E3 BinckBank Classic trekt affiche in na tik op de vingers van UCI

maandag 4 maart 2019 om 19:55

De UCI is niet blij met het affiche van de komende E3 BinckBank Classic. De internationale wielerunie maant de organisatie de poster in te trekken en dreigt met stappen. Inmiddels is de organisatie gezwicht naar aanleiding van de oproep.


De UCI meldt in een persverklaring dat het de keuze van de organisator betreurt en deze sterk afkeurt vanwege het vrouwonvriendelijke karakter van de uiting. Op de poster is een vrijend koppel te zien.

De UCI herinnert de organisator aan zijn verantwoordelijkheden met betrekking tot het imago van de wielersport. Het heeft de organisatie opgedragen de poster in te trekken. Wanneer men hier geen gehoor aan geeft, overweegt de UCI een interne procedure te starten.

E3 BinckBank Classic is in het verleden vaker in opspraak gekomen. In 2015 besloot het zijn affiche na aanhoudende kritiek aan te passen. (1 maart, 21.36 uur)


Update – Organisatie trekt affiche in en reageert gevat

De organisatie van de E3 BinckBank Classic heeft het affiche met de poserende vrouwen met bodypaint ingetrokken. Dit naar aanleiding van een vermaning van de UCI, dat het vrouwonvriendelijk vond. Op social media vraagt de E3 aan volgers of zij suggesties hebben voor een nieuwe uiting. “Welk nieuw beeld zou volgens jullie de komende weken op onze nieuwe banner moeten/kunnen staan? Suggesties?”, valt te lezen. Daarbij is de ‘kikker’, die gevormd werd door de twee vrouwen, ingeruild voor een vraagteken. (4 maart, 19.55 uur)

Dit artikel delen:

66 Reacties

xistnc 1 maart 2019 om 21:57

Als ze het niet hadden gezegd, had ik het niet gezien.

arviidd 1 maart 2019 om 22:09

Hoezo vrouwonvriendelijk dan? Snap het probleem niet zo. Vind het leuk bedacht en het wat kunstigs hebben.

vlek 1 maart 2019 om 22:09

E3 had weer aandacht nodig blijkbaar. Missie geslaagd.

AlfredoBinda 1 maart 2019 om 22:11

Ik vraag me bij dit soort berichten altijd af of de UCI ook met de 2 dames in kwestie heeft gesproken.

Die hebben namelijk waarschijnlijk gewoon vrijwillig en met plezier hier aan meegewerkt, dus waar haalt de UCI dan het lef vandaan om voor hun te bepalen dat het vrouwonvriendelijk is? Als de twee dames het leuk vonden om te doen dan kan het toch per definitie niet vrouwonvriendelijk zijn..?

Zelfde geldt trouwens voor podiummissen, er zijn ook zat vrouwen die dat gewoon leuk vinden om te doen.

Brabander 1 maart 2019 om 22:14

Dat van die podiummissen is ook je reinste flauwekul inderdaad. Alsof daar iemand tegen haar zin staat

vlek 1 maart 2019 om 22:20

Het gaat ze niet om de wijze waarop deze poster tot stand is gekomen, maar om het gebruik van deze beeldtaal.

Brabander 1 maart 2019 om 22:13

Wat een onzin zeg. Moest de afbeelding trouwens vergroten, want op het eerste gezicht zag ik niks

Tinkerbell 1 maart 2019 om 22:16

Oh, ik zag serieus gewoon alleen die kikker en ik ben een vrouw.

Valtverder 5 maart 2019 om 11:38

En ik zag alleen de vrouwen en ik ben een kikker

Turtlehead 1 maart 2019 om 23:07

Ze moeten gewoon alleen die kikker op de poster laten staan. De winnaar kust de kikker, die dan terug verandert in…. een UCI-bobo. Deze kust de winnaar uiteraard meteen terug en ze leefden nog lang en gelukkig.
Dán is er niks vrouw-onvriendelijks aan volgens mij.

Wheely 1 maart 2019 om 23:08

Uhm deze snap ik echt niet, zowel de poster als de reactie van de UCI.

