Rennersvakbond CPA vraagt UCI om strikte veiligheidsregels

zaterdag 8 augustus 2020 om 11:34
Rennersvakbond CPA vraagt UCI om strikte veiligheidsregels

foto: Cor Vos

Rennersvakbond CPA heeft een uitgebreide oproep gedaan aan de UCI na de zware valpartij in de Ronde van Polen, waarbij Fabio Jakobsen ernstige verwondingen opliep. De vakbond vraagt om strikte regels en nog strengere controles op de veiligheid van aankomststroken.

De CPA kreeg de vorige dagen veel kritiek te verduren. De vakbond zou te passief zijn geweest na het ongeval van Jakobsen in de Ronde van Polen. In een uitgebreid bericht verduidelijkt voorman Gianni Bugno dat de CPA-afgevaardigde bij wedstrijden niet de macht heeft om een aankomst te wijzigen als die al is goedgekeurd door de technische commissie en de UCI. “De CPA en onze afgevaardigden staan altijd voorop bij het verdedigen van de renners en hun veiligheid, maar zij zijn de laatste schakel in de ketting van probleempreventie die tijdens de koers kan optreden.”

Bugno vraagt zich af waarom ploegen niet ingrijpen. “Zij zien de routes van tevoren en kunnen voorkomen dat hun ‘werknemers’ van start gaan als ze vinden dat de veiligheidsvoorwaarden niet voldoende zijn. Daarnaast heeft de Association of the Sports Groups, in tegenstelling tot ons, leden binnen de Road Commission en kan stemmen om de voorschriften te wijzigen. En waar is de UCI? We kunnen de veiligheid van de atleten niet langer aan het lot overlaten of hopen dat de organisatie correct handelt. Er zijn strikte regels en nog strengere controles nodig.”

Bugno – foto: Cor Vos

Voor de Italiaanse oud-renner blijft het onaanvaardbaar dat er in een WorldTour-koers nog steeds ongelukken gebeuren zoals in de openingsetappe in Polen. “We hebben allemaal verloren op 5 augustus en iedereen draagt een deel van de verantwoordelijkheid bij dat ongeluk. Of we werken eindelijk allemaal eens samen, met een eenduidige visie, of er zal nooit iets veranderen. Steeds terugkerende beschuldigingen tegen elkaar verandert niets aan wat er is gebeurd en zal niet voorkomen dat dit in de toekomst opnieuw gebeurt.”

Lefevere
Patrick Lefevere trok onlangs de slagvaardigheid van de CPA in twijfel. Volgens de teammanager van Deceuninck-Quick Step zou de rennersvakbond niets doen voor de veiligheid van haar leden. Bugno: “Ik heb Lefevere telefonisch gesproken en herinnerde hem eraan dat de renners het reglement niet alleen kunnen veranderen, dat de ploegen een aanzienlijke macht hebben en die ook moeten gebruiken, in tegenstelling tot wat ze tot nu toe hebben gedaan, om hun leden te beschermen.

Dit artikel delen:

22 Reacties

Wheely 8 augustus 2020 om 11:40

“We hebben allemaal verloren op 5 augustus en iedereen draagt een deel van de verantwoordelijkheid bij dat ongeluk. Of we werken eindelijk allemaal eens samen, met een eenduidige visie, of er zal nooit iets veranderen.”

Amen!

Marik 8 augustus 2020 om 11:43

+1

bakfiets 8 augustus 2020 om 11:52

Dit is idd de zinnigste reactie die ik de afgelopen dagen gelezen heb.

xistnc 8 augustus 2020 om 11:48

Maar weer niks over de hekken.

mus van de maasstad 8 augustus 2020 om 11:48

Ik heb Lefevere telefonisch gesproken en herinnerde hem eraan dat de renners het reglement niet alleen kunnen veranderen, dat de ploegen een aanzienlijke macht hebben en die ook moeten gebruiken, in tegenstelling tot wat ze tot nu toe hebben gedaan, om hun leden te beschermen.

