UCI openbaart aantal olympische tickets per land
foto: Sirotti
maandag 18 januari 2016 om 20:05

UCI openbaart aantal olympische tickets per land

De UCI heeft het aantal renners dat een land naar de Olympische Spelen in Rio de Janeiro mag sturen naar buiten gebracht. Nederland (NOC*NSF) mag, zoals al even bekend is, vier renners sturen naar de wegrit. Hiervan rijden twee mannen de olympische tijdrit.

Het maximum per Nationaal Olympisch Comité is vijf. België, Colombia, Spanje, Groot-Brittannië en Italië mogen zoveel tickets vergeven. Naast Nederland mogen ook Australië, Tsjechië, Frankrijk, Noorwegen, Polen, Portugal, Slovenië en Zwitserland vier man sturen. In totaal hebben 61 landen zich gekwalificeerd voor de lastige olympische wegrit.

Per land is het weer verschillend hoeveel coureurs op de olympische tijdrit (10 augustus) uit mogen komen. Kanttekening is dat een renner die de tijdrit rijdt, ook mee moet doen aan de wegrit (6 augustus).

Volledige lijst met aantal deelnemers per land
Kwalificatiesysteem

RIDE Magazine
24 Reacties
18-01-2016 20:11
Zijn er überhaupt 4 profs in Slovenië?
18-01-2016 20:26
"Kanttekening is dat een renner die de tijdrit rijdt, ook mee moet doen aan de wegrit"
Wat is de reden van deze regel?
18-01-2016 20:48
IOC wil niet te veel atleten bij de OS. Dus een extra onderdeel mag (tijdrijden), als het maar geen extra deelnemers oplevert.
18-01-2016 20:55
Dumoulin is dus zeker. Benieuwd wie er nog meer mee mogen. Gesink, Mollema, kelderman?
18-01-2016 20:56
Gees
Tom
Wilco
Wout
18-01-2016 21:05
@Hoofdisvrij, zie je hier vaak reageren op wielerflits maar echt veel kennis van wielrennen heb je nog niet opgedaan.

Even uit me hoofd:
Bozic, Bole, Spilak, Polanc, Koren, Kump , Mohoric, Brajkovic en TLJ aanwinst Roglic niet te vergeten
18-01-2016 21:12
JVDB, Wellens, Pauwels, Gilbert en Bakelants of zoiets?
Of is het echt zo zwaar dat die laatste twee er niet bij horen te zijn?
Zal in elk geval zwaar bevochten worden, want wellicht willen mannen als Declercq, Monfort en Hermans ook nog wel richting Rio...
18-01-2016 21:24
Pauwels?
18-01-2016 21:28
@Arry
In de testrit voor de Spelen nog gewoon tweede, een fantastische tour gereden en intrinsiek een van de beste belgen in het echte klimwerk, dus mits een goed seizoen zie ik niet waarom het dom zou zijn hem als kandidaat te noemen...
18-01-2016 21:42
Leukefans +1

Pauwels is inderdaad een zekerheid in de selectie wat mij betreft ;)
18-01-2016 21:42
@leukefans denk eerder de gendt dan pauwels, die kan ook een aardig potje tijdfietsen en misschien van avermaet?
18-01-2016 21:43
[quote=snellerfietsen - 18 januari 2016 om 20:56]
Gees
Tom
Wilco
Wout[/quote]

Denk indedaad dat dat ze worden met Kelderman en Dumoulin voor de tijdrit. Misschien dat Poels zal worden gewisseld met Mollema. Persoonlijk zou ik voor Poels gaan maar ligt er helemaal aan wie er in de beste vorm steekt.
18-01-2016 22:05
@hierboven

Gezien de toch redelijke en constante prestaties van mollema(ook afgelopen wk) bij eendaagswedstrijden geven hem bij mij toch wat meer krediet. Ook al zie ik normaal qua potentie en klasse Poels als coureur ook liever.
18-01-2016 22:11
Dumoulin, Gesink, Mollema lijken mij vrijwel een zekerheid. Dan gaat het verder tussen Poels, Kelderman en Kruiswijk afhankelijk van vorm en programma.
18-01-2016 22:35
eeh... Poels heeft toch maar zelden wat gepresteerd in eendagskoersen? Elk jaar wordt hij weer genoemd voor de ardennen, maar ik kan me geen uitslag herinneren...
18-01-2016 23:08
@leukefans
100% met je eens qua Belgische selectie. Samen met JVDB, Bakelants en Wellens moet Pauwels echt mee. Zeker een van de meest onderschatte Belgen. Gilberts plaats zou ik eventueel nog aan Benoot geven, maar dat zal van de vorm afhangen.
De Gendt... Altijd een van mijn favoriete renners geweest, maar wat heeft hij sinds 2012 nog met zijn enorm talent gedaan ? Zonde...
19-01-2016 00:54
Als er vier mee mogen voor Nederland kan Nederland echt een sterke selectie maken voor op zo'n parcours.

Quintana, Urán, Henao, Chaves, Pantano of López indien meer doorgebroken/Arredondo indien weer terug in vorm/Betancur indien de draad weer eens opgepakt.
Geniale selectie dat.
19-01-2016 01:26
Wat horsm zegt. Poels verkiezen boven Bauke voor de OS wegrit zou mijns inziens bizar zijn. Bauke is misschien wel de meest constante eendagsrenner die we hebben (voor de klimklassiekers dan).
19-01-2016 07:41
Dumoulin
Gesink/Slagter
Mollema/Poels
Lindeman

Je moet iemand in de ontsnapping mee kunnen sturen en dan is Lindeman ideaal. Het heeft geen zin om Kelderman mee te nemen, serieus kans op een medaille maakt hij toch niet in de tijdrit

Verder is het vooral een kwestie van goede vorm tonen, om de kopman en schaduwkopman te bepalen. In dat opzicht moet Lammers voldoende mannen met een sterk eindschot meenemen. In die zin liever bijv. liever Slagter dan Mollema.
19-01-2016 09:01
Ik zou Dumoulin, Gesink, Mollema, Poels verwachten. En dan Gesink en Dumoulin voor de tijdrit.
19-01-2016 09:05
Bij de Nederlanders hangt het van de vorm af, Dumoulin en Gesink lijken me zekerheidjes, de rest mag het laten zien. Mollema is inderdaad de meest constante heuvelrenner van Nederland, maar bij Slagter en Poels heb ik dan toch meer het idee dat als het allemaal een keer goed valt ze ook kunnen winnen.

Als de bondscoach maar niet weer een half jaar van tevoren met de selectie komt, nergens voor nodig.
19-01-2016 11:07
Mollema of Poels? Ik zou Mathieu van der Poel maar eens voorzichtig polsen. Uitermate fris in die periode.
19-01-2016 11:30
Gewoon lekker lang wachten en dan de beste 4 van het moment meenemen. Het gros vd kanshebbers rijdt de tour en dan is het maar wachten hoe ze daar precies uitkomen. Dumoulin en Gesink anticiperen hun seizoen op deelname maar Poels, Mollema en Kelderman zullen vol gaan en wellicht leeg zijn.
19-01-2016 14:51
Ik mis inderdaad slagter zoals tdb zegt, die heeft wel een fiks eindschot. Voor de rest zijn de meeste al genoemd hier, kruijswijk zou ik alleen thuislaten denk ik.

Waarom noemt niemand GvA voor de belgen trouwens? of is de 400 hoogtemeters klim te veel voor hem?

Reacties zijn gesloten.

RIDE Magazine