigen van (soms incomplete) C-teams inclusief ongemotiveerde afstappers bevorderen.
    03-02-2025 15:16
    Dan ga je voorbij aan de garanties en stabiliteit die in de verschillende richtingen gegarandeerd worden. Als ploeg ligt het voor de hand dat je sponsors binnenhaalt met de garantie op visibiliteit op het grootste podium maar voor organisatoren geldt dit evenzeer. De extra investeringen die zij moeten doen om bij dit kwaliteitsniveau te mogen horen kunnen ze enkel doen bij gratie van sponsors die die grote ploegen aan de start verwachten (al is het met de C-ploeg, lijkt me vaak nog veel interessanter dan de A-ploeg van een conti)
    03-02-2025 15:28
    Een startplicht maakt dat organisaties (en sponsoren) weten dat ze bekende teams aan de start krijgen zonder dat ze daar voor hoeven te betalen. Daar zitten idd veel moetjes bij, maar iedereen weet in elk geval wat de verplichtingen en rechten zijn. Nu is de UCI de baas over de kalender, geef je het vrij, dan hebben ploegen ineens macht en kunnen ze door hun afwezigheid verschuivingen afdwingen (na klagende organisatoren bij de UCI), dat zie ik niet snel gebeuren. Voor organisatoren is het natuurlijk belangrijk dat zij tegen sponsoren en omroepen kunnen zeggen waar ze op kunnen rekenen, liefst zo vroeg mogelijk zodat je meerjarencontracten kunt afsluiten.

    Per saldo is dit dan denk ik ook de beste manier, al zou je in goed overleg hiervan moeten kunnen afwijken. Bijvoorbeeld als een WT ploeg niet wil meedoen en een lokale lagere ploeg wel en de organisatie dat prima vind.
    03-02-2025 16:56
    Ik mis de optie: er zijn teveel wedstrijden op hoogste niveau: zet een paar wedstrijden terug en houd de startplicht.
03-02-2025 15:37
Gaan ze dan loten als meer dan vier teams een wedstrijd willen overslaan? In het geval van China en Australië zou je dan eigenlijk de teams met het laagste budget moeten ontzien.
    03-02-2025 15:57
    China was al een koers die je kon skippen en er zijn nooit meer dan 4 ploegen geweest die daar gebruik van hebben gemaakt. Zo op het einde van het seizoen sturen ploegen daar nog wel graag wat jongeren naartoe, en de lager gerangschikte ploegen zien het als een goedkope manier om wat punten te sprokkelen.

    Australië is een speciaal geval. Door de regelverandering kan je als ploeg dus niet elk jaar meer forfait geven voor de Cadel Evans race. Sommige ploegen (bv. Visma) doen dat elk jaar opnieuw. De Australische trip is een trip die bijna geen enkele World Tour ploeg met plezier doet, maar je mag dus maar 1 WT koers per jaar skippen, wat betekent dat Down Under eigenlijk quasi verplicht wordt. Niemand gaat namelijk naar Australië gaan om enkel de Cadel Evans race te rijden. Ergens wel grappig. De enige trip die ploegen echt heel graag willen weigeren, moeten ze eigenlijk toch maken.
    03-02-2025 16:19
    China was ook wel een loterij waar nogal wat ploegen een kans maakten en een moment waarop geen drie- of vierdubbel programma. Ik kan me echt wel inbeelden dat in maart-april-mei wel eens meer dan 4 ploegen een wedstrijd willen skippen?
    03-02-2025 16:27
    @Cochise

    Baskenland is in het verleden een wedstrijd geweest waar veel zwakkere ploegen tegenop keken. Daar is er misschien wel kans dat je meer dan 4 ploegen krijgt, maar het zal niet zo moeilijk te regelen vallen omdat elke ploeg een koers maar 1 maal mag skippen om de 3 jaar.

    Deze regels is vooral een probleem voor ploegen die eigenlijk nu al meer dan 1 wedstrijd skipten. FDJ bijvoorbeeld skipte vorig jaar de UAE Tour (buiten Decathlon skippen alle Franse ploegen die koers), Frankfurt en China. De nieuwe regel beperkt dat soort ploegen juist meer.
03-02-2025 16:27
Ik dacht eerst dat die wedtrijden zoals China altijd optioneel bleven maar dat er nu dus 1 extra wedstrijd naar keuze bij kwam.

Verandert er ook iets aan die Lotto-regel? Die hebben toch een gigantisch voordeel dat ze eender welk aantal en niveau (zelfs grote ronde) mogen skippen dan?
    03-02-2025 17:25
    Ja. De Lotto-status wordt met de dag aantrekkelijker zo. De UCI zal niet voor het eerst de gevolgen van haar regels niet zo goed doordenken, zolang de immer uitdijende World Tour maar kan blijven bestaan.
    03-02-2025 17:29
    Iedereen wil lotto zijn, zo zwierde Alpecin ook een tijdlang door het peloton heen
03-02-2025 18:37
Wat een waardeloze verandering weer! De UCI dwingt nu ploegen naar allerlei flutkoersen te gaan waar zij om duistere redenen het WT label aan hebben gehangen. Wat schiet een ploeg er mee op dat ze naar dure maar nutteloze koersen moeten gaan en wat schiet een organisatie er mee op als een team "omdat het nu eenmaal moet" een minimale afvaardiging van bedenkelijk niveau naar hun koers stuurt? Helemaal niets!

In plaats van dat er door de huidige regels iets meer plek voor PT's zou zijn komt er dus nu voor die ploeg nog veel minder startgelegenheid in WT koersen.

En wat hebben die genieën in Aigle bedacht voor het geval meer dan 4 ploegen dezelfde strontkoers willen schrappen?

Hopeloos weer dit....
    04-02-2025 13:09
    Mee eens, dit gaat niet lang duren. Want als dit doorgaat zijn er binnen een paar jaar nog geen 10 WT ploegen meer over. En dan is het hele systeem (gelukkig) weer om zeep. Aan startplicht hebben organisatoren eigenlijk ook niet veel omdat ploegen alleen tegen exyra betaling met "vedetten" deelnemen.
03-02-2025 19:52
Wordt dan dus ook het onderscheid tussen WT A en Wat B opgeheven? Goed nieuws voor Australië, China, Polen, Duitsland, UAE en Brugge -De Panne. Ik het precieze onderscheid in koersen niet trouwens

Reacties zijn gesloten.

RIDE Magazine