UCI maakt plannen WorldTour bekend, mét ASO-koersen

UCI maakt plannen WorldTour bekend, mét ASO-koersen

foto: Sirotti

donderdag 23 juni 2016 om 19:59

De UCI en de ASO lijken de strijdbijl te hebben begraven. In een persbericht van de mondiale wielerunie stelt de UCI namelijk dat de ASO-koersen in 2017 ‘gewoon’ tot de WorldTour behoren, ondanks dat de ASO uit diezelfde WorldTour wilde stappen. Ook is er maar plaats voor zeventien WorldTour-ploegen, terwijl er nu nog achttien zijn. Tinkoff en IAM Cycling verdwijnen echter naar alle waarschijnlijkheid.

WorldTour krijgt uitbreiding
Gisteren bereikte het Professional Cycling Council in Genève een akkoord met de stakeholders van het mannenwielrennen over de volgende stappen en hervorming van de WorldTour. In 2017 maken alle huidige WorldTour-koersen opnieuw deel uit van WorldTour-kalender, inclusief de wedstrijden die onder de ASO vallen zoals de Tour de France, Parijs-Nice en Luik-Bastenaken-Luik. Daarnaast komen er een aantal nieuwe koersen bij op de WorldTour-kalender, die het wielrennen verder moeten globaliseren en het seizoen beter moeten spreiden. Donderdagmorgen werd al bekend dat Dwars door Vlaanderen is toegevoegd aan de nieuwe WorldTour-kalender. Net als alle andere nieuwe koersen, krijgen ze een licentie voor drie jaar. Eerder dit jaar zei UCI-voorzitter Brian Cookson nog dat 21 nieuwe wedstrijden mikken op een WorldTour-status in 2017.

Promotie- en degradatiesysteem
De zeventien WorldTour-teams krijgen aan het einde van het lopende seizoen een licentie voor twee jaar, waarmee zij in 2017 en 2018 verzekerd zijn van aanwezigheid op het hoogste niveau. Uiteindelijk wil de UCI naar zestien WorldTour-ploegen vanaf het seizoen 2019, maar hoopt zij dit doel al in 2018 te bereiken. In 2018 komt er bovendien een promotie- en degradatiesysteem in het wielrennen. De ploeg die als laatste eindigt in de WorldTour aan het einde van dat seizoen, degradeert het jaar erop naar het ProContinental-niveau. Het beste team van dat niveau promoveert vervolgens weer naar de WorldTour. Het gedegradeerde team heeft echter de garantie om in alle WorldTour-koersen van dat seizoen te mogen starten. De UCI wil op een volgende vergadering een nieuwe regel doorvoeren dat niet alle WorldTour-teams in de nieuwe WorldTour-koersen hoeven te starten.

Cooksen en Prudhomme blij
“Dit symboliseert de volgende stap in de hervorming van het profesionele mannenwielrennen”, stelt Cookson. “Ik ben erg blij dat onze stakeholders achter ons staan, omdat zij de toekomst van onze sport representeren.” Ook Christian Prudhomme, voorzitter van de vereniging van wedstrijdorganisatoren (AIOCC), is content met de nieuwe hervormingen: “Ik ben verheugd dat er een akkoord is gevonden die de wielersport in z’n geheel helpt.” Professional Cycling Council-voorzitter David Lappartient benadrukt dat de huidige opzet de globalisering van de wielersport stimuleert. Daarnaast stelt hij dat er meer stabiliteit komt voor ploegen en koersorganisaties, terwijl het open promotie- en degradatiesysteem een WorldTour mogelijk maakt die puur op sportief resultaat gebaseerd is.