Jacco van Stierop 1 maart 2019 om 23:20

Prachtige poster! Je moet je wel in hele rare bochten wringen om het “vrouwonvriendelijke karakter” aan te tonen. Enge vorm van censuur.

peervaneynthoven 4 maart 2019 om 23:30

Inderdaad, een prachtige poster! Uiterst knap gedaan en complimenten voor de makers. Wie daar vrouwonvriendelijkheid in ziet is volkomen geschift. Pure censuur van een stel angsthazen van de UCI. Bang als ze zijn voor misschien wat opmerkingen van mensen die per definitie overal vrouwonvriendelijkheid in zien. Waar stopt deze volkomen doorgeslagen idiotie? Als organisatie zou je je middelvinger op moeten steken i.p.v. tegemoet de komen aan deze bobo's. Maar ik begrijp het inwilligen van de eisen "onder dreiging" absoluut.

koos verrek 1 maart 2019 om 23:27

Pure hoererij dit. Stel je voor dat het je dochter is op de poster

xistnc 1 maart 2019 om 23:47

Als mijn dochter daar zelf voor heeft gekozen, nou en?

koos verrek 1 maart 2019 om 23:50

Om als een neukende kikker afgebeeld te worden?

Geraint 1 maart 2019 om 23:54

Volgens mij is de kikker alleen en tenzij hij iets raars doet met zijn linker voorpoot neukt hij niet.

We moeten het echt ver gaan zoeken om verongelukt te doen de dag van vandaag.

xistnc 2 maart 2019 om 00:22

Het is maar net wat je erin wil zien en waar je je druk om wil maken.

@geraint
Verongelijkt, neem ik aan? ;)

koos verrek 1 maart 2019 om 23:57

Effe goed kijken Geraint, zijn twee met mekaar neukende meiden die same een kikker maken. Grafisch niet gesmaakt, en verder helemaal smakeloos

EddyB1958 2 maart 2019 om 10:04

Eerst een neukende kikker, dan twee neukende meiden. In elk geval met je fantasie is alles meer dan ok.

achtpuntzes 2 maart 2019 om 10:11

Kunst, het is maar net wat je er in wil zien.

Wheely 2 maart 2019 om 10:44

Ik zie Greg van Avermaet die genomen wordt door drie leguanen…

ThorHushovd 5 maart 2019 om 09:30

Ik weet er ook niet alles van, ben geen vrouw en dus ook niet lesbisch, maar dit zijn niet twee vrouwen die neuken. Dat het een intieme pose is, is helder; ze zijn naakt gebodypaint en liggen tegen elkaar aan. En dat het hier een manier van ‘art expression’ is, lijkt me ook helder. Dat de dames in spe het vrijwillig en mogelijk betaald worden om dit te doen, lijkt me ook evident om te mogen aannemen. Sterker, net als ronde missen, is het voor hun cv als model een dikke plus. Dus enige wat echt zielig is, is dat de uci zich volledig laat beïnvloeden door -waarschijnlijk- een paar volstrekt doorgeslagen moraalridders die vanuit de ‘me-too-cultuur’ vooral zelf aandacht willen hebben voor hun corrigerende optreden. En dat de organisatie van E3 ook uit is op aandacht, wat is daar mis mee? Dat zou elke (wedstrijd)organisatie moeten zijn, zeker in het kader van commercieel belang van sponsoren. En het gaat niet over de rug van een ander, maar met beetje humor en kunst ingestoken. Mooi toch? En in elk geval geen grijze muis in wielerland.

guyremgabdel 2 maart 2019 om 00:03

Tja, slechte reclame is ook reclame zeggen ze hier bij ons in ZW Vlaanderen.
Voor de Hollanders : reclame = vlaams woord voor publiciteit.

xistnc 2 maart 2019 om 00:26

Ah, de dames dragen bodypaint.