Kijk maar uit, straks klaagt hij je ook aan.

Limal 8 augustus 2020 om 11:50

Geeuw.

Merlinappa 8 augustus 2020 om 11:56

Werd tijd. Goed statement, nu écht wat doen aub.

TrEb 8 augustus 2020 om 11:59

Geen woorden maar daden! aub!!

limburgia 8 augustus 2020 om 12:54

Nu pas ?

Deel Koeper 8 augustus 2020 om 12:01

Tja, als de renners alleen maar na de aankomst roepen dat ze de finishstrook heel gevaarlijk vinden, maar bij de start niemand zijn bek open trekt tegen de organisatie of de jury, dan wordt het moeilijk.

Altijd wat goedkoop, dat soort kritiek op een organisatie, waarbij ploegen vinden dat bepaalde factoren niet voldoen aan hun vereisten en dan boos worden op de organisatie omdat ze er niets aan hebben gedaan, terwijl ze er ook zelden iets over hebben gezegd. Die fluthekjes worden al jaren gebruikt in Polen, niemand gaf een piep. Maar dan loopt het mis en is iedereen plots met terugwerkende kracht al jaren stiekem verontwaardigd en hadden de diverse instanties dat maar moeten ruiken.

xistnc 8 augustus 2020 om 12:09

De renners schijnen een vertegenwoordiging ter plekke te hebben. Als ik de woorden van Traksel mag geloven, houden die vertegenwoordigers zich echter vooral op in VIP-aangelegenheden. Dat kan natuurlijk ook deels te maken hebben met het feit dat ze kennelijk wel iets kunnen opmerken, maar vervolgens geen bevoegdheid hebben om daar wat mee te doen.

thorsen 8 augustus 2020 om 12:02

Er moet gewoon een goede ‘chain of command’ zijn voor dit soort dingen.

Als een renner in het roadbook kijkt moet hij ergens naar toe kunnen om te melden dat hij vindt dat de finish te gevaarlijk is, deze instantie (onafhankelijk) kan dan gaan kijken en als zij concluderen dat dat echt zo is zouden zij naar de UCI kunnen stappen die eist van de organisator dat er iets veranderd (of zonder tussenstap van de UCI, maar volgens mij zijn zij altijd eindverantwoordelijke aangezien elke profkoers onder hun naam gereden wordt).

Nu is het vaak dat een renner een tweet plaatst en that’s it, wordt logischerwijs niks mee gedaan. Een team gaat zelf niks ondernemen want zie maar eens de rest van de teams mee te krijgen. De CPA kan volgens mij weer niks uit zichzelf doen, en de UCI heeft hele andere belangen.

Mensen, het blijft lastig volk :)

Maenhout 8 augustus 2020 om 20:20

Ik begrijp dat dat deel is gegeven aan de (vereniging van) ploegen. Renners zouden dus bij hun eigen ploegleiding moeten klagen, waarna de vertegenwoordigers van de ploegen met de commissie van de UCI in de slag gaan.

josi 8 augustus 2020 om 12:05

Iedereen begint elkaar de bal alweer toe te schuiven. Als het blijkbaar niemands verantwoordelijkheid is, roep dan een speciale organisatie in het leven die zich specifiek richt op de veiligheid van de parkoersen en ook daadwerkelijke macht heeft. Deze aankomst was belachelijk, maar het is lang niet de enige. Een rits rotondes of een plotselinge wegversmalling in de laatste kilometers, een scherpe bocht vlak voor de meet, een aankomst bergaf, niet goed aangeduide/afgezette obstakels, ondeugdelijke hekken, je ziet het telkens weer. En telkens als het dan mis gaat wordt er weer om het hardst geroepen dat het zo echt niet had gemogen en gaan we vervolgens weer over tot de orde van de dag.