Samenvatting hervorming WorldTour

  • Alle huidige WorldTour-koersen blijven op de WorldTour-kalender in 2017, inclusief de ASO-wedstrijden.
  • Er komen in 2017 een aantal nieuwe koersen bij op de WorldTour-kalender; de UCI maakt later bekend welke dit zijn.
  • Op de volgende vergadering pleit de UCI er voor dat de WorldTour-teams niet verplicht hoeven deel te nemen aan de nieuwe koersen.
  • Mochten de stakeholders deze regel goedkeuren, dan moeten er in iedere nieuwe wedstrijd ten minste tien WorldTour-teams starten.
  • Vanaf 2017 (komend seizoen) zijn er geen achttien, maar zeventien WorldTour-ploegen.
  • Na het lopende seizoen deelt de UCI zeventien WorldTour-licenties uit voor 2017 en 2018.
  • Vanaf 2019 bestaat de WorldTour nog uit zestien teams, maar de UCI hoopt dit doel al in 2018 te bereiken.
  • Vanaf het seizoen 2018 komt er een promotie- en degradatiesysteem in de WorldTour.
  • Het team dat vanaf 2018 als laatste in de WorldTour eindigt aan het einde van het seizoen, degradeert naar het ProContinental-niveau.
  • Het team dat vanaf 2018 als eerste eindigt op het ProContinental-niveau aan het einde van het seizoen, promoveert naar de WorldTour.
  • Het gedegradeerde team behoudt wel het recht om aan alle WorldTour-koersen mee te doen in het eerste jaar na hun degradatie.
  • Het promotie- en degradatiesysteem zorgt voor een WorldTour die gericht is op sportief resultaat.
  • Met deze hervorming willen de verschillende partijen de wielersport verder globaliseren.
  • Ook moet deze hervorming zorgen voor meer stabiliteit en zekerheid bij zowel ploegen als wedstrijdorganisaties.
Dit artikel delen:

18 Reacties

Piet Lut 23 juni 2016 om 20:05

“Met deze hervorming willen de verschillende partijen de wielersport verder globaliseren.”

Lachwekkend

“Het team dat vanaf 2018 als eerste eindigt op het ProContinental-niveau aan het einde van het seizoen, promoveert naar de WorldTour.”

En dat wordt Europcar of Cofidis. Die willen helemaal geen World Tour ploeg zijn

“Op de volgende vergadering pleit de UCI er voor dat de WorldTour-teams niet verplicht hoeven deel te nemen aan de nieuwe koersen.
Mochten de stakeholders deze regel goedkeuren, dan moeten er in iedere nieuwe wedstrijd ten minste tien WorldTour-teams starten.”

Ah het wordt dus WT koers genoemd maar eigenlijk is het dus npog steeds gewoon een .HC koers of nog erger er zijn zelfs 1.1 koersen met 10 World Tour teams

Wat UCI besloten heeft, is gewoon ‘poep’

Marszzz 23 juni 2016 om 20:08

… en uiteindelijk staan ongeveer dezelfde 200 renners aan het vertrek, en wint degene die het snelste over de streep is.

koos1 23 juni 2016 om 20:09

Zo te lezen beetje terug naar het oude systeem in de tijd van de wereldbeker, toen promoveerde/degradeerde er ook elk jaar een ploeg en de ploegen hoefde niet alle koersen te rijden.
– 17 WT ploegen voor 2017 is dus – Tinkoff en IAM, + Bora, of een van de nieuwe znadbak ploegen.
verder benieuwd welke koersen er verder nog bij komen. ik hoop Stade Bianci en californie, maar zal ook wel wat koersen uit azie bijkomen.

RaketVuist 23 juni 2016 om 20:15

Verandering zal altijd weerstand opleveren. Mij maakt het niet uit zolang de klassiekers en de grote rondes blijven bestaan. Ben wel benieuwd welke koersen een upgrade krijgen. Misschien krijgt Engeland eindelijk een WT koers? Tour of Yorkshire zou leuk zijn. Een driedaagse is weer eens wat anders. Misschien ook leuk om eens een echte klimklassieker op de kalender te plaatsen. Of een tijdrit als ééndaagse wedstrijd.

Grintametbrinta 23 juni 2016 om 20:20

Op het meest wezenlijke onderwerp, verdeling van de inkomsten, is dus geen overeenstemming bereikt. Ook het feit dat commerciele organisatie met andere agenda’s koersen organiseren, verandert niet. Nouja ik zal er niet minder wielrennen om kijken.

MIG 23 juni 2016 om 20:25

Ik vind dit
“Het gedegradeerde team behoudt wel het recht om aan alle WorldTour-koersen mee te doen in het eerste jaar na hun degradatie.”
wel een mooie oplossing. Dan is het sponsoren van een WT-team wat minder risicovol.

Il Cavaliere 23 juni 2016 om 20:43

@Piet Lut Europcar? Dat team ken ik niet. Of bedoel je soms Direct Energie?

Piet Lut 23 juni 2016 om 20:45

@IlCavaliere Nee Europcar, ik kan in de toekomst kijken ;)

LutsenkoFan 23 juni 2016 om 20:59

Maar als je gedegradeerd bent maar je mag nog wel in elke World Tour koers starten dan lijkt me dat er ook meer punten te verdienen zijn in deze koersen en dat dus betekent dat een gedegradeerde ploeg meteen weer promoveerde?

