‘UCI past regels aan; goed nieuws voor Mathieu van der Poel’
donderdag 30 april 2020 om 08:34

‘UCI past regels aan; goed nieuws voor Mathieu van der Poel’

De lokroep van Mathieu van der Poel om al dit jaar te debuteren in de Tour de France lijkt gehoor te krijgen bij de UCI. Volgens Het Laatste Nieuws is de wielerunie van plan enkele regels te wijzigen, waardoor de deur naar de Tour de France op een kier komt te staan voor de alleskunner van Alpecin-Fenix.

De nieuwe najaars-editie van RIDE is nu verkrijgbaar! In ons najaarsnummer kijken we vooruit naar de periode waarin ploeteren door regen & modder centraal staan. Met o.a. een uitgebreide reportage met gravelaar Niki Terpstra. Bestel nu jouw exemplaar online voor slechts € 9,95. Wil je RIDE extra voordelig ontvangen? Neem dan nu een abonnement en ontvang 20% korting! 

De mondiale wielerbond zou volgens de Vlaamse krant op het punt staan het maximum aantal ProTeams in WorldTour-wedstrijden te verhogen en het aantal renners per selectie van acht naar zeven te verlagen. Het totale aantal renners in het peloton blijft daardoor nagenoeg gelijk.

Voor ProTeams (voorheen ProContinentale ploegen) zou de aanpassing zeer goed nieuws zijn. De nieuwe wedstrijdkalender focust zich voorlopig met name op de WorldTour-wedstrijden. In rittenkoersen is maximaal plaats voor vijf ProTeams en in eendaagses zeven.

Voor de ProTeams (19 in totaal) dreigt het zonder reglementswijziging een stil seizoen te worden, indien er gefietst kan worden.

Vorig jaar stonden 22 teams van acht renners aan de start van de Tour. Wanneer iedere ploeg een renner minder telt, biedt dat ruimte voor drie extra teams. De kans is aanzienlijk dat Alpecin-Fenix, de ploeg van Van der Poel, dan in aanmerking komt voor een wildcard, net als Circus-Wanty Gobert.

Beide ploegen werden in januari gepasseerd voor de wildcards, die gingen naar Total Direct Energie, B&B Hotels-Vital Concept en Arkéa-Samsic. De reglementswijziging geldt ook voor de Giro d’Italia en Vuelta a Espana.