Eigenlijk best geinig in elkaar gestoken. Heeft de UCI niks beters te doen dan hier een punt van te maken? Als organisatie zou ik echt mijn schouders ophalen voor de vermaning van de UCI.

skylimit 2 maart 2019 om 07:24

Ehhh Uci nooit gehoord van het sprookje van de kikker en de princes of de kikker en de prins? Komt nog zo ver dat we deze sprookjes ook nog gaan verbieden.
De prins kan ook nog een verwijziging zijn naar carnaval.
Natuurlijk kan je de afbeelding provocerend vinden, maar hoe je eruit kan halen dat dit vrouwonvriendelijk is, slaat wel heel erg ver door.
Misschien zijn het wel 2 genderneutralen, of 2 mannen,,,, he bobo’s bij UCI.
Weet je wat vrouwonvriendelijk is UCI, vrouwen hun baan afnemen en daar voor in de oninteressante personen voor in de plaats zetten. Dit heeft niets met “seksime” te maken.

Sonsbach Allstars 2 maart 2019 om 07:50

Wederom een bewijs dat sport en politiek wel degelijk samengaan. En hoe verder die politiek van de burger afstaat hoe hoger de luchtfietserij

fietsvriend 2 maart 2019 om 08:06

Haha – je bent aan het trollen, toch?

Verder vooral een smakeloze poster, waarvan ik me vooral afvraag hoe de pitch van de reclamejongens bij de organisatie ging.

Timster 2 maart 2019 om 08:06

Ironisch…. de UCI organiseert wel koersen in landen waar de vrouwenrechten nog een behoorlijk aantal tredes lager op de ladder staat dan bij ons. Maar principes tot de portemonnee hè!

leegloper 5 maart 2019 om 09:16

Kijk eens wat een verandering sinds de UCI daar koersen organiseert:
https://nos.nl/artikel/2235064-eerste-rijbewijs-in-tijden-voor-vrouw-in-saudi-arabie.html

vanSpringel 5 maart 2019 om 13:19

Zag vorige week ook een documentaire over het volgende:
Zie: https://www.ad.nl/buitenland/emiraten-geven-foto-s-vrij-van-prinses-na-mysterieuze-vermissingszaak~aaa7249e/

Tegelijkertijd was de UAE tour aan de gang. Die documentaire over de prinses van de heerser over Dubai gaf wel een ander beeld op welke wijze er daar met vrouwen wordt omgegaan.

ssj 2 maart 2019 om 08:07

Ik heb ook moeite om hier iets vrouwonvriendelijks in te zien. Temeer omdat er op de foto geen vrijend koppel is te zien, maar twee dames die in bodypaint poseren.

Waarom dit op een affiche van een wielerwedstrijd moet staan, is dan weer een ander verhaal…

josi 2 maart 2019 om 08:17

Ik begrijp niet helemaal waarom het vrouwonvriendelijk is. Als een man en een vrouw geposeerd hadden, was het dus mensonvriendelijk geweest?

achtpuntzes 2 maart 2019 om 10:05

Ik vind het standpunt van de UCI dat een vrijend koppel vrouwonvriendelijk is (er wordt niks gezegd over de man) behoorlijk vrouwonvriendelijk.

Ik vind het affiche overigens prachtig en een echt kunstwerk!

edit;
18,48% van de wielerflitsers is net zo preuts als de UCI lol :p

vanSpringel 5 maart 2019 om 13:24

Wielrennen is van orgine ook een katholieke sport.

Kelder is de Man 2 maart 2019 om 10:35

Ik vind m wel mooi, alleen die bodypaint maakt het wat onduidelijk, da’s jammer.

Wheely 2 maart 2019 om 10:39

Het filmpje geeft meer bloot.

https://youtu.be/jg2mL8Qndmo

Mwielerfan 4 maart 2019 om 20:14

Gezien de andere seksistische uitingen in het wielrennen is het natuurlijk logisch dat daar extra kritisch naar gekeken wordt.

Veloburto 4 maart 2019 om 20:52

Terecht. Ik werd bloedgeil van deze poster, heeft niks met wielrennen te maken

vluggejapie 4 maart 2019 om 20:59

Is er al een vrouweneditie van de E3? Zelfde poster maar dan twee mannen lijkt me een passende oplossing!

Polleke 4 maart 2019 om 21:37

Afgelopen zaterdag was de UCI anders ook behoorlijk sexistisch door de dameswedstrijd op te houden terwijl de heren eigenlijk in de weg reden…was een prachtig statement geweest om het andersom te doen..