En hoe zit dit met budget? Als Sky degradeerd dan gaan ze toch niet de geld kraan dichtdraaien voor een jaartje?

Hakkie2 23 juni 2016 om 20:59

Ik vind het mooi. Promotie/degradatie was natuurlijk sowieso noodzakelijk. En minder WT ploegen ook. 2 gradaties in WT koersen is ook goed. Voorlopig zijn dat “nieuwe” wt koersen, maar op termijn kunnen wellicht ook huidige wt koersen naar dat niveau afdalen.

Na degradatie eerste jaar nog zekerheid is een goed compromis richting sponsors.

Jarm0 23 juni 2016 om 21:16

@LutsenkoFan: Ik dacht exact hetzelfde.. Het lijkt mij dat dan constant de ploeg die afgelopen jaar is gedegradeerd een enorm voordeel heeft tov de andere ProContinental ploegen in de strijd om promotie.

Turtlehead 23 juni 2016 om 21:19

@Marszzz: … Behalve als het Bouhanni is, want dan wint soms degene die als tweede de streep passeerde. :)
Fijn dat de ruzie met ASO verleden tijd is, maar dat niet starten, maar wel minimaal 10 zie ik nog niet zo. Dik kans dat er 12 ploegen zijn die niet in Dwars door Vlaanderen willen starten, maar uiteraard starten ze wel allemaal in de Tour. En dat degraderen/promoveren leidt in het voetbal ook tot drama’s, ontslagen, wegrennende sponsors etc. Ben benieuwd.

Rosanero 23 juni 2016 om 21:59

Mooi werk met de bolletjes Youri haha. Je bent niet echt aan het opsommen, maar gewoon een verhaal met bolletjes aan het schrijven. Goed gedaan. ;)

Lalsacien 23 juni 2016 om 22:33

Het feit dat er geen verplichte start is voor de World Tour teams bij de nieuwe WT wedstrijden maakt dat kleinere wedstrijden zoals Route du Sud en Halle Ingooigem nog steeds een aantrekkelijke deelnemerslijst kunnen krijgen. Dat maakt die wedstrijden rendabel.

TeamNL 23 juni 2016 om 22:51

Kansloos… Minder WT ploegen en meer WT wedstrijden. Sommige ploegen hebben nu al moeite om een representatieve ploeg op te stellen.

Dan liever 18 WT ploegen, meer wedstrijden maar minder renners per ploeg in een koers.

Marakus 23 juni 2016 om 22:56

Ik ben er wel blij mee. Benieuwd ook hoe dat gaat qua gedegradeerd team die lijkt mij inderdaad ook een voordeel te hebben t.o.v. de andere proconti teams.

Ik mis alleen een zeer belangrijk punt en dat is het financiële aspect (bijvoorbeeld TV rechten). Dat is een gemis wat deels ook vanuit de UCI moet komen. Vooralsnog is het nog steeds alleen de "verschrikkelijke" Tinkoff die daar mee komt.

BenderBeach 23 juni 2016 om 23:58

Meer wedstrijden zorgt er automatisch voor dat de competite an sich minder waarde krijgt. Ze wilde toch naar een soort Formule-1 systeem? En altijd alle sterke renners aan de start in grote koersen? Nu vervalt de verplichting om in de nieuwe WT-koersen te starten voor de WT-teams. Dus een opwaardering, die uiteindelijk zorgt voor downgrading?

Wat mij betreft mogen ze het feit dat ploegen (dus renners) de geen WT zijn ook geen WT-punten kunnen halen ook afschaffen. Denk aan Gasparotto of zelfs Weening. Die punten zijn nu gewoon weg. Als je dat aanpast wordt gelijk het promotie/degradatieverhaal een stuk simpeler.

Veel goede dingen in de nieuwe opzet, helaas ook nog veel verbeterpunten of onderwerpen die schitteren door afwezigheid.

Retro Lex 24 juni 2016 om 02:01

Er is niet veel veranderd sinds de seventies: Karel van Loenen ( 3e in de ronde van kortenhoef 1974 ) heeft een sponsor gevonden in schoenorama.

https://www.youtube.com/watch?v=l3jBNDGSGR8

Headlines

Materiaalzone

Populair