Limal 8 augustus 2020 om 12:08

Ik hoop dat alle betrokken partijen nu eindelijk gaan samenwerken om de koers (zeker de finishes!) veiliger te maken. Er zijn de afgelopen dagen meer dan genoeg mogelijke maatregelen geopperd, nu moet er gewoon gesproken,beslist en uitgevoerd worden. Op het lachwekkende banenverhaal van Wuyts na zijn de meeste ook best goed toepasbaar. En zelfs al heeft de UCI een heel beperkt budget (slechts 40 miljoen per jaar), er zijn dingen die kunnen veranderen zonder al te veel geld te kosten: veiligere aankomstplaatsen, een VAR-in-de-koers die steeds luchtbeelden van de sprints herbekijkt en gele/rode kaarten uitdeelt voor gevaarlijke manoeuvres waar duidelijke schuldigen aangeduid kunnen worden. (Dat moet trouwens niet beperkt blijven tot individuen – als bvb. een lead-out zich bewust door het centrum van het peloton laat terugzakken dan kan er ook een sanctie voor een team volgen.) Het moeilijkste lijkt mij om de veiligheidsinfrastructuur aan gevaarlijke punten en de finish te normaliseren, omdat dit in vele koersen gedragen wordt door lokale partners (met een nog kleiner budget). Maar zoals ook al geopperd is zou je op zijn minst in de WT-wedstrijden moeten zorgen dat alles piekfijn in orde is, dat zet dan een voorbeeld waar de lagere koersen zich kunnen aan spiegelen.

nickdt 8 augustus 2020 om 12:28

Ik denk dat er nu stoom uit de oren van Lefevere komt, want volgens Bugno is die medeverantwoordelijk.

user5697 8 augustus 2020 om 12:32

edit wf: niet doen

nickdt 8 augustus 2020 om 12:36

Lekker op je pikkie getrapt Pat Lefevere.

vanSpringel 8 augustus 2020 om 14:32

Juiste reactie van Gianni ! Allen zijn schakels in de ketting. Dus ook Lefevere.

Michelangelo 8 augustus 2020 om 22:07

En Bugno heeft gelijk.

Lefevre heeft niks op met de veiligheid van zijn mensen, ook al probeert hij die schijn hoog te houden. Achteraf gaat hij zijn pijlen richten op Groenewegen, maar je had hem niet gehoord als Jakobsen wel door het gaatje kon en gewonnen had. Terwijl de aankomst daarvan niet veiliger of onveiliger van werd.

Voor mij is Lefevre de grootste opportunist in ploegleidersland. Terwijl ik juist denk dat een ploeg als die van hem een krachtig statement kan maken als het gaat om onveilige parcoursen of aankomsten. Terecht dus dat Bugno de bal terug kaatst.

Maar ik krijg het idee dat het Lefevre meer om Groenewegen, TJV en geld gaat, dan om de veiligheid van zijn renners in het peloton. Waarom schiet je anders pas in actie als je renner een half gezicht kwijt is, en niet vooraf bij de wetenschap dat een sprint bergaf met 85 per uur levensgevaarlijk is.

girardengo 8 augustus 2020 om 12:45

Wanneer gaat iedereen eens samenwerken om de veiligheid te vergroten in plaats van elkaar te beschuldigen en aan te vallen? Dat geldt overigens ook voor sommigen op dit forum.

Murcia 8 augustus 2020 om 13:21

De CPA heeft zo haar eigen problemen, Ik dacht dat een groot gedeelte van het peloton vind dat de bond haar taken beroerd uitvoert en dat deze bij de UCI op schoot zit.
Toch heeft Bugno gelijk, De enige manier waarop verandering mogelijk is moet het vormen van een gezamenlijk front zijn. Maar dat is in het wielrennen al teveel gevraagd. Elke Worldtour ploeg vormt haar eigen koninkrijkje en het eigen belang prevaleert.
De ASO en de UCI maken hier al decennia handig gebruik van.

Headlines

Materiaalzone

Populair