‘UCI past regels aan; goed nieuws voor Mathieu van der Poel’

donderdag 30 april 2020 om 08:34
‘UCI past regels aan; goed nieuws voor Mathieu van der Poel’

De lokroep van Mathieu van der Poel om al dit jaar te debuteren in de Tour de France lijkt gehoor te krijgen bij de UCI. Volgens Het Laatste Nieuws is de wielerunie van plan enkele regels te wijzigen, waardoor de deur naar de Tour de France op een kier komt te staan voor de alleskunner van Alpecin-Fenix.

De mondiale wielerbond zou volgens de Vlaamse krant op het punt staan het maximum aantal ProTeams in WorldTour-wedstrijden te verhogen en het aantal renners per selectie van acht naar zeven te verlagen. Het totale aantal renners in het peloton blijft daardoor nagenoeg gelijk.

Voor ProTeams (voorheen ProContinentale ploegen) zou de aanpassing zeer goed nieuws zijn. De nieuwe wedstrijdkalender focust zich voorlopig met name op de WorldTour-wedstrijden. In rittenkoersen is maximaal plaats voor vijf ProTeams en in eendaagses zeven.

Voor de ProTeams (19 in totaal) dreigt het zonder reglementswijziging een stil seizoen te worden, indien er gefietst kan worden.

Vorig jaar stonden 22 teams van acht renners aan de start van de Tour. Wanneer iedere ploeg een renner minder telt, biedt dat ruimte voor drie extra teams. De kans is aanzienlijk dat Alpecin-Fenix, de ploeg van Van der Poel, dan in aanmerking komt voor een wildcard, net als Circus-Wanty Gobert.

Beide ploegen werden in januari gepasseerd voor de wildcards, die gingen naar Total Direct Energie, B&B Hotels-Vital Concept en Arkéa-Samsic. De reglementswijziging geldt ook voor de Giro d’Italia en Vuelta a Espana.

Dit artikel delen:

41 Reacties

yo-eddy 30 april 2020 om 08:39

het bericht waarvan je wist dat het zou komen …..

Cyclinglife 30 april 2020 om 09:22

Gewoon op 8 renners laten plus 3 ploegen. Die 24 renners gaan het verschil niet maken in veiligheid. Voorheen was het peloton nog groter.

Jean Dumas 30 april 2020 om 12:15

Reductie van aantal renners is een goede zaak op alle fronten. De WT-ploegen zullen er over het algemeen niet blij mee zijn, maar de WT is toch een gedrocht met veel te veel koersen en te weinig ploegen.

Boomie1 30 april 2020 om 13:35

Beste zou zijn om Adri van der Poel z’n idee te volgen.

25 ploegen van 6 man. 150 renners betekent minder volgwagens, motoren, hotels, etc.

JA de Tour is de grootste koers ter wereld, maar in deze tijden en het coronavirus is dit mijns inziens zeer realistisch.

Derierre de la course 30 april 2020 om 21:45

@Boomie, dat is natuurlijk niet waar. Meer ploegen is altijd meer volgwagens aangezien ze allemaal met minimaal 2 ploegleidersauto’s, 1 bus, 1 vrachtauto en minimaal een bestelbus rijden. Daarbij komen voor veel ploegen nog extra vrachtauto’s en personenwagens. En soms een kooktruck.

Scibby 30 april 2020 om 09:30

Wauw zeven renners per ploeg, dat zal pleogen als Ineos en jumbo toch wel parten spelen. Als ze met 3 kopmannen komen blijven er dus nog maar 4 knechten over.

Limal 30 april 2020 om 11:16

Ik ging net zeggen dat ze naast hun zeven kopmannen dus geen plaats meer gingen hebben voor hun ene knecht :D

Jean Dumas 30 april 2020 om 12:12

Zal de koers zeker animeren.

Turtlehead 30 april 2020 om 14:42

En Alpecin met één kopman en zes knechten…

Beetje raar om ploegen met grote sponsors (en sponsorbelangen) in te laten leveren ten gunste van ploegen die vanaf het begin al minder investeren.

Maar ja, het is onzekerheid alom en de kruimels worden zo wel verdeeld.

jan jansen 30 april 2020 om 09:33

Mooi zo, 7 renners is meer dan genoeg.
En nu nog weg met die oortjes.

evos01 30 april 2020 om 09:39

De juiste renners meenemen!!
Zijn er dan nog zoveel ploegen en renners over door de Corona?

Barry Batsbak 30 april 2020 om 09:47

Als Jumbo de Tour wil winnen blijft Van Aert thuis. Dat wordt een pure klimselectie.

