UCI luistert naar kritiek en komt met meer veiligheidscontroles
De UCI geeft gehoor aan de oproep van het wielerpeloton om de veiligheid tijdens wielerwedstrijden te verbeteren. De internationale wielerunie zal de komende wielermaanden meer veiligheidscontroles uitvoeren en kijken naar verdere hervormingen richting 2021.
De wielerwereld draait inmiddels weer op volle toeren, maar de wielersport is de afgelopen weken ook meerdere keren negatief in het nieuws gekomen vanwege zware valpartijen. Vaak werd er met een beschuldigend vingertje gewezen naar de organisatoren en de UCI, die verantwoordelijk zijn voor (het controleren van) de veiligheid tijdens een koers.
Zo brak Maximilian Schachmann zijn sleutelbeen nadat hij in de finale van de Ronde van Lombardije werd aangereden door een nietsvermoedende bestuurster, terwijl Steven Kruijswijk en Emanuel Buchmann tijdens het Critérium du Dauphiné ten val kwamen in een, volgens Tom Dumoulin levensgevaarlijke, afdaling.
Kritiek na vele valpartijen
Reden voor rennersvakbond CPA om een standpunt in te nemen. De vakbond deed begin augustus een oproep aan de UCI. De CPA vraagt om strikte regels en nog strengere controles op de veiligheid van aankomststroken. Richard Plugge, de teammanager van Jumbo-Visma, gaat nog een stapje verder en wil een extern bedrijf inhuren dat de veiligheid van parcoursen gaat controleren.
De UCI heeft vandaag dus gereageerd op de kritiek. “Ook al zijn risico’s deel van onze sport, de UCI kan niet tolereren dat de vele ongevallen van de laatste weken vaak het resultaat waren van het niet respecteren van de veiligheidsmaatregelen, die van toepassing zijn op alle spelers van het professionele wielrennen.”
Meer controles én hervormingen
De organisatie belooft twee dingen. “We zullen tot het einde van het seizoen de veiligheidsinspecties voor en tijdens evenementen opvoeren. En ondanks de bestaande regels zal de UCI kijken naar een vergaande hervorming van de veiligheidsregels, samen met de renners, teams en organisatoren. Dit moet een objectieve beoordeling van situaties mogelijk maken en verbeteringen introduceren door gebruik te maken van nieuwe technologieën.”
Over dat incident met Schachmann wil ik wel nog het volgende zeggen: De honderden seingevers die nodig zijn om wegen af te zetten zijn meestal vrijwillers, en soms, mentaal minder bedeelden. Niet bij wijze van spreken he, maar echt.
Door de in een paar decennia extreem gegroeide verkeersintensiteit in West Europa met als gevolg de evenredig gegroeide verkeersremmers op wegen is het eigenlijk niet meer van deze tijd wielrennen nog op de openbare weg te laten plaatsvinden.
Omdat alle veranderingen bijna altijd op veel weerstand stuiten is een gelijdelijke verandering het beste.
Als voorbeeld denk ik aan de stratencircuits bij de het motorracen. Daar gebeurden veel te veel fatale ongelukken en daar heeft het ook een tijd geduurd voor er alleen nog maar op afgesloten , speciaal aangelegde circuits wordt gereden.
En iemand die ideeën oppert die de veiligheid van de sport sterk verbeteren wordt gelijk door het wielerwereldje neergesabeld. Ideeën als eerder neutralisatie bij gevaarlijke situaties bij extreem weer en meer wedstrijden op gesloten circuits. Waarbij in het algemeen allerlei drog redenen worden aangehaald waarom dat niet zou kunnen.
Maak er dan maar gebruik van nu. Je kunt alleen maar aanmoedigen dat er nu aandacht op blijft staan.