 
41 Reacties
Sorteer op:
30 april 2020
het bericht waarvan je wist dat het zou komen .....
30 april 2020
Gewoon op 8 renners laten plus 3 ploegen. Die 24 renners gaan het verschil niet maken in veiligheid. Voorheen was het peloton nog groter.
    30 april 2020
    Reductie van aantal renners is een goede zaak op alle fronten. De WT-ploegen zullen er over het algemeen niet blij mee zijn, maar de WT is toch een gedrocht met veel te veel koersen en te weinig ploegen.
    30 april 2020
    Beste zou zijn om Adri van der Poel z'n idee te volgen. 25 ploegen van 6 man. 150 renners betekent minder volgwagens, motoren, hotels, etc. JA de Tour is de grootste koers ter wereld, maar in deze tijden en het coronavirus is dit mijns inziens zeer realistisch.
    @Boomie, dat is natuurlijk niet waar. Meer ploegen is altijd meer volgwagens aangezien ze allemaal met minimaal 2 ploegleidersauto's, 1 bus, 1 vrachtauto en minimaal een bestelbus rijden. Daarbij komen voor veel ploegen nog extra vrachtauto's en personenwagens. En soms een kooktruck.
30 april 2020
Wauw zeven renners per ploeg, dat zal pleogen als Ineos en jumbo toch wel parten spelen. Als ze met 3 kopmannen komen blijven er dus nog maar 4 knechten over.
    30 april 2020
    Ik ging net zeggen dat ze naast hun zeven kopmannen dus geen plaats meer gingen hebben voor hun ene knecht :D
    30 april 2020
    Zal de koers zeker animeren.
    30 april 2020
    En Alpecin met één kopman en zes knechten... Beetje raar om ploegen met grote sponsors (en sponsorbelangen) in te laten leveren ten gunste van ploegen die vanaf het begin al minder investeren. Maar ja, het is onzekerheid alom en de kruimels worden zo wel verdeeld.
30 april 2020
Mooi zo, 7 renners is meer dan genoeg. En nu nog weg met die oortjes.
30 april 2020
De juiste renners meenemen!! Zijn er dan nog zoveel ploegen en renners over door de Corona?
30 april 2020
Als Jumbo de Tour wil winnen blijft Van Aert thuis. Dat wordt een pure klimselectie.
    30 april 2020
    Ja, want het parcours van de Tour is nooit vlak of heuvelachtig en er staat nooit wind. De waaierrit van vorig jaar vergeten? Dan mag je blij zijn dat je iemand als Van Aert aan boord hebt.
    30 april 2020
    Dan heb je het nog steeds niet begrepen. Als het eindklassement wilt winnen en Ineos wilt verslaan op hun terrein moet je het ook doen op hun manier. Pure klimploeg mee. Bovendien denk ik dat Van Aert er een aantal hele andere doelstellingen bij heeft gekregen in het najaar waar voor hem veel meer prestige te scoren valt. Er vallen monumenten te scoren.
    Nee. Niet pure klimploeg. Je hebt juist een paar handige mannen op het vlakke er bij nodig en het allermooist hybride figuren. Je verliest sneller 5:44 in een ongelukkige waaierrit dan dan 1 extra knecht in de bergen iets uitmaakt. Ik zou van Aert indien hij 100% gaat dienen wel overwegen en de Plus en Gesink zijn ook op beide terreinen OK. Iets van > Dumoulin, Kruijswijk, Roglic, Gesink, De Plus, Van Aert, Teunissen dus met Fragieleling Kuss als kind van de rekening
    30 april 2020
    Ineos heeft nog nooit met een pure klimploeg aan de start gestaan.
    30 april 2020
    Van Aert thuis laten is wel het domste wat je kan doen als Jumbo. Ooit koers gekeken?
    30 april 2020
    Barry Kwatsbak, nooit van Dylan van Baarle, Jonathan Castroviejo, Luke Rowe Ian Stannard of Ben Swift gehoord
    30 april 2020
    RV; daar hadden ze Tony Martin al voor in plaats van Teunissen. Als Roglic er het beste voor staat in het klassement kan Dumoulin treinen op de heuvel en overgangsritten en andersom. Ik liet Van Aert mooi thuis om hem te sparen voor de uitgestelde monumenten en overige klassiekers. Maar Jumbo zal het zelf wel het beste weten. Binnenkort ongetwijfeld op deze sympathieke webzijde te lezen.
    30 april 2020
    Wat een onzin om Teunissen erbij te halen. Die ging met de Giro ploeg van Groenewegen mee. Hieronder de destijds gepubliceerde selecties. Hier moet uit elk 1 vervallen. Giro Martens, Tour Kuss en Vuelta T Martin. Dan houdt je de selecties op peil voor het doel wat ze hadden. Selectie Jumbo-Visma Giro d'Italia 2020 George Bennett Antwan Tolhoek Koen Bouwman Lennard Hofstede Dylan Groenewegen Amund Gröndahl Jansen Mike Teunissen Paul Martens Selectie Jumbo-Visma Tour de France 2020 Primoz Roglic Tom Dumoulin Steven Kruijswijk Laurens De Plus Sepp Kuss Robert Gesink Wout van Aert Tony Martin Selectie Jumbo-Visma Vuelta a Espana 2020 Steven Kruijswijk Dylan Groenewegen Mike Teunissen Robert Gesink Jos van Emden Tony Martin Sepp Kuss Koen Bouwman
    Nou onzin, onzin... Ik zou Teunissen er graag bij hebben in de tourploeg was ik Jumbo, wat er weinig van wegneemt dat ook Martin een prima renner is trouwens.
    30 april 2020
    Lijkt me een beetje vreemd om te doen alsof Corona niet gebeurd is en alsof de ploegen precies hetzelfde gaan zijn terwijl de kalender helemaal omgegooid is. Groenewegen, Bouwman en Teunisse gaan natuurlijk niet een week na de Giro meteen nog een Vuelta rijden. Zeker niet als dat betekent dat Teunisse niet naar de RVV kan en Groenewegen niet naar Gent-Wevelgem. Ook zullen Roglic en consorten wel nog iets willen rijden als vervanging van koersen als de ronde van het baskenland. Ik verwacht iets zoals onderstaande (mits koersen worden toegelaten): Selectie Jumbo-Visma Giro d'Italia Tom Dumoulin George Bennett Sepp Kuss Antwan Tolhoek Koen Bouwman Lennard Hofstede Paul Martens Selectie Jumbo-Visma Tour de France Primoz Roglic Tom Dumoulin Steven Kruijswijk Laurens De Plus Robert Gesink Wout van Aert Tony Martin Selectie Jumbo-Visma Vuelta a Espana Steven Kruijswijk Primoz Roglic Robert Gesink Laurens De Plus Dylan Groenewegen Mike Teunissen Jos van Emden
    Belangrijkste is dat voor Jumbo de tour voor alles gaat, dus ook voor het klassiekerseizoen van van Aert. Daarnaast zou het wel erg dom zijn om Sky na te gaan apen om ze te verslaan. Zij beheersen hun eigen spel het beste dus je moet wat anders doen.
30 april 2020
Is dit voor één jaar of definitief? Ik hoop het laatste.
30 april 2020
Gaat de ASO dat ook volgen??
    30 april 2020
    Voor de kleinzoon van PouPou wel.Het blijft commercie hè?
    30 april 2020
    ASO heeft er zelf op aangedrongen bij UCI
30 april 2020
+ 3 ploegen betekent ook 90 staffleden erbij...
    30 april 2020
    Inderdaad. Die hangen trouwens niet enkel in de karavaan rond, die nemen ook weer meer bedden in hotels in. En laat dat nu altijd al een probleem zijn in bvb. de Tour, ondermaatse hotels waar men vaak heel dicht op elkaar zit. Het zou logisch zijn als de WorldTour-teams hier nog verzet tegen aantekenen.
30 april 2020
Mooi dat er ploegen bijkomen. De proteams rijden normaliter kleinere koersen en het is niet aannemelijk dat die nog verreden zullen worden.
30 april 2020
7 Renners per ploeg is belachelijk, je hoeft maar een beetje pech Als ploeg zijnde te hebben en je begint met maar 5 renners aan de bergen. Daarbij wat Polleke zegt, ook nog eens 90 stafleden extra....
    30 april 2020
    Met 5 renners wordt het nog interessanter
    30 april 2020
    Het verminderen van het aantal renners zorgt er ook voor dat enkele toprenners uit pro teams niet meer starten in de tour. Deze renners zijn nog altijd beter dan de renners bij de procontinentale ploegen.
    30 april 2020
    Tevens krijgen de proteams het ook moeilijker om al hun renners een programma aan te bieden.
30 april 2020
Voor dit jaar een uitstekend idee. Het enige wat ik mij afvraag: Gaan kopmannen met 1 troef minder nog behoudender rijden of neemt de controle op het peleton af en krijgen we een opener koers omdat alle kaarten sneller op tafel liggen?
    30 april 2020
    Het behouden rijden heeft vooral met de veel te lange duur van het geheel te maken, maak er 15 dagen van, met een evenredig gevarieerd parcours, en je krijgt vonken....
30 april 2020
Duidelijk dus we krijgen de volgende wildcards Arkea-Samsic Total direct Energie B&B NIPPO DELKO One Provence Cofidis Big-Mat Auber93
30 april 2020
Oef dan koers je al het hele jaar niet, dan komt er toch nog een tour de france waar je aan mee zou doen en dan val je als 8ste man alsnog buiten de boot. Is wel even schakelen..
30 april 2020
Toch wachten op officieel bericht Ja mooi 21 ploegen 1 renner minder maar 1 ploeg extra wil al zeggen 20p staff meer.. + ze wouden zo min mogelijk ploegen in zelfde hotels dus bijna ieder extra ploeg heb je een extra hotel nodig. Succes. Alle moeite voor niks lijkt me. Ook al is het VdP..
30 april 2020
Volgens Cyclingnews is het allemaal larie.

Reacties zijn gesloten.