VDB44 30 april 2020 om 10:25

Ja, want het parcours van de Tour is nooit vlak of heuvelachtig en er staat nooit wind. De waaierrit van vorig jaar vergeten? Dan mag je blij zijn dat je iemand als Van Aert aan boord hebt.

Barry Batsbak 30 april 2020 om 11:00

Dan heb je het nog steeds niet begrepen. Als het eindklassement wilt winnen en Ineos wilt verslaan op hun terrein moet je het ook doen op hun manier. Pure klimploeg mee.

Bovendien denk ik dat Van Aert er een aantal hele andere doelstellingen bij heeft gekregen in het najaar waar voor hem veel meer prestige te scoren valt. Er vallen monumenten te scoren.

Romāns Vainšteins 30 april 2020 om 11:10

Nee. Niet pure klimploeg. Je hebt juist een paar handige mannen op het vlakke er bij nodig en het allermooist hybride figuren. Je verliest sneller 5:44 in een ongelukkige waaierrit dan dan 1 extra knecht in de bergen iets uitmaakt.

Ik zou van Aert indien hij 100% gaat dienen wel overwegen en de Plus en Gesink zijn ook op beide terreinen OK.

Iets van >

Dumoulin, Kruijswijk, Roglic, Gesink, De Plus, Van Aert, Teunissen dus met Fragieleling Kuss als kind van de rekening

S. Morgenstern 30 april 2020 om 11:17

Ineos heeft nog nooit met een pure klimploeg aan de start gestaan.

Veloburto 30 april 2020 om 11:22

Van Aert thuis laten is wel het domste wat je kan doen als Jumbo. Ooit koers gekeken?

kleomantre 30 april 2020 om 11:53

Barry Kwatsbak, nooit van Dylan van Baarle, Jonathan Castroviejo, Luke Rowe Ian Stannard of Ben Swift gehoord

Barry Batsbak 30 april 2020 om 13:20

RV; daar hadden ze Tony Martin al voor in plaats van Teunissen. Als Roglic er het beste voor staat in het klassement kan Dumoulin treinen op de heuvel en overgangsritten en andersom. Ik liet Van Aert mooi thuis om hem te sparen voor de uitgestelde monumenten en overige klassiekers. Maar Jumbo zal het zelf wel het beste weten. Binnenkort ongetwijfeld op deze sympathieke webzijde te lezen.

Boomie1 30 april 2020 om 13:39

Wat een onzin om Teunissen erbij te halen. Die ging met de Giro ploeg van Groenewegen mee.

Hieronder de destijds gepubliceerde selecties.
Hier moet uit elk 1 vervallen. Giro Martens, Tour Kuss en Vuelta T Martin.
Dan houdt je de selecties op peil voor het doel wat ze hadden.

Selectie Jumbo-Visma Giro d'Italia 2020
George Bennett
Antwan Tolhoek
Koen Bouwman
Lennard Hofstede
Dylan Groenewegen
Amund Gröndahl Jansen
Mike Teunissen
Paul Martens

Selectie Jumbo-Visma Tour de France 2020
Primoz Roglic
Tom Dumoulin
Steven Kruijswijk
Laurens De Plus
Sepp Kuss
Robert Gesink
Wout van Aert
Tony Martin

Selectie Jumbo-Visma Vuelta a Espana 2020
Steven Kruijswijk
Dylan Groenewegen
Mike Teunissen
Robert Gesink
Jos van Emden
Tony Martin
Sepp Kuss
Koen Bouwman

Romāns Vainšteins 30 april 2020 om 15:40

Nou onzin, onzin…

Ik zou Teunissen er graag bij hebben in de tourploeg was ik Jumbo, wat er weinig van wegneemt dat ook Martin een prima renner is trouwens.

Fabian. 30 april 2020 om 17:27

Lijkt me een beetje vreemd om te doen alsof Corona niet gebeurd is en alsof de ploegen precies hetzelfde gaan zijn terwijl de kalender helemaal omgegooid is.
Groenewegen, Bouwman en Teunisse gaan natuurlijk niet een week na de Giro meteen nog een Vuelta rijden. Zeker niet als dat betekent dat Teunisse niet naar de RVV kan en Groenewegen niet naar Gent-Wevelgem.

Ook zullen Roglic en consorten wel nog iets willen rijden als vervanging van koersen als de ronde van het baskenland.

Ik verwacht iets zoals onderstaande (mits koersen worden toegelaten):
Selectie Jumbo-Visma Giro d’Italia
Tom Dumoulin
George Bennett
Sepp Kuss
Antwan Tolhoek
Koen Bouwman
Lennard Hofstede
Paul Martens

Selectie Jumbo-Visma Tour de France
Primoz Roglic
Tom Dumoulin
Steven Kruijswijk
Laurens De Plus
Robert Gesink
Wout van Aert
Tony Martin

Selectie Jumbo-Visma Vuelta a Espana
Steven Kruijswijk
Primoz Roglic
Robert Gesink
Laurens De Plus
Dylan Groenewegen
Mike Teunissen
Jos van Emden

Derierre de la course 30 april 2020 om 21:48

Belangrijkste is dat voor Jumbo de tour voor alles gaat, dus ook voor het klassiekerseizoen van van Aert.

Daarnaast zou het wel erg dom zijn om Sky na te gaan apen om ze te verslaan. Zij beheersen hun eigen spel het beste dus je moet wat anders doen.

ghostwriter 30 april 2020 om 09:49

Is dit voor één jaar of definitief? Ik hoop het laatste.

Concorde 30 april 2020 om 09:52

Gaat de ASO dat ook volgen??

Maenhout 30 april 2020 om 10:04

Voor de kleinzoon van PouPou wel.Het blijft commercie hè?

Nico Dick 30 april 2020 om 13:44

ASO heeft er zelf op aangedrongen bij UCI

Polleke 30 april 2020 om 10:02

+ 3 ploegen betekent ook 90 staffleden erbij…

Limal 30 april 2020 om 11:22

Inderdaad. Die hangen trouwens niet enkel in de karavaan rond, die nemen ook weer meer bedden in hotels in. En laat dat nu altijd al een probleem zijn in bvb. de Tour, ondermaatse hotels waar men vaak heel dicht op elkaar zit. Het zou logisch zijn als de WorldTour-teams hier nog verzet tegen aantekenen.

Koers 30 april 2020 om 10:09

Mooi dat er ploegen bijkomen. De proteams rijden normaliter kleinere koersen en het is niet aannemelijk dat die nog verreden zullen worden.

Kosmonaut 30 april 2020 om 10:35

7 Renners per ploeg is belachelijk, je hoeft maar een beetje pech Als ploeg zijnde te hebben en je begint met maar 5 renners aan de bergen. Daarbij wat Polleke zegt, ook nog eens 90 stafleden extra….

jan jansen 30 april 2020 om 10:52

Met 5 renners wordt het nog interessanter

harryjohan71 30 april 2020 om 11:12

Het verminderen van het aantal renners zorgt er ook voor dat enkele toprenners uit pro teams niet meer starten in de tour. Deze renners zijn nog altijd beter dan de renners bij de procontinentale ploegen.

harryjohan71 30 april 2020 om 11:15

Tevens krijgen de proteams het ook moeilijker om al hun renners een programma aan te bieden.

KennyKlimmen 30 april 2020 om 13:16

Voor dit jaar een uitstekend idee. Het enige wat ik mij afvraag: Gaan kopmannen met 1 troef minder nog behoudender rijden of neemt de controle op het peleton af en krijgen we een opener koers omdat alle kaarten sneller op tafel liggen?

Polleke 30 april 2020 om 13:34

Het behouden rijden heeft vooral met de veel te lange duur van het geheel te maken, maak er 15 dagen van, met een evenredig gevarieerd parcours, en je krijgt vonken….

CJJelle 30 april 2020 om 14:29

Duidelijk dus we krijgen de volgende wildcards

Arkea-Samsic
Total direct Energie
B&B
NIPPO DELKO One Provence
Cofidis
Big-Mat Auber93

Lalsacien 30 april 2020 om 15:42

COFIDIS is WT…

Floris81 30 april 2020 om 15:07

Oef dan koers je al het hele jaar niet, dan komt er toch nog een tour de france waar je aan mee zou doen en dan val je als 8ste man alsnog buiten de boot. Is wel even schakelen..

LB108 30 april 2020 om 15:42

Toch wachten op officieel bericht

Ja mooi 21 ploegen 1 renner minder maar 1 ploeg extra wil al zeggen 20p staff meer..

+ ze wouden zo min mogelijk ploegen in zelfde hotels dus bijna ieder extra ploeg heb je een extra hotel nodig.
Succes.
Alle moeite voor niks lijkt me. Ook al is het VdP..

WernerFranke 30 april 2020 om 16:03

Volgens Cyclingnews is het allemaal larie.

Headlines

Materiaalzone

Populair