UCI over diskwalificatie Eekhoff: “Eekhoff stayerde tientallen seconden”

Door , vrijdag 27 september 2019 om 22:07
UCI over diskwalificatie Eekhoff: “Eekhoff stayerde tientallen seconden”

Het jurybesluit om Nils Eekhoff te diskwalificeren en daarmee niet uit te roepen tot wereldkampioen bij de beloften roept veel vragen op. UCI-perswoordvoerder Louis Chenaille gaf vanavond aan een handvol media, waaronder WielerFlits, antwoord op de meest prangende vragen.

Waarom is Nils Eekhoff niet tijdens de wedstrijd uit koers gehaald?
“De beslissing is gebaseerd op televisiebeelden die na afloop zijn geanalyseerd. De renner is niet eerder uit de wedstrijd gehaald omdat de beelden pas achteraf zijn bekeken. De beelden waren niet live op televisie.”

Is er protest aangetekend door andere landen?
“Er is geen protest aangetekend door andere landen. Wel zijn de Nederlanders naar de jury gekomen voor opheldering. Op basis van mijn informatie is het niet tegengesproken.”

Waarom is er op het desbetreffende moment geen barrage bij de volgauto’s gemaakt?
“Tijdens de wedstrijd is het niet opgemerkt. Na afloop zijn de beelden herbekeken.”

Wie heeft het incident gemeld?
“De videoscheidsrechter heeft het achteraf gemeld aan de jury.”

“Dit is de maximale straf volgens de UCI reglementen. Deze straf is opgelegd vanwege langdurig stayeren achter de auto, dan hebben we het over tientallen seconden.”

Kan de Nederlandse selectie alsnog in beroep gaan?
“Als eenmaal een beslissing is genomen, kan je daar niet tegen in beroep gaan. Op basis van mijn informatie is er geen indicatie dat ze dat gaan doen.”

Dit artikel delen:

79 Reacties

mattje123 27 september 2019 om 22:10

dan neem ik aan dat er nog vele een dsq krijgen na de wedstrijd bij de dames eerder op de dag, met als hoogtepunt die amerikaanse

Peetvader 27 september 2019 om 22:11

We hebben dus niet de volledige beelden gezien dus kunnen er moeilijk over oordelen.

kaas 27 september 2019 om 22:11

tientallen seconden, sow!!!
Zo lang of zo abnormaal is dat toch niet?

Onie 27 september 2019 om 22:13

Deel de beelden, dan maak je duidelijk(er) waar de grens ligt.

Waarom meldt de VAR het pas na afloop en maakt deze er niet gedurende koers melding.

hansiehansie 27 september 2019 om 22:14

De UCI gaat het vanaf nu héél erg druk krijgen na elke wedstrijd.
Dat wordt elke wedstrijd tientallen diskwalificaties.
Mooi man, wielrennen.

de nieuweMerckx 27 september 2019 om 23:27

Achter de auto rijden werkt veel beter dan om het even welke doping. Dus dan ook maar gewoon doping (een onschuldiger vorm van valsspelen) toelaten.

Guushovd 28 september 2019 om 09:23

@denieuweMerckx
Als je doping zou kunnen nemen die alleen werkt nadat je bent gevallen totdat je terug bent tussen de auto’s, dan zou dat een optie kunnen zijn. Onzinnige vergelijking.

Banaanslachter75 27 september 2019 om 22:17

Wat een inconsequent optreden van de UCI , walgelijk op zo op te treden op dit niveau. Die jongen zo te beschadigen. Tevens geen goed woord over voor de Nederlandse delegatie….. zouden de hele boel uit de komende wedstrijd moeten halen. Wat overigens weinig uit zou halen en sportief gezien ook niet verstandig ….. maar wat een slecht functionerend orgaan is de UCI. WALGELIJK !

Romāns Vainšteins 27 september 2019 om 22:17

Als eekhof de enige Dsq blijkt maken ze zichzelf voor het eerst weer zo onsterfelijk belachelijk als toen 13 jaar geleden Landis de enige tourpakhaas bleek.

Peter Lippens 27 september 2019 om 22:24

volgens de officiële uitslag op de website van de UCI zijn er drie renners uitgesloten:
KONYCHEV Alexander ITA ITALY 21 DSQ
NIELSEN Andreas DEN DENMARK 22 DSQ
EEKHOFF Nils NED NETHERLANDS 21 DSQ

leegloper 27 september 2019 om 22:30

Slim om ook even een paar andere renners te DSQ'en. Italiaan erbij, dan valt het minder op.

Romāns Vainšteins 27 september 2019 om 22:43

Alle 3 voor hetzelfde vergrijp?

Maillot à Pois 27 september 2019 om 23:09

Blijkbaar wel.

EddyB1958 28 september 2019 om 08:18

Niet blijkbaar wel, maar helemaal.
https://twitter.com/wielerman/status/1177662135108804608?s=20

Man met de hamer 27 september 2019 om 22:17

Tja, we gaan een spectaculaire periode tegemoet, als ze dit volhouden. Kijk nu al uit naar de Giro. Een loterij van jewelste.

illyF 27 september 2019 om 22:23

Als je binnen 10 sec alle volgwagens inhaalt, klopt er écht iets niet!

Peetvader 27 september 2019 om 22:26

Tientallen, zal dus eerder 20-30-40 zijn

Azaffa 27 september 2019 om 22:24

"He then spent more than two minutes behind his team car, according to the Dutch coach, as he made his way back to the bunch." staat te lezen op Cyclingnews. Twee minuten is natuurlijk wel wat meer dan tientallen seconden. Ik kan het natuurlijk niet beoordelen zonder beelden, maar impliciet lijkt het stayeren te worden toegegeven.

https://www.cyclingnews.com/news/eekhoff-devastated-and-mad-at-world-championships-disqualification/.

https://www.hln.be/sport/wielrennen/wk-wielrennen/eekhoff-nadat-zijn-wereldtitel-werd-afgenomen-dit-voelt-oneerlijk~ae8fd75d/?utm_medium=twitter&utm_content=Sport&utm_source=dlvr.it

ifor 27 september 2019 om 22:25

Ik zie dit echt letterlijk iedere koers

NCK17 27 september 2019 om 22:25

Als ze dit consequent gaan doen blijven er in de tour nog geen 50 man over. Wat een totale willekeur is dit.

EdEnd 27 september 2019 om 22:26

Ik probeer het even te snappen… tijdens de wedstrijd is het geen enkel jurylid opgevallen, niemand heeft protest ingediend, maar het kon niet eerder worden bekeken omdat er geen live tv beelden waren. Maar dan opeens is dat de videoscheidsrechter die blijkbaar wel iets heeft gezien tijdens de wedstrijd en die meldt het.

Dus een videoscheidsrechter heeft het tijdens de wedstrijd gezien en niet gemeld… vaag verhaal, heel vaag verhaal.

Veloburto 28 september 2019 om 01:38

Precies dit. Ongeloofwaardig. Ze hadden hem uit koers moeten halen of niets moeten doen. Niet achteraf zeiken

F4L 27 september 2019 om 22:26

Waarom heeft de videoscheidsrechter het niet tijdens de westrijd gemeld? Dat is toch zijn taak om te doen?

L. Valentijn 27 september 2019 om 22:28

het interview:
https://sporza.be/nl/2019/09/27/louis-chenaille-woordvoerder-uci-eekhoff/

Overduidelijk. Een verkeerd besluit van een plotseling overijverige jury.
Op basis van veel niet-bestrafte vergelijkbare situaties lijkt een protest mij toch kansrijk. Protesteren zou tevens recht doen aan rechtvaardigheidsgevoel, bijvoorbeeld voor Eekhoff en fans. Dan heb je er als bond tenminste alles aan gedaan.

ChefSpijker 28 september 2019 om 01:17

Hij zegt dus 10 tot 15 seconden. Niet tientallen seconden. Dat worden dan een hoop DQ’s in de toekomst.

EdEnd 27 september 2019 om 22:29

Overigens was de UCI niet een beetje te laat maar enkele tientallen minuten te laat met ingrijpen, dan past alleen de maximale straf: 200 CHF boete voor de jury…

Lapjestrui 27 september 2019 om 22:29

Tsja, ook als het indaalt een ronduit tragisch besluit. Dit is verdomme geen gevalletje Demare op de Cipressa en talloze andere obvious toestanden wanneer het er echt om gaat. UCI shame on you.

@WF hulde voor de kritische vragen. Hoe landt dit internationaal?

Maillot à Pois 27 september 2019 om 23:10

In Belgische media en op Belgische fora alleszins ook heel veel verontwaardiging

de nieuweMerckx 27 september 2019 om 23:30

Dit is exact hetzelfde. Maar jij vindt dat een Hollander daar het recht toe heeft en een Fransoos of een Italiaan niet. Stuitende arrogantie en typisch Hollands. Nederlandse schaatsers vinden ook dat ze de enigen zijn die doping mogen gebruiken.

Lapjestrui 28 september 2019 om 00:18

@denieuweM ?

Poeksel 27 september 2019 om 22:40

Op Sporza wat reacties van journalisten, wielrenners etc, allemaal negatief: https://sporza.be/nl/2019/09/27/weinig-begrip-op-twitter-voor-diskwalificatie-eekhoff/

En Het Nieuwsblad vindt "Alsof de VAR in blessuretijd een penalty toekent voor een fout die in de eerste minuut gebeurde."

Jowinho 27 september 2019 om 22:45

Het gaat niet om stayeren in de karavaan, maar om een renner terug naar de karavaan te brengen.

NDI22 27 september 2019 om 22:47

Barrage na een valpartij? Serieus? Dat gebeurt nooit. Wat is dit voor onzin van de UCI?

Peter Lippens 27 september 2019 om 22:57

is toch geen barrage gebeurt toch, bij barrage worden alle volgauto’s opgehouden dat is niet gebeurt, blijkbaar heeft hij minutenlang gestayerd achter de eigen auto om tot die volgkaravaan te geraken en dat mag duidelijk niet al vind ik het erg dat hij hiervoor pas uren later is gestraft wanneer hij op schitterende manier wereldkampioen is geworden

NDI22 28 september 2019 om 00:49

Dat gebeurt iedere race. Na een valpartij brengt de auto of auto’s je terug. Niemand kiest er voor te vallen en velen vallen buiten eigen schuld. Laat ze dan gewoon terugkeren.

SS3000NL 27 september 2019 om 22:49

Het blijft bizar, het was tijdens de race niet te zien, dus achteraf dq. De Rus, die op het voetpad reed, was erg zichtbaar op tv en die heeft nog steeds geen dq achter zijn naam. Het werd zelfs een paar keer herhaald. Als je achteraf gaat terugkijken omdat het niet op tv kwam, maar alles wat wel op tv was, niet tegen optreed dan roept het gevoelens op van willekeur. De #2 (nu) kijkt achterom, zwalkt over de weg, raakt andere renner, volgens de uci regels moedwillig het in gevaar brengen van andere renners met als straf dq, live op tv, geen straf. De jury snapt ogenschijnlijk de regels van de uci niet.

Peter Lippens 27 september 2019 om 23:01

die Rus heb ik gezien, die had ook wel mogen gestraft of mogen ze in Engeland wel op het voetpad rijden maar wat betekend ‘moedwillig’ voor jou, volgens mij was die renner gewoon erg onvoorzichtig maar dat is helemaal iets anders.

Evlojami 27 september 2019 om 22:55

Wat een lulverhaal van Veneberg. We staan achter onze juryleden! Flikker op! Pidcock kon op deze manier toch nog een medaille krijgen dus die Britten hebben druk gezet, Eekhoff is (nog) geen renner van enig statuur dus offer hem maar. Ben heel benieuwd wat ze zouden hebben gedaan als Pidcock was “betrapt” op dat stayeren. Laat VdP zijn sokken maar niet te hoog optrekken as zondag, anders ligt hij er ook uit(als hij wint).

Peter Lippens 27 september 2019 om 23:05

Pidcock was anders altijd in beeld en die reed gewoon op eigen kracht tot bij de volgkaravaan, reed in ieder geval geen minutenlang achter zijn eigen volgwagen

Ajvenema 27 september 2019 om 22:57

Wat ben je waard als jury als je niet tijdens een koers beschikking hebt over alle dubieuze beelden? Dit is gewoon heel erg slecht georganiseerd. Cancel dan de hele race, want hij heeft sowieso invloed gehad op de rest van de uitslag

JaBo 27 september 2019 om 23:05

Veneberg gaat voor opvolging David Lappartient.

vanSpringel 27 september 2019 om 23:37

Precies wat ik ook dacht. Wat een fijne teamplayer die Flutberg.

sooike 27 september 2019 om 23:09

UCI flikt Oranje! Ik ben benieuwd wat ze met alle andere stayerende renners en rensters doen van de afgelopen dagen. Bij de juniorvrouwen stayerde de latere winnares ook “tientallen seconden”. Er is één belangrijk verschil: zij komt uit de USA !

Laatste nieuws

Materiaalzone